Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Sports Participation Motivation and Self-Efficacy Levels of Sports Sciences Faculty Students

Yıl 2021, , 68 - 78, 31.12.2021
https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1038957

Öz

This study, it was aimed to examine the self-efficacy levels and motivation of participation in sports of the students of the Faculty of Sport Sciences according to various variables. The research group consists of 218 Sports Sciences Faculty students, 136 (62.4%) female, and 82 (37.6%) male, studying at the Sports Sciences Faculties of various universities in the 2021-2022 academic year. Personal Information Form, General Self-Efficacy Scale, and Sports Participation Motivation Inventory were used as data collection tools in the research. Shapiro-Wilk test was applied to determine whether the data showed a normal distribution. The Independent-Sample T-Test was applied in analyzing the data of the gender and license status variables of the Faculty of Sport Sciences students. One-Way ANOVA test was applied to analyze the age, department, and class variables of the Faculty of Sport Sciences students. LSD from Post Hoc tests were performed to determine which groups there were significant differences as a result of the One-Way ANOVA test. According to the research results, significant differences were found between the variables of gender, age, department, class, and license status in the motivation and self-efficacy levels of the Faculty of Sports Sciences students. When the research results are examined, it can be said that gender, age, department, class, and license status are among the determinants of the sports participation motivation, and self-efficacy levels of the students of the Faculty of Sports Sciences.

Kaynakça

  • Acuner, A. (2012). Farklı dansları yapan bireylerin çeşitli değişkenlere göre özgüven ve öz-yeterliklerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Alexandris, K., Tsorbatzoudis, C., & Grouios, G. (2002). Perceived constraints on recreational sport participation: Investigating their relationship with intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation. Journal of Leisure Research, 34(3), 233-252. https://doi.org/10.1080/00222216.2002.11949970
  • Altunbaş, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin özyeterlik düzeyleri ile spora katılım motivasyonları arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trabzon Üniversitesi
  • Aydıner, B. B. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçlarının alt boyutlarının genel öz-yeterlik, yaşam doyumu ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul sporlarına katılan öğrencilerin katılım motivasyonu, başarı algısı ve öz yeterliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Can, Y., Güven, H., Soyer, F., Demirel, M., Bayansalduz, M., & Şahin, K. (2009). Elit taekwondo sporcularında aile-antrenör-kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 240-252. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/1071/476
  • Creed, P. A., & Patton, W. (2003). Predicting two components of career maturity in school based adolescents. Journal of Career Development, 29(4), 277-290. https://doi.org/10.1023/A:1022943613644
  • Çam, Y. (2020). Orta öğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile spora katılım motivasyonlarının incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). McGraw-Hill International Edition. https://www.mheducation.com/highered/product/how-design-evaluate-research-education-fraenkel-wallen/M9781260837742.html
  • Gill. D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in young sports. International Journal of Sport Psychology, 1-14. https://psycnet.apa.org/record/1984-09240-001
  • Görgüt, İ. (2012). 11-14 yaş grubu hentbolcuların spora başlama nedenleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Özer, T. (2015). Beden eğitimi ile diğer öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik özyeterliliklerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Özmutlu, İ., & Erhan, S.E. (2020). Bilimsel spor araştırmaları. Efe Akademi.
  • Özmutlu, İ., & Eroğlu, B. (2019). Çocuk ve oyun, çocuklar için spor eğitimi. Gazi Kitabevi,
  • Karadağ, D. (2013). Yüzme antrenörlerinin bir liderlik özelliği olan iletişim becerilerinin yüzücülerin motivasyonları üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kingston, K. M., Horrocks, C. S., & Hanton, S. (2006). Do multidimensional intrinsic and extrinsic motivation profiles discriminate between athlete scholarship status and gender?. European Journal of Sport Science, 6(01), 53-63. https://doi.org/10.1080/17461390500440889
  • Kiper, H. (2004). Eğitim kurumlarında öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyete ve yaş guruplarına göre karşılaştırılması [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Kılıçaslan, U. (2015). Spor lisesi ile diğer liselerde öğrenim gören öğrencilerin bazı motorik özelliklerinin karşılaştırılması: Trabzon ili örneği [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Kılınç, M., Ulucan, H., Kaya, K., & Türkçapar, Ü. (2011). Takım sporu yapanların motivasyon düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 133 - 144. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16879
  • Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2010). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154). http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/550
  • Kowal, J., & Fortier, M. S. (1999). Motivational determinants of flow: Contributions from self-determination theory. The Journal of Social Psychology, 139(3), 355-368. https://doi.org/10.1080/00224549909598391
  • Küçük, V., & Harun, K. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11. https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4751/65276
  • Oyar, Z. B., Aşçı, H. F., Çelebi, M. & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora Katılım Güdüsü Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 12(2): 21-23. https://dergipark.org.tr/en/pub/sbd/issue/16421/171535
  • Recours, R. A., Souville, M., & Griffet, J. (2004). Expressed motives for in formal and club/Association based sports participation. Journal of Leisure Research, 36(1), 22. https://doi.org/10.1080/00222216.2004.11950008
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self efficacy. Information Age Publishing. http://people.wku.edu/richard.miller/banduratheory.pdf
  • Reeve, J. (2018). Understanding motivation and emotion (7th Edition). John Wiley&Sons. https://www.wiley.com/en-gb/Understanding+Motivation+and+Emotion%2C+7th+Edition-p-9781119510260
  • Scholz, U., Gutierrez- Dona, B., Sud, S., & Schwarzer, R. (2002). Is general self efficacy a universal construct?. European Journal of Psychological Assessment, 18(3), 242-251. https://doi.org/10.1027//1015-5759.18.3.242
  • Solmon, M. A. (2014). Chapter four-physical education, sports, and gender in schools. Advances in Child Development and Behavior, 47, 117-150. https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2014.04.006
  • Şen, M. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonunun incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Şirin, F. E., Çağlayan, S. H., Çetin, Ç. M., & İnce, A. (2008). Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-108. https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53622/715193
  • Tırpan, M. (2016). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin yenilikçi ve genel öz-yeterlikleri arasında ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi. Tükenmez, M. (2009) Toplum bilim ve spor, Kaynak Yayınları.
  • Yıldıran, İ., Yetim, A., & Şenel, Ö. (1996). Farklı cinsiyetteki lise öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 52-57. https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/27895/296960
  • Yıldırım F., & İlhan İ. Ö. (2010). Genel Özyeterlilik Ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21 (4), 301-308. https://www.turkpsikiyatri.com/turkceOzet?Id=844

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarının ve Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, , 68 - 78, 31.12.2021
https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1038957

Öz

Bu araştırmada Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin çeşitli değişkenlere göre öz yeterlik düzeylerinin ve spora katılım motivasyonlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında çeşitli üniversitelerin Spor Bilimleri Fakültelerinde okuyan 136 (%62.4)’sı kadın ve 82 (%37.6)’si erkek olmak üzere toplam 218 Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Genel Öz Yeterlik Ölçeği ve Spora Katılım Motivasyonu Envanteri kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini tespit etmek için Shapiro-Wilk testi uygulanmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet ve lisans durumu değişkenlerine ait verilerin analizinde Bağımsız-Örneklem T Testi uygulanmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin yaş, bölüm ve sınıf değişkenlerinin analizinde Tek-Yönlü ANOVA testi uygulanmıştır. Tek-Yönlü ANOVA testi sonucunda anlamlı farklılıkların hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Post Hoc testlerinden LSD yapılmıştır. Araştırmada ortaya çıkan bulgulara göre Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin spora katılım motivasyonları ve öz yeterlik düzeylerinde cinsiyet, yaş, bölüm, sınıf ve lisans durumu değişkenleri arasında anlamlı farklar tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde cinsiyetin, yaşın, bölümün, sınıfın ve lisans durumunun Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarının ve öz yeterlik düzeylerini belirleyicileri arasında yer aldığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Acuner, A. (2012). Farklı dansları yapan bireylerin çeşitli değişkenlere göre özgüven ve öz-yeterliklerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Alexandris, K., Tsorbatzoudis, C., & Grouios, G. (2002). Perceived constraints on recreational sport participation: Investigating their relationship with intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation. Journal of Leisure Research, 34(3), 233-252. https://doi.org/10.1080/00222216.2002.11949970
  • Altunbaş, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin özyeterlik düzeyleri ile spora katılım motivasyonları arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trabzon Üniversitesi
  • Aydıner, B. B. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçlarının alt boyutlarının genel öz-yeterlik, yaşam doyumu ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul sporlarına katılan öğrencilerin katılım motivasyonu, başarı algısı ve öz yeterliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Can, Y., Güven, H., Soyer, F., Demirel, M., Bayansalduz, M., & Şahin, K. (2009). Elit taekwondo sporcularında aile-antrenör-kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 240-252. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/1071/476
  • Creed, P. A., & Patton, W. (2003). Predicting two components of career maturity in school based adolescents. Journal of Career Development, 29(4), 277-290. https://doi.org/10.1023/A:1022943613644
  • Çam, Y. (2020). Orta öğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile spora katılım motivasyonlarının incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). McGraw-Hill International Edition. https://www.mheducation.com/highered/product/how-design-evaluate-research-education-fraenkel-wallen/M9781260837742.html
  • Gill. D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in young sports. International Journal of Sport Psychology, 1-14. https://psycnet.apa.org/record/1984-09240-001
  • Görgüt, İ. (2012). 11-14 yaş grubu hentbolcuların spora başlama nedenleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Özer, T. (2015). Beden eğitimi ile diğer öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik özyeterliliklerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Özmutlu, İ., & Erhan, S.E. (2020). Bilimsel spor araştırmaları. Efe Akademi.
  • Özmutlu, İ., & Eroğlu, B. (2019). Çocuk ve oyun, çocuklar için spor eğitimi. Gazi Kitabevi,
  • Karadağ, D. (2013). Yüzme antrenörlerinin bir liderlik özelliği olan iletişim becerilerinin yüzücülerin motivasyonları üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kingston, K. M., Horrocks, C. S., & Hanton, S. (2006). Do multidimensional intrinsic and extrinsic motivation profiles discriminate between athlete scholarship status and gender?. European Journal of Sport Science, 6(01), 53-63. https://doi.org/10.1080/17461390500440889
  • Kiper, H. (2004). Eğitim kurumlarında öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyete ve yaş guruplarına göre karşılaştırılması [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Kılıçaslan, U. (2015). Spor lisesi ile diğer liselerde öğrenim gören öğrencilerin bazı motorik özelliklerinin karşılaştırılması: Trabzon ili örneği [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Kılınç, M., Ulucan, H., Kaya, K., & Türkçapar, Ü. (2011). Takım sporu yapanların motivasyon düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 133 - 144. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16879
  • Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2010). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154). http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/550
  • Kowal, J., & Fortier, M. S. (1999). Motivational determinants of flow: Contributions from self-determination theory. The Journal of Social Psychology, 139(3), 355-368. https://doi.org/10.1080/00224549909598391
  • Küçük, V., & Harun, K. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11. https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4751/65276
  • Oyar, Z. B., Aşçı, H. F., Çelebi, M. & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora Katılım Güdüsü Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 12(2): 21-23. https://dergipark.org.tr/en/pub/sbd/issue/16421/171535
  • Recours, R. A., Souville, M., & Griffet, J. (2004). Expressed motives for in formal and club/Association based sports participation. Journal of Leisure Research, 36(1), 22. https://doi.org/10.1080/00222216.2004.11950008
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self efficacy. Information Age Publishing. http://people.wku.edu/richard.miller/banduratheory.pdf
  • Reeve, J. (2018). Understanding motivation and emotion (7th Edition). John Wiley&Sons. https://www.wiley.com/en-gb/Understanding+Motivation+and+Emotion%2C+7th+Edition-p-9781119510260
  • Scholz, U., Gutierrez- Dona, B., Sud, S., & Schwarzer, R. (2002). Is general self efficacy a universal construct?. European Journal of Psychological Assessment, 18(3), 242-251. https://doi.org/10.1027//1015-5759.18.3.242
  • Solmon, M. A. (2014). Chapter four-physical education, sports, and gender in schools. Advances in Child Development and Behavior, 47, 117-150. https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2014.04.006
  • Şen, M. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonunun incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Şirin, F. E., Çağlayan, S. H., Çetin, Ç. M., & İnce, A. (2008). Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-108. https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53622/715193
  • Tırpan, M. (2016). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin yenilikçi ve genel öz-yeterlikleri arasında ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi. Tükenmez, M. (2009) Toplum bilim ve spor, Kaynak Yayınları.
  • Yıldıran, İ., Yetim, A., & Şenel, Ö. (1996). Farklı cinsiyetteki lise öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 52-57. https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/27895/296960
  • Yıldırım F., & İlhan İ. Ö. (2010). Genel Özyeterlilik Ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21 (4), 301-308. https://www.turkpsikiyatri.com/turkceOzet?Id=844
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kadir Sevinç 0000-0003-2595-6044

Volkan Kapçak 0000-0002-6222-6289

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2021
Kabul Tarihi 27 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Sevinç, K., & Kapçak, V. (2021). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarının ve Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(2), 68-78. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1038957