This study, it was aimed to examine the self-efficacy levels and motivation of participation in sports of the students of the Faculty of Sport Sciences according to various variables. The research group consists of 218 Sports Sciences Faculty students, 136 (62.4%) female, and 82 (37.6%) male, studying at the Sports Sciences Faculties of various universities in the 2021-2022 academic year. Personal Information Form, General Self-Efficacy Scale, and Sports Participation Motivation Inventory were used as data collection tools in the research. Shapiro-Wilk test was applied to determine whether the data showed a normal distribution. The Independent-Sample T-Test was applied in analyzing the data of the gender and license status variables of the Faculty of Sport Sciences students. One-Way ANOVA test was applied to analyze the age, department, and class variables of the Faculty of Sport Sciences students. LSD from Post Hoc tests were performed to determine which groups there were significant differences as a result of the One-Way ANOVA test. According to the research results, significant differences were found between the variables of gender, age, department, class, and license status in the motivation and self-efficacy levels of the Faculty of Sports Sciences students. When the research results are examined, it can be said that gender, age, department, class, and license status are among the determinants of the sports participation motivation, and self-efficacy levels of the students of the Faculty of Sports Sciences.
sports Faculty of Sports Sciences sports participation motivation self-efficacy
Bu araştırmada Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin çeşitli değişkenlere göre öz yeterlik düzeylerinin ve spora katılım motivasyonlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında çeşitli üniversitelerin Spor Bilimleri Fakültelerinde okuyan 136 (%62.4)’sı kadın ve 82 (%37.6)’si erkek olmak üzere toplam 218 Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Genel Öz Yeterlik Ölçeği ve Spora Katılım Motivasyonu Envanteri kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini tespit etmek için Shapiro-Wilk testi uygulanmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet ve lisans durumu değişkenlerine ait verilerin analizinde Bağımsız-Örneklem T Testi uygulanmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin yaş, bölüm ve sınıf değişkenlerinin analizinde Tek-Yönlü ANOVA testi uygulanmıştır. Tek-Yönlü ANOVA testi sonucunda anlamlı farklılıkların hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Post Hoc testlerinden LSD yapılmıştır. Araştırmada ortaya çıkan bulgulara göre Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin spora katılım motivasyonları ve öz yeterlik düzeylerinde cinsiyet, yaş, bölüm, sınıf ve lisans durumu değişkenleri arasında anlamlı farklar tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde cinsiyetin, yaşın, bölümün, sınıfın ve lisans durumunun Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarının ve öz yeterlik düzeylerini belirleyicileri arasında yer aldığı söylenebilir.
Spor Spor Bilimleri Fakültesi Spora Katılım Motivasyonu Öz Yeterlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |