This research aims to investigate effect of
emotional intelligence level of physical education and sports teacher
candidates on critical thinking. Research group consists of 205 participants
studying in Department of Physical Education and Sport Teaching, Gazi
University Sports Sciences Faculty in 2019-2020 academic year. In research, a
modeling that shows possible relationships between mentioned variables was
created and this model was tested by using structural equation modeling. It has
been asserted that emotional intelligence level of the participants has a
positive effect on critical thinking disposition. In research, convenience
sampling technique, which is one of purposeful sampling methods, was used.
Emotional Intelligence Scale and Critical Thinking Disposition Scale were used
as data collection tools. Descriptive statistics and t-test were used to
analyze data, and also a structural equation modeling was established.
Considering the results of the analysis, it was seen that critical thinking
disposition and emotional intelligence level of participants don’t express
statistically significance according by gender, t(203) = -.38, p > .05;
t(203) = -.38, p > .05. It was determined that the average score of the
participants obtained from the Emotional Intelligence Scale and the Critical
Thinking Disposition Scale was respectively x̄ = 3.82 and x̄ = 3.76. When
results of the structural equation model between emotional intelligence level
and critical thinking disposition of the participants were examined, it was
determined that emotional appraisal and positive utilization positively
affected critical thinking disposition. Considering the model's Squared
Multiple Correlations (R2) value, it was seen that 34% of engagement, 30% of
cognitive maturity and 29% of innovativeness were explained by emotional
intelligence.
emotional intelligence critical thinking disposition structural equation teacher candidate university
Bu araştırma, beden eğitimi ve spor öğretmeni
adaylarının duygusal zeka düzeylerinin eleştirel düşünme üzerindeki etkisini
araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma grubu 2019-2020 öğretim yılında Gazi
Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği
Bölümünde öğrenim gören 205 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada, bahsedilen
değişkenler arasında olası ilişkileri gösteren bir modelleme oluşturulmuş ve bu
model yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak test edilmiştir. Katılımcıların
duygusal zekâ seviyelerinin eleştirel düşünme eğilimi üzerinde olumlu bir
etkiye sahip olduğu ileri sürülmüştür. Araştırmada amaçlı örnekleme
yöntemlerinden uygun örnekleme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı
olarak Duygusal Zeka Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve t-testi kullanılmış, ayrıca
yapısal bir eşitlik modeli oluşturulmuştur. Analiz sonuçları dikkate
alındığında, katılımcıların eleştirel düşünme eğilimi ve duygusal zeka
düzeyinin cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı olmadığı ifade edilmiştir,
t(203) = -.38, p > .05; t(203) = -.38, p > .05. Duygusal Zeka Ölçeği ve
Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeğinden elde edilen katılımcıların ortalama
puanlarının sırasıyla x̄ = 3.82 ve x̄ = 3.76 olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların
duygusal zekâ düzeyi ile eleştirel düşünme eğilimi arasındaki yapısal eşitlik
modelinin sonuçları incelendiğinde, duygusal değerlendirme ve duyguların olumlu
kullanımının eleştirel düşünme eğilimini olumlu etkilediği belirlenmiştir. Modelin
Çoklu Korelasyon değeri (R2) dikkate alındığında, katılımın %34'ünün,
bilişsel olgunluğun %30'unun ve yenilikçiliğin %29'unun duygusal zekâ ile
açıklandığı görülmüştür.
duygusal zeka eleştirel düşünme eğilimi yapısal eşitlik öğretmen adayı üniversite
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |