Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

History in Sevinç Çokum's Novels

Yıl 2018, , 87 - 108, 27.12.2018
https://doi.org/10.33157/INTURE.2019.1

Öz

Sevinç Çokum uses ‘history’ as an atmosphere in her novels such as Bizim Diyar, Hilâl Görününce, Ağustos Başağı, Lacivert Taşı, Gözyaşı Çeşmesi Kırım’da Son Düğün. In her novel Bizim Diyar, she narrates the loss of territorial land in Rumelia and the casualties within a family during the Balkan War. The theme of Hilâl Görününce is related to the incidents that the Crimean people dealt with during the Crimean War. She expresses the participation of the people of Söğüt in the National Struggle in Ağustos Başağı. In Lacivert Taşı, she narrates the incidents a family experienced in Siirt/Tillo in the first quarter of the 20th century. She describes the love between Kırım Giray, the Crimean Khan and Maria, a Polish girl, along with the historic-political events of the period. In these novels, she reveals the humane in a historical personage like Kırım Giray and further creates the heroes witnessing the events of the history. In this article, the novels will be examined one by one in terms of their historic reflections and the issues, the characters, the motives and the details leading to the formation of history will be touched upon.

Kaynakça

  • Argunşah Hülya, “Rumeli’nin Anası Gülsüm Ana / Beylerin Beyi: Ali Bey”, Tarih ve Roman, İstanbul: 2016, Kesit yayınları, s. 455-468. “Sevinç Çokum’un Kırım Romanı: Hilâl Görününce, Tarih ve Roman, İstanbul: 2016, Kesit yayınları s. 469- 472. “Ağustos Başağı”, Tarih ve Roman, İstanbul: 2016, Kesit yayınları s. 473-478. Bakhtin Mikhail, Karnavaldan Romana Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, çeviren: Cem Soydemir, Hazırlayan: Sibel Irzık, İstanbul, 2001, Ayrıntı Yayınları. Beyatlı Yahya Kemal, Eğil Dağlar, İstanbul: 1966, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları. Cevdet Paşa, Tarih-i Cevdet, C.1, Hazırlayan: Mehmet İpşirli, Ankara: 2016, Türk Tarih Kurumu Yayınları. Çokum Sevinç: Bizim Diyar, İstanbul: 2011, Kapı Yayınları, 280 s. Hilâl Görününce, İstanbul: 1985, Cönk Yayınları, 333 s. Ağustos Başağı, İstanbul: Ötüken Yayınları, 445 s. Lacivert Taşı, İstanbul: 2016, Kapı Yayınları, 373 s. Gözyaşı Çeşmesi Kırım’da Son Düğün, İstanbul: 2016, Kapı Yayınları, 464 s. Enginün İnci: “Hilâl Görününce”, Erdem, C. 2/6, Şubat 1987. İnalcık Halil, “Kırım Hanlığı”, İslâm Ansiklopedisi, C. 25, 2002, s. 450-458.
  • Kabaklı Servet, “Sevinç Çokum’la ‘Hilâl Görününce’ Üzerine Bir Konuşma, Türk Edebiyatı, nu. 128, Haziran 1984. Kaplan Mehmet, “Bahçesaray Çeşmesi”, Türk Kültürü, nu. 223-224, Kasım-Aralık 1981, s. 89-101. (Şükrü Elçin hakkında) Tott (Baron de), Türkler ve Tatarlara Dair Hatıralar, Çeviren: Mehmet Reşat Uzmen, İstanbul, Tercüman 1001 Temel Eserleri, 323 s.

SEVİNÇ ÇOKUM'UN ROMANLARINDA TARİH

Yıl 2018, , 87 - 108, 27.12.2018
https://doi.org/10.33157/INTURE.2019.1

Öz

Sevinç Çokum, Bizim Diyar, Hilâl Görününce, Ağustos Başağı, Lacivert Taşı, Gözyaşı Çeşmesi Kırım’da Son Düğün gibi romanlarında, tarihi, atmosfer olarak kullanır. Bizim Diyar’da Balkan Savaşı ile Rumeli’deki toprak kaybını ve bir ailenin kayıplarını anlatır. Hilâl Görününce’de Kırım Harbi sırasında Kırımlıların başına gelenler söz konusudur. Ağustos Başağı’nda Söğüt halkının Millî Mücadele’ye katılımını dile getirir. Lacivert Taşı’nda bir ailenin XX. yüzyılın ilk çeyreğinde Siirt/Tillo’da başından geçenleri anlatır. Gözyaşı Çeşmesi Kırım’da Son Düğün’de Kırım Hanı Kırım Giray ile Leh kızı Mariai ’nın aşklarını, dönemin tarihî-siyasî olayları ile birlikte işler. Bu romanlarda Kırım Giray gibi tarihe geçmiş bir kişiliğin içindeki insanı ortaya koyduğu gibi tarihin yönlendirdiği olayların görgü şahidi kahramanlar yaratır. Makalede romanlar tarihi aksettirmeleri açısından tek tek incelenecek, tarihin oluşmasına yol açan meselelere, karakterlere, motif ve ayrıntılara temas edilecektir.

Kaynakça

  • Argunşah Hülya, “Rumeli’nin Anası Gülsüm Ana / Beylerin Beyi: Ali Bey”, Tarih ve Roman, İstanbul: 2016, Kesit yayınları, s. 455-468. “Sevinç Çokum’un Kırım Romanı: Hilâl Görününce, Tarih ve Roman, İstanbul: 2016, Kesit yayınları s. 469- 472. “Ağustos Başağı”, Tarih ve Roman, İstanbul: 2016, Kesit yayınları s. 473-478. Bakhtin Mikhail, Karnavaldan Romana Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, çeviren: Cem Soydemir, Hazırlayan: Sibel Irzık, İstanbul, 2001, Ayrıntı Yayınları. Beyatlı Yahya Kemal, Eğil Dağlar, İstanbul: 1966, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları. Cevdet Paşa, Tarih-i Cevdet, C.1, Hazırlayan: Mehmet İpşirli, Ankara: 2016, Türk Tarih Kurumu Yayınları. Çokum Sevinç: Bizim Diyar, İstanbul: 2011, Kapı Yayınları, 280 s. Hilâl Görününce, İstanbul: 1985, Cönk Yayınları, 333 s. Ağustos Başağı, İstanbul: Ötüken Yayınları, 445 s. Lacivert Taşı, İstanbul: 2016, Kapı Yayınları, 373 s. Gözyaşı Çeşmesi Kırım’da Son Düğün, İstanbul: 2016, Kapı Yayınları, 464 s. Enginün İnci: “Hilâl Görününce”, Erdem, C. 2/6, Şubat 1987. İnalcık Halil, “Kırım Hanlığı”, İslâm Ansiklopedisi, C. 25, 2002, s. 450-458.
  • Kabaklı Servet, “Sevinç Çokum’la ‘Hilâl Görününce’ Üzerine Bir Konuşma, Türk Edebiyatı, nu. 128, Haziran 1984. Kaplan Mehmet, “Bahçesaray Çeşmesi”, Türk Kültürü, nu. 223-224, Kasım-Aralık 1981, s. 89-101. (Şükrü Elçin hakkında) Tott (Baron de), Türkler ve Tatarlara Dair Hatıralar, Çeviren: Mehmet Reşat Uzmen, İstanbul, Tercüman 1001 Temel Eserleri, 323 s.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema Uğurcan 0000-0002-4543-7412

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Uğurcan, S. (2018). SEVİNÇ ÇOKUM’UN ROMANLARINDA TARİH. Türklük Araştırmaları Dergisi, 1(2), 87-108. https://doi.org/10.33157/INTURE.2019.1