BibTex RIS Kaynak Göster

8 HAFTALIK HALK OYUNLARI ÇALIŞMALARININ 9-11 YAŞ GRUBU KIZ ÇOCUKLARDA REAKSİYON ZAMANI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 41 - 47, 10.01.2017

Öz

Bu çalışma; 8 hafta uygulanan halk oyunları çalışmalarının, 9-11 yaş grubu kız çocuklarda reaksiyon zamanı üzerine etkisinin değerlendirilmesi amacıyla planlanmıştır.

Araştırmada ölçümlere; yaş, boy, vücut ağırlığı ve BMI ortalamaları sırasıyla, 10 ± 0,76, 1,37±0,07, 32,17±7,74, 16,83±3,29 olan 18 kız öğrenci katılmıştır. Çalışmalar öğrencilere,  okul çıkış saatlerinden sonra, haftada 4 gün 2 saat olarak yaptırılmıştır. Reaksiyon zamanını ölçmek için; görsel, işitsel ve görsel - işitsel olmak üzere 3 ayrı test bilgisayar destekli olarak Microgate-Optojump ölçüm cihazı yardımı ile yapılmıştır. Ölçümler 8 haftalık halk oyunu çalışmasının öncesinde ve sonrasında olmak üzere 2 kez alınmış ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Tüm değişkenlerin tanımlayıcı istatistikleri (Ortalama _ Standart sapma) yapıldıktan sonra, öğrenciler arasındaki karşılaştırma öntest-sontest için Wilcoxon testi uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.0 istatistik programında yapılmış, p<0.05 anlamlılık düzeyi kullanılmıştır.

Çalışma sonucunda, işitsel reaksiyon testinde uçuş zamanı (T-flight-sn) ve yükseklik (height-cm) değerlerinde, görsel - işitsel reaksiyon testinde ise reaksiyon zamanı (T-reac-sn), uçuş zamanı (T-flight-sn) ve yükseklik (height-cm) değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmiştir (p<0,05). Görsel reaksiyon testinde ise istatistiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır (p<0,05).

Sonuç olarak; yapılan halk oyunları çalışmalarının reaksiyon zamanlarını olumlu yönde etkilediği gözlemlenmiştir. Halk oyunları oyun yapısı gereği sesli uyaranla oynanan bir branştır. Bu sebepten dolayı yapılan reaksiyon test ölçümlerinde işitsel olan testlerde anlamlı fark oluştuğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • EROĞLU, Türker, (1995), “Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da Halayların İncelenmesi” Kılıçarslan Matbaacılık, Ankara.
  • Erçil, Ş. (1991).Türk halk oyunları çalışmalarından önce verilmesi gereken ısınma hareketleri, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türk Musikisi Devlet Konservatuarı, Türk Halk Oyunları Bölümü, Bitirme Tezi, İstanbul.
  • Gerek, Z. (2007). Halk oyunları ve spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin fiziksel uygunluklarının EUROFİT ile karşılaştırılması, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara.
  • Yetgin, M.K. ve Kayapınar, F.Ç. (2008). On iki haftalık halk oyunları eğitiminin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin el-göz koordinasyonları ve reaksiyon sürelerine etkisinin değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,10(4):60-70.
  • Tamer K. Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi. Bağırgan Yayınevi, 2000, ss 52-57. Ankara.
  • Akgün N. Egzersiz Fizyolojisi. 1. Cilt, Ege Üniversitesi Basımevi, 4. Baskı, İzmir. 1992; 78.
  • Davranche K, Audiffren M. & Denjean A.A. (2006). Distributional analysis of the effect of physical exercise on a choice reaction time task. Journal of Sport Sciences. 24(3):323-330.
  • Alp, M.Z. (2010). Halk Oyunlarının Ritim Duygusu, Vücut Kompozisyonu Ve Reaksiyon Zamanının Gelişimi Üzerine Etkisi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Demirsipahi, C. (1979). Türk halk oyunları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara,s: 8-9.
  • Ekmekçioğlu, İ, Bekar, C. ve Kaplan, M. (2001). Türk halk dansları, Esin Yayıncılık, İstanbul,s: 18.
  • Aymaz, V. (1998). Halayların yapısal özellikleri ve yörelere göre dağılımı, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ünveren, A. (1997). Düzenli yapılan halk oyunları çalışmalarının erkek üniversite öğrencilerinin fiziksel ve fizyolojik özellikleri üzerine etkileri, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Ünveren, A. (2005). Türk halk oyunlarının fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Doktora Tezi, Ankara.
  • Kaya, M, Polat, Y, Paktaş, Y, Çelenk, Ç. ve Çınar, V. (2010). Investigation of physical parameters of turkish folk female dancers who play different regianal dances, ovidius university annals, series physical education and sport science, Movement and Health, 2; 866-868.
  • Baker, S.J, Jacques, P, Maurrssen, J. & Chrzan, G.J. (1991). Simple reaction time and movement time in normal human voluntaries: a long term reliable study, Perceptual and Motor Skill, 63:767-774.
  • Kayapınar, F.Ç, Yetgin, M.K, Soykan, A. ve Çalışkan, E. (2006). On iki haftalık dans eğitiminin ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin el-göz koordinasyonları ve reaksiyon sürelerine etkisinin değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2): 3-10.
  • Dündar, U. Antrenman Teorisi. Kültür Ofset, Ankara 1998, ss 123-178.
  • ÇAKIROĞLU T., SÖKMEN T. 12 Haftalık Judo Teknik Antrenman ve Oyunlarının 8–10 Yaş Grubu Erkek Çocuklarda Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. Selçuk University Journal of Physical Education and Sport Science, 2012; 14(1): 71–74SELÇUK
  • Boarman, A.M.(1977). The effect of folk dancing upon reaction time and movement time of senior citizens, Doctorat Thesis, Oregon State University.
  • Zhang, JG, Ishikawa-Takata, K, Yamazaki, H, Morita T, Ohta, T. (2008). Postural stability and physical performance in social dancers, Gait & Posture, 27: 697-701.
  • Bompa TO. Antrenman Kuramı ve Yöntemi. Bağırgan Yayınevi Ankara 1998, s. 443.
  • Çolakoğlu M, Selamoğlu S, Gündüz N, Acarbay Ş, Çolakoğlu S. Sprint ve atlayıcıların hamlstring quadriceps kuvvet oranlarının düzeltilmesinde izometrik egzersizlerin etkileri. Spor Bilimleri Dergisi 1993; 4: 24-31.
  • Kashihara K, Nakahara Y. Short-term effect of physical exercise at lactate threshold on choice reaction time. Perceptual and Motor Skills. 2005; 100 (2) : 275-281.
  • Davranche K, Audiffren M, Denjean A. A distributional analysis of the effect of physical exercise on a choice reaction time task. Journal of Sports Sciences, 2006; 24(3): 323-330.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 41 - 47, 10.01.2017

Öz

Kaynakça

  • EROĞLU, Türker, (1995), “Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da Halayların İncelenmesi” Kılıçarslan Matbaacılık, Ankara.
  • Erçil, Ş. (1991).Türk halk oyunları çalışmalarından önce verilmesi gereken ısınma hareketleri, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türk Musikisi Devlet Konservatuarı, Türk Halk Oyunları Bölümü, Bitirme Tezi, İstanbul.
  • Gerek, Z. (2007). Halk oyunları ve spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin fiziksel uygunluklarının EUROFİT ile karşılaştırılması, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara.
  • Yetgin, M.K. ve Kayapınar, F.Ç. (2008). On iki haftalık halk oyunları eğitiminin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin el-göz koordinasyonları ve reaksiyon sürelerine etkisinin değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,10(4):60-70.
  • Tamer K. Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi. Bağırgan Yayınevi, 2000, ss 52-57. Ankara.
  • Akgün N. Egzersiz Fizyolojisi. 1. Cilt, Ege Üniversitesi Basımevi, 4. Baskı, İzmir. 1992; 78.
  • Davranche K, Audiffren M. & Denjean A.A. (2006). Distributional analysis of the effect of physical exercise on a choice reaction time task. Journal of Sport Sciences. 24(3):323-330.
  • Alp, M.Z. (2010). Halk Oyunlarının Ritim Duygusu, Vücut Kompozisyonu Ve Reaksiyon Zamanının Gelişimi Üzerine Etkisi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Demirsipahi, C. (1979). Türk halk oyunları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara,s: 8-9.
  • Ekmekçioğlu, İ, Bekar, C. ve Kaplan, M. (2001). Türk halk dansları, Esin Yayıncılık, İstanbul,s: 18.
  • Aymaz, V. (1998). Halayların yapısal özellikleri ve yörelere göre dağılımı, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ünveren, A. (1997). Düzenli yapılan halk oyunları çalışmalarının erkek üniversite öğrencilerinin fiziksel ve fizyolojik özellikleri üzerine etkileri, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Ünveren, A. (2005). Türk halk oyunlarının fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Doktora Tezi, Ankara.
  • Kaya, M, Polat, Y, Paktaş, Y, Çelenk, Ç. ve Çınar, V. (2010). Investigation of physical parameters of turkish folk female dancers who play different regianal dances, ovidius university annals, series physical education and sport science, Movement and Health, 2; 866-868.
  • Baker, S.J, Jacques, P, Maurrssen, J. & Chrzan, G.J. (1991). Simple reaction time and movement time in normal human voluntaries: a long term reliable study, Perceptual and Motor Skill, 63:767-774.
  • Kayapınar, F.Ç, Yetgin, M.K, Soykan, A. ve Çalışkan, E. (2006). On iki haftalık dans eğitiminin ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin el-göz koordinasyonları ve reaksiyon sürelerine etkisinin değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2): 3-10.
  • Dündar, U. Antrenman Teorisi. Kültür Ofset, Ankara 1998, ss 123-178.
  • ÇAKIROĞLU T., SÖKMEN T. 12 Haftalık Judo Teknik Antrenman ve Oyunlarının 8–10 Yaş Grubu Erkek Çocuklarda Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. Selçuk University Journal of Physical Education and Sport Science, 2012; 14(1): 71–74SELÇUK
  • Boarman, A.M.(1977). The effect of folk dancing upon reaction time and movement time of senior citizens, Doctorat Thesis, Oregon State University.
  • Zhang, JG, Ishikawa-Takata, K, Yamazaki, H, Morita T, Ohta, T. (2008). Postural stability and physical performance in social dancers, Gait & Posture, 27: 697-701.
  • Bompa TO. Antrenman Kuramı ve Yöntemi. Bağırgan Yayınevi Ankara 1998, s. 443.
  • Çolakoğlu M, Selamoğlu S, Gündüz N, Acarbay Ş, Çolakoğlu S. Sprint ve atlayıcıların hamlstring quadriceps kuvvet oranlarının düzeltilmesinde izometrik egzersizlerin etkileri. Spor Bilimleri Dergisi 1993; 4: 24-31.
  • Kashihara K, Nakahara Y. Short-term effect of physical exercise at lactate threshold on choice reaction time. Perceptual and Motor Skills. 2005; 100 (2) : 275-281.
  • Davranche K, Audiffren M, Denjean A. A distributional analysis of the effect of physical exercise on a choice reaction time task. Journal of Sports Sciences, 2006; 24(3): 323-330.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Hareket ve Egzersiz Bilimi
Yazarlar

Gözde Algün Doğu

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Algün Doğu, G. (2017). 8 HAFTALIK HALK OYUNLARI ÇALIŞMALARININ 9-11 YAŞ GRUBU KIZ ÇOCUKLARDA REAKSİYON ZAMANI ÜZERİNE ETKİSİ. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 41-47.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------