BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR EĞİTİMİ VEREN YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARINDAKİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG ALGI DÜZEYLERİ1-2

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 10, 15.08.2016

Öz

Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarının olumsuz davranışlara maruz kalma düzeylerini saptamak, bu çalışmanın amacını oluşturmuştur. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini 539 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; Olumsuz Davranış Ölçeği (ODÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; frekans ve (p<0,05) anlamlılık düzeyinde farklılığın hangi gruplar arasında olduğunun belirlenmesi amacıyla Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretim elemanlarının çalışma ortamında olumsuz davranışlara maruz kalma sıklıklarının düşük düzeyde olduğu, erkeklerin kadınlara oranla daha çok mobbing uyguladığı ve 41 yaş ve üzerinde yaşa sahip kişilerce çalışma ortamında olumsuz davranışlara maruz kalma sıklığının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Atalay, İ. (2010). Mobbing’in Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi “Kamu Sektöründen Bir Örnek”. Yüksek Lisans Tezi, Atılım ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ayan, S. (2011). Üniversitelerde Araştırma Görevlilerine Yönelik Psikolojik Taciz: Gazi, Kocaeli ve Cumhuriyet Üniversitesi Örneği. Akademik Bakış Dergisi, (27).
  • Baş, N., Oral, ET. (2011). Mobbing Davranışı ve Kişilik Özellikleriyle İlişkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (21).
  • Baykal, N.A. (2005). Yutucu Rekabet, Kanuni Devrindeki Mobbing’den Günümüze. (1.Baskı), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N. (2007a). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Yıldırma Arasındaki İlişki. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 77-87.
  • Cemaloğlu, N. (2007b). Örgütlerin Kaçınılmaz Sorunu: Yıldırma. Bilig Dergisi, 42, 111-126.
  • Cemaloğlu, N., Okçu, V. (2012). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Öğretmenlerin Yıldırma (Mobbing) Yaşama Düzeyleri Arasındaki İlişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3).
  • Davenport, N., Schwartz, R.D., Elliott, G.P. (2003). Mobbing: İşyerinde Duygusal Taciz, (Çev: Önersoy O.C.). İstanbul: Sistem Yayıncılık, 15.
  • Dursun, S., Aytaç, S. (2011). İşyerinde Şiddet Davranışlarının Çalışanlar Üzerine Etkisi: Bir Uygulama. Tisk Akademi, 6(11), 6-29.
  • Einarsen, S., Raknes, B.I. (1997). Harassment in the workplace and the victimization of men. Violence and Victims, 12, 247-263.
  • Gün, H. (2010). Çalışma Ortamında Psikolojik Taciz, Mobbing/Bullying, İşyeri Sendromu. Ankara: Lazer Yayıncılık.
  • Günel, Ö.D. (2010). İşletmelerde Yıldırma Olgusu ve Yıldırma Mağdurlarının Kişilik Özelliklerine İlişkin Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(3).
  • Hacıcaferoğlu, S., Çoban, B. (2011). Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Personelinin Çalışma Ortamında Maruz Kaldığı Yıldırma Davranışlarının İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2).
  • Kaplan, A. (2003). Yaratıcılığın Akademik Ortamlardaki Sorunları ve Olanakları. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(4).
  • Leymann, H. (1993).MobbingPsychoterror at Work Places. Hamburg: Rowohlt.
  • Mete, Y.A. (2013). Yükseköğretim Kurumlarında Psikolojik Yıldırma (Terör): Uygulayanlar, Mağdurlar ve Seyirciler. International Journal of Social Science, 6(2).
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin İş Doyumu Düzeyleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1).
  • Tanoğlu, Ş.Ç. (2006).İşletmelerde Yıldırmanın (Mobbing) Değerlendirilmesi ve Bir Yüksek Öğrenim Kurumunda Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tengilimoğlu, D., Mansur F.A. (2009). İşletmelerde Uygulanan Mobbingin (Psikolojik Şiddet) Örgütsel Bağlılığa Etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi,1(3).
  • Tınaz, P. (2006). İşyerinde Psikolojik Taciz. Çalışma ve Toplum, (4), 156.
  • Tiyek, R. (2011). Yıldırma Davranışlarının Belediye Çalışanları Tarafından Değerlendirilmesi: Bir Büyükşehir Belediyesinde Araştırma. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, 34.
  • Tutar, H. (2004). İşyerinde Psikolojik Şiddet. (3. Baskı). Ankara: Platin Yayıncılık, 28-29.
  • Yeni, G.K. (2013). Mobbing İşyerinde Psikolojik Taciz. Ankara: Türk Metal, Ziraat Gurup Matbaacılık.
  • Yıldırım, D., Yıldırım, A. (2010). Sağlık Alanında Çalışan Akademisyenlerin Karşılaştıkları Psikolojik Siddet Davranışları ve Bu Davranışların Etkileri. Türkiye Klinikleri J Med Sci, 30(2), 559–570.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 10, 15.08.2016

Öz

Kaynakça

  • Atalay, İ. (2010). Mobbing’in Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi “Kamu Sektöründen Bir Örnek”. Yüksek Lisans Tezi, Atılım ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ayan, S. (2011). Üniversitelerde Araştırma Görevlilerine Yönelik Psikolojik Taciz: Gazi, Kocaeli ve Cumhuriyet Üniversitesi Örneği. Akademik Bakış Dergisi, (27).
  • Baş, N., Oral, ET. (2011). Mobbing Davranışı ve Kişilik Özellikleriyle İlişkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (21).
  • Baykal, N.A. (2005). Yutucu Rekabet, Kanuni Devrindeki Mobbing’den Günümüze. (1.Baskı), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N. (2007a). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Yıldırma Arasındaki İlişki. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 77-87.
  • Cemaloğlu, N. (2007b). Örgütlerin Kaçınılmaz Sorunu: Yıldırma. Bilig Dergisi, 42, 111-126.
  • Cemaloğlu, N., Okçu, V. (2012). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Öğretmenlerin Yıldırma (Mobbing) Yaşama Düzeyleri Arasındaki İlişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3).
  • Davenport, N., Schwartz, R.D., Elliott, G.P. (2003). Mobbing: İşyerinde Duygusal Taciz, (Çev: Önersoy O.C.). İstanbul: Sistem Yayıncılık, 15.
  • Dursun, S., Aytaç, S. (2011). İşyerinde Şiddet Davranışlarının Çalışanlar Üzerine Etkisi: Bir Uygulama. Tisk Akademi, 6(11), 6-29.
  • Einarsen, S., Raknes, B.I. (1997). Harassment in the workplace and the victimization of men. Violence and Victims, 12, 247-263.
  • Gün, H. (2010). Çalışma Ortamında Psikolojik Taciz, Mobbing/Bullying, İşyeri Sendromu. Ankara: Lazer Yayıncılık.
  • Günel, Ö.D. (2010). İşletmelerde Yıldırma Olgusu ve Yıldırma Mağdurlarının Kişilik Özelliklerine İlişkin Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(3).
  • Hacıcaferoğlu, S., Çoban, B. (2011). Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Personelinin Çalışma Ortamında Maruz Kaldığı Yıldırma Davranışlarının İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2).
  • Kaplan, A. (2003). Yaratıcılığın Akademik Ortamlardaki Sorunları ve Olanakları. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(4).
  • Leymann, H. (1993).MobbingPsychoterror at Work Places. Hamburg: Rowohlt.
  • Mete, Y.A. (2013). Yükseköğretim Kurumlarında Psikolojik Yıldırma (Terör): Uygulayanlar, Mağdurlar ve Seyirciler. International Journal of Social Science, 6(2).
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin İş Doyumu Düzeyleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1).
  • Tanoğlu, Ş.Ç. (2006).İşletmelerde Yıldırmanın (Mobbing) Değerlendirilmesi ve Bir Yüksek Öğrenim Kurumunda Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tengilimoğlu, D., Mansur F.A. (2009). İşletmelerde Uygulanan Mobbingin (Psikolojik Şiddet) Örgütsel Bağlılığa Etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi,1(3).
  • Tınaz, P. (2006). İşyerinde Psikolojik Taciz. Çalışma ve Toplum, (4), 156.
  • Tiyek, R. (2011). Yıldırma Davranışlarının Belediye Çalışanları Tarafından Değerlendirilmesi: Bir Büyükşehir Belediyesinde Araştırma. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, 34.
  • Tutar, H. (2004). İşyerinde Psikolojik Şiddet. (3. Baskı). Ankara: Platin Yayıncılık, 28-29.
  • Yeni, G.K. (2013). Mobbing İşyerinde Psikolojik Taciz. Ankara: Türk Metal, Ziraat Gurup Matbaacılık.
  • Yıldırım, D., Yıldırım, A. (2010). Sağlık Alanında Çalışan Akademisyenlerin Karşılaştıkları Psikolojik Siddet Davranışları ve Bu Davranışların Etkileri. Türkiye Klinikleri J Med Sci, 30(2), 559–570.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

Elif Üstün

Atilla Pulur

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üstün, E., & Pulur, A. (2016). SPOR EĞİTİMİ VEREN YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARINDAKİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG ALGI DÜZEYLERİ1-2. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-10.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------