Bu çalışmanın amacı, farklı branşlarda eğitim alan öğretmen adaylarının, özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının, cinsiyet ve öğretmenlik eğitimi alınan bölüm değişkenleri açısından incelenmesidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği – O Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizi için, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız gruplarda t-testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre özel gereksinimli bireylere yönelik tutumun erkek öğretmen adayları lehine anlamlı şekilde kadın öğretmen adaylarından farklılaştığı görülmüştür (p<0.05). ANOVA test sonuçları da benzer şekilde farklı öğretmenlik eğitimi programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının özel gereksinimli kişilere yönelik tutumları arasında anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur (p<0.05). Tanımlayıcı istatistik verileri Beden Eğitimi ve Resim-İş öğretmenlik programında öğrenim gören öğretmen adaylarının, özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının normal gelişim gösteren bireylere yönelik tutumlarıyla oldukça benzer olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, özel gereksinimli bireyleri tanımaya yönelik daha fazla ders içeren bölümlerdeki öğrencilerin bu bireylere yönelik tutumlarının normal gelişim gösteren bireylerden farklılaştığını göstermektedir. Öğretmen eğitim programlarının içeriğine özel gereksinimli bireylere yönelik kuramsal ve uygulamalı derslerin eklenmesi ve etkili şekilde uygulanması, olumlu tutum gelişimini desteklerken, özel gereksinimli bireylerin özel gereksinime ihtiyacı olmayan bireylerden farklılıklarının da anlaşılmasının önünü açarak, öğretmenlik uygulama sürecinin kalitesini arttırabilir.
The purpose of this
study is to examine the attitudes of the prospective teachers towards disabled
people in terms of their department and
gender. “The Attitude Toward Disables Persons Scale” was used as data collection tool
in the research. One-way analysis of variance (ANOVA) and independent samples
t-test analysis were used to analyze the data. The results of the t-test
revealed that the attitudes towards the special needs individuals of
prospective male teachers was significantly different than prospective female teachers
(p<0.05). ANOVA test results also revealed that there is a difference between
the attitudes of the teacher candidates who were
in different teaching programs (p<0.05). Descriptive statistics showed that the attitudes towards
special needs individuals were similar to individuals without special needs
among the teacher candidates who were educated
in the Physical Education and Art Teacher Program. Prospective teachers, in the
departments that have more courses to identify specific needs individuals, reported that disabled individuals
were considerably different compared to normal individuals. The addition and
effective application of theoretical and applied lessons in various teacher
education departments may increase the quality of the teaching practice through
the development of positive attitudes and understand
the differences of the disabilities from the individuals who don’t need special
needs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sporda Psiko-sosyal Alanlar |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Başvuru Tarihi | 19 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2019 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2019, Cilt 6, Sayı 1 |
APA | Uçar, D. E. , Yıldızer, G. , Özböke, C. , Yılmaz, İ. & Kocaekşi, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutumlarının Öğretmenlik Branşları ve Cinsiyetleri Açısından İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Örneği . İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 6 (1) , 1-13 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/inubesyo/issue/49198/499573 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------