Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORYANTİRİNG SPORU YAPAN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SPORDA GÜDÜLENME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 12 - 21, 14.01.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye Oryantiring
Federasyonu’na bağlı olarak Oryantiring yapan lise öğrencilerinin sporda
güdülenme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir.

Betimsel türde tarama modeli kullanılan
araştırmanın hedef kitlesini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye
Oryantiring Federasyonu bünyesindeki yarışmalara katılan lise öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde toplam 182 öğrenci çeşitli
değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın verileri; araştırmacı
tarafından geliştirilen Demografik Bilgi Formu, Pelletier, Fortier, Vallerand,
Tuson, Briere ve Blais (1995)
tarafından geliştirilen ve Kazak, Z. (2004) tarafından Türkçe’ye uyarlanarak
geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan ‘’Sporda Güdülenme Ölçeği’’ ile
toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 20 paket programında
çözümlenmiştir. Verilerin analizinde demografik özelliklerin belirlenmesinde
frekans dağılımı, iki bağımsız değişken ile sporda güdülenme düzeyi arasındaki
ilişkiyi incelemek için T testi ve ikiden fazla değişken ile sporda güdülenme
düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemek için ise Anova Varyans analizi testleri
kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki fark P; 0,05 anlamlılık düzeyi esas
alınarak yorumlanmıştır.





Bu araştırmada, sporda güdülenme düzeyleri
incelenen oryantiring sporu yapan lise öğrencilerinin, oryantiring sporunu kaç
yıldır ve haftada kaç saat yaptığı ile güdülenme düzeyleri arasında anlamlı bir
farklılık bulunduğu, cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyleri ile güdülenme düzeyleri
arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Can, H. (2001). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Dalkıran, O. ve Aslan, S, C. (2016). Üniversiteli Sporcuların Spora Güdülenme Nedenlerinin İncelenmesi, Mehmet Akif Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Demir, E. – Çadır, A. (2015) Spor Psikolojisi – Inside Sport Psychology Costas I. Karageorghis – Peter C. Terry Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayn Dağıtım.
  • Kazak Z (2004). Sporda Güdülenme Ölçeğinin Türk Sporcuları İçin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 15(4),191-206.
  • Keskin G. ve Sezgin B. (2009). Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10).
  • Kılınç, M, U, Hakkı, K., Türkçapar K., (2012), “Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.11, sayı.2:191-206.
  • Koç, Ş. (1994). Spor psikolojisine giriş. İzmir: Saray Medikal Yayıncılık.
  • Özerkan, N. K. (2004). Spor Psikolojisine Giriş Temel Kavramlar Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pelletier LG, Fortier MS, Vallerand RJ, ve ark. (1995): Towart a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sport: The sport motivation scale (SMS). J Sport Exerc Psychol 17(2),35-53. 39.
  • Selçuk, Z. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem.
  • Sevim, Y. (2002). Antrenman Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şirin, E, F., Çağlayan, H. S., Çetin, Ç, M., İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Şirin, E, F., Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzak Doğu Spor Branşlarındakî (Taekwondo, Karate, Judo) Sporcu Gençlerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesı. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XII (2007), 2:29 – 42.
  • Türkmen, M. (2005). Profesyonel erkek futbolcular ile amatör erkek futbolcuların başarı motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, İzmir.

INVESTIGATION OF ORIENTEER HIGH-SCHOOLERS' MOTIVATION LEVELS IN TERMS OF DIFFERENT VARIABLES

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 12 - 21, 14.01.2020

Öz

The purpose of this study is the
investigation of orienteer high-schoolers' motivation levels in terms of
different variables. Orinteer high-schoolers' whom attended the 2016-2017
competitions of Turkish Orienteering Fedaration, are the target group of this
study which is done by using descriptive research methodology.

The sample group is 182 students which were
examined in terms of different variables. Research data consists of;
Demographic Information Form (found by the researcher) and ‘’The Sport
Motivation Scale’’ (developed by Fortier, Vallerand, Tuson, Briere and Blais
(1995) and translated into Turkish by Kazak Z (2004). The data collected during
the research are resolved by SPSS 20. At first, in the analysis of the data,
frequency distribution in determining the demographics, T test was used to
examine the relationship between two independent variables and motivation
levels in sport and Anova variance analysis tests were used to examine the
relationship between two variables and motivation levels in sport. The
difference between the variables was interpreted on the basis of P;0.05
significance level.





In conclusion, this study shows that there
is a meaningful difference between the motivation levels of orienteer
high-schoolers in the aspects of; how long they have beeing doing orienteering
and weekly hours they perform orienteering. On the other hand, that there is
not a meaningful difference between the motivation levels of orienteer
high-scholars in the aspects of; gender, age and grade level.

Kaynakça

  • Can, H. (2001). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Dalkıran, O. ve Aslan, S, C. (2016). Üniversiteli Sporcuların Spora Güdülenme Nedenlerinin İncelenmesi, Mehmet Akif Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Demir, E. – Çadır, A. (2015) Spor Psikolojisi – Inside Sport Psychology Costas I. Karageorghis – Peter C. Terry Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayn Dağıtım.
  • Kazak Z (2004). Sporda Güdülenme Ölçeğinin Türk Sporcuları İçin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 15(4),191-206.
  • Keskin G. ve Sezgin B. (2009). Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10).
  • Kılınç, M, U, Hakkı, K., Türkçapar K., (2012), “Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.11, sayı.2:191-206.
  • Koç, Ş. (1994). Spor psikolojisine giriş. İzmir: Saray Medikal Yayıncılık.
  • Özerkan, N. K. (2004). Spor Psikolojisine Giriş Temel Kavramlar Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pelletier LG, Fortier MS, Vallerand RJ, ve ark. (1995): Towart a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sport: The sport motivation scale (SMS). J Sport Exerc Psychol 17(2),35-53. 39.
  • Selçuk, Z. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem.
  • Sevim, Y. (2002). Antrenman Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şirin, E, F., Çağlayan, H. S., Çetin, Ç, M., İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Şirin, E, F., Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzak Doğu Spor Branşlarındakî (Taekwondo, Karate, Judo) Sporcu Gençlerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesı. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XII (2007), 2:29 – 42.
  • Türkmen, M. (2005). Profesyonel erkek futbolcular ile amatör erkek futbolcuların başarı motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, İzmir.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

Kaan Akman Bu kişi benim 0000-0002-2396-8052

Hasan Ceyhun Can 0000-0001-7000-9172

Yayımlanma Tarihi 14 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akman, K., & Can, H. C. (2020). ORYANTİRİNG SPORU YAPAN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SPORDA GÜDÜLENME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 12-21.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------