Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 19 - 32, 23.10.2021

Öz

Bu araştırma, Spor Yöneticiliği Bölümü’nde okuyan öğrencilerin spora yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini, Karabük Üniversitesi, Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Spor Yöneticiliği Bölümü’nde 2018 yılında öğrenim gören toplam 378 kişi oluştururken, örneklemi ise araştırmaya katılmayı kabul eden 224 kişi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ve Şentürk (2014) tarafından geliştirilen ”Spora Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. 5’li likert tipi ölçeğin; Spora ilgi, sporla yaşama ve aktif spor yapma düzeylerini sorgulayan 3 alt boyutu bulunmaktadır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Verilerin normalliği için skewness ve kurtosis değerleri kontrol edilmiş, verilerin normal dağıldığı tespit edilmiştir. Normal dağılım gösteren bu veriler için, independent t test ve One-way ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgulara göre, sporla yaşama düzeyi açısından haftada bir gün spor yapan öğrencilerle üç ve beş gün spor yapan öğrenciler arasında anlamlı farklılık görülmüştür (F: 4,284; p: 0,002). Aktif spor yapma düzeyi açısından bir gün spor yapanlarla üç ve beş gün spor yapanlar arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (F: 4,956; p: 0,002). Ailesinde lisanslı sporcu olanların spora ilgi düzeyi ile olmayanlar arasında anlamlı farklılık görülmüştür (t: 2,83, p: 0.005). Ailesinde lisanslı sporcu olanların aktif spor yapma düzeyi ile olmayanlar arasında anlamlı farklılık görülmüştür (t: 1,99, p: 0,04). İncelenen diğer bağımsız değişkenler ile ölçekten alınan puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır.
Sonuç olarak, öğrencilerin spora yönelik tutum ortalamaları düşük derecede olup, kadın öğrencilerin spora ilgi düzeyleri erkeklere göre daha yüksek çıktığı görülmüştür. Haftada spor yapma gün sayısı arttıkça sporla yaşama ve aktif spor yapma düzeyleri de artmaktadır. Ailesinde lisanslı sporcu olanların aktif spor yapma ve spora ilgi düzeyleri olmayanlardan yüksek çıkmıştır.

Kaynakça

  • Ardahan, F. (2010). Sektör odaklı eğitim anlayışıyla Akdeniz Üniversitesi Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan ve Mezun Öğrencilerinin Bölüm Tercihi ve Aldıkları Eğitim İle İlgili Düşüncelerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2).
  • Atkinson L.R., Atkinson C.R., Smith E.E., Bem J.D., Hoeksema-NolenS. (1999). Psikolojiye Giriş, (Y. Alogan, Çev.). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Balcı, V., Demirtaş, M., Gürbüz, P., İlhan, A., & Ersöz, V. (2003). Ankara’daki üniversite öğrencilerinin boş zaman etkinliklerine katılımlarının araştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 158(1).
  • Baikoğlu S., Güvendi B. (2019). “Hastane Çalışanlarının Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi” Ç Ukurova Iı. Uluslararasımultidisipliner Çalışmalar Kongresi Tam Metin Kitabi S.179-184 Adana
  • Bozyiğit, E. & Durmuş, D.E. (2018). Profesyonel Futbolcuların İş Doyum Düzeyleri. Spor Eğitim Dergisi, 2(1), 01-11.
  • Çoban, Ü., BAYAZIT, B., & Merve, U. C. A. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarinin Yaşam Kalitesi, Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi: Doğu Marmara Bölgesi Üniversiteleri Örneği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(26), 4362-4385.
  • Dikel, B , Kıyıcı, F . (2021). Farklı Liselerde Okuyan Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spora Karşı Tutumlarının ve Spor Katılımlarının Araştırılması . Gençlik Araştırmaları Dergisi , 9 (23) , 81-99
  • Doğan, B., & Moralı, S. (2014). Üniversite öğretim elemanlarının sporla ilgili tutumları ile yaşam ve iş doyum düzeylerinin spor yapma alışkanlıkları ile incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1).
  • Gökdağ, M., Türkmen, M., & Akyüz, H. (2019). Okul Yöneticilerinin Spora Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi (Bartın Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 200-219.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç., & İkizler, H. (2017). Farklı Bölümlerdeki Öğrencilerin Spora Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması: Marmara Üniversitesi Örneği.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları, 5. Baskı. ISBN No: 978-975-6319-08-6. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (trans.: Scientific research method: concepts, principles, techniques), 7. Printing, 3A Research Education, Danışmanlık Ltd. Com., Ankara.
  • Koca, C. & Aşçı, H. (2004). Atletik Yeterlik Düzeyi Ve Cinsiyetin Beden Eğitimine Yönelik Tutum Üzerine Etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 15-24.
  • Koç, Ş. (1992). Neden Spor Bilimleri Fakültesi. Journal of Physical Education and Sports Studies, 3(9-12), 11-16.
  • Morgan,C. T. (1989). Psikolojiye Giriş [Introduction to Psychology]. Ankara: Turkey, H.Ü. Psychology Publishing
  • Nıcholson,M., Hoye, R. And Houlıhan, B. (2011). Introduction. Inside: Participation In Sport: International Policy Perspective. (Edt: Nicholson M, Hoye R, Houlihan B). New York: Routledge
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Pearce, A. J., Young, J. A., Parrington, L., & Aimers, N. (2017). Do as I say: contradicting beliefs and attitudes towards sports concussion in Australia. Journal of sports sciences, 35(19), 1911-1919.
  • Pekel, A. ‘Spor Yöneticiliği Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerinin Akademik Öz Yeterlilikleri Ve Üniversite Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi’. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Kayseri, 2016.
  • Ramazanoğlu, F. & Çoban, B. (2004). Elit tekvandocuların Spor Doyum Düzeylerinin Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 321-330.
  • Sunay, H. (1998). ‘Spor Yöneticilerinin Nitelikleri Ve Eğitimi’. Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 1 : 59 – 68.
  • Sivrikaya, Ö. Ü. Ö., & Sadık, Ö. Ü. R. (2018). Spor Bilimleri Alanında Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Gelişim Düzeyleriyle Spor Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal Of Social And Humanities Sciences Research (Jshsr), 5(29), 3895-3903.
  • Şentürk, E,H. (2012). ‘Spora Yönelik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliliği ve Güvenirliği’. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1301-3335.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., & Gökdağ, M. (2016). İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59.
  • Togo, O. T., & Öztürk, A. Spor Organizasyonlarına Katılan Çalışanların Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Şirketler Ligi Örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 55-64.
  • Varol, R., Varol, S., & Türkmen, M. (2017). Bartın üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(2), 316-329.
  • Yetim A. (2014). Sosyoloji ve Spor, Berikan Yayınevi, Ankara 2014
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği, Alan Eğitimleri
Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

Fatih Harun Turhan 0000-0001-5644-6157

Uğur İnce 0000-0002-0997-902X

Mert Aydogmus 0000-0001-6291-5351

İlimdar Yalçın 0000-0001-8431-6835

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Turhan, F. H., İnce, U., Aydogmus, M., Yalçın, İ. (2021). Spor Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 19-32.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------