Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COMPARISON OF DIGITAL ADDICTION LEVELS OF E-ATHLETES IN TURKEY ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 14, 13.10.2024

Öz

The aim of this research is to compare the digital addiction levels of E-athletes in Turkey according to different variables. Screening and causal comparison models, which are among the quantitative research methods, were used in the research. The sample group of this research consists of 157 licensed E-athletes playing various game types. A scale consisting of two parts was used as a data collection tool in the research. The first section includes demographic information. In the second part, the Digital Addiction Scale developed by Kesici and Tunç (2018) was used. SPSS 24 program was used to analyze the data. Descriptive statistics and comparative analyzes were used in the analyses. In comparative analysis, it was determined that some of the variables were parametric and some were nonparametric. For this reason, Mann Whitney U, Kruskall Wallis, Independent T Test and ANOVA tests were used. As a result of the research, it was determined that the digital addiction levels of E-athletes in Turkey are low. It has been determined that there is a differentiation in favor of MOBA games in the sub-dimensions of excessive use and non-quitting according to the game type variable. According to the device type variable, it was determined that there was a statistically significant difference in favor of the computer in the total digital addiction scores of the e-athletes and its sub-dimensions such as overuse, relapse, obstruction of the flow of life, and mood. According to the variable of time spent on the device, it was determined that the mean scores of e-athletes who spent less than 3 hours in front of the device in sub-dimensions such as digital addiction and overuse, relapse, mood, and not quitting were higher than those who spent 3 hours or more. According to the E-athlete years variable, it has been determined that e-athletes with 6 years or more of experience have higher digital addiction levels than others.

Kaynakça

  • Akın, E. (2008). Elektronik spor: Türkiye’deki elektronik sporcular üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421.
  • Argan, M., Özer, A. & Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye’deki siber sporcuların eğitim ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-11.
  • Arslan, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 4(7), 27-41.
  • Arslan, A. & Bardakçı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(20), 36-63.
  • Başköy, N. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet bağımlılık, siber zorbalık ve bilgisayara karşıtutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Bhagat, S., Jeong, E.J.& Kim, D.H. (2020). The role of individuals need for online social interactions and interpersonal incompetence in digital game addiction, International Journal of Human–Computer Interaction, 36 (5), 449-463.
  • Çavuş, S., Ayhan, B., & Tuncer, M. (2016). Bilgisayar oyunları ve bağımlılık: üniversite öğrencileri üzerine bir alan araştırması. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2016(43), 265-289.
  • Çetinkayalı, G., Doğan, P. K., Ceyhu, S. & Akgül, M. N. (2023). Dijital spor oyunlarına katılan spor bilimleri öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 139-154.
  • Demirel, M., Er, Y., Kaya, A. & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1292-1306.
  • Doğan Keskin, A. & Aral, N. (2021). Oyun bağımlılığı: güncel bir gözden geçirme. Bağımlılık Dergisi. 22(3):327-339. doi:10.51982/bagimli.880679.
  • Frolova, E. V., Rogach, O. V., Tyurikov, A. G., & Razov, P. V. (2021). Online student education in a pandemic: new challenges and risks. European Journal of Contemporary Education, 10(1), 43-52.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre, 15 (4), 179-190.
  • Kesici, A. & Tunç, N. F. (2018). The development of the digital addiction scale for the university students: reliability and validity study. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 91-98.
  • Korkmaz, Ö., & Korkmaz, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin oyun bağımlılık düzeyleri, oyun alışkanlıkları ve tercihleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 798-812. https://doi.org/10.17679/inuefd.505200
  • Köksal, İ. (2022). FPS oyunları oynayanların duygu düzenleme becerileri, olumsuz otomatik düşünceleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lubis, A. H., & Dasopang, M. D. (2021). Online learning during the covid-19 pandemic: how is it implemented in elementary schools? Premiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 11(1), 120-134.
  • Mustafaoğlu, R., & Yasacı, Z., (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Bağımlılık Dergisi, 19(3), 51-58.
  • Silva, V. N. & Chaimowicz, L. (2017). MOBA: a New Arena for Game AI. Arxiv Preprint: 1705.10443, 1, 1-8.
  • Sparrow, P. & Griffiths, M. D. (1997). Crime and IT: hacking and pornography on the internet. Probation Journal, 44, 144-147.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2017a). Dijital Dünya’da Rekabet, e-Spor ve Topluluk Yönetimi Çalıştayı-Sonuç Raporu, Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri Dijital Oyunlar Çalıştayları. Erişim Adresi http://cocukvebilgiguvenligihaftasi.com/wpcontent/uploads/2017/11/BTK-espor10102017_Rapor_V2.pdf
  • Tel, M. (2021). Analysis of athletes ' views on digital games. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 15(11), 3206-3213.
  • Ulum, H. (2016). Çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ile duygu ayarlayabilme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarsus.
  • Wagner, M. (2006). "On the scientific relevance of esports". 2006 International Conference on Internet Computing & Conference on Computer Games Development. Las Vegas.

TÜRKİYE’DEKİ E-SPORCULARIN DİJİTAL BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 14, 13.10.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkiye’deki E-sporcuların dijital bağımlılık düzeylerinin farklı değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmada nicel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan tarama ve nedensel karşılaştırma modelleri kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklem grubunu çeşitli oyun türlerini oynayan 157 lisanslı E-sporcu oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan ölçek kullanılmıştır. İlk bölümünde demografik bilgilere yer verilmektedir. İkinci bölümde Kesici ve Tunç (2018) tarafından geliştirilmiş olan Dijital Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24 programı kullanılmıştır. Analizlerde tanımlayıcı istatistiklerden ve karşılaştırmalı analizlerden faydalanılmıştır. Karşılaştırmalı analizlerde değişkenlerin bir kısmının parametrik bir kısmında nonparametrik olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle Mann Whitney U, Kruskall Wallis, Independent T Testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkiye’deki E-sporcuların dijital bağımlılık düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Oyun türü değişkenine göre aşırı kullanım ve bırakmama alt boyutlarında MOBA oyunları lehine bir farklılaşma olduğu tespit edilmiştir. Cihaz türü değişkenine göre e sporcuların toplam dijital bağımlılık puanları ve aşırı kullanım, nüks etme, hayat akışını engelleme, duygu durumu gibi alt boyutlarında bilgisayar lehine istatistiki olarak anlamlı farklılaşma olduğu tespit edilmiştir. Cihazda geçirilen süre değişkenine göre E-sporcuların dijital bağımlık ve aşırı kullanım, nüks etme, duygu durumu, bırakmama gibi alt boyutlarında cihaz başında 3 saat altında vakit geçirenlerin puan ortalamalarının 3 saat ve üstünde vakit geçirenlerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. E sporculuk yılı değişkenine göre E-sporculardan 6 yıl ve üzerinde deneyime sahip olanların diğerlerine göre dijital bağımlılık düzeyleri daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akın, E. (2008). Elektronik spor: Türkiye’deki elektronik sporcular üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421.
  • Argan, M., Özer, A. & Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye’deki siber sporcuların eğitim ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-11.
  • Arslan, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 4(7), 27-41.
  • Arslan, A. & Bardakçı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(20), 36-63.
  • Başköy, N. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet bağımlılık, siber zorbalık ve bilgisayara karşıtutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Bhagat, S., Jeong, E.J.& Kim, D.H. (2020). The role of individuals need for online social interactions and interpersonal incompetence in digital game addiction, International Journal of Human–Computer Interaction, 36 (5), 449-463.
  • Çavuş, S., Ayhan, B., & Tuncer, M. (2016). Bilgisayar oyunları ve bağımlılık: üniversite öğrencileri üzerine bir alan araştırması. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2016(43), 265-289.
  • Çetinkayalı, G., Doğan, P. K., Ceyhu, S. & Akgül, M. N. (2023). Dijital spor oyunlarına katılan spor bilimleri öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 139-154.
  • Demirel, M., Er, Y., Kaya, A. & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1292-1306.
  • Doğan Keskin, A. & Aral, N. (2021). Oyun bağımlılığı: güncel bir gözden geçirme. Bağımlılık Dergisi. 22(3):327-339. doi:10.51982/bagimli.880679.
  • Frolova, E. V., Rogach, O. V., Tyurikov, A. G., & Razov, P. V. (2021). Online student education in a pandemic: new challenges and risks. European Journal of Contemporary Education, 10(1), 43-52.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre, 15 (4), 179-190.
  • Kesici, A. & Tunç, N. F. (2018). The development of the digital addiction scale for the university students: reliability and validity study. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 91-98.
  • Korkmaz, Ö., & Korkmaz, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin oyun bağımlılık düzeyleri, oyun alışkanlıkları ve tercihleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 798-812. https://doi.org/10.17679/inuefd.505200
  • Köksal, İ. (2022). FPS oyunları oynayanların duygu düzenleme becerileri, olumsuz otomatik düşünceleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lubis, A. H., & Dasopang, M. D. (2021). Online learning during the covid-19 pandemic: how is it implemented in elementary schools? Premiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 11(1), 120-134.
  • Mustafaoğlu, R., & Yasacı, Z., (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Bağımlılık Dergisi, 19(3), 51-58.
  • Silva, V. N. & Chaimowicz, L. (2017). MOBA: a New Arena for Game AI. Arxiv Preprint: 1705.10443, 1, 1-8.
  • Sparrow, P. & Griffiths, M. D. (1997). Crime and IT: hacking and pornography on the internet. Probation Journal, 44, 144-147.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2017a). Dijital Dünya’da Rekabet, e-Spor ve Topluluk Yönetimi Çalıştayı-Sonuç Raporu, Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri Dijital Oyunlar Çalıştayları. Erişim Adresi http://cocukvebilgiguvenligihaftasi.com/wpcontent/uploads/2017/11/BTK-espor10102017_Rapor_V2.pdf
  • Tel, M. (2021). Analysis of athletes ' views on digital games. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 15(11), 3206-3213.
  • Ulum, H. (2016). Çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ile duygu ayarlayabilme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarsus.
  • Wagner, M. (2006). "On the scientific relevance of esports". 2006 International Conference on Internet Computing & Conference on Computer Games Development. Las Vegas.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Demirbilek 0000-0001-9049-7169

Oktay Yiğit 0000-0002-3302-0345

Yayımlanma Tarihi 13 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2024
Kabul Tarihi 7 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirbilek, G., & Yiğit, O. (2024). TÜRKİYE’DEKİ E-SPORCULARIN DİJİTAL BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 1-14.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------