Bu çalışmanın amacı Soto’nun (1997) geliştirdiği Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemlerine (ADİS) yönelik tutum ölçeğini Türkçeye uyarlamak ve özel gereksinimli çocuklarla çalışan öğretmenlerin tutumlarını incelemektir. Araştırmaya özel eğitim alanında çalışan 404 öğretmen (242 kadın & 162 erkek) katılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Sonuçlar fit indeksi değerlerinin kabul edilebilir aralıklarda olduğunu göstermiştir [2= 423.31, sd= 158, 2 /df= 2.67, CFI=.90, SRMR=.07]. Toplam madde korelasyonu .38 ila .84 arasında değişmektedir. Tüm maddelerin alt ve üst %27lik dilimleri arasındaki farkın anlamlı olduğu bulunmuştur. Cronbach alfa değeri tüm boyutlar için .70’in üzerinde bulunmuştur (α =.72). Sonuçlar ölçeğin öğretmenlerin ADİS’e yönelik tutumlarını ölçmede etkili, geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir. Özel gereksinimli çocuklarla çalışan öğretmenlerin ADİS’e yönelik tutum puanları incelendiğinde, tutumların cinsiyete, yaşa göre farklılaşmadığı ancak mezun olunan programa ve ADİS’e yönelik eğitim almış olma durumuna göre farklılaştığı belirlenmiştir.
Alternatif ve destekleyici iletişim sistemleri (ADİS) Öğretmen tutumları Ölçek Uyarlama
The purpose of this study is to adapt Soto's (1997) attitude scale towards Alternative and Augmentative Communication Systems (AAC) into Turkish and to examine teachers' attitudes towards AAC when working with children with special needs. It was conducted with the participation of 404 teachers (242 females and 162 males) working in the special education field. The participants were chosen using a purposive sampling technique. The fit index values were found to be within acceptable ranges [2=423.31, sd=158, 2/df=2.67, CFI=.90, SRMR=.07]. Correlation coefficients for all items ranged from.38 to.84. It was determined that the difference between the lower and upper 27% of all items was significant. Cronbach's alpha was greater than.70 in all dimensions ( =.72). The findings indicate that the scale is effective, valid, and reliable when used to assess teachers' attitudes toward AAC. When the attitude scores of teachers working with children with special needs were analyzed, it was discovered that attitudes did not vary by gender or age, but did vary by graduate program and status of having received AAC education.
Alternative and Augmentative Communication (AAC) Teacher Attitudes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.