The purpose of this study was to adapt the Teacher Self-Efficacy Scale Short Form developed by Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy (2001) into Turkish and to examine its measurement invariance in terms of gender, subject (subject teacher- classroom teacher), and grade (primary-secondary and high school). The research was conducted with a group of 704 teachers employed in public schools in different provinces of Turkey. The data were analyzed using confirmatory factor analysis (CFA) and multiple group confirmatory factor analysis (MG-CFA). Reliability analyses were also conducted. The results of the confirmatory factor analysis indicated that the three-factor structure of the short version of the self-efficacy scale showed a good fit with the data obtained from the Turkish sample. The fit indices, including the Comparative Fit Index (CFI) and the Tucker-Lewis Index (TLI), indicated a good model fit [CFI = .962, TLI = .950]. The Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) indicated a reasonable error of fit [RMSEA = .067, with a 90% confidence interval of 0.057 to 0.076]. The Standardized Root Mean Residual (SRMR) was also within acceptable limits [SRMR = .032]. The standardized factor loadings of the items ranged from .647 to .818. The Cronbach alpha (α) coefficients ranged from .84 to .91, and the composite reliability coefficients (ω) ranged from .78 to .91. In terms of measurement invariance, it was found that the short form of the self-efficacy scale showed consistent performance across gender, subject, and grade levels. This means that the scale had configural, metric, and scalar invariance, indicating that it maintains its validity and reliability when applied to different gender groups, subjects taught, and grade levels. The results indicated that the short form of the Teacher Self-Efficacy Scale can be used as a valid and reliable measurement instrument.
Teacher self-efficacy scale development multi-group confirmatory factor analysis measurement invariance.
Bu araştırmanın amacı Tschannen-Moran ve Woolfolk Hoy (2001) tarafından geliştirilen Öğretmen Öz Yeterliği Ölçeği Kısa Formu’nu Türkçeye uyarlamak ve cinsiyet, branş ve eğitim kademesi değişkenleri açısından ölçme değişmezliğini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu Türkiye’nin farklı illerindeki kamu okullarında görev yapan 704 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin analizinde doğrulayıcı faktör analizi ve çoklu grup doğrulayıcı faktör analizleri kullanılmıştır, ayrıca güvenirlik analizleri yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda öz yeterlik ölçeği kısa formunun üç faktörlü yapısının Türk örnekleminden elde edilen veriler iyi uyum gösterdiği [CFI = .962, TLI = .950, RMSEA = .067, (%90 GA- 0.057, 0.076), SRMR = .032] belirlenmiştir. Ölçekte yer alan maddelerin standartlaştırılmış faktör yükleri .647 ile .818 arasında değişmektedir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach alfa (α) katsayılarının .84 ile .91 arasında, birleşik güvenirlik katsayılarının (ω) ise .78 ile .91 değiştiği tespit edilmiştir. Ölçme değişmezliği açısından öz yeterlik ölçeği kısa formunun cinsiyet, branş ve eğitim kademesi değişkenleri arasında biçimsel, metrik ve skalar düzeyde değişmezliğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Bulgular öğretmen öz yeterliği ölçeği kısa formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanabileceğini göstermiştir.
Öğretmen öz yeterliği ölçek geliştirme çoklu grup doğrulayıcı faktör analizi ölçme değişmezliği.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürlerarası Ölçek Uyarlama, Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.