Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining The Skills Of 3rd Grade Class Teachers Department Students On Reading From Paper And From The Screen In Terms Of Several Variables

Yıl 2018, , 36 - 52, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.323135

Öz

The aim of this
study was to determine the difference between the understanding levels of the
class teachers department students on what they read on printed texts and on
the texts on the screen with the same readability levels in terms of several
variables like gender, having computers or not, having smart phones or not, and
the duration of using computer-smart phones. It was also the aim to reveal the
students’ viewpoints on reading from the printed materials and from the screen.
For this purpose, the understanding levels of 75 teacher candidates studying at
class teachers department of a university in texts were measured and compared
in terms of several variables; and the viewpoints of the students on printed
texts and the texts on the screen were analyzed. The Study Group consisted of
75 teacher candidates studying at Erzincan University, Faculty of Education in
2014-2015 Academic Year. The printed texts and the texts on the screen whose
readability levels were the same were used as the data collection tool in the
study, and afterwards, success tests were applied. In addition, structured
interviews were also made with the students. As a result of the analyses of the
data, a significant difference was detected in the understanding levels and in
the smart phone and computer use durations of the students in terms of the
gender variable, and no differences were detected according to the other
variables. Furthermore, a significant difference was also detected only in the
understanding levels of the woman teacher candidates who had smart phones in
printed materials.

Kaynakça

  • Baştuğ, M.; Keskin, H.K. (2012). Okuma Becerilerinin Okuma Ortamı Açısından Karşılaştırılması: Ekran mı kâğıt mı? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012 Sayı:16 Cilt: 3, 73-83
  • Büyüköztürk, Ş.; Çakmak, E.K.; Akgün, Ö.E.; Karadeniz, Ş.; Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
  • Elkatmış, M. (2015). Kağıttan Ekrana: Ekran Okuma. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 18, 1-15
  • Ercan, A.N.; Ateş, M. (2015). Ekrandan Okuma İle Kâğıttan Okumanın Anlama Düzeyi Açısından Karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/7 Spring 2015, 395-406
  • Ertem, İ.S.; Özen, M. (2014). Metinleri Ekrandan Okumanın Anlam Kurma Üzerine Etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies. Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2161 Number: 24, 319-350
  • Gömleksiz, M.N.; Kan, A.Ü.; Fidan, E.K. (2013). Öğretmen Adaylarının Ekran Okuma Özyeterlik Düzeylerine İlişkin Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 15, Sayı:2, 138-159
  • Güneş, F. (2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara
  • Güneş, F. (2010). Öğrencilerde Ekran Okuma ve Ekranik Düşünme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt: 7, Sayı: 14, 1-20
  • Güneş, F. (2012). Okumada Küçük Harflerin Büyük Gücü. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl:5, Sayı: 10, Aralık-2012, 93-108
  • Güneş, F. (2016). Kâğıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 5, Sayı 1, 1 – 18
  • Güneş, F. http://vizyon21yy.com/documan/Genel_Konular/Bilisim/Ekran_Okumada_ Verimlik.pdf Erişim: 28.03.2016
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Maden, S. (2012). Ekran Okuma Türleri ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Ekran Okumaya Yönelik Görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. Cilt:1, Sayı: 3, 1-16
  • Maden, S.; Maden, A. (2016). Ortaöğretim Öğrencilerinin Ekran Okumaya Yönelik Tutumları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 5/3, 1305-1319
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (Readability) Kavramı. TÜBAR. Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı-XIII, 169-180
  • Topuzkanamış, E.; Maltepe, S. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuduğunu Anlama Ve Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. TÜBAR-XXVII – Bahar-2010, 655-677
  • Ulusoy, K. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Değer Aktarımı ve E-Okuma “Ekran Okuma”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 17, Sayı 1, Nisan 2016, 401-418
  • Yaman, H., Dağtaş, A. (2013). Ekrandan Okumanın Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları. Cilt:1, Sayı:2, 64-79.

Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, , 36 - 52, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.323135

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği anabilim
dalı öğrencilerinin, okunabilirlik düzeyleri aynı olan, basılı ve ekrandaki
metinlerden okuduklarını cinsiyet, bilgisayarlarının olup olmaması, cep
telefonlarının akıllı olup olmaması ve bilgisayar-cep telefonu kullanım
süreleri değişkenlerine göre anlama düzeyleri arasındaki farkı belirlemek;
ekran ve kâğıttan okuma ile ilgili öğrencin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu
amaçla sınıf öğretmenliği anabilim dalında 3. sınıfta öğrenim görmekte olan 75
öğretmen adayının metinleri anlama düzeyleri ölçülmüş, farlı değişkenler
açısından karşılaştırılmış, aynı zamanda basılı ve ekrandaki metinlere bakış
açıları değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim
öğretim yılında Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği
Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 75 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplamak amacıyla okunabilirlik düzeyleri aynı olan basılı
metinler ve dijital ortamdaki metinler kullanılmış, daha sonra başarı testleri
uygulanmıştır. Ayrıca öğrenciler ile yapılandırılmış mülakat yapılmıştır.
Verilerin analizi sonunda, öğrencilerin bilgisayar ve telefon kullanım
süresinde ve ekrandan okudukları metinleri anlama düzeylerinde cinsiyete göre
anlamlı farklılık bulunmuş olup diğer değişkenlerde farklılık bulunamamıştır.
Ayrıca, sadece kadın öğretmen adaylarında cep telefonları akıllı olanların
basılı metinleri anlama düzeylerinde anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • Baştuğ, M.; Keskin, H.K. (2012). Okuma Becerilerinin Okuma Ortamı Açısından Karşılaştırılması: Ekran mı kâğıt mı? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012 Sayı:16 Cilt: 3, 73-83
  • Büyüköztürk, Ş.; Çakmak, E.K.; Akgün, Ö.E.; Karadeniz, Ş.; Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
  • Elkatmış, M. (2015). Kağıttan Ekrana: Ekran Okuma. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 18, 1-15
  • Ercan, A.N.; Ateş, M. (2015). Ekrandan Okuma İle Kâğıttan Okumanın Anlama Düzeyi Açısından Karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/7 Spring 2015, 395-406
  • Ertem, İ.S.; Özen, M. (2014). Metinleri Ekrandan Okumanın Anlam Kurma Üzerine Etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies. Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2161 Number: 24, 319-350
  • Gömleksiz, M.N.; Kan, A.Ü.; Fidan, E.K. (2013). Öğretmen Adaylarının Ekran Okuma Özyeterlik Düzeylerine İlişkin Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 15, Sayı:2, 138-159
  • Güneş, F. (2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara
  • Güneş, F. (2010). Öğrencilerde Ekran Okuma ve Ekranik Düşünme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt: 7, Sayı: 14, 1-20
  • Güneş, F. (2012). Okumada Küçük Harflerin Büyük Gücü. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl:5, Sayı: 10, Aralık-2012, 93-108
  • Güneş, F. (2016). Kâğıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 5, Sayı 1, 1 – 18
  • Güneş, F. http://vizyon21yy.com/documan/Genel_Konular/Bilisim/Ekran_Okumada_ Verimlik.pdf Erişim: 28.03.2016
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Maden, S. (2012). Ekran Okuma Türleri ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Ekran Okumaya Yönelik Görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. Cilt:1, Sayı: 3, 1-16
  • Maden, S.; Maden, A. (2016). Ortaöğretim Öğrencilerinin Ekran Okumaya Yönelik Tutumları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 5/3, 1305-1319
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (Readability) Kavramı. TÜBAR. Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı-XIII, 169-180
  • Topuzkanamış, E.; Maltepe, S. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuduğunu Anlama Ve Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. TÜBAR-XXVII – Bahar-2010, 655-677
  • Ulusoy, K. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Değer Aktarımı ve E-Okuma “Ekran Okuma”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 17, Sayı 1, Nisan 2016, 401-418
  • Yaman, H., Dağtaş, A. (2013). Ekrandan Okumanın Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları. Cilt:1, Sayı:2, 64-79.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Kuru

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kuru, O. (2018). Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 36-52. https://doi.org/10.17679/inuefd.323135
AMA Kuru O. Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. Ağustos 2018;19(2):36-52. doi:10.17679/inuefd.323135
Chicago Kuru, Oğuzhan. “Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 2 (Ağustos 2018): 36-52. https://doi.org/10.17679/inuefd.323135.
EndNote Kuru O (01 Ağustos 2018) Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 2 36–52.
IEEE O. Kuru, “Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, INUEFD, c. 19, sy. 2, ss. 36–52, 2018, doi: 10.17679/inuefd.323135.
ISNAD Kuru, Oğuzhan. “Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/2 (Ağustos 2018), 36-52. https://doi.org/10.17679/inuefd.323135.
JAMA Kuru O. Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. 2018;19:36–52.
MLA Kuru, Oğuzhan. “Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, 2018, ss. 36-52, doi:10.17679/inuefd.323135.
Vancouver Kuru O. Sınıf Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Kâğıttan Ve Ekrandan Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. 2018;19(2):36-52.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.