Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim
kurumlarında görev yapmak üzere yetiştirilen öğretmen adaylarının
kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini bölüm ve mezun
oldukları lise göre belirlenmesidir. Araştırmanın modeli betimsel araştırma
kapsamına giren genel tarama modelidir. Araştırmanın çalışma grubu, 2014-2015
eğitim öğretim yılında özel bir dershaneye kayıtlı olup kamu personeli
sınavına hazırlanan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 314 öğretmen
adayıdır. Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeyleri Chen ve
Starosta (2000) tarafından geliştirilen Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği;
etnikmerkezcilik düzeyleri ise Neuliep ve McCroskey (1997) tarafından
geliştirilen Etnikmerkezcilik Ölçeği ile ölçülmüştür. Her iki ölçeğin geçerlik
ve güvenirlik çalışmaları Üstün (2011) tarafından yapılmıştır. Verilerin
çözümlenmesi sırasında, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının kültürlerarası
duyarlılık düzeyleri arasında bölümlerine, mezun oldukları lise türlerine göre
istatistiksel olarak anlamlı fark olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen
adaylarının etnikmerkezcilik düzeyleri arasında ise bölümlerine göre
istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür.
The aim of this
research is to find out the effects of two variables on primary and secondary
school teacher candidates’ intercultural sensitivity and ethnocentrism levels.
One of the variables is the subject matter they studied at university and the
other variable is gender. The research model is descriptive. The study group
consists of 314 volunteer teacher candidates who attended a private course to
prepare for Public Personnel Selection Examination (aka. KPSS) during
2014-2015 academic year. Intercultural sensitivity level of teacher candidates
was measured by Intercultural Sensitivity Scale developed by Chen and Starosta
(2000) and their ethnocentrism level was measured by Ethnocentrism Scale
developed by Neuliep and McCroskey (1997). Linguistic equivalence, validity
and reliability studies of two scales were done by Ustun (2011). One way
analysis of variance (ANOVA) and independent samples T test were used to
analyze the data. Findings of the research showed that there is a
statistically significant difference between teacher candidates’ intercultural
sensitivity levels in terms of their departments at university, type of high
school that they attended. Findings also showed that there is a statistically
significant difference between teacher candidates’ ethnocentrism levels in
terms of their departments at university.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.