Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Postgraduate Publications and Journal Articles on Transition to Secondary Education Systems Published From 2000 to 2018

Yıl 2019, , 633 - 649, 31.08.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.545558

Öz

This study aimed to
examine postgraduate publications and journal articles concerning transition
to secondary education (OGS), to reveal the trends in different categories of
research in this field in a reliable and objective manner, make assessments,
and draw conclusions based on the synthesis of the data generated. For this
purpose, theses, dissertations, and journal articles related to OGS were
evaluated in terms of publication date, number of authors, population, type of
sample, department, methods, data collection tools, data analysis techniques,
subject areas, and the publishing journal. In this study, a qualitative
research method, document review, was used. The sample of the study was
limited to the postgraduate theses and dissertations screened from the
National Thesis Centre of the Turkish Council of Higher Education and original
journal articles indexed in ULAKBIM and Google Academics in the related area,
published from 2000 to 2018. A total of 53 Master’s theses or PhD
dissertations and 85 original articles were analyzed. These studies were
mostly published in journals indexed in ULAKBIM, and most postgraduate studies
were conducted as part of a Master’s program, rather than a PhD. Content
analysis was the most frequently used data analysis technique. The studies
were mostly conducted in the department of educational sciences. Among the OGS
systems examined, the placement test (SBS) attracted the most interest of
researchers. The authors commonly used screening models as the research
method. 

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (2002). Aktif Öğrenme (1. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Afacan, Ö., & Nuhoğlu, H. (2008). Canlılar Bilimi Konusunda TIMSS-R (1999) Soruları İle LGS (1999) Sorularının Karşılaştırmalı Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 31-43.
  • Akpınar, S. (2015). Ortaöğretimde Toplam Kalite Yönetim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörleri: Bir Ortaöğretim Kurumu Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bartın.
  • Atılgan, H. (2018). Türkiye’de Kademeler Arası Geçiş: Dünü-Bugünü ve Bir Model Önerisi. Ege Eğitim Dergisi/ Ege Journal of Education, 19(1), 1-18. Doi: 10.12984/egeefd.363268
  • Bakırcı, H., & Kırıcı, M. (2018). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavına ve Bu Sınavın Kaldırılmasına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 383-416.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Birinci, D. K. (2014). Merkezi Sistem Ortak Sınavlarında İlk Deneyim: Matematik Dersi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 8-16.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Daşdemir, İ. Cengiz, E., & Aksoy, G. (2018). (STEM) Eğitimi Eğilim Araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 1161-1183.
  • Diken, E. (2018). Fen Bilgisi Öğretmenleri İle 8. Sınıf Öğrencilerinin Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavındaki Kaygılarına Yönelik Görüşleri (Kars İli Örneği). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 718-741. DOI: 10.15869/itobiad.376591
  • Erdogan, M., Kayır, Ç., Kaplan, H., Ünal, Ü., & Akbunar, Ş. (2016). 2005 Yılı ve Sonrasında Geliştirilen Öğretim Programları İle İlgili Öğretmen Görüşleri; 2005-2011 Yılları Arasında Yapılan Araştırmaları İçerik Analizi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 171 - 196.
  • Güven, İ. (2015). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. Ankara.
  • Hündür, T., & Diken, E. (2018). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Mevcut Sınav Sistemine (TEOG) Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Caucasian Journal of Science, 5 (1), 13 - 29.
  • Kan, M.O. (2017). Türkiye’de akademik yazma alanında yapılan lisansüstü tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karakoç, G., & Köse, İ, A. (2018). İlköğretim Akademik Başarı Ölçüleri ile Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınav Puanları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(2), 121-142. Erişim Adresi: http://dx.doi.org/10.30703/cije.392386
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık, 25. Basım, Ankara.
  • Kavak, Y., Aydın, A., & Altun, S, A. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007) (Öğretmenin Üniversitede Yetiştirilmesinin Değerlendirilmesi). Yüksek öğretim Kurulu Yayını. Ankara.
  • M.E.B, (2009) SBS e-Başvuru Kılavuzu. Erişim Adresi: https://www.memurlar.net//133080/2009-sbs-kilavuz.pdf common/news/documents
  • M.E.B. (2004). OKS e-Başvuru Kılavuzu. Erişim Adresi: https://www.memurlar.net/haber/53516/oks-tercih-kilavuzu.html
  • M.E.B. (2013). Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, Ölçme Değerlendirme ve Yerleştirme Grup Başkanlığı. Erişim Adresi: http://oges.meb.gov.tr/docs2104/sunum.pdf.
  • M.E.B. (2018). Ortaöğretime Geçiş Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu. Erişim Adresi: http: //www.meb.gov.tr/ sinavlar/dokumanlar/ 2018/MERKEZI_SINAV BASVURU VE UYGULAMA KILAVUZU.pdf
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd Ed.), Sage Publications, London.
  • Ocak, G. Akgül, A., & Yıldız, S.Ş. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Ortaöğretime Geçiş Sistemine (OGES) Yönelik Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 11(1). 37-55.
  • Ocak, İ., & Yeter, F. (2018). 2006 – 2016 Yılları Arasında Çalışılmış “Bilimin Doğası” Konulu Ulusal Tez ve Makalelerin İncelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11 (3), 522-543. DOI: 10.30831/akukeg.344726
  • Öztürk, F, Z., & Aksoy, H. (2014). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Modelinin 8. Sınıf Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, OMU Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014, 33. 439-454.
  • Şad, N, S., & Şahiner, Y, K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online, 15(1), 53-76.
  • T.E.D. (2014). 2014 Eğitim Değerlendirme Raporu. İşkur Matbaacılık. Ankara.
  • Taşkın, G. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemine İlişkin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin ve Öğrencilerin görüşleri (Erzurum İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018a). Öğrencilerin ve Öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında Ortaöğretime Geçiş Sisteminden Beklentileri. International Journal of Active Learning (IJAL), 3(1), 19-43.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018b). Ortaöğretime Geçiş sistemi ile ilgili “Fen Bilimleri Öğretmeni Görüş Ölçeği” geliştirme çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(1), 27-41.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Zorlu, E. (2011). Üniversite Giriş Sınavındaki Değişikliklerin Öğrenci, Anne-Baba ve Öğretmenler Tarafından Algılanışı. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.

Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi

Yıl 2019, , 633 - 649, 31.08.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.545558

Öz



Bu çalışmanın
amacı, Ortaöğretime Geçiş Sistemi (OGS) ile ilgili 2000-2018 yılları arasında
yayımlanan lisansüstü tezleri ve makaleleri inceleyerek, ortaöğretime geçiş
sistemleri alanındaki araştırmaların belirli kategorilerdeki eğilimlerini
güvenilir ve objektif bir şekilde ortaya koymak ve oluşturulan veriler
doğrultusunda senteze dayalı bir sonuç oluşturarak değerlendirme yapmaktır.
Bu amaçla ortaöğretime geçiş sistemleriyle ilgili araştırmaların yayınlanma
tarihleri, yazarların sayısı, evreni, örneklem türü, anabilim dalı, hedef
kitlesi, yöntemleri, veri toplama araçları, veri analizi teknikleri, konu
alanları, yayımlandıkları dergi alanları açısından değerlendirilmiştir.
Çalışma yöntemi nitel araştırma yöntem türlerinden doküman incelemesidir.
Konuyla ilgili 2000 ve 2018 yılları arasında yayınlanan çalışmaların
sınırlılığını Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nde taranan lisansüstü
tezler ile ULAKBİM ve Google Akademikte
taranan
dergilerde yayımlanan özgün makaleler oluşturmaktadır. Araştırmada toplam 53
yüksek lisans - doktora tezi ve 85 özgün makale analiz edilmiştir. Verilerden
elde edilen sonuçlara göre; OGS ile ilgili yapılan çalışmalarda en fazla iki
yazarlı çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmaların daha çok ULAKBİM’de
indekslenen dergilerde makale olarak yayımlandığı, lisansüstü tez
çalışmalarının ise daha çok yüksek lisans tezlerinde yoğunlaştığı
görülmüştür. Veri analiz tekniği olarak en fazla içerik analizini tercih
edilmiştir, Çalışmalar en fazla eğitim bilimleri anabilim dalında yapılmıştır,
Çalışmaların en çok ortaöğretime geçiş sistemleri içerisinde Seviye Belirleme
Sınavı (SBS) sistemiyle ilgili olduğu tespit edilmiştir. Çalışmalarda yöntem
olarak daha çok tarama modelleri tercih edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (2002). Aktif Öğrenme (1. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Afacan, Ö., & Nuhoğlu, H. (2008). Canlılar Bilimi Konusunda TIMSS-R (1999) Soruları İle LGS (1999) Sorularının Karşılaştırmalı Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 31-43.
  • Akpınar, S. (2015). Ortaöğretimde Toplam Kalite Yönetim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörleri: Bir Ortaöğretim Kurumu Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bartın.
  • Atılgan, H. (2018). Türkiye’de Kademeler Arası Geçiş: Dünü-Bugünü ve Bir Model Önerisi. Ege Eğitim Dergisi/ Ege Journal of Education, 19(1), 1-18. Doi: 10.12984/egeefd.363268
  • Bakırcı, H., & Kırıcı, M. (2018). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavına ve Bu Sınavın Kaldırılmasına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 383-416.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Birinci, D. K. (2014). Merkezi Sistem Ortak Sınavlarında İlk Deneyim: Matematik Dersi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 8-16.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Daşdemir, İ. Cengiz, E., & Aksoy, G. (2018). (STEM) Eğitimi Eğilim Araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 1161-1183.
  • Diken, E. (2018). Fen Bilgisi Öğretmenleri İle 8. Sınıf Öğrencilerinin Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavındaki Kaygılarına Yönelik Görüşleri (Kars İli Örneği). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 718-741. DOI: 10.15869/itobiad.376591
  • Erdogan, M., Kayır, Ç., Kaplan, H., Ünal, Ü., & Akbunar, Ş. (2016). 2005 Yılı ve Sonrasında Geliştirilen Öğretim Programları İle İlgili Öğretmen Görüşleri; 2005-2011 Yılları Arasında Yapılan Araştırmaları İçerik Analizi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 171 - 196.
  • Güven, İ. (2015). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. Ankara.
  • Hündür, T., & Diken, E. (2018). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Mevcut Sınav Sistemine (TEOG) Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Caucasian Journal of Science, 5 (1), 13 - 29.
  • Kan, M.O. (2017). Türkiye’de akademik yazma alanında yapılan lisansüstü tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karakoç, G., & Köse, İ, A. (2018). İlköğretim Akademik Başarı Ölçüleri ile Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınav Puanları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(2), 121-142. Erişim Adresi: http://dx.doi.org/10.30703/cije.392386
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık, 25. Basım, Ankara.
  • Kavak, Y., Aydın, A., & Altun, S, A. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007) (Öğretmenin Üniversitede Yetiştirilmesinin Değerlendirilmesi). Yüksek öğretim Kurulu Yayını. Ankara.
  • M.E.B, (2009) SBS e-Başvuru Kılavuzu. Erişim Adresi: https://www.memurlar.net//133080/2009-sbs-kilavuz.pdf common/news/documents
  • M.E.B. (2004). OKS e-Başvuru Kılavuzu. Erişim Adresi: https://www.memurlar.net/haber/53516/oks-tercih-kilavuzu.html
  • M.E.B. (2013). Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, Ölçme Değerlendirme ve Yerleştirme Grup Başkanlığı. Erişim Adresi: http://oges.meb.gov.tr/docs2104/sunum.pdf.
  • M.E.B. (2018). Ortaöğretime Geçiş Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu. Erişim Adresi: http: //www.meb.gov.tr/ sinavlar/dokumanlar/ 2018/MERKEZI_SINAV BASVURU VE UYGULAMA KILAVUZU.pdf
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd Ed.), Sage Publications, London.
  • Ocak, G. Akgül, A., & Yıldız, S.Ş. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Ortaöğretime Geçiş Sistemine (OGES) Yönelik Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 11(1). 37-55.
  • Ocak, İ., & Yeter, F. (2018). 2006 – 2016 Yılları Arasında Çalışılmış “Bilimin Doğası” Konulu Ulusal Tez ve Makalelerin İncelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11 (3), 522-543. DOI: 10.30831/akukeg.344726
  • Öztürk, F, Z., & Aksoy, H. (2014). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Modelinin 8. Sınıf Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, OMU Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014, 33. 439-454.
  • Şad, N, S., & Şahiner, Y, K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online, 15(1), 53-76.
  • T.E.D. (2014). 2014 Eğitim Değerlendirme Raporu. İşkur Matbaacılık. Ankara.
  • Taşkın, G. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemine İlişkin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin ve Öğrencilerin görüşleri (Erzurum İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018a). Öğrencilerin ve Öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında Ortaöğretime Geçiş Sisteminden Beklentileri. International Journal of Active Learning (IJAL), 3(1), 19-43.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018b). Ortaöğretime Geçiş sistemi ile ilgili “Fen Bilimleri Öğretmeni Görüş Ölçeği” geliştirme çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(1), 27-41.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Zorlu, E. (2011). Üniversite Giriş Sınavındaki Değişikliklerin Öğrenci, Anne-Baba ve Öğretmenler Tarafından Algılanışı. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Taşkın 0000-0003-1858-7084

Gökhan Aksoy 0000-0002-2822-9419

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Taşkın, G., & Aksoy, G. (2019). Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 633-649. https://doi.org/10.17679/inuefd.545558
AMA Taşkın G, Aksoy G. Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi. INUEFD. Ağustos 2019;20(2):633-649. doi:10.17679/inuefd.545558
Chicago Taşkın, Gökhan, ve Gökhan Aksoy. “Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez Ve Makalelerin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, sy. 2 (Ağustos 2019): 633-49. https://doi.org/10.17679/inuefd.545558.
EndNote Taşkın G, Aksoy G (01 Ağustos 2019) Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 2 633–649.
IEEE G. Taşkın ve G. Aksoy, “Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi”, INUEFD, c. 20, sy. 2, ss. 633–649, 2019, doi: 10.17679/inuefd.545558.
ISNAD Taşkın, Gökhan - Aksoy, Gökhan. “Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez Ve Makalelerin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/2 (Ağustos 2019), 633-649. https://doi.org/10.17679/inuefd.545558.
JAMA Taşkın G, Aksoy G. Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi. INUEFD. 2019;20:633–649.
MLA Taşkın, Gökhan ve Gökhan Aksoy. “Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez Ve Makalelerin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 2, 2019, ss. 633-49, doi:10.17679/inuefd.545558.
Vancouver Taşkın G, Aksoy G. Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000 - 2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi. INUEFD. 2019;20(2):633-49.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.