Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akıllı Tahta Kullanımının ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2020, , 1197 - 1215, 31.12.2020
https://doi.org/10.17679/inuefd.644449

Öz



Bu araştırmada, ortaokul beşinci sınıf fen bilimleri
dersi insan ve çevre ilişkisi konusunda akıllı (etkileşimli) tahta kullanımının
ve etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına, fene ve çevreye
yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma, 2017-2018
eğitim-öğretim yılında bir devlet ortaokulunda 5. sınıfta öğrenim gören 77
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama amacıyla 36 maddeden
oluşan Fen Bilimleri Tutum Testi (FTT), 32 maddeden oluşan Çevreye Yönelik
Tutum Ölçeği (ÇYTÖ) ve araştırmacı tarafından geliştirilen 25 çoktan seçmeli
maddeden oluşan İnsan ve Çevre İlişkisi Başarı Testi (İÇBT) uygulanmıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; akıllı tahta ve etkinlik temelli
öğretimin öğrencilerin akademik başarısı ve fen bilimleri dersine yönelik
tutumunu istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artırdığı bulunmuştur. Ayrıca,
uygulanan öğretim yöntemine göre öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının
değişmediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 457-471.Akın, M. F. (2007). Özdeşlik konusunun öğretiminde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrenme ürünlerine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.Aslan, O. (2004). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.Ateş, M. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlköğretim İkinci Kademede Madde ve Özellikleri Ünitesinde Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.Bahadır, E. (2011). İlköğretim 8. Sınıf Maddenin Halleri ve Isı Ünitesi’nin öğretiminde işbirlikli öğrenme temelli bilimsel mektupların kullanılmasının öğrencilerin tutum, başarı ve bilimsel-okuryazarlıklarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.Bahçeci, Z., Yel, M. ve Yılmaz, M. (2009). Genel Biyoloji. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.Başal, A. (2005). Çocuklar İçin Uygulamalı Çevre Eğitimi. Morpa Yayınevi. İstanbul.Bilgin, İ. (2006). The Effects of Hands-On Activities Incorporating a Cooperative Learning Approach on Eight Graduate Students’ Science Process Skills and Attitudes Toward Science. Journal of Baltic Science Education, 1 (9), 27-37.Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.Çavaş, P. (2004). İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Yer Alan Yaşamımızı Yönlendiren Elektrik Ünitesinin Öğrenme Döngüsüne Göre İşlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (5. Baskı). Trabzon: Erol Ofset.Dinçer (Nazlıoğlu), M. (1998). Çevre Bilincinin Oluşmasında Çevre Eğitiminin Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Erer, S. (1992). Coğrafi Ekolojide Çevre Sorunları Bozulma Aşamaları ve Önlemler. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. İstanbul.Erinç, S. (1984). Ortam ekolojisi ve degradasyonel ekosistem değişiklikleri. İstanbul Üniversitesi Denizbilimleri ve Coğrafya Enstitüsü Yayınları.Hall, I. and Higgins, S. (2005). Primary School Students‟Perception Of Interactive Whiteboards. Journal of Computer Assisted Learning, 21 (2), 102–117.Heafner, T. (2004). Using Technology to Motivate Students to Learn Social Studies. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4 (1), 42-53.Hee, S. (2005). Activity Based Teaching for Effective Learning. Evani Venkata Anantha Lakshmi Lecturer. pp.307-389.Hiçyilmaz, Y., Kayserili, M . (2019). Görsel Sanatlar Dersinde Öğrencilerin Akıllı tahtaya Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 257-264.Kaynak, S. (2017). 7. Sınıf İnsan ve Çevre Ünitesinde Akıllı Tahta Kullanımının Öğrenci Başarısına, Tutumuna ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. Yüksek Lisans, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.Kırbağa Zengin, F., Kırılmazkaya, G., Keçeci, G. (2011). Akıllı Tahta Kullanımının İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarı ve Tutumuna Etkisi. Education Sciences, 7 (2), 526-537.Martella, R. C., Nelson, J. R., Morgan, R. L., & Marchand-Martella, N. E. (2013). Understanding and interpreting educational research, Guilford Press.MEB, (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.Mertens, D.M. (2010). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2003). Eğitici Bilgisayar Formatör (Master) Öğretmenlerinin Profilleri ve Uygulamada Karşılaştıkları Güçlüklere İlişkin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 90- 100.Özenç, E. G. ve Özmen, Z. K. (2014). Akıllı Tahtayla İşlenen Fen ve Teknoloji Dersinin Öğrencilerin Başarısına ve Derse Karşı Tutumlarına Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 182 (182), 137-152.Özkıdık, K. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarına ve derse olan tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Sadi, Ö. ve Çakıroğlu, J. (2011). Effects of hands-on activity enriched instruction on students' achievement and attitudes towards science. Journal of Baltic Science Education, 10 (2), 87-97.Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (11. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.Tercan, İ. (2012). Akıllı Tahta Kullanımının Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersi Başarı, Tutum Ve Motivasyonuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.Tezer, M. ve Deniz, A.K. (2009). Matematik Dersinde İnteraktif Tahta Kullanarak Yapılan Denklem Çözümünün Öğrenme Üzerindeki Etkisi. 9th International Educational Technology Conference, Ankara.Tüfekçi, N. ve Benzer, S. (2018). Akıllı Tahta Kullanımının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısı ve Tutumu Üzerine Etkileri. Gazi Üniversitesi Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 2146-2199.Türksoy, E. ve Taşlıdere, E. (2016). Aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretim yönteminin 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi akademik başarı ve tutumları üzerine etkisi. Journal of Kırşehir Education Faculty, 17 (1), 57-77.Yaşaroğlu, C. (2012). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikâyelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eylem Eroğlu Doğan 0000-0003-1487-1264

Recep Ekinci Bu kişi benim 0000-0002-3474-453X

Doğan Doğan 0000-0001-7889-329X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Eroğlu Doğan, E., Ekinci, R., & Doğan, D. (2020). Akıllı Tahta Kullanımının ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1197-1215. https://doi.org/10.17679/inuefd.644449
AMA Eroğlu Doğan E, Ekinci R, Doğan D. Akıllı Tahta Kullanımının ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. INUEFD. Aralık 2020;21(3):1197-1215. doi:10.17679/inuefd.644449
Chicago Eroğlu Doğan, Eylem, Recep Ekinci, ve Doğan Doğan. “Akıllı Tahta Kullanımının Ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene Ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, sy. 3 (Aralık 2020): 1197-1215. https://doi.org/10.17679/inuefd.644449.
EndNote Eroğlu Doğan E, Ekinci R, Doğan D (01 Aralık 2020) Akıllı Tahta Kullanımının ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 3 1197–1215.
IEEE E. Eroğlu Doğan, R. Ekinci, ve D. Doğan, “Akıllı Tahta Kullanımının ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi”, INUEFD, c. 21, sy. 3, ss. 1197–1215, 2020, doi: 10.17679/inuefd.644449.
ISNAD Eroğlu Doğan, Eylem vd. “Akıllı Tahta Kullanımının Ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene Ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/3 (Aralık 2020), 1197-1215. https://doi.org/10.17679/inuefd.644449.
JAMA Eroğlu Doğan E, Ekinci R, Doğan D. Akıllı Tahta Kullanımının ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. INUEFD. 2020;21:1197–1215.
MLA Eroğlu Doğan, Eylem vd. “Akıllı Tahta Kullanımının Ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene Ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 21, sy. 3, 2020, ss. 1197-15, doi:10.17679/inuefd.644449.
Vancouver Eroğlu Doğan E, Ekinci R, Doğan D. Akıllı Tahta Kullanımının ve Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına, Fene ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. INUEFD. 2020;21(3):1197-215.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.