Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının denetim
odağı ve öz yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada
öğretmen adaylarının denetim odağı ve öz yeterlik inançlarının düzeyi ve bu
düzeylerin cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, mezun olunan lise türü
değişkenlerine bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı, denetim odağı ve öz
yeterlik arasında ilişki olup olmadığı ve denetim odağının öz yeterliliği anlamlı
bir şekilde yordayıp yordamadığı incelenmiştir.
Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi ve nedensel
karşılaştırmalı desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017- 2018 eğitim
öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 3611
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini tabakalı örnekleme
yöntemiyle seçilen 347 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı
olarak Tschannen-Moran, Woolfolk Hoy ve Hoy (1998) tarafından geliştirilen
Türkçeye uyarlaması ise Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından yapılan
“Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği” ve Dağ (2002) tarafından geliştirilen “Denetim
Odağı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizi SPSS 22 programı kullanılarak yapılmıştır.
Öğretmen adaylarının denetim odağı ve öz yeterlik
inançlarının düzeyini belirlemek için betimsel istatistikler kullanılmıştır.
Öğretmen adaylarının denetim odağı ve öz yeterlik inançlarının cinsiyet
değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla t testi,
öğrenim gördükleri sınıf, mezun oldukları lise türü değişkenlerine göre
farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA) yapılmıştır. Öğretmen adaylarının denetim odağı ve öz yeterlik algıları
arasında ne düzeyde bir ilişki olduğunu belirlemek amacıyla Pearson Momentler
Çarpımı Korelasyonu kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının denetim odağına
ilişkin algılarının öz yeterliklerini ne düzeyde yordadığını belirlemek
amacıyla çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öz yeterlik
düzeyleri 3.72 ortalama ile “oldukça yeterli” düzeyde ve denetim odağı ise 2.59
ortalama ile “pek uygun değil” düzeyinde bulunmuştur. Öğretmen adaylarının denetim odağının ve öz
yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, mezun olunan lise türü
değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Denetim odağı ile öz
yeterlik inancı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Öğretmen adaylarının denetim odağı, öz yeterlik inançlarını anlamlı bir şekilde
yordamakta ve öz yeterliliğe ilişkin varyansın yaklaşık %14’ünü açıklamaktadır.
Purpose: The aim of this study is to determine the relation between
prospective teachers’ locus of control and their beliefs of self efficacy. In this
study, prospective teachers’ locus of control and the level of their beliefs of
self efficacy,and whether these levels can differ depending on gender, the
class of study, the type of graduated high school, whether there is any
relation between locus of control and self efficacy and whether locus of
control can predict the self efficacy were investigated.
Design & Methodology: In the study, relational and casual scanning method
was used 3611 students, studying at Inonu University Faculty of Education
in 2017-2018 Academic Year constitute the populartion of the study. 347
prospective teachers, chosen by stratified sampling method constitute the
sample of the study.
Findings: As a result of this study, the level of prospective teachers’ self
efficacy was found “fair enough” with an average of 3.72 and their locus of
control was found “not very convenient” with an average of 2,59, It was
determined that the prospective teachers’ locus of control and their beliefs
of self efficacy don’t have significant differences depending on gender, the
class of study and the graduated high school factor. A negative significant
relantionship between the locus of control and the belief of self efficacy was
found. The prospective teachers’ locus of control predicts their beliefs of for
self efficacy significantly and explains the variance of self efficacy about 14%.
Implications&Suggestions: In order to make teacher candidates more
internally supervised, courses and subjects that will improve personality
traits can be included in the curriculum. Activities such as symposiums,
panels and conferences will be organized to improve teacher candidates'
locus of control and self-efficacy beliefs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.