Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yetişkin Eğitimindeki Kursiyerlerin Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 87 - 104, 23.05.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.411354

Öz

Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, yetişkin eğitimindeki kursiyerlerin yaşam
boyu öğrenme yeterlik düzeylerinin belirlenmesi; bu yeterlik düzeylerinin
cinsiyet, yaş, medeni hal, öğrenim düzeyi, özel veya resmi yaygın eğitim
kurumları tarafından verilen kurslara katılıp katılmama durumu ve eğer
katılmışsa katılma süresi (eğitim alma) değişkenlerine göre incelenmesidir.

Yöntem: Araştırmada tarama modellerinden genel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında
İstanbul ili Fatih ilçesindeki İSMEK kurslarında öğrenim gören 134’ü kadın,
112’si erkek olmak üzere toplam 246 kursiyer oluşturmaktadır. Araştırmada
İSMEK kursiyerlerinin yaşam boyu öğrenme yeterlik düzeylerinin tespit etmek
amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen ‘‘Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlik
Ölçeği’’ kullanılmıştır.

Bulgular: Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, katılımcıların
yaşam boyu öğrenme yeterliğinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Alt
boyutlar açısından ise katılımcıların yeterlik algısının en yüksek ana dilde
iletişim yeterliği boyutunda olduğu belirlenirken, en düşük ise yabancı dilde
iletişim yeterliği boyutunda olduğu tespit edilmiştir. İSMEK kursiyerlerinin
yaşam boyu öğrenme yeterlik düzeylerinin medeni hal ve kurslara katılma
(eğitim alma) süresine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Ancak; cinsiyete, yaşa, öğrenim durumu ve kurslara katılıp katılmama
durumuna göre farklılık göstermektedir.

Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma sonucunda, kursiyerlerin ana dilde iletişim
yeterliği alt boyutunda en yüksek algıya sahip oldukları, yabancı dilde iletişim
yeterliği boyutunda ise en düşük algıya sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Bu sonuca göre araştırmacıların, yabancı dil öğrenmedeki eksikliklerini
gidermek için bazı önlemler alınabilir, yabancı dil kursları fazlalaştırılabilir ve
daha seviyeye kapsamlı olabilir. Ayrıca araştırmacılar, İSMEK kursiyerlerinin
yaşam boyu öğrenme yeterlikleri ile ilgili daha geniş bilgi elde etmek amacıyla
kursiyerlerle görüşmeler gerçekleştirerek nitel çalışmalar yapabilir. Ayrıca bu
çalışma daha da genişletilerek Avrupa ülkeleri ve Türkiye arasında yaşam boyu
öğrenmeye ilişkin farkları ele alan araştırmalar yapılabilir. 

Kaynakça

  • Adabaş, A. (2016). Bartın üniversitesi lisansüstü eğitim öğrencilerinin yaşam boyu öğrenmede anahtar yeterliklere sahip olma düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Akkuş, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin göstergesi olarak 2006 pısa sonuçlarının Türkiye açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Gencel, İ.E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(170), 238-254.
  • Göksan, T., Uzundurukan, S., ve Keskin, S.N. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve avrupa birliği'nin yaşam boyu öğrenme programları. 1. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 143-151.
  • Güleç, İ., Çelik, S., ve Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48.
  • Karakuş, C. (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 26-35.
  • Koç, M., Taş, S., Özkan, H.H., ve Yılmaz, E. (2009). Türkiye'de Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Eğitime Yönelik Lisans Programı Önerisi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • MEB. (2009). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • OECD. (1996). Lifelong learning for all. Paris: Head of Publications Service.
  • Özkorkmaz, M.A. (2016). Türkiye'de halk eğitim merkezi müdürlerinin yaşam boyu öğenme yeterlik algıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Wain, K. (2000). The learning society: postmodern politics. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 36-53.
  • Yıldırım, Z. (2015). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algıları ve görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.

Lifelong Learning Competencies of Trainees in Adult Education

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 87 - 104, 23.05.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.411354

Öz

Purpose: The basic aim of this research is to determine the lifelong learning
competency levels of trainees in adult education, and to investigate it in terms
of gender, age, marital status, level of education, participation to official or
private educational courses, and their durations.

Design & Methodology: In this research general survey model was used. The
study group consists of 246 students (112 male and 134 female) studying in
ISMEK courses located in Fatih district, Istanbul in 2017/18 academic year. In
order to determine the trainees lifelong learning competency levels, ‘‘Lifelong
Learning Competency Scale” which was developed by researchers was used.

Findings: According to the research findings, the level of the Lifelong Learning
Competency of the trainees is significantly high. In terms of subscales, the
highest competency level is observed in the native language communication,
whereas the weakest level was in foreign language communication. It was
observed that the competency level of ISMEK trainees doesn’t significantly
differ in terms of marital status and duration of previously attended courses.
Whereas it significantly differs in terms of gender, age, school level, and
previously attended courses.

Implications & Suggestions: As a result of the research, it was concluded that
trainees have the highest level of competency in native language
communication and the lowest in foreign language communication
competency. Solution here can be in developing methods in teaching foreign
language courses, increasing total number of courses and making courses
more comprehensive. Also qualitative researches can be made by
interviewing with trainees in detail in order to get more information about
trainees’ lifelong learning competencies. Researches also can be made to
determine the differences in lifelong learning between European countries
and Turkey.

Kaynakça

  • Adabaş, A. (2016). Bartın üniversitesi lisansüstü eğitim öğrencilerinin yaşam boyu öğrenmede anahtar yeterliklere sahip olma düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Akkuş, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin göstergesi olarak 2006 pısa sonuçlarının Türkiye açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Gencel, İ.E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(170), 238-254.
  • Göksan, T., Uzundurukan, S., ve Keskin, S.N. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve avrupa birliği'nin yaşam boyu öğrenme programları. 1. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 143-151.
  • Güleç, İ., Çelik, S., ve Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48.
  • Karakuş, C. (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 26-35.
  • Koç, M., Taş, S., Özkan, H.H., ve Yılmaz, E. (2009). Türkiye'de Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Eğitime Yönelik Lisans Programı Önerisi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • MEB. (2009). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • OECD. (1996). Lifelong learning for all. Paris: Head of Publications Service.
  • Özkorkmaz, M.A. (2016). Türkiye'de halk eğitim merkezi müdürlerinin yaşam boyu öğenme yeterlik algıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Wain, K. (2000). The learning society: postmodern politics. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 36-53.
  • Yıldırım, Z. (2015). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algıları ve görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Narmina Babanlı

Recep Cengiz Akçay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2018
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Babanlı, N., & Akçay, R. C. (2018). Yetişkin Eğitimindeki Kursiyerlerin Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(9), 87-104. https://doi.org/10.29129/inujgse.411354

Cited By


Teachers’ Views on Lifelong Learning
International Journal of Contemporary Educational Research
https://doi.org/10.52380/ijcer.2024.11.2.621