Purpose: The aim of this study is to investigate
the effectiveness of the exam anxiety psycho-education program in decreasing
the exam anxiety levels of students.
Design & Methodology: Experimental design with pre-test and
post-test control group was used in the study. The research was conducted on 8th
grade students studying in a secondary school in Malatya province center. There
are three groups in the study: the experimental group, the control group and
the placebo group and there are 15 students in each group. The students in the
three groups were selected on a voluntary basis. Examination Anxiety Inventory
was applied as data collection tool. The non-parametric Mann Whitney-U test was
performed to determine whether the scores of the experimental and control
group's pre and post exam anxiety significantly differed. The non-parametric
Wilcoxon Signed Ranks Test was used to determine whether the experiment,
control, and placebo groups showed significant differences in exam anxiety
post-test scores compared to exam anxiety pre-test scores.
Findings: According to the research findings, it
was concluded that the psycho-education program was effective in reducing the
exam anxiety of the students.
Implications
& Suggestions: According to the results of
the research it was found that the psycho-education program was effective in
reducing the exam anxiety of students. Psycho-education programs aimed at
reducing exam anxiety need to be applied more in middle school students.
Amaç: Bu araştırmanın amacı sınav kaygısı psiko-eğitim
programının öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerini azaltmada etkililiğini
incelemektir.
Yöntem: Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırma Malatya il merkezinde bir ortaokulda öğrenim gören 8.sınıf
öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada deney grubu, kontrol grubu ve
plasebo grubu olmak üzere üç grup bulunmaktadır ve her grupta 15’er öğrenci
bulunmaktadır. Üç gruptaki öğrenciler de gönüllülük esasına göre seçilmiştir.
Veri toplama aracı olarak Sınav Kaygısı Envanteri
uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubunun sınav kaygısı ön ve son
testlerinden aldıkları puanların anlamlı farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemek için non-parametrik Mann Whitney-U testi yapılmıştır. Deney, kontrol
ve plasebo gruplarının sınav kaygısı son test puanlarının sınav kaygısı ön test
puanlarına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek
amacıyla non-parametrik Wilcoxon İşaretli Sıralar Testinden
faydalanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre sınav kaygısını azaltma psiko-eğitim programının
öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma sonucuna göre sınav kaygısını azaltma psiko-eğitim programının
öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada etkili olduğu bulunmuştur. Sınav
kaygısını azaltmaya yönelik psiko-eğitim programlarının ortaokul öğrencileri
özelinde daha fazla uygulanması gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.