Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of a Psycho-education Program to Reduce Examination Anxiety for Eighth Grade Students

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 19 - 30, 16.05.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.417609

Öz

Purpose: The aim of this study is to investigate
the effectiveness of the exam anxiety psycho-education program in decreasing
the exam anxiety levels of students.

 Design & Methodology: Experimental design with pre-test and
post-test control group was used in the study. The research was conducted on 8th
grade students studying in a secondary school in Malatya province center. There
are three groups in the study: the experimental group, the control group and
the placebo group and there are 15 students in each group. The students in the
three groups were selected on a voluntary basis. Examination Anxiety Inventory
was applied as data collection tool. The non-parametric Mann Whitney-U test was
performed to determine whether the scores of the experimental and control
group's pre and post exam anxiety significantly differed. The non-parametric
Wilcoxon Signed Ranks Test was used to determine whether the experiment,
control, and placebo groups showed significant differences in exam anxiety
post-test scores compared to exam anxiety pre-test scores.

 Findings: According to the research findings, it
was concluded that the psycho-education program was effective in reducing the
exam anxiety of the students.

 Implications
& Suggestions:
According to the results of
the research it was found that the psycho-education program was effective in
reducing the exam anxiety of students. Psycho-education programs aimed at
reducing exam anxiety need to be applied more in middle school students.

Kaynakça

  • Albayrak, K. D. (1987). Sınav kaygısı envanterinin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 21, 55-62.
  • Anshel, M. H.(1994). Sport psychology: From theory to practice. Scottsdale, AZ, Gorsuch Scarisbrick.
  • Beck, A. B., (2008). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar (2. Baskı). (çev. T. Özakkaş). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Beck, A. B. ve Emery, G. (2011). Anksiyete bozuklukları ve fobiler (çev. V. Öztürk). İstanbul: LiteraYayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Ön test-son test kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 17–42.
  • Demirci, İ. ve Erden, S. (2016). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grupla psikolojik danışma uygulamasının 8.sınıf öğrencilerinin sınav kaygısına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43, 67-83.
  • Elliot, A. J. ve Holly A. M. (1999). Test Anxiety and the hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology,Vol. LXXVI No:4, pp. 628-664.
  • Ergene, T. (2003). Effective interventions on test anxiety reduction: A metaanalysis. School Psychol Int, 24, 313-28.
  • Erkan, Z. (1994). Grup rehberliğinin yüksek sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Eysenck, M. W. (1992). Anxiety: The cognitive perspective. Hove, Erlbaum.
  • Geçtan, E. (2005). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Konyalıoğlu, A. P. (2013). Bilinçli hipnoz ile sınav kaygısı programının üstün zekalı öğrencilerin sınav kaygılarını azaltmadaki etkilerinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Koruklu, N. Altıok, H. Ö. ve Oktaylar H. C. (2006). Sınav kaygısı ile baş çıkma programının sınav kaygısına yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-11.
  • Larson, H., Ramahi, M., Conn, S., Estes, L., ve Ghibellini, A. (2010). Reducing test anxiety among third grade students through the implementation of relaxation techniques. Journal of School Counseling, 8, 1-19.
  • Liebert, R. M. ve Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological Reports, Vol. 20, pp.975-978.
  • Nelson, D. W., ve Knight, A. E. (2010). The power of positive recollections: Reducing test anxiety and enhancing college student efficacy and performance. Journal of Applied Social Psychology,40(3), 732-745.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul:Yöret Vakfı Yayınları.
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1985). Süreksiz durumluk/sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Özer, K. (2002). Sınav ve sınanma kaygısı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ramirez, G., ve Beilock, S. L. (2011). Writing about testing worries boosts exam performance in the classroom. Science, 331, 211-213.
  • Sakarya, S. (2001). Kaygınız ne durumda?. Bilim ve Teknik, Mayıs. Ss:50-52.
  • Sarason, I. G. ve Sarason, B. R (1990).Test anxiety, Handbook of social and evaluative anxiety (Ed. by. Harold Leitenberg). New York, Plenium Press, pp.475-96.
  • Shobe, E., Brewin, A., ve Carmack, S. (2005). A simple visualization exercise for reducing test anxiety and improving performance on difficult math tests. Journal of Worry & Affective Experience, 1(1), 3452.
  • Spielberger, C. D. (1980). Test anxiety inventory: preliminary professional manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Spielberger, C. D., ve Vagg, P. R. (1995). Test anxiety: A transactional process model. In C. D. Spielberger, & P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: Theory, assessment, and treatment (pp. 3-14). Washington, DC: Taylor & Francis.
  • Topp, R. (1989.) Effect of relaxation or exercise on undergraduates test anxiety. Perceptual and Motor Skills, Vol. L XIX, pp.35-41.
  • Uşaklı, H. ve Yapıcı, Ş. (2001). Grup rehberliğinin sınav kaygısına etkisi üzerine öğrenci görüşleri. Afyon Kocatepe Sosyal Bilimler Dergisi 2, s.101-14.
  • von der Embse, N., Barterian, J., ve Segool, N. (2013). Test anxiety interventions for children and adolescents: a systematic review of treatment studies from 2000–2010. Psychology in the Schools, 50(1), 57-71.
  • Weems, C. F., Scott, B. G., Taylor, L. K., Cannon, M. F., Romano, D. M., Perry, A. M., ve Triplett, V. (2010). Test anxiety prevention and intervention programs in schools: Program development and rationale. School Mental Health, 2(2), 62-71.
  • Yurdabakan, İ. (1999). Grup rehberliği programının ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.

Sınav Kaygısını Azaltmaya Yönelik Bir Psikoeğitim Programının Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısına Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 19 - 30, 16.05.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.417609

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı sınav kaygısı psiko-eğitim
programının öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerini azaltmada etkililiğini
incelemektir.

Yöntem: Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırma Malatya il merkezinde bir ortaokulda öğrenim gören 8.sınıf
öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada deney grubu, kontrol grubu ve
plasebo grubu olmak üzere üç grup bulunmaktadır ve her grupta 15’er öğrenci
bulunmaktadır. Üç gruptaki öğrenciler de gönüllülük esasına göre seçilmiştir.
Veri toplama aracı olarak Sınav Kaygısı Envanteri
uygulanmıştır.  Deney ve kontrol grubunun sınav kaygısı ön ve son
testlerinden aldıkları puanların anlamlı farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemek için non-parametrik Mann Whitney-U testi yapılmıştır. Deney, kontrol
ve plasebo gruplarının sınav kaygısı son test puanlarının sınav kaygısı ön test
puanlarına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek
amacıyla non-parametrik Wilcoxon
İşaretli Sıralar Testinden
faydalanılmıştır.

 Bulgular: Araştırma bulgularına göre sınav kaygısını azaltma psiko-eğitim programının
öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

 Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma sonucuna göre sınav kaygısını azaltma psiko-eğitim programının
öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada etkili olduğu bulunmuştur. Sınav
kaygısını azaltmaya yönelik psiko-eğitim programlarının ortaokul öğrencileri
özelinde daha fazla uygulanması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Albayrak, K. D. (1987). Sınav kaygısı envanterinin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 21, 55-62.
  • Anshel, M. H.(1994). Sport psychology: From theory to practice. Scottsdale, AZ, Gorsuch Scarisbrick.
  • Beck, A. B., (2008). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar (2. Baskı). (çev. T. Özakkaş). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Beck, A. B. ve Emery, G. (2011). Anksiyete bozuklukları ve fobiler (çev. V. Öztürk). İstanbul: LiteraYayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Ön test-son test kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 17–42.
  • Demirci, İ. ve Erden, S. (2016). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grupla psikolojik danışma uygulamasının 8.sınıf öğrencilerinin sınav kaygısına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43, 67-83.
  • Elliot, A. J. ve Holly A. M. (1999). Test Anxiety and the hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology,Vol. LXXVI No:4, pp. 628-664.
  • Ergene, T. (2003). Effective interventions on test anxiety reduction: A metaanalysis. School Psychol Int, 24, 313-28.
  • Erkan, Z. (1994). Grup rehberliğinin yüksek sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Eysenck, M. W. (1992). Anxiety: The cognitive perspective. Hove, Erlbaum.
  • Geçtan, E. (2005). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Konyalıoğlu, A. P. (2013). Bilinçli hipnoz ile sınav kaygısı programının üstün zekalı öğrencilerin sınav kaygılarını azaltmadaki etkilerinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Koruklu, N. Altıok, H. Ö. ve Oktaylar H. C. (2006). Sınav kaygısı ile baş çıkma programının sınav kaygısına yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-11.
  • Larson, H., Ramahi, M., Conn, S., Estes, L., ve Ghibellini, A. (2010). Reducing test anxiety among third grade students through the implementation of relaxation techniques. Journal of School Counseling, 8, 1-19.
  • Liebert, R. M. ve Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological Reports, Vol. 20, pp.975-978.
  • Nelson, D. W., ve Knight, A. E. (2010). The power of positive recollections: Reducing test anxiety and enhancing college student efficacy and performance. Journal of Applied Social Psychology,40(3), 732-745.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul:Yöret Vakfı Yayınları.
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1985). Süreksiz durumluk/sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Özer, K. (2002). Sınav ve sınanma kaygısı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ramirez, G., ve Beilock, S. L. (2011). Writing about testing worries boosts exam performance in the classroom. Science, 331, 211-213.
  • Sakarya, S. (2001). Kaygınız ne durumda?. Bilim ve Teknik, Mayıs. Ss:50-52.
  • Sarason, I. G. ve Sarason, B. R (1990).Test anxiety, Handbook of social and evaluative anxiety (Ed. by. Harold Leitenberg). New York, Plenium Press, pp.475-96.
  • Shobe, E., Brewin, A., ve Carmack, S. (2005). A simple visualization exercise for reducing test anxiety and improving performance on difficult math tests. Journal of Worry & Affective Experience, 1(1), 3452.
  • Spielberger, C. D. (1980). Test anxiety inventory: preliminary professional manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Spielberger, C. D., ve Vagg, P. R. (1995). Test anxiety: A transactional process model. In C. D. Spielberger, & P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: Theory, assessment, and treatment (pp. 3-14). Washington, DC: Taylor & Francis.
  • Topp, R. (1989.) Effect of relaxation or exercise on undergraduates test anxiety. Perceptual and Motor Skills, Vol. L XIX, pp.35-41.
  • Uşaklı, H. ve Yapıcı, Ş. (2001). Grup rehberliğinin sınav kaygısına etkisi üzerine öğrenci görüşleri. Afyon Kocatepe Sosyal Bilimler Dergisi 2, s.101-14.
  • von der Embse, N., Barterian, J., ve Segool, N. (2013). Test anxiety interventions for children and adolescents: a systematic review of treatment studies from 2000–2010. Psychology in the Schools, 50(1), 57-71.
  • Weems, C. F., Scott, B. G., Taylor, L. K., Cannon, M. F., Romano, D. M., Perry, A. M., ve Triplett, V. (2010). Test anxiety prevention and intervention programs in schools: Program development and rationale. School Mental Health, 2(2), 62-71.
  • Yurdabakan, İ. (1999). Grup rehberliği programının ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hulisi Genç

Mustafa Kutlu

Yayımlanma Tarihi 16 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2018
Kabul Tarihi 28 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Genç, H., & Kutlu, M. (2018). Sınav Kaygısını Azaltmaya Yönelik Bir Psikoeğitim Programının Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(9), 19-30. https://doi.org/10.29129/inujgse.417609