Purpose: This article aims to determine the characteristics of the worktitled “Mother, the Daughter of Green” written by Lucy Maud Montgomery in terms of critical, creative, meticulous and hopeful thinking styles, which are the sub-dimensions of the four-fold thinking model that argues that education systems should teach individuals to think correctly and that thinking correctly should be at the core of the education system.
Method:In the study, case study, one of the qualitative research methods, and descriptive analysis method and document analysis method were used in data analysis. In the study; introduction, four-fold thinking model, method, findings and interpretation, conclusion and suggestions were given and it was tried to reveal the qualities of the book examined by making use of the characteristics of the thinking styles in the four-fold thinking model.
Findings: The findings and interpretation section of the article includes the findings that emerged as a result of obtaining the data in the work examined to answer the purpose of the research, and the comments regarding these findings. The findings and related comments are given in accordance with the order in which the sub-problems are arranged. The findings regarding the four sub-problems of the article are converted into numerical data and presented in a table.
Conclusion and recommendations: As a result of the research, it was determined that the book titled “Mother, the Daughter of Green” has a very rich content in terms of examples of critical, creative, meticulous and hopeful thinking styles that constitute the sub-dimensions of the four-fold thinking model. In this respect, the book should be promoted by teachers in order to reach a wide range of readers, especially child readers.
Children Child Philosophy Four-Fold Thinking Model Anne the Daughter of Green Lucy Maud Montgomery
Amaç: Bu makalede eğitim sistemlerinin bireylere doğru düşünmeyi öğretmesini ve doğru düşünmenin eğitim sisteminin temelinde bulunması gerektiğini öne süren dört katlı düşünme modelinin alt boyutları olan eleştirel, yaratıcı, özenli ve umutlu düşünme biçimleri açısından Lucy Maud Montgomery tarafından yazılan “Yeşilin Kızı Anne” adlı eserin taşıdığı özellikleri belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile betimsel analiz yöntemine başvurulmuştur. Çalışmada; giriş, dört katlı düşünme modeli, yöntem, bulgular ve yorum, sonuç ve öneriler başlıklarına yer verilmiş ve dört katlı düşünme modelindeki düşünme biçimlerinin özelliklerinden yararlanılarak incelenen kitabın taşıdığı nitelikler ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Bulgular: Makalenin bulgular ve yorum bölümünde araştırmanın amacını yanıtlamak için incelenen eserdeki verilerin elde edilmesi sonucunda ortaya çıkan bulgularla, bu bulgulara ilişkin yorumlar yer almıştır. Bulgular ve ilgili yorumlar, alt problemlerin düzenlenişindeki sıraya uyularak verilmiştir. Makalenin dört alt problemine ilişkin bulgular, sayısal verilere dönüştürülerek tablo halinde sunulmuştur.
Sonuç ve öneriler: Araştırmanın sonucunda “Yeşilin Kızı Anne” adlı kitabın dört katlı düşünme modelinin alt boyutlarını oluşturan eleştirel, yaratıcı, özenli ve umutlu düşünme biçimlerinin örnekleri bakımından oldukça zengin bir içeriğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu açıdan kitabın, geniş okur kesimlerine özellikle de çocuk okurlara ulaşabilmesi adına öğretmenler tarafından tanıtımı sağlanmalıdır.
Çocuk Edebiyatı Çocuk Felsefesi Dört Katlı Düşünme Modeli Yeşilin Kızı Anne Lucy Maud Montgomery.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 23 |