Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Children's Novel 'Anne of Green Gables' Investigation According to the Four-Fold Thinking Model

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 23, 30 - 57, 30.04.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1553600

Öz

Purpose: This article aims to determine the characteristics of the worktitled “Mother, the Daughter of Green” written by Lucy Maud Montgomery in terms of critical, creative, meticulous and hopeful thinking styles, which are the sub-dimensions of the four-fold thinking model that argues that education systems should teach individuals to think correctly and that thinking correctly should be at the core of the education system.
Method:In the study, case study, one of the qualitative research methods, and descriptive analysis method and document analysis method were used in data analysis. In the study; introduction, four-fold thinking model, method, findings and interpretation, conclusion and suggestions were given and it was tried to reveal the qualities of the book examined by making use of the characteristics of the thinking styles in the four-fold thinking model.
Findings: The findings and interpretation section of the article includes the findings that emerged as a result of obtaining the data in the work examined to answer the purpose of the research, and the comments regarding these findings. The findings and related comments are given in accordance with the order in which the sub-problems are arranged. The findings regarding the four sub-problems of the article are converted into numerical data and presented in a table.
Conclusion and recommendations: As a result of the research, it was determined that the book titled “Mother, the Daughter of Green” has a very rich content in terms of examples of critical, creative, meticulous and hopeful thinking styles that constitute the sub-dimensions of the four-fold thinking model. In this respect, the book should be promoted by teachers in order to reach a wide range of readers, especially child readers.

Kaynakça

  • Alaca, J. (2022). Çocuk, sinema ve çocuk edebiyatı: Çocuk edebiyatı ürünlerinin beyaz perdeye aktarımı. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Arıkan, R. A. (2021). Lucy Maud Montgomery’nin ‘Yeşilin Kızı’ adlı kitabının yazın çevirisi ve makine çevirisi çerçevesinde karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Language and Translation Studies, 1 (1), 1-22.
  • Aslan, Y. (2020). Çocuk edebiyatında çocuk felsefesine Jackson Konsepti açısından bir yaklaşım (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bacanlı, H. (2012). Dört katlı düşünme modeli. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Sayı: 146, ss. 29-36.
  • Baş, B. (2015). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. (2. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Dombaycı, M. A. (2012). Dört katlı düşünme modelinin kavramsal temelleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Sayı: 146, ss. 37- 42.
  • Gaedi, Y. (2015). The nature of philosophy for children and its role in teaching and learning. Philosophy Study, 5 (6), 292-296. doi: 10.17265/2159-5313/2015.06.004.
  • Gökçe, H.B. (2023). Türkiye’de çocuk edebiyatı eserlerinde mizahın işlevleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Kızıltan, Ö. & Dombaycı, M. A. (2020). Çocuk ve felsefe ilişkisi açısından dört katlı düşünme modeli. Dört Öge, 17, 1-23. http://dergipark.gov.tr/dortoge. Kızıltan, Ö. (2021). Dört katlı düşünme modelinin etkinlik temelli değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koç, E. (2015). Felsefe ve edebiyat. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1), 105-118. Koçak, N. (2022). Ödüllü çocuk edebiyatı kitaplarının ilkokula uygunluğunun çocuk edebiyatı yönünden incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mutlu, G. (2019). Yenilenen Türkçe öğretim programına göre hazırlanan (2018) ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin/etkinliklerin duygusal ve sosyal zekâ açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Montgomery. L. M. (2020). Yeşilin kızı anne. (Çev. Ç. Köfüncü). Ephesus Yayınları. (Eserin orijinali 1908’de yayımlandı).
  • Neydim, N. (2007). Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının tarihsel gelişimi. Z. Güneş (Ed.). İlköğretimde çocuk edebiyatı içinde (s. 65-92). Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Öğüt Sormaz, F. (2019). Felsefi düşünmenin önemi ve çocuklar için felsefe (Yayımlanmamış yüksek Lisana Tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, B. (2020). Çocuklar için felsefe neden önemlidir? Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(1), 49-61.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. Tudem Yayıncılık.
  • Şimşek, K. ve Kartal. A. (2022). Çocuk edebiyatının başlangıcına dair bir değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (29), 344-356. doi: 10.29000/rumelide.116.4173.
  • Şirin, M. R. (2000). 99 soruda çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Seçkin Yayınları.

‘Yeşilin Kızı Anne’ Adlı Çocuk Romanının Dört Katlı Düşünme Modeline Göre İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 23, 30 - 57, 30.04.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1553600

Öz

Amaç: Bu makalede eğitim sistemlerinin bireylere doğru düşünmeyi öğretmesini ve doğru düşünmenin eğitim sisteminin temelinde bulunması gerektiğini öne süren dört katlı düşünme modelinin alt boyutları olan eleştirel, yaratıcı, özenli ve umutlu düşünme biçimleri açısından Lucy Maud Montgomery tarafından yazılan “Yeşilin Kızı Anne” adlı eserin taşıdığı özellikleri belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile betimsel analiz yöntemine başvurulmuştur. Çalışmada; giriş, dört katlı düşünme modeli, yöntem, bulgular ve yorum, sonuç ve öneriler başlıklarına yer verilmiş ve dört katlı düşünme modelindeki düşünme biçimlerinin özelliklerinden yararlanılarak incelenen kitabın taşıdığı nitelikler ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Bulgular: Makalenin bulgular ve yorum bölümünde araştırmanın amacını yanıtlamak için incelenen eserdeki verilerin elde edilmesi sonucunda ortaya çıkan bulgularla, bu bulgulara ilişkin yorumlar yer almıştır. Bulgular ve ilgili yorumlar, alt problemlerin düzenlenişindeki sıraya uyularak verilmiştir. Makalenin dört alt problemine ilişkin bulgular, sayısal verilere dönüştürülerek tablo halinde sunulmuştur.
Sonuç ve öneriler: Araştırmanın sonucunda “Yeşilin Kızı Anne” adlı kitabın dört katlı düşünme modelinin alt boyutlarını oluşturan eleştirel, yaratıcı, özenli ve umutlu düşünme biçimlerinin örnekleri bakımından oldukça zengin bir içeriğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu açıdan kitabın, geniş okur kesimlerine özellikle de çocuk okurlara ulaşabilmesi adına öğretmenler tarafından tanıtımı sağlanmalıdır.

Kaynakça

  • Alaca, J. (2022). Çocuk, sinema ve çocuk edebiyatı: Çocuk edebiyatı ürünlerinin beyaz perdeye aktarımı. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Arıkan, R. A. (2021). Lucy Maud Montgomery’nin ‘Yeşilin Kızı’ adlı kitabının yazın çevirisi ve makine çevirisi çerçevesinde karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Language and Translation Studies, 1 (1), 1-22.
  • Aslan, Y. (2020). Çocuk edebiyatında çocuk felsefesine Jackson Konsepti açısından bir yaklaşım (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bacanlı, H. (2012). Dört katlı düşünme modeli. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Sayı: 146, ss. 29-36.
  • Baş, B. (2015). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. (2. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Dombaycı, M. A. (2012). Dört katlı düşünme modelinin kavramsal temelleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Sayı: 146, ss. 37- 42.
  • Gaedi, Y. (2015). The nature of philosophy for children and its role in teaching and learning. Philosophy Study, 5 (6), 292-296. doi: 10.17265/2159-5313/2015.06.004.
  • Gökçe, H.B. (2023). Türkiye’de çocuk edebiyatı eserlerinde mizahın işlevleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Kızıltan, Ö. & Dombaycı, M. A. (2020). Çocuk ve felsefe ilişkisi açısından dört katlı düşünme modeli. Dört Öge, 17, 1-23. http://dergipark.gov.tr/dortoge. Kızıltan, Ö. (2021). Dört katlı düşünme modelinin etkinlik temelli değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koç, E. (2015). Felsefe ve edebiyat. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1), 105-118. Koçak, N. (2022). Ödüllü çocuk edebiyatı kitaplarının ilkokula uygunluğunun çocuk edebiyatı yönünden incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mutlu, G. (2019). Yenilenen Türkçe öğretim programına göre hazırlanan (2018) ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin/etkinliklerin duygusal ve sosyal zekâ açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Montgomery. L. M. (2020). Yeşilin kızı anne. (Çev. Ç. Köfüncü). Ephesus Yayınları. (Eserin orijinali 1908’de yayımlandı).
  • Neydim, N. (2007). Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının tarihsel gelişimi. Z. Güneş (Ed.). İlköğretimde çocuk edebiyatı içinde (s. 65-92). Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Öğüt Sormaz, F. (2019). Felsefi düşünmenin önemi ve çocuklar için felsefe (Yayımlanmamış yüksek Lisana Tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, B. (2020). Çocuklar için felsefe neden önemlidir? Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(1), 49-61.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. Tudem Yayıncılık.
  • Şimşek, K. ve Kartal. A. (2022). Çocuk edebiyatının başlangıcına dair bir değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (29), 344-356. doi: 10.29000/rumelide.116.4173.
  • Şirin, M. R. (2000). 99 soruda çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Seçkin Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salim Durukoğlu 0000-0002-2429-7609

Zeynep Özbay 0009-0009-1268-372X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2024
Kabul Tarihi 2 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Durukoğlu, S., & Özbay, Z. (2025). ‘Yeşilin Kızı Anne’ Adlı Çocuk Romanının Dört Katlı Düşünme Modeline Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(23), 30-57. https://doi.org/10.29129/inujgse.1553600