Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin İlkokula Hazırbulunuşluğa İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 30, 31.12.2019

Öz

0-6
yaş çocuğun yaşam sürecinde büyük önem taşıyan kritik bir dönemdir. Bu dönemde
çocukların alacakları eğitim, edinecekleri tecrübe yaşamın diğer yıllarını
etkilemektedir. Bu sebeple okul öncesi eğitim kurumlarında ve ailede
oluşturulacak olumlu bir temel çocuğun ilkokula hazırbulunuşluğunu etkileyecek
önemli faktörler arasındadır. Çocuğun ilkokula geçiş sürecini desteklemek ve
kalıcı bir eğitimden bahsedebilmek için çocukların yetenek, ilgi, ihtiyaç,
eğilim ve çevre olanaklarını bilmek gerekmektedir.  Okul öncesi öğretmenlerinin ilkokula
hazırbulunuşluğa yönelik uyguladığı etkinlikler, çocuğun kazanması gereken
beceriler hakkında bilgi sahibi olması önemli görülmektedir. Bu bilgiler
doğrultusunda çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin ilkokula hazır
bulunuşluğa yönelik hangi becerilerin kazandırılması ve hangi etkinliklerin
uygulanması gerektiği konusunda görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın
katılımcı grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
Şırnak ilin, Silopi ilçesinde okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 36
okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar
tarafından oluşturulan görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler
betimsel analiz tekniği ve içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Sonuç
olarak okul öncesi öğretmenlerinin ilkokula hazırbulunuşluğun öneminin farkında
olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerinin ilkokula
hazırbulunuşluk için uyguladığı etkinliklerin çoğunlukla akademik başarıya
yönelik olması, ilkokula hazırbulunuşluğun kapsamı konusunda yeterli bilgiye
sahip olmadığını düşündürmektedir.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,& Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbulat Kutluca A. N. & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 34-50.
  • Dinç, B. (2013). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş ve okul olgunluğu. F. Alisinanoğlu (Ed.), İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları içinde (ss. 90-116). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Erdoğan, T. (2013). Okul öncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık. T. Erdoğan (Ed.), İlkokula (ilköğretime) hazırlık ve ilkokul (ilköğretim) programları içinde (ss.109-131). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erkan, S.,& Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 94-106.
  • Güler, T. (2012). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitimi içinde (s.460-478). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kahramanoğlu, R., Tiryaki, E. N.,& Canpolat, M. (2015). İlkokula yeni başlayan 60-66 ay grubu öğrencilerin okula hazır oluşları üzerine inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1065-1080.
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Unutkan Polat, Ö. (2003). İlköğretime hazır oluş ölçeğinin geliştirilmesi ve standardizasyonu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Unutkan Polat, Ö. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Ural, O., & Ramazan, O. (2007). Türkiye’de okul eğitimin dünü ve bugünü S. Özdemir, H. Bacanlı ve M. Sözer (Ed.), Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri içinde (s. 11-61). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Ülkü, B.Ü. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. Sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim I. sınıfa başlayan öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 3-4.
  • Yoleri, S.,& Tanış, H. M. (2014). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum düzeylerini etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 130-141.

Pre-School Teachers' Opinion on Primary School Readiness

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 30, 31.12.2019

Öz

0
to 6 years of age is a period of great importance for children.  During this period the education and
experience of children affects the other years of life. The positive foundation
of preschool education institutions and family are important factors to affect
the child'sreadiness. We need to know the children’s capabilities, interests,
needs, trends and Environmental opportunities to support the child's Primary
School process and to talk about lasting education. Activities of pre-school
teachers towards primary school readiness are important for the children to
have knowledge about the skills he / she should acquire. The aim of the study
is to determine which activities should be applied and what skills to gain by
pre-school teachers ' according to student ’sreadiness. The study group
consists of 36 teachers working in pre-school education institutions in Şırnak
province Silopi district, which is affiliated to the Ministry of nationa
leducation in 2018-2019 academic year. The data were collected in a interview
form created by the researchers. The data were analyzed with descriptive
analysis technique and content analysis technique. As a result, it was
determined that pre-school teachers were aware of the importance of readiness.
İn addition, Teachers ' activities in primary school mostly aimed at
academicsuccesssuggests that teachers are not equipped with the content of
readiness.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,& Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbulat Kutluca A. N. & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 34-50.
  • Dinç, B. (2013). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş ve okul olgunluğu. F. Alisinanoğlu (Ed.), İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları içinde (ss. 90-116). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Erdoğan, T. (2013). Okul öncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık. T. Erdoğan (Ed.), İlkokula (ilköğretime) hazırlık ve ilkokul (ilköğretim) programları içinde (ss.109-131). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erkan, S.,& Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 94-106.
  • Güler, T. (2012). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitimi içinde (s.460-478). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kahramanoğlu, R., Tiryaki, E. N.,& Canpolat, M. (2015). İlkokula yeni başlayan 60-66 ay grubu öğrencilerin okula hazır oluşları üzerine inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1065-1080.
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Unutkan Polat, Ö. (2003). İlköğretime hazır oluş ölçeğinin geliştirilmesi ve standardizasyonu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Unutkan Polat, Ö. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Ural, O., & Ramazan, O. (2007). Türkiye’de okul eğitimin dünü ve bugünü S. Özdemir, H. Bacanlı ve M. Sözer (Ed.), Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri içinde (s. 11-61). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Ülkü, B.Ü. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. Sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim I. sınıfa başlayan öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 3-4.
  • Yoleri, S.,& Tanış, H. M. (2014). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum düzeylerini etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 130-141.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğçe Güzelyurt 0000-0002-6577-8257

Seher Erol Bu kişi benim 0000-0002-4718-5335

Asya Kahraman Bu kişi benim 0000-0003-2442-0694

Leyla Temel Bu kişi benim 0000-0001-5795-6714

Bişenk Şavluk Bu kişi benim 0000-0002-3555-9977

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güzelyurt, T., Erol, S., Kahraman, A., Temel, L., vd. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin İlkokula Hazırbulunuşluğa İlişkin Görüşleri. International Primary Education Research Journal, 3(1), 23-30.