Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Self-Regulation Skills Of Preschool Children

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 180 - 199, 31.07.2021

Öz

In this study, which examines the self-regulation skills of preschool children according to some variables, it was examined whether the self-regulation skills of 48-72 month-old children differ in terms of gender, age, family income level, type of institution and duration. A multistage-sampling method was used when creating a working group of research using a quantitative survey model. In this context initially, 7 schools were selected by cluster sampling method among the nursery classes and kindergartens located in Edirne center in the first semester of the 2018-2019 academic year and attended by children aged 48-72 months. A class representing 48-60 month old and 60-72 month old groups was selected from each school by random sampling method. Totally 226 children who continue their education in selected classes and whose parents allow them to participate in the study constituted the study group of the research. Within the scope of the research, the Self-Regulation Skills Scale and the Demographic Information Form prepared by the researchers were used. As a result of the research, it was determined that self-regulation skills associated with the behavioral and mental characteristics of preschool children can differ according to gender, age, family income, type and duration of the institution attended. In line with these results, it is thought that it is necessary to examine self-regulation skills in a more detailed and multidimensional way with their behavioral and mental dimensions, to carry out longitudinal studies, and to support the early development of this skill, which is predicted to affect the life success of children.

Kaynakça

  • Acar Şengül, E. ve Yükselen, A. İ. (2015). Bebeklikte Sosyal ve Duygusal Gelişim. F. Turan ve A.İ. Yükselen (Ed.), Çocuk Gelişimi 1 Bebeklik Döneminde Gelişim içinde (s. 90-112). Ankara: Hedef Basın Yayın
  • Adagideli, F. H. (2018). Okul öncesi çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluklarının yordayıcısı olarak özdüzenleme becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Adagideli, F. H. (2013). Investigation of young children’s metacognitive and selfregulatory abilities in mathematics activities (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Aksoy, A, Tozduman Yaralı, K. (2017). Çocukların öz düzenleme becerileri ile oyun becerilerinin cinsiyete göre incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 442-455. DOI: 10.24315/trkefd.304124
  • Aras, S. (2015). “Promoting self regulation in early years: tools of the mind.” Journal of Education and Future, 8(1), 15-25.
  • Arslan, S., &Gelişli, Y. (2015). Algılanan öz-düzenleme ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 67-74. DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.91303
  • Astarlar, F. Okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerinin izlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Aylar, E. (2012). Bir örnek olay incelemesi: sosyo-kültürel teori bağlamında geleceğe yönelik hedefler ve öz- düzenleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, (3), 2012.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior içinde (vol. 4, s. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
  • Bandy, T., Moore, K. A. (2010). Assessing self-regulation: A guide for out-ofschool time program practitioners, Child Trends, 2010 (23), 1-8.
  • Bayındır, D., Biber, K. (2019). 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluk düzeyleri ile öz düzenleme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 135-154. doi: 10.23863/kalem.2018.105
  • Bayındır, D., Ural, O. (2019). Okul öncesi dönem çocukların öz düzenleme becerilerinin annelerine bağlanma biçimlerine ve annelerin ebeveynlik davranışlarına göre incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 2597-2608. DOI: 10.24106/kefdergi.3456
  • Bayındır, D., Ural, O. (2016). Development of the self-regulation skills scale. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4). http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2016.04.011.
  • Bayındır, D. (2016). 48-72 aylık çocuklar için öz düzenleme becerileri ölçeği'nin geliştirilmesi ve çocukların öz düzenleme beceri düzeyleri ile annelerine bağlanma biçimleri, annelerin ebeveyn davranışları ve psikolojik sağlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Blair, C., Raver, C. C. (2015). School readiness and self-regulation: A developmental psychobiological approach. Annual review of psychology, 66, 711-731. doi: 10.1146/annurev-psych-010814-015221.
  • Blair, C., Ursache, A. (2011). A bidirectional model of executive functions and self-regulation. K. D. Vohs ve R. F. Baumeister (Ed.), Handbook of Self-Regulation içinde (s. 300-320). New York: GuilfordPress.
  • Blair, C., Razza, R.P. (2007). Relating effortful control, executive functions, and false belief understanding to emerging math and literacy abilities in kindergarden, Child Development, 78, 647-663. doi: 10.1111 / j.1467-8624.2007.01019.x.
  • Bodrova, E., & Leong, D. J. (2007). Tools of the mind: The Vygotskian approach to early childhood education (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Boekaerts, M., Cascallar, E. (2006). How far have we moved toward the integration of theory and practive in self regulation. Educational Pychology Review, 18, 199-210. DOI: 10.1007 / s10648-006-9013-4.
  • Boekaerts, M. (1996). Self regulatedlearning at the junction of cognition on motivation. European Psychologist, 1(2), 100-112.
  • Bronson, M. B. (2000). Self-regulation In Early Childhood: Nature And Nurture. New York: Guilford.
  • Bryce, D., Whitebread, D. &Szüer, D. (2015). The relationship among executive functions, metacognitive skills and educational achievement in 5 and 7 year old children, Metacognition Learning, 10(2), 181-198. DOI: 10.1007 / s11409-014-9120-4
  • Cole, P.M., Martin, S.E., Dennis, T.A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development. Child Development, 75(2),317-333, doi: 10.1111 / j.1467-8624.2004.00673.x.
  • Dağgül, H. C., Işık Gürşımşek, A. (2019). Investigating pre-school children's self-regulation skills in terms of various variables in Northern Cyprus. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(2), 491-522.
  • Dağgül, H. C. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile ebeveynlerin çocuk yetiştirme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs.
  • Denham, S. A., Warren-Khot, H.K., Bassett, H.H., Wyatt, T. & Perna, A. (2012). Factor structure of self-regulation in preschoolers: Testing models of a fieldbased assessment for predicting early school readiness, Journal of Experimental Child Psychology 111, 386–404. doi: 10.1016 / j.jecp.2011.10.002.
  • Doğan, H. (2011). Günümüz işletmeleri için ahilik kültüründen örtülü bilginin gelişim ve paylaşım örnekleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, (4), 78-100.
  • Duckworth, A. L. (2011). The significance of self-control. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 2639–2640. https://doi.org/10.1073/pnas.1019725108.
  • Eisenberg, N., Pidada. S., Liew. J. (2001). The relations of regulation and negative emotionality to Indonesian children’s social functioning. Child Development, 72, 1747– 1763
  • Eisenberg, N., Smith, C. L., Sadovsky, A., Spinrad, T. L. (2004). Effortful control: Relations with emotion regulation, adjustment, and socialization in childhood. K. D. Vohs ve R. Baumeister (Eds.), Handbook of self-regulation: research, theory, and applications (1. Edition) içinde (s. 259-283). New York: Guilford Press.
  • Eisenberg, N., Smith, C. L. ve Spinrad, T. L. (2011). Effortful control: Relations with emotion regulation, adjustment, andsocialization in childhood. K. D. Vohs ve R. Baumeister (Eds.), Handbook of self- regulation: research, theory, and applications (2. Edition) içinde (s. 263-283). New York: Guilford Press.
  • Eisenberg, N., Spinrad, T., Fabes, R., Reiser, M., Cumberland, A. ve Shepard, S. (2004). The relations of efforful control and impulsivity to childrens’ resiliency and adjustment. Child development, 75, 25-46. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00652.x
  • Eisenberg, N., Valiente, C., &Eggum, N.D. (2010). Self regulation and school readiness, Early Education and Development, 21, 5, 681-698. doi: 10.1080/10409289.2010.497451.
  • Eke, K. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarında değerler, öz düzenleme becerileri ve sosyal davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2.Uluslararası eğitim ve değerler sempozyumu (ISOEVA, 2018).
  • Eke, K. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerileri ile anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Congress Of Eurasian Social Sciences 8(8), 273-287.
  • Eker, C. (2014). Öz-düzenlemeli öğrenme modellerine karşılaştırmalı bir bakış. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (8), 417-433. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7222
  • Ekinci Vural, D. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretime etkisinin aile katılımı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ertürk, H. (2013). Öğretmen çocuk etkileşiminin niteliği ile çocukların öz düzenleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ertürk Kara, G., Güler Yıldız, T., Fındık, E. (2018). Erken çocukluk döneminde öz düzenleme izleme, değerlendirme ve destekleme yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Ertürk Kara, G., Gönen M., (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1224- 1239.
  • Eroğlu, E. (2018). Çocukların öz düzenleme becerileri ile ebeveynlerin olumsuz disiplin uygulamaları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Erol, A., İvrendi, A. (2018). 4-6 yaş çocuklarına yönelik öz-düzenleme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi (anne formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education) 44, 178-195. doi: 10.9779/PUJE.2018.213
  • Fındık Tanrıbuyurdu, E. ve Güler Yıldız, T. (2014). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması, Eğitim ve Bilim, 39 (176), 317-328. doi: 10.15390/EB.2014.3647.
  • Fındık Tanrıbuyurdu, E. (2012). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler, Ankara.
  • Friedenberg, J. ve Silverman, G. (2012). Cognitive science: an introduction to the study of mind. California: SAGE Publications
  • Garon, N., Bryson, S.E. & Smith, I.M. (2008). “Executive function in preschoolers: a review using an ıntegrative framework.” Psychol Bull, 134(1),31-60. doi: 10.1037 / 0033-2909.134.1.31.
  • Gömleksiz, M. N., & Demiralp, D. (2012). Öğretmen adaylarının öz-düzenleyici öğrenme becerilerine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 777-795.
  • Hernández, M. M., Eisenberg, N., Valiente, C., Spinrad, T. L., Johns, S. K., Berger, R. H., et al. (2018). Self- regulation and academic measures across the early elementary school grades: Examining longitudinal and bidirectional associations. Early Education and Development, 29(7), 914–938. DOI: 10.1080 / 10409289.2018.1496722
  • Ivrendi, A. (2011). Influence of self-regulation on the development of children’s number sense, Early Childhood Education Journal, 39 (4), 239-247. DOI: 10.1007 / s10643-011-0462-0
  • Karasar, N. (2013). Yöntem. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik
  • Karakurt, Ç. (2019). Okul öncesi eğitime devam eden 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerileri ile dil becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kauffman, D. F. (2004). Self-regulated learning in web-based environments: Instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use, metacognitive processing and motivational beliefs. J. Educational Computing Research, 30, 139-161.
  • Klenberg, L. (2015). Assessment and development of executive functions in school-age children (Unpublished master thesis). Institute of Behavioural Sciences University of Helsinki, Finland.
  • Koç, C. (2014). Öğrenme sürecinde etkili yardım isteme: Bir öz düzenleme stratejisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 139-160. DOI: 10.17755/esosder.59638
  • Kopp, C. (1982). Antecedents of self- regulation: A developmental perspective. Developmental Psychology, 18 (2), 199-214.
  • Kurbet, H. (2010) Anaokuluna devam eden çocukların duygusal düzenleme becerileriyle annelerinin empatik eğilim ve tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, ŞH. (2020). Okul öncesi eğitim alan çocukların öz-düzenleme gelişiminin öğretmen ve okul öncesi eğitimle ilişkisi (Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lenes R., Gonzales CR., Størksen I., McClelland MM. (2020) Children’s Self-Regulation in Norway and the United States: The Role of Mother’s Education and Child Gender Across Cultural Contexts. Front. Psychol. 11:566208.
  • Loomis, A. M. (2021). The influence of early adversity on self-regulation and student-teacher relationships in preschool. Early Childhood Research Quarterly, 54, 294–306.
  • Matthews, J. S., Ponitz, C. C.ve Morrison, F. J. (2009). Early gender differences in self-regulation and academic achievement, Journal of Educational Psychology, 101 (3), 689-704. doi:10.1037/a0014240
  • Mccelland, M. M. ve Tominey. S. L. (2011). Introduction to do special issue on self regulation in early childhood. Early Education and Development, 22(3), 355-359. DOI: 10.1080 / 10409289.2011.574265
  • McClelland, M.M.& Cameron, C.E. (2011).Self regulation in early childhood: ımproving conceptual clarity and developing ecologically valid measures. Child Development Perspectives 0(0), 1-7. DOI: 10.1111 / j.1750-8606.2011.00191.x
  • McClelland, M.M.&Cameron, C.E. (2012).Self regulation in earlychildhood: Improving conceptual clarity and developing ecologically valid measures. Child Development Perspectives, 6(2), 136–142. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2011.00191.x
  • McClelland, M. M., & Cameron, C. E. (2019). Developing together: the role of executive function and motor skills in children’s early academic lives. Early Childhood Research Quarterly, 46, 142-151. DOI: 10.1016/j.ecresq.2018.03.014
  • Mercan, M. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerileri ile akademik benlik saygısı ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Montroy, J. J., Bowles, P. P., Skibbe, L. L. ve Foster. T. D. (2014). Social skills and problem behaviors as mediators of the relationship between behavioral self-regulation and academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 29, 298–309. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.03.002
  • Oh-uchi,A.,Nago, H., Sakurai,S.(2008). Development of an early childhood self-regulation scale: Social skills and problem behavior. Japanese Journal of Educational Psychology, 56(3), 414-425.
  • Özbey, S. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarında motivasyon ve öz düzenleme becerileri üzerine bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(65), 26-47. DOI : 10.16992/ASOS.13361
  • Özbey, S, Mercan, M, Alisinanoğlu, F. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların yaşam kalitesi ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 157-173.
  • Pamuk, S., Elmas, R. (2015). Bilişüstü öz-düzenlemenin, öz-yeterlik ve hedef yönelimi ile açıklanması: afyon ili örneği. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 175-189. doi:10.17539/aej.82585
  • Polnariev, B. A. (2006). Dynamics of preschoolers self-regulation: viewed through the lens of conflict resolution strategies during peer free-play (Doctoral dissertation). The City University of New York.
  • Ponitz, C. E. C., McClelland, M. M., Jewkes, A. M., Connor, C. M., Farris, C. L., & Morrison, F. J. (2008). Touch your toes! Developing a direct measure of behavioral regulation in early childhood. Early childhood Research Quarterly, 23, 141–158. doi:10.1016/j.ecresq.2007.01.004
  • Posner, M. I. ve Rothbart, M. K. (2000). Developing mechanisms of self-regulation, Development and Psychology, 12 (2000), 427-441.
  • Raver, C. C., Jones, S. M., Li Grining, C., Zhai, F., Bub, K., & Pressler, E. (2011). CSRP’s impact on low income preschoolers’ preacademic skills: self regulation as a mediating mechanism. Child Development, 82(1), 362-378. doi: 10.1111 / j.1467-8624.2010.01561.x.
  • Ribner, A. D., Willoughby, M. T., & Blair, C. B. (2017). Executive function bufers the association between early math and later academic skills. Frontiers in Psychology, 8, 1–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00869
  • Ritter, J.M., Boone, W.J., Rubba,P.A.(2001). Development of an instrument to asses prospective elementary teacher self- efficacy beliefs about equitable science teaching and learning. Journal of Science Teacher Education,12(3), 175-198.
  • Rothbart, M. K. &Posner, M. I. (2005). Genes and Experience in the Development of Executive Attention and Effortful Control. New Directionsfor Child &Adolescent Development, 109(1), 101-108.
  • Rueda, M. R., Posner, M. I. & Rothbart, M. K. (2004). Attentional control and self regulation. R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self regulation: Research, theory and applications içinde (s. 283-300). New York: Guilford Press.
  • Samar, Y. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Savina, E. (2020). Self-regulation in preschool and early elementary classrooms: why ıt ıs ımportant and how to promote ıt. Early Childhood Education Journal. doi:10.1007/s10643-020-01094w
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207–231.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlilikleri kazandırmalıdır. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Skibbe, L.E., McDonald Connor, C., Morrison, F.J. & Jewkes, A.M. (2011). Schooling effects on preschoolers‟ self-regulation, early literacy, and language growth. Early childhood research quarterly, 26(1), 42–49. DOI: 10.1016 / j.ecresq.2010.05.001
  • Şamlı, H. Ö. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerileri ile okul olgunluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şepitci-Sarıbaş, M. ve Gültekin Akduman, G. (2019). 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisi. Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 867-883. Doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3283
  • Şepitci, M. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocukların öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tekin, H, Koçyiğit, S. (2020). Öz düzenleme becerilerinin ilkokula hazırbulunuşluk üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (5), 1932-1945. DOI: 10.24106/kefdergi.3928
  • Tekin H., (2018). Öz düzenleme becerilerinin ilkokula hazırbulunuşluk üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi).Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Temel, M., Arslan, E. (2021). Investigation of preschoolers' self- regulation skills ın terms of social emotional skills, Journal of Innovative Education Studies – IJES, 1(1), 29-37.
  • Temiz, A. (2019). Okul öncesi dönemde davranışsal öz-düzenleme becerilerinin çocuğa ve aileye ilişkin değişkenler ile ebeveyn tutumları açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tozduman Yaralı K., Güngör Aytar A. F., (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının öz düzenleme becerileri yönünden incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 856- 870. DOI: 10.17860/mersinefd.291209
  • Tutkun, C., Tezel-Şahin, F., Işıktekiner, S. (2016). Dört-beş yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin incelenmesi. Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Eğitim bilimlerinde yenilikler ve nitelik arayışı içinde (s.459-473). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tuzcuoğlu, N, Efe Azkeski̇n, K, İlçi̇ Küsmüs, G, Cengi̇z, Ö. (2019). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerileri ile Benlik Algıları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Ekim 2019 Özel Sayısı, 607-623. DOI: 10.21733/ibad.613920
  • Ural, G., Gültekin-Akduman, G., Şepitci- Sarıbaş, M. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ekev Akademi Dergisi,83, 323-342.
  • Uykan, E., (2019). Ebeveyn tutumları ile çocukların öz düzenlemeleri arasındaki ilişki incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi) . İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ülker, M. (2019). Öz düzenleme ve yansıtıcı düşünmenin matematik başarısına etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2007). Öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini geliştiren öğrenme ortamlarının oluşturulması. Edu7, 2(2).
  • Veijalainen, J., Reunamo, J., & Heikkilä, M. (2019). Early gender differences in emotional expressions and self-regulation in settings of early childhood education and care. Early Child Development and Care, 1–14. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1611045
  • Wertsch, J. V. (1979). From social ınteraction to higher psychological processes a clarification and application of vygotsky’s theory. Human Development, 22(1), 1–22. doi:10.1159/000272425
  • Whitebread, D., Coltman, P., PinoPasternak, D., Sangster, C., Grau, V., Bingham, S., etal.(2009). The development of two observational tools for assessingmet a cognition and self regulated learning in young children. Metacognition and Learning, 4,63–85. doi:10.1007/s11409-008-9033-1.
  • Williams, K.E. (2014). Self-regulatıon from bırth to age seven: assocıatıons wıth maternal mental health, parentıng, and socıal, emotıonal and behavıoural outcomes for chıldren (Unpublished Doctoral Dissertion). Quennslad University of Technology Department of Early Childhood, Australia.
  • Willoughby, M. T., Magnus, B., Vernon-Feagans, L., Blair, C. B., &Family Life Project Investigators. (2016). Developmental delays inexecutive function from 3 to 5 years of age predict kindergarten aca-demic readiness. Journal of Learning Disabilities. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1177/0022219415619754
  • Yamamoto, N., & Imai-Matsumura, K. (2017). Gender differences in executive function and behavioural self- regulation in 5 years old kindergarteners from East Japan. Early Child Development and Care, 1–12. doi:10.1080/03004430.2017.1299148
  • Yıldız, FE. (2020). Erken çocuklukta öz düzenleme ile bilişsel tempo arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yılmaz, Y. (2020). 5-6 yaş grubu çocuklarının sahip oldukları öz düzenleme becerileri ile anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Zimmerman, B.J., &Schunk, D.H. (2008). Motivation: An essential dimension of self-regulated learning.D.H. Schunk& B.J. Zimmerman (Eds.), Motivationand self-regulated learning: Theory, research, andapplications içinde (s. 1-30).BocaRaton, FL:Erlbaum/Taylor & Francis Group

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 180 - 199, 31.07.2021

Öz

Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerini bazı değişkenlere göre inceleyen bu araştırmada, 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinin cinsiyet, yaş, aile gelir düzeyi, devam edilen kurum türü ve süresi açısından farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Nicel tarama modeli kullanılan araştırmanın çalışma grubu oluşturulurken çoklu örnekleme metodundan yararlanılmıştır. Bu kapsamda ilk olarak 2018-2019 eğitim öğretim yılının birinci döneminde Edirne merkezde yer alan ve 48- 72 aylık çocukların devam ettiği anasınıfı ve anaokulları arasından küme örnekleme metodu ile 7 okul seçilmiştir. Her okuldan tesadüfi eleman örnekleme yöntemi ile 48-60 ay ve 60-72 ay gruplarını temsilen birer sınıf seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, seçilen sınıflarda eğitime devam eden, ebeveynleri araştırmaya katılımına izin veren toplam 226 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği ve araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi dönem çocuklarının davranış ve zihinsel özellikleriyle ilişkili olan öz düzenleme becerilerinin cinsiyet, yaş, aile gelir düzeyi, devam edilen kurum türü ve süresine göre farklılaşabileceği belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda öz düzenleme becerilerinin davranışsal ve zihinsel boyutlarıyla daha detaylı ve çok yönlü olarak incelenmesi, boylamsal çalışmaların yapılması; bunun nihayetinde de çocukların yaşam başarılarını etkileyebileceği ön görülen bu becerinin erken dönemde gelişiminin desteklenmesi gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Acar Şengül, E. ve Yükselen, A. İ. (2015). Bebeklikte Sosyal ve Duygusal Gelişim. F. Turan ve A.İ. Yükselen (Ed.), Çocuk Gelişimi 1 Bebeklik Döneminde Gelişim içinde (s. 90-112). Ankara: Hedef Basın Yayın
  • Adagideli, F. H. (2018). Okul öncesi çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluklarının yordayıcısı olarak özdüzenleme becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Adagideli, F. H. (2013). Investigation of young children’s metacognitive and selfregulatory abilities in mathematics activities (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Aksoy, A, Tozduman Yaralı, K. (2017). Çocukların öz düzenleme becerileri ile oyun becerilerinin cinsiyete göre incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 442-455. DOI: 10.24315/trkefd.304124
  • Aras, S. (2015). “Promoting self regulation in early years: tools of the mind.” Journal of Education and Future, 8(1), 15-25.
  • Arslan, S., &Gelişli, Y. (2015). Algılanan öz-düzenleme ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 67-74. DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.91303
  • Astarlar, F. Okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerinin izlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Aylar, E. (2012). Bir örnek olay incelemesi: sosyo-kültürel teori bağlamında geleceğe yönelik hedefler ve öz- düzenleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, (3), 2012.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior içinde (vol. 4, s. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
  • Bandy, T., Moore, K. A. (2010). Assessing self-regulation: A guide for out-ofschool time program practitioners, Child Trends, 2010 (23), 1-8.
  • Bayındır, D., Biber, K. (2019). 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluk düzeyleri ile öz düzenleme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 135-154. doi: 10.23863/kalem.2018.105
  • Bayındır, D., Ural, O. (2019). Okul öncesi dönem çocukların öz düzenleme becerilerinin annelerine bağlanma biçimlerine ve annelerin ebeveynlik davranışlarına göre incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 2597-2608. DOI: 10.24106/kefdergi.3456
  • Bayındır, D., Ural, O. (2016). Development of the self-regulation skills scale. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4). http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2016.04.011.
  • Bayındır, D. (2016). 48-72 aylık çocuklar için öz düzenleme becerileri ölçeği'nin geliştirilmesi ve çocukların öz düzenleme beceri düzeyleri ile annelerine bağlanma biçimleri, annelerin ebeveyn davranışları ve psikolojik sağlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Blair, C., Raver, C. C. (2015). School readiness and self-regulation: A developmental psychobiological approach. Annual review of psychology, 66, 711-731. doi: 10.1146/annurev-psych-010814-015221.
  • Blair, C., Ursache, A. (2011). A bidirectional model of executive functions and self-regulation. K. D. Vohs ve R. F. Baumeister (Ed.), Handbook of Self-Regulation içinde (s. 300-320). New York: GuilfordPress.
  • Blair, C., Razza, R.P. (2007). Relating effortful control, executive functions, and false belief understanding to emerging math and literacy abilities in kindergarden, Child Development, 78, 647-663. doi: 10.1111 / j.1467-8624.2007.01019.x.
  • Bodrova, E., & Leong, D. J. (2007). Tools of the mind: The Vygotskian approach to early childhood education (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Boekaerts, M., Cascallar, E. (2006). How far have we moved toward the integration of theory and practive in self regulation. Educational Pychology Review, 18, 199-210. DOI: 10.1007 / s10648-006-9013-4.
  • Boekaerts, M. (1996). Self regulatedlearning at the junction of cognition on motivation. European Psychologist, 1(2), 100-112.
  • Bronson, M. B. (2000). Self-regulation In Early Childhood: Nature And Nurture. New York: Guilford.
  • Bryce, D., Whitebread, D. &Szüer, D. (2015). The relationship among executive functions, metacognitive skills and educational achievement in 5 and 7 year old children, Metacognition Learning, 10(2), 181-198. DOI: 10.1007 / s11409-014-9120-4
  • Cole, P.M., Martin, S.E., Dennis, T.A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development. Child Development, 75(2),317-333, doi: 10.1111 / j.1467-8624.2004.00673.x.
  • Dağgül, H. C., Işık Gürşımşek, A. (2019). Investigating pre-school children's self-regulation skills in terms of various variables in Northern Cyprus. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(2), 491-522.
  • Dağgül, H. C. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile ebeveynlerin çocuk yetiştirme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs.
  • Denham, S. A., Warren-Khot, H.K., Bassett, H.H., Wyatt, T. & Perna, A. (2012). Factor structure of self-regulation in preschoolers: Testing models of a fieldbased assessment for predicting early school readiness, Journal of Experimental Child Psychology 111, 386–404. doi: 10.1016 / j.jecp.2011.10.002.
  • Doğan, H. (2011). Günümüz işletmeleri için ahilik kültüründen örtülü bilginin gelişim ve paylaşım örnekleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, (4), 78-100.
  • Duckworth, A. L. (2011). The significance of self-control. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 2639–2640. https://doi.org/10.1073/pnas.1019725108.
  • Eisenberg, N., Pidada. S., Liew. J. (2001). The relations of regulation and negative emotionality to Indonesian children’s social functioning. Child Development, 72, 1747– 1763
  • Eisenberg, N., Smith, C. L., Sadovsky, A., Spinrad, T. L. (2004). Effortful control: Relations with emotion regulation, adjustment, and socialization in childhood. K. D. Vohs ve R. Baumeister (Eds.), Handbook of self-regulation: research, theory, and applications (1. Edition) içinde (s. 259-283). New York: Guilford Press.
  • Eisenberg, N., Smith, C. L. ve Spinrad, T. L. (2011). Effortful control: Relations with emotion regulation, adjustment, andsocialization in childhood. K. D. Vohs ve R. Baumeister (Eds.), Handbook of self- regulation: research, theory, and applications (2. Edition) içinde (s. 263-283). New York: Guilford Press.
  • Eisenberg, N., Spinrad, T., Fabes, R., Reiser, M., Cumberland, A. ve Shepard, S. (2004). The relations of efforful control and impulsivity to childrens’ resiliency and adjustment. Child development, 75, 25-46. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00652.x
  • Eisenberg, N., Valiente, C., &Eggum, N.D. (2010). Self regulation and school readiness, Early Education and Development, 21, 5, 681-698. doi: 10.1080/10409289.2010.497451.
  • Eke, K. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarında değerler, öz düzenleme becerileri ve sosyal davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2.Uluslararası eğitim ve değerler sempozyumu (ISOEVA, 2018).
  • Eke, K. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerileri ile anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Congress Of Eurasian Social Sciences 8(8), 273-287.
  • Eker, C. (2014). Öz-düzenlemeli öğrenme modellerine karşılaştırmalı bir bakış. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (8), 417-433. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7222
  • Ekinci Vural, D. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretime etkisinin aile katılımı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ertürk, H. (2013). Öğretmen çocuk etkileşiminin niteliği ile çocukların öz düzenleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ertürk Kara, G., Güler Yıldız, T., Fındık, E. (2018). Erken çocukluk döneminde öz düzenleme izleme, değerlendirme ve destekleme yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Ertürk Kara, G., Gönen M., (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1224- 1239.
  • Eroğlu, E. (2018). Çocukların öz düzenleme becerileri ile ebeveynlerin olumsuz disiplin uygulamaları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Erol, A., İvrendi, A. (2018). 4-6 yaş çocuklarına yönelik öz-düzenleme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi (anne formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education) 44, 178-195. doi: 10.9779/PUJE.2018.213
  • Fındık Tanrıbuyurdu, E. ve Güler Yıldız, T. (2014). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması, Eğitim ve Bilim, 39 (176), 317-328. doi: 10.15390/EB.2014.3647.
  • Fındık Tanrıbuyurdu, E. (2012). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler, Ankara.
  • Friedenberg, J. ve Silverman, G. (2012). Cognitive science: an introduction to the study of mind. California: SAGE Publications
  • Garon, N., Bryson, S.E. & Smith, I.M. (2008). “Executive function in preschoolers: a review using an ıntegrative framework.” Psychol Bull, 134(1),31-60. doi: 10.1037 / 0033-2909.134.1.31.
  • Gömleksiz, M. N., & Demiralp, D. (2012). Öğretmen adaylarının öz-düzenleyici öğrenme becerilerine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 777-795.
  • Hernández, M. M., Eisenberg, N., Valiente, C., Spinrad, T. L., Johns, S. K., Berger, R. H., et al. (2018). Self- regulation and academic measures across the early elementary school grades: Examining longitudinal and bidirectional associations. Early Education and Development, 29(7), 914–938. DOI: 10.1080 / 10409289.2018.1496722
  • Ivrendi, A. (2011). Influence of self-regulation on the development of children’s number sense, Early Childhood Education Journal, 39 (4), 239-247. DOI: 10.1007 / s10643-011-0462-0
  • Karasar, N. (2013). Yöntem. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik
  • Karakurt, Ç. (2019). Okul öncesi eğitime devam eden 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerileri ile dil becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kauffman, D. F. (2004). Self-regulated learning in web-based environments: Instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use, metacognitive processing and motivational beliefs. J. Educational Computing Research, 30, 139-161.
  • Klenberg, L. (2015). Assessment and development of executive functions in school-age children (Unpublished master thesis). Institute of Behavioural Sciences University of Helsinki, Finland.
  • Koç, C. (2014). Öğrenme sürecinde etkili yardım isteme: Bir öz düzenleme stratejisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 139-160. DOI: 10.17755/esosder.59638
  • Kopp, C. (1982). Antecedents of self- regulation: A developmental perspective. Developmental Psychology, 18 (2), 199-214.
  • Kurbet, H. (2010) Anaokuluna devam eden çocukların duygusal düzenleme becerileriyle annelerinin empatik eğilim ve tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, ŞH. (2020). Okul öncesi eğitim alan çocukların öz-düzenleme gelişiminin öğretmen ve okul öncesi eğitimle ilişkisi (Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lenes R., Gonzales CR., Størksen I., McClelland MM. (2020) Children’s Self-Regulation in Norway and the United States: The Role of Mother’s Education and Child Gender Across Cultural Contexts. Front. Psychol. 11:566208.
  • Loomis, A. M. (2021). The influence of early adversity on self-regulation and student-teacher relationships in preschool. Early Childhood Research Quarterly, 54, 294–306.
  • Matthews, J. S., Ponitz, C. C.ve Morrison, F. J. (2009). Early gender differences in self-regulation and academic achievement, Journal of Educational Psychology, 101 (3), 689-704. doi:10.1037/a0014240
  • Mccelland, M. M. ve Tominey. S. L. (2011). Introduction to do special issue on self regulation in early childhood. Early Education and Development, 22(3), 355-359. DOI: 10.1080 / 10409289.2011.574265
  • McClelland, M.M.& Cameron, C.E. (2011).Self regulation in early childhood: ımproving conceptual clarity and developing ecologically valid measures. Child Development Perspectives 0(0), 1-7. DOI: 10.1111 / j.1750-8606.2011.00191.x
  • McClelland, M.M.&Cameron, C.E. (2012).Self regulation in earlychildhood: Improving conceptual clarity and developing ecologically valid measures. Child Development Perspectives, 6(2), 136–142. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2011.00191.x
  • McClelland, M. M., & Cameron, C. E. (2019). Developing together: the role of executive function and motor skills in children’s early academic lives. Early Childhood Research Quarterly, 46, 142-151. DOI: 10.1016/j.ecresq.2018.03.014
  • Mercan, M. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerileri ile akademik benlik saygısı ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Montroy, J. J., Bowles, P. P., Skibbe, L. L. ve Foster. T. D. (2014). Social skills and problem behaviors as mediators of the relationship between behavioral self-regulation and academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 29, 298–309. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.03.002
  • Oh-uchi,A.,Nago, H., Sakurai,S.(2008). Development of an early childhood self-regulation scale: Social skills and problem behavior. Japanese Journal of Educational Psychology, 56(3), 414-425.
  • Özbey, S. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarında motivasyon ve öz düzenleme becerileri üzerine bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(65), 26-47. DOI : 10.16992/ASOS.13361
  • Özbey, S, Mercan, M, Alisinanoğlu, F. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların yaşam kalitesi ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 157-173.
  • Pamuk, S., Elmas, R. (2015). Bilişüstü öz-düzenlemenin, öz-yeterlik ve hedef yönelimi ile açıklanması: afyon ili örneği. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 175-189. doi:10.17539/aej.82585
  • Polnariev, B. A. (2006). Dynamics of preschoolers self-regulation: viewed through the lens of conflict resolution strategies during peer free-play (Doctoral dissertation). The City University of New York.
  • Ponitz, C. E. C., McClelland, M. M., Jewkes, A. M., Connor, C. M., Farris, C. L., & Morrison, F. J. (2008). Touch your toes! Developing a direct measure of behavioral regulation in early childhood. Early childhood Research Quarterly, 23, 141–158. doi:10.1016/j.ecresq.2007.01.004
  • Posner, M. I. ve Rothbart, M. K. (2000). Developing mechanisms of self-regulation, Development and Psychology, 12 (2000), 427-441.
  • Raver, C. C., Jones, S. M., Li Grining, C., Zhai, F., Bub, K., & Pressler, E. (2011). CSRP’s impact on low income preschoolers’ preacademic skills: self regulation as a mediating mechanism. Child Development, 82(1), 362-378. doi: 10.1111 / j.1467-8624.2010.01561.x.
  • Ribner, A. D., Willoughby, M. T., & Blair, C. B. (2017). Executive function bufers the association between early math and later academic skills. Frontiers in Psychology, 8, 1–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00869
  • Ritter, J.M., Boone, W.J., Rubba,P.A.(2001). Development of an instrument to asses prospective elementary teacher self- efficacy beliefs about equitable science teaching and learning. Journal of Science Teacher Education,12(3), 175-198.
  • Rothbart, M. K. &Posner, M. I. (2005). Genes and Experience in the Development of Executive Attention and Effortful Control. New Directionsfor Child &Adolescent Development, 109(1), 101-108.
  • Rueda, M. R., Posner, M. I. & Rothbart, M. K. (2004). Attentional control and self regulation. R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self regulation: Research, theory and applications içinde (s. 283-300). New York: Guilford Press.
  • Samar, Y. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Savina, E. (2020). Self-regulation in preschool and early elementary classrooms: why ıt ıs ımportant and how to promote ıt. Early Childhood Education Journal. doi:10.1007/s10643-020-01094w
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207–231.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlilikleri kazandırmalıdır. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Skibbe, L.E., McDonald Connor, C., Morrison, F.J. & Jewkes, A.M. (2011). Schooling effects on preschoolers‟ self-regulation, early literacy, and language growth. Early childhood research quarterly, 26(1), 42–49. DOI: 10.1016 / j.ecresq.2010.05.001
  • Şamlı, H. Ö. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerileri ile okul olgunluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şepitci-Sarıbaş, M. ve Gültekin Akduman, G. (2019). 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisi. Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 867-883. Doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3283
  • Şepitci, M. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocukların öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tekin, H, Koçyiğit, S. (2020). Öz düzenleme becerilerinin ilkokula hazırbulunuşluk üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (5), 1932-1945. DOI: 10.24106/kefdergi.3928
  • Tekin H., (2018). Öz düzenleme becerilerinin ilkokula hazırbulunuşluk üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi).Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Temel, M., Arslan, E. (2021). Investigation of preschoolers' self- regulation skills ın terms of social emotional skills, Journal of Innovative Education Studies – IJES, 1(1), 29-37.
  • Temiz, A. (2019). Okul öncesi dönemde davranışsal öz-düzenleme becerilerinin çocuğa ve aileye ilişkin değişkenler ile ebeveyn tutumları açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tozduman Yaralı K., Güngör Aytar A. F., (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının öz düzenleme becerileri yönünden incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 856- 870. DOI: 10.17860/mersinefd.291209
  • Tutkun, C., Tezel-Şahin, F., Işıktekiner, S. (2016). Dört-beş yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin incelenmesi. Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Eğitim bilimlerinde yenilikler ve nitelik arayışı içinde (s.459-473). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tuzcuoğlu, N, Efe Azkeski̇n, K, İlçi̇ Küsmüs, G, Cengi̇z, Ö. (2019). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerileri ile Benlik Algıları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Ekim 2019 Özel Sayısı, 607-623. DOI: 10.21733/ibad.613920
  • Ural, G., Gültekin-Akduman, G., Şepitci- Sarıbaş, M. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ekev Akademi Dergisi,83, 323-342.
  • Uykan, E., (2019). Ebeveyn tutumları ile çocukların öz düzenlemeleri arasındaki ilişki incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi) . İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ülker, M. (2019). Öz düzenleme ve yansıtıcı düşünmenin matematik başarısına etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2007). Öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini geliştiren öğrenme ortamlarının oluşturulması. Edu7, 2(2).
  • Veijalainen, J., Reunamo, J., & Heikkilä, M. (2019). Early gender differences in emotional expressions and self-regulation in settings of early childhood education and care. Early Child Development and Care, 1–14. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1611045
  • Wertsch, J. V. (1979). From social ınteraction to higher psychological processes a clarification and application of vygotsky’s theory. Human Development, 22(1), 1–22. doi:10.1159/000272425
  • Whitebread, D., Coltman, P., PinoPasternak, D., Sangster, C., Grau, V., Bingham, S., etal.(2009). The development of two observational tools for assessingmet a cognition and self regulated learning in young children. Metacognition and Learning, 4,63–85. doi:10.1007/s11409-008-9033-1.
  • Williams, K.E. (2014). Self-regulatıon from bırth to age seven: assocıatıons wıth maternal mental health, parentıng, and socıal, emotıonal and behavıoural outcomes for chıldren (Unpublished Doctoral Dissertion). Quennslad University of Technology Department of Early Childhood, Australia.
  • Willoughby, M. T., Magnus, B., Vernon-Feagans, L., Blair, C. B., &Family Life Project Investigators. (2016). Developmental delays inexecutive function from 3 to 5 years of age predict kindergarten aca-demic readiness. Journal of Learning Disabilities. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1177/0022219415619754
  • Yamamoto, N., & Imai-Matsumura, K. (2017). Gender differences in executive function and behavioural self- regulation in 5 years old kindergarteners from East Japan. Early Child Development and Care, 1–12. doi:10.1080/03004430.2017.1299148
  • Yıldız, FE. (2020). Erken çocuklukta öz düzenleme ile bilişsel tempo arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yılmaz, Y. (2020). 5-6 yaş grubu çocuklarının sahip oldukları öz düzenleme becerileri ile anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Zimmerman, B.J., &Schunk, D.H. (2008). Motivation: An essential dimension of self-regulated learning.D.H. Schunk& B.J. Zimmerman (Eds.), Motivationand self-regulated learning: Theory, research, andapplications içinde (s. 1-30).BocaRaton, FL:Erlbaum/Taylor & Francis Group
Toplam 107 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Arslan 0000-0002-2711-9349

Fatma Çavunt 0000-0001-8010-1511

Alper Çoban 0000-0002-8335-4976

Ezgi Dinç 0000-0002-8894-916X

Aybike Erkoç 0000-0001-5821-7120

Seda Şeyma Karan 0000-0002-3738-6942

İlkem Meriç 0000-0002-7409-4631

Nilay Mutlu 0000-0002-1510-0691

Ezgi Akşin Yavuz 0000-0002-9158-7550

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, Ö., Çavunt, F., Çoban, A., Dinç, E., vd. (2021). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(2), 180-199.