BibTex RIS Kaynak Göster

DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 4, 239 - 258, 01.12.2015

Öz

Gerek bireysel, gerekse örgütsel süreçlerdeki başarıya etkisi açısından son yıllarda üzerinde birçok araştırmalar yapılan Duygusal Zekâ, İKY süreçleri açısından da incelenmeye değer görülmektedir. Günümüzde özellikle, yaşanan hızlı değişim ve dönüşümlerin zorunlu kıldığı insan profili, çalışanların sadece yüksek IQ’ya sahip olmasının yeterli olmadığını ortaya koymaktadır. Çalışanlardan, sahip oldukları Duygusal Zeka ile sosyal süreçleri etkin bir şekilde yöneterek bireysel yetkinliklerini maksimize etmesi ve etkili sonuçlar üretmesi beklenmektedir. Bu çalışma, günümüzde önemi hızla artan Duygusal Zekânın, insanın yaşamını sürdürdüğü alanlardan biri olarak çalışma yaşamındaki kullanımı üzerine odaklanmaktadır. Çalışmada duygusal zekânın, organizasyonlarda performans, verimlilik, davranış gibi konularda etkisinin olup olmadığı literatürden yararlanarak belirlenmeye çalışılmıştır. Daha sonra araştırmanın temel odağı olan duygusal zekânın İnsan Kaynakları temininde nasıl uygulama bulduğu incelenmektedir.

Kaynakça

  • BAR-ON, R., (2005), “The Bar-On Model Of Emotional-Social Intelligence”. In P. FERNÁNDEZ-Berrocal and N. EXTREMERA (Guest Editors), Special Issue on Emotional Intelligence, Psicothema, 17.
  • COOPER, R. K. ve SAWAF, A.,(1997), Liderlikte Duygusal Zekâ, (Çev. Zelal Bedriye Ayman- Banu Sancar), Sistem Yayıncılık, Üçüncü Basım: Eylül 2003, İstanbul.
  • GOLEMAN, D.,(1995), Duygusal Zekâ, (Çev.Banu Seçkin Yüksel), Varlık Yayınları Sayı:852 Yirmi Dokuzuncu Basım: 2005, İstanbul.
  • GÖRGÜN, A.(1998), Terfi Ettiren Zekâ: EQ, Hürriyet, http://www.arsiv. hurriyetim.com. tr/ tatilpazar/turk/98/06/07/eklhab/22ekl. htm_14k_ (03.03.2006).
  • MAYER, J. D. ve P. SALOVEY (1993), “The Intelligence Of Emotional Intelligence”, Intelligence, 17: 433-442.
  • MAYER, J. D. ve P. SALOVEY (1997), “What Is Emotional Intelligence”, In P. Salovey, & D. Sluyter, Emotional Development And Emotional Intelligence: Educational Implications (pp. 3-34). New York: Basicbooks, Inc.
  • MUMCUOGLU, Ö.(2002), “Bar-On Duygusal Zekâ Testi (Baron Emotional Quantitent Inventory)’nin Türkçe Dilsel Eşdeğerlik, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı.
  • SALOVEY, P. ve J. D. Mayer (1990), “Emotional Intelligence” Imagination, Cognition and Personality, 9: 185-211.
  • BAR-ON, Reuven (1995), EQ-I: The Emotional Quotient Inventory Manuel: A Test of Emotional Intelligence, New York: Multi-Healt Systems.
  • ACAR, Ergül (2007), İşletme Yönetiminde Duygusal Zekânın Yeri ve Önemi Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Paşa Ünv., Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • COOPER, Robert K., Ayman Sawaf (2003), Liderlikte Duygusal Zekâ, Yönetimde ve Organizasyonda Duygusal Zeka, (Çev. Z.B. Ayman ve B. Sancar), Sistem Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.
  • AKIN, Mahmut (2004), İşletmelerde Duygusal Zekânın Üst Kademe Yöneticiler ile Astları Arasındaki Çatışmalar Üzerindeki Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • UNIVERA, 2012, (http://www.freemag.com. tr/teknoloji/univera) adresinden 06.08.2012 tarihinde 12:04’de erişilmiştir.
  • SCHWARTZ, T. (2000), How do you feel?, Fast Company, May, p.296.
  • ASHKANASY, N.M. ve DAUS, C.S. (2002). Emotion in The Workplace: The New Challenge for Managers, Academy of Management Executive, 16 (1): 76–86.
  • GOLEMAN, D. (1997). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York, Bantam Books.
  • DULEWICZ, V. ve HIGGS, M. (1998). Emotional Intelligence: Can it Be Measured Reliably and Validly Using Competency Data? Competency, 6 (1): 1-15.
  • WEISINGER, H. (1998). İş Yaşamında Duygusal Zeka, (Çev. N.Süleymangil), MNS Yay., İstanbul.
  • LAW , K.S., WONG, C. and SONG, L.J., (2004). The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies, Journal of Applied Psychology, 89: 483–496.
  • ŞAHİN, S., Aydoğdu, B. and Yoldaş, C. (2011), The Relation between Job Satisfaction and Emotional Intelligence: An Investigation about the Education Supervisors, Elementary Education Online, 10(3), 974-990, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • LAABS, Jennifer, (1999), “Emotional Intelligence at Work.” Workforce 78, no:7, July:68-71.
  • STEVEN J. Stein, (2000), The EQ Edge, Howard e.book, Stoddart Publishing, New York.
  • DEMİR, Mahmut, (2010), Duygusal Zekanın İnsan Kaynakları Seçimindeki Etkisi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:7 Sayı:1.
  • BLANK, I. (2008), Selecting Employees Based on Emotional Intelligence Competencies: Reap the Rewards and Minimize the Risk, Employee Relations Law Journal, 34, (3), 77-85.
  • KAUSHAL, R. ve Kwantes, C.T. (2006), The Role of Culture and Personality in Choice of Conflict Management Strategy, International Journal of Intercultural Relations, v:30, pp. 579-603.
  • FOX, S. ve Spector, P.E. (2002), Emotions in the Workplace The Neglected Side of Organizational Life Introduction, Human Resource Management Review, vol:12, pp.167-171.
  • WATKİN, C. (2000), Developing Emotional Intelligence, International Journal of Selection and Assessment, vol.8,n.2, pp.89-92.
  • EDİZLER, Gaye, (2010), İnsan Kaynakları Yönetiminde ‘Duygusal Zeka’ Ölçüm ve Modelleri, Journal of Yasar University, 18(5) 2970-2984.
  • Johnson, PR. (1999), Organizational Benefits of Having Emotionally Intelligent Managers and Employees, Journal of Workplace Learning, vol:11, n.3, pp. 84-97.
  • BOUREY, J. (2001), Do You Know What Your Emotional IQ Is?, Public Management, vol:83, n.9, pp. 4-11.

Use of Emotional Intelligence In The Selection of Human Resources

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 4, 239 - 258, 01.12.2015

Öz

Emotional Intelligence, on which many investigations have been held recently on the view of its effect both on personal advancement and on the process of organizational achievement, is also regarded to be examined in the sense of Human Resource Management. These days, particularly, the necessity of change and transformation on the human profile turns out to be true that it is insufficient for employees only to have higher IQ levels. It is expected from the employees not only to generate striking conclusions but also to maximize individual perfection by the way of using social process fruitfully in accordance with EQ that they have already had. This study focus on the use of working life as one of the areas people continue their existence of Emotional Intelligence whose importance is nowadays increasing rapidly. In this study, by using the literature, it is tried to be detected whether emotional intelligence has effect on issues such as performance, productivity, and behavior or not. Afterwards, it is examined how the emotional intelligence finds the area of application for the selection of Human Resources.

Kaynakça

  • BAR-ON, R., (2005), “The Bar-On Model Of Emotional-Social Intelligence”. In P. FERNÁNDEZ-Berrocal and N. EXTREMERA (Guest Editors), Special Issue on Emotional Intelligence, Psicothema, 17.
  • COOPER, R. K. ve SAWAF, A.,(1997), Liderlikte Duygusal Zekâ, (Çev. Zelal Bedriye Ayman- Banu Sancar), Sistem Yayıncılık, Üçüncü Basım: Eylül 2003, İstanbul.
  • GOLEMAN, D.,(1995), Duygusal Zekâ, (Çev.Banu Seçkin Yüksel), Varlık Yayınları Sayı:852 Yirmi Dokuzuncu Basım: 2005, İstanbul.
  • GÖRGÜN, A.(1998), Terfi Ettiren Zekâ: EQ, Hürriyet, http://www.arsiv. hurriyetim.com. tr/ tatilpazar/turk/98/06/07/eklhab/22ekl. htm_14k_ (03.03.2006).
  • MAYER, J. D. ve P. SALOVEY (1993), “The Intelligence Of Emotional Intelligence”, Intelligence, 17: 433-442.
  • MAYER, J. D. ve P. SALOVEY (1997), “What Is Emotional Intelligence”, In P. Salovey, & D. Sluyter, Emotional Development And Emotional Intelligence: Educational Implications (pp. 3-34). New York: Basicbooks, Inc.
  • MUMCUOGLU, Ö.(2002), “Bar-On Duygusal Zekâ Testi (Baron Emotional Quantitent Inventory)’nin Türkçe Dilsel Eşdeğerlik, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı.
  • SALOVEY, P. ve J. D. Mayer (1990), “Emotional Intelligence” Imagination, Cognition and Personality, 9: 185-211.
  • BAR-ON, Reuven (1995), EQ-I: The Emotional Quotient Inventory Manuel: A Test of Emotional Intelligence, New York: Multi-Healt Systems.
  • ACAR, Ergül (2007), İşletme Yönetiminde Duygusal Zekânın Yeri ve Önemi Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Paşa Ünv., Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • COOPER, Robert K., Ayman Sawaf (2003), Liderlikte Duygusal Zekâ, Yönetimde ve Organizasyonda Duygusal Zeka, (Çev. Z.B. Ayman ve B. Sancar), Sistem Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.
  • AKIN, Mahmut (2004), İşletmelerde Duygusal Zekânın Üst Kademe Yöneticiler ile Astları Arasındaki Çatışmalar Üzerindeki Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • UNIVERA, 2012, (http://www.freemag.com. tr/teknoloji/univera) adresinden 06.08.2012 tarihinde 12:04’de erişilmiştir.
  • SCHWARTZ, T. (2000), How do you feel?, Fast Company, May, p.296.
  • ASHKANASY, N.M. ve DAUS, C.S. (2002). Emotion in The Workplace: The New Challenge for Managers, Academy of Management Executive, 16 (1): 76–86.
  • GOLEMAN, D. (1997). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York, Bantam Books.
  • DULEWICZ, V. ve HIGGS, M. (1998). Emotional Intelligence: Can it Be Measured Reliably and Validly Using Competency Data? Competency, 6 (1): 1-15.
  • WEISINGER, H. (1998). İş Yaşamında Duygusal Zeka, (Çev. N.Süleymangil), MNS Yay., İstanbul.
  • LAW , K.S., WONG, C. and SONG, L.J., (2004). The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies, Journal of Applied Psychology, 89: 483–496.
  • ŞAHİN, S., Aydoğdu, B. and Yoldaş, C. (2011), The Relation between Job Satisfaction and Emotional Intelligence: An Investigation about the Education Supervisors, Elementary Education Online, 10(3), 974-990, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • LAABS, Jennifer, (1999), “Emotional Intelligence at Work.” Workforce 78, no:7, July:68-71.
  • STEVEN J. Stein, (2000), The EQ Edge, Howard e.book, Stoddart Publishing, New York.
  • DEMİR, Mahmut, (2010), Duygusal Zekanın İnsan Kaynakları Seçimindeki Etkisi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:7 Sayı:1.
  • BLANK, I. (2008), Selecting Employees Based on Emotional Intelligence Competencies: Reap the Rewards and Minimize the Risk, Employee Relations Law Journal, 34, (3), 77-85.
  • KAUSHAL, R. ve Kwantes, C.T. (2006), The Role of Culture and Personality in Choice of Conflict Management Strategy, International Journal of Intercultural Relations, v:30, pp. 579-603.
  • FOX, S. ve Spector, P.E. (2002), Emotions in the Workplace The Neglected Side of Organizational Life Introduction, Human Resource Management Review, vol:12, pp.167-171.
  • WATKİN, C. (2000), Developing Emotional Intelligence, International Journal of Selection and Assessment, vol.8,n.2, pp.89-92.
  • EDİZLER, Gaye, (2010), İnsan Kaynakları Yönetiminde ‘Duygusal Zeka’ Ölçüm ve Modelleri, Journal of Yasar University, 18(5) 2970-2984.
  • Johnson, PR. (1999), Organizational Benefits of Having Emotionally Intelligent Managers and Employees, Journal of Workplace Learning, vol:11, n.3, pp. 84-97.
  • BOUREY, J. (2001), Do You Know What Your Emotional IQ Is?, Public Management, vol:83, n.9, pp. 4-11.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22YU89NT
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Atak Bu kişi benim

İbrahim Ceylan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Atak, M., & Ceylan, İ. (2015). DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 17(4), 239-258.
AMA Atak M, Ceylan İ. DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI. isguc. Aralık 2015;17(4):239-258.
Chicago Atak, Metin, ve İbrahim Ceylan. “DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 17, sy. 4 (Aralık 2015): 239-58.
EndNote Atak M, Ceylan İ (01 Aralık 2015) DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 17 4 239–258.
IEEE M. Atak ve İ. Ceylan, “DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI”, isguc, c. 17, sy. 4, ss. 239–258, 2015.
ISNAD Atak, Metin - Ceylan, İbrahim. “DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 17/4 (Aralık 2015), 239-258.
JAMA Atak M, Ceylan İ. DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI. isguc. 2015;17:239–258.
MLA Atak, Metin ve İbrahim Ceylan. “DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, c. 17, sy. 4, 2015, ss. 239-58.
Vancouver Atak M, Ceylan İ. DUYGUSAL ZEKANIN İNSAN KAYNAĞI SEÇİMİNDE KULLANILMASI. isguc. 2015;17(4):239-58.