BibTex RIS Kaynak Göster

Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 1, 73 - 88, 01.03.2009

Öz

Bu çalışma, Mintzberg’in niyet edilen ve gerçekleşen strateji yaklaşımı temelinde; strateji oluşturma süreci sonunda ortaya çıkan stratejilerin uygulamada neden gerçekleştirilemediğini; başarısızlığa uğramış stratejilerin başarı yönünde değerlendirilebilecek bir fırsata dönüşebilirliğini ve bu stratejilerin yaşam döngülerini araştırmaktadır. Bu kavramsal çerçeve doğrultusunda çalışmanın uygulamaya yönelik kısmında; örgütlerde niyet edilen stratejiye yönelik kararların uygulanması sonucunda karşılaşılan beklenmedik başarısız sonuçlar ve bu sonuçların seyri Türkiye'nin ilk 500 sanayi firması listesinde ilk 200 arasında yer alan, halka açık bir otomotiv firmasında analiz edilmektedir. Çalışmada; süreçteki beklenmeyen durumlar sonrasında örgütün başarısızlığa uğrayan stratejik kararlarını, sahip olduğu stratejik yeteneklerini uygun zaman ve şartlarda kullanarak başarı yönünde nasıl değerlendirdiği vurgulanmakta, bu bağlamda örgütün elde ettiği başarılara dikkat çekilmektedir.

Kaynakça

  • • Barca, Mehmet (2002), Stratejik Yönetim Yaklaşımları : Rekabet Avantajı Yaratmada Sinerjik Etki, Modern Yönetim Yaklaşımları içinde, Dalay, İsmail, Coşkun, Recai ve Altunışık, Remzi(derl.), İstanbul: Beta Yayınları, s.27.
  • • Cannon, Mark D. ve Edmondson, Amy C. (2005), Failing to Learn and Learning to Fail (Intelligently): How Great Organizations Put Failure to Work to Innovate and Improve, Long Range Planning, 38, s.299-319.
  • • Christensen, Clayton M. ve Bower, Joseph L. (1996), Customer Power, Strategic Investment, And The Failure Of Leading Firms, Strategic Management Journal, 17, s.197-218.
  • • Collis, David J. ve Montgomery Chynthia A. (2000), Kaynaklara Dayalı Rekabet: 1990’lı Yıllarda Strateji, Harvard Businesss Review: Şirket Stratejisi içinde, İstanbul: Mess Yayınları, s.41.
  • • Elbanna, Said (2006), Strategic Decision-Making : Process Perspectives, International Journal of Management Reviews, 8:1, s.1-20.
  • • Harrison, E.F. (1996), A Process Perspective On Strategic Decision Making, Management Decision, 34:1, s.46–53.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (1995), A Paradigm for Strategic Decision Success, Management Decision, 33:7, s.53-59.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (1997), Managerial Attidues Towars Strategic Decisions: Maximizing Versus Satisficing Outcomes, Management Decision, 35:5, s.358-364.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (1998), Foundations of Strategic Decision Effectiveness, Management Decision, 36:3, s.147-159.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (2000a), The Essence of Management Decision, Management Decision, 38:7, s.462-469.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (2000b), Levels Of Strategic Decision Success, Management Decision, 38:2, s.107-117.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (2001), Revisiting Strategic Decision Success, Management Decision, 39:3, s.169-179.
  • • Lauenstein, Milton C. (1986), The Failure of Strategic Planning, The Journal of Business Strategy, 6:4, s.75-80.
  • • Maitlis, Sally ve Lawrence, Thomas B. (2003), Orchestral Manoeuvres in the Dark:Understanding Failure in Organizational Strategizing, Journal of Management Studies, 40:1, s.109-139.
  • • Makridakis, Simon (1991), What Can We Learn From Corporate Failure?, Longe Range Planning, 24, s.115-126.
  • • Miller, Susan, Wilson, David ve Hickson, David (2004), Beyond Planning Strategies for Successfully Implementing Strategic Decisions, Long Range Planning, 37, s.201–218.
  • • Mintzberg, Henry (1977), Strategy Formulation as a Historical Process, International Studies of Management & Organization, 7:2, s.28-40.
  • • Mintzberg Henry (1979), Patterns In Strategy Formation, International Studies of Management & Organization, 9:3, s.67-86.
  • • Mintzberg Henry ve Waters, James (1982), Tracking Strategy In An Entrepreneurial Firm, Academy of Management Journal, 23:3, s.465-499.
  • • Neumann, Yoram ve Neumann, Edith (1994), Management Strategy, The CEO’s Cognitive Style and Organizational Growth/Decline, Journal of Educational Administration, 32:4, s.66-76.
  • • Porter, Michael E. (2007), Rekabet Stratejisi, İstanbul: Sistem Yayıncılık, s.82.
  • • Richards, M.D. (1973), An Exploratory Study of Strategic Failure, Academy of Management Proceedings, 33, s.40-46.
  • • Sarvan, Fulya Arıcı, Eren Durmuş, Özen, Janset, Özdemir, Bahattin Özdemir ve Tarcan İçigen, Ebru (2003), On Stratejik Yönetim Okulu: Biçimleşme Okulunun Bütünleştirici Çerçevesi, Akdeniz İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6, s.73-122.
  • • Schilling, Melissa (1998), Technological Lockout: An Integrative Model of The Economic and Strategic Factors Driving Technology Success and Failure, Academy of Management Review, 23:2, s.267-284.
  • • Snyman, Johannes H. (2006), Strategic Decision Processes and Firm Performance Among Truckload Motor Carriers, The Journal of American Academy of Business, 8:1, s.265-270.
  • • Stalk, George, Evans Philip ve Shulman Lawrence E. (2000), Yeteneklere Dayalı Rekabet: Şirket Stratejisinde Yeni Kurallar, Harvard Businesss Review: Şirket Stratejisi içinde, İstanbul: Mess Yayınları, s.171-203.
  • • Taslak, Soner (2004), Factors Restricting Success of Strategic Decisions : Evidence From The Turkish Textile Industry, European Business Review, 16:2, s.152-164.
  • • Walters, Bruce A., Jiang, James J. ve Klein, Gary (2003), Strategic Information and Strategic Decision Making: The EIS/CEO Interface In Smaller Manufacturing Companies, Information & Management, 40, s.487–495.
Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 1, 73 - 88, 01.03.2009

Öz

This study examines the failure reason of particular strategies formed after strategic decision-making in the implementation process, possibilities of transforming these failed strategies to opportunities and also their life cycles in the basis of Mintzberg’s intended and realized strategy approach. In accordance with this conceptual framework, application part of this study analyses unexpected outcomes of intended strategies and the course of these failed strategies faced at publicly held automotive company which is appeared in Turkey’s first 200 industries in the list of 500 industries. Furthermore in this part of this study, it is emphasized that how failed strategic decisions of the company by the reason of unexpected circumstances can be transformed to the success by the usage of available strategic skills of the company on appropriate time in appropriate conditions. In this context, the results of the study showed acceptable outcomes that company acquired after successful management of this process.

Kaynakça

  • • Barca, Mehmet (2002), Stratejik Yönetim Yaklaşımları : Rekabet Avantajı Yaratmada Sinerjik Etki, Modern Yönetim Yaklaşımları içinde, Dalay, İsmail, Coşkun, Recai ve Altunışık, Remzi(derl.), İstanbul: Beta Yayınları, s.27.
  • • Cannon, Mark D. ve Edmondson, Amy C. (2005), Failing to Learn and Learning to Fail (Intelligently): How Great Organizations Put Failure to Work to Innovate and Improve, Long Range Planning, 38, s.299-319.
  • • Christensen, Clayton M. ve Bower, Joseph L. (1996), Customer Power, Strategic Investment, And The Failure Of Leading Firms, Strategic Management Journal, 17, s.197-218.
  • • Collis, David J. ve Montgomery Chynthia A. (2000), Kaynaklara Dayalı Rekabet: 1990’lı Yıllarda Strateji, Harvard Businesss Review: Şirket Stratejisi içinde, İstanbul: Mess Yayınları, s.41.
  • • Elbanna, Said (2006), Strategic Decision-Making : Process Perspectives, International Journal of Management Reviews, 8:1, s.1-20.
  • • Harrison, E.F. (1996), A Process Perspective On Strategic Decision Making, Management Decision, 34:1, s.46–53.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (1995), A Paradigm for Strategic Decision Success, Management Decision, 33:7, s.53-59.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (1997), Managerial Attidues Towars Strategic Decisions: Maximizing Versus Satisficing Outcomes, Management Decision, 35:5, s.358-364.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (1998), Foundations of Strategic Decision Effectiveness, Management Decision, 36:3, s.147-159.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (2000a), The Essence of Management Decision, Management Decision, 38:7, s.462-469.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (2000b), Levels Of Strategic Decision Success, Management Decision, 38:2, s.107-117.
  • • Harrison, E.F. ve Pelletier, M.A. (2001), Revisiting Strategic Decision Success, Management Decision, 39:3, s.169-179.
  • • Lauenstein, Milton C. (1986), The Failure of Strategic Planning, The Journal of Business Strategy, 6:4, s.75-80.
  • • Maitlis, Sally ve Lawrence, Thomas B. (2003), Orchestral Manoeuvres in the Dark:Understanding Failure in Organizational Strategizing, Journal of Management Studies, 40:1, s.109-139.
  • • Makridakis, Simon (1991), What Can We Learn From Corporate Failure?, Longe Range Planning, 24, s.115-126.
  • • Miller, Susan, Wilson, David ve Hickson, David (2004), Beyond Planning Strategies for Successfully Implementing Strategic Decisions, Long Range Planning, 37, s.201–218.
  • • Mintzberg, Henry (1977), Strategy Formulation as a Historical Process, International Studies of Management & Organization, 7:2, s.28-40.
  • • Mintzberg Henry (1979), Patterns In Strategy Formation, International Studies of Management & Organization, 9:3, s.67-86.
  • • Mintzberg Henry ve Waters, James (1982), Tracking Strategy In An Entrepreneurial Firm, Academy of Management Journal, 23:3, s.465-499.
  • • Neumann, Yoram ve Neumann, Edith (1994), Management Strategy, The CEO’s Cognitive Style and Organizational Growth/Decline, Journal of Educational Administration, 32:4, s.66-76.
  • • Porter, Michael E. (2007), Rekabet Stratejisi, İstanbul: Sistem Yayıncılık, s.82.
  • • Richards, M.D. (1973), An Exploratory Study of Strategic Failure, Academy of Management Proceedings, 33, s.40-46.
  • • Sarvan, Fulya Arıcı, Eren Durmuş, Özen, Janset, Özdemir, Bahattin Özdemir ve Tarcan İçigen, Ebru (2003), On Stratejik Yönetim Okulu: Biçimleşme Okulunun Bütünleştirici Çerçevesi, Akdeniz İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6, s.73-122.
  • • Schilling, Melissa (1998), Technological Lockout: An Integrative Model of The Economic and Strategic Factors Driving Technology Success and Failure, Academy of Management Review, 23:2, s.267-284.
  • • Snyman, Johannes H. (2006), Strategic Decision Processes and Firm Performance Among Truckload Motor Carriers, The Journal of American Academy of Business, 8:1, s.265-270.
  • • Stalk, George, Evans Philip ve Shulman Lawrence E. (2000), Yeteneklere Dayalı Rekabet: Şirket Stratejisinde Yeni Kurallar, Harvard Businesss Review: Şirket Stratejisi içinde, İstanbul: Mess Yayınları, s.171-203.
  • • Taslak, Soner (2004), Factors Restricting Success of Strategic Decisions : Evidence From The Turkish Textile Industry, European Business Review, 16:2, s.152-164.
  • • Walters, Bruce A., Jiang, James J. ve Klein, Gary (2003), Strategic Information and Strategic Decision Making: The EIS/CEO Interface In Smaller Manufacturing Companies, Information & Management, 40, s.487–495.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA23JT78SF
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd.doç.dr.veysel Ağca Bu kişi benim

Arş.görv.duygu Kızıldağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ağca, Y., & Kızıldağ, A. (2009). Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 11(1), 73-88.
AMA Ağca Y, Kızıldağ A. Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi. isguc. Mart 2009;11(1):73-88.
Chicago Ağca, Yrd.doç.dr.veysel, ve Arş.görv.duygu Kızıldağ. “Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 11, sy. 1 (Mart 2009): 73-88.
EndNote Ağca Y, Kızıldağ A (01 Mart 2009) Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 11 1 73–88.
IEEE Y. Ağca ve A. Kızıldağ, “Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi”, isguc, c. 11, sy. 1, ss. 73–88, 2009.
ISNAD Ağca, Yrd.doç.dr.veysel - Kızıldağ, Arş.görv.duygu. “Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 11/1 (Mart 2009), 73-88.
JAMA Ağca Y, Kızıldağ A. Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi. isguc. 2009;11:73–88.
MLA Ağca, Yrd.doç.dr.veysel ve Arş.görv.duygu Kızıldağ. “Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, c. 11, sy. 1, 2009, ss. 73-88.
Vancouver Ağca Y, Kızıldağ A. Stratejik Başarısızlıklar Başarıya Dönüşebilir Mi? Otomotiv Sektöründe Bir Örnek Olay İncelemesi. isguc. 2009;11(1):73-88.