BibTex RIS Kaynak Göster

Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 117 - 136, 01.06.2009

Öz

Genel ekonomi içinde büyük bir yere sahip olan aile işletmeleri çeşitli açılardan analiz edilmektedir. Aile işletmelerini yalnızca maliyet avantajı, yenilikçi olma, pazar payı gibi başarı ölçütleri ile değerlendirilmesi başarı ve başarısızlıkların temel nedenini açıklamada yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle aile işletmelerinin yaşam seyrini iyi anlama, ancak girişimci ailelerin sahip olduğu kültürel özelliklerin iyi anlaşılması ile mümkün olacaktır. Çünkü girişimci ailelerin kültürel özellikleri ile girişimcilik eğilimleri arasında doğrusal bir ilişki olduğu ileri sürülmektedir. Kaynak temelli yaklaşıma göre aile işletmelerinin sahip olduğu kültür, işletmelere sürdürülebilir rekabet avantajı için gerekli girişimsel özellikler kazandıran bir stratejik kaynak olarak görülmektedir. Bu çalışma; “aile işletmelerindeki girişimcilerin sahip oldukları kültürel özelliklerin, işletmelerin iç girişimcilik eğilimlerini etkilediği” varsayımını test etmek üzere Afyon-Denizli-Uşak illerinde imalat sektörlerinde faaliyet gösteren 351 aile işletmesinde yapılan bir alan araştırmasını içermektedir. Araştırma bulguları aile işletmelerinin sahip olduğu kültürel yapının girişimcilik eğilimlerini etkilediği varsayımını doğrulamaktadır.

Kaynakça

  • Ağca, V.,( 2005). İç Girişimcilik Yapısı ve Firma Performansına Etkileri.: Denizli Tekstil Sektöründe Bir Uygulama.[In- trapreneurship construct and its ef- fects on the firm performance a survey of the tekstile firms in Denizli] Yayın- lanmamış Doktora Tezi,
  • Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bil- imler Enstitüsü, Afyonkarahisar
  • Arogyaswamy, B., & Byles, C.,B., (1987). Or- ganizational Culture: Internal and Ex- ternal Fits Journal of Management, 13 (4), s. 647-659,
  • Antoncic, B. & Hisrich, R.D., (2001). In- trapreneurship: Construct Refinement and Cross-Cultural
  • Validation. Journal of Business Venturing, 16 (5), s. 495-527.
  • Athanassiou, N., Crıttenden W. F., Kelly L. M., & Marquez P., (2002).“Founder Centrality Effects
  • On The Mexican Family Firm’s Top Man- agement Group: Firm Cultur, Strategic Vision and Goals, and Firm Per- formance”. Journal of World Business, Vol. 37,.
  • Barney, J.B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Com- petitive Advantage? Academyof Man- agement Review, 11(3), s. 656–665.
  • Carrier, C., (1996). Intrapreneurship In Small Businesses: An Exploratory Study, Entrepreneurship Theory and Practice, 21 (1), s.5-20.
  • Baytok, A., (2006). Hizmet İşletmelerinde Örgüt Kültürünün Oluşmasında Lid- erin Rolü [The role of leader in forma- tion of organizational culture in service enterprises] Yayınlanmamış Doktora Tez. Afyon Kocatepe Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, . s. 39
  • Covin, J.G., & Miles, M.P., (1999). Corpo- rate Entrepreneurship and Pursuit of Competitive Advantage, Entrepre- neurship Theory and Practice, 23 (3), s.47-64.
  • Covin, J.G., & Slevin, D.P., A (1991). Con- ceptual Model of Entrepreneurship As Firm Behavior, Entrepreneurship The- ory and Practice, 16 (1), s.7-25.
  • Drazdow, N., & Vincent P. (1997). Carroll, “Tools for Strategy Development in Family Firms”, Sloan Management Re- view, Volume 39, Fall
  • Erdem, F., (1996). İşletme Kültürü [Busi- ness Culture] Frederich-Naumann- Vakfı ve Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F., 32, Ankara
  • Gordan, G., G., & Ditomaso, N., (1992). Pre- dicting Corporate Performance from Organizational Culture. Journal of Management Studes, 29, (6), s. 785
  • Guth, W. D. & Ginsberg, A., (1990). Guest Editors’ Introduction: Corporate En- trepreneurship, Strategic Management Journal, 11 (5), s. 5-15.
  • Günver, B., A., (2006). “Aile İşletmelerin ve Gelecek Kuşak Aile Bireylerinin Eğitimi” [Training of Family Firms and Their Coming Generations] Aile İşletmeleri Kongresi, 14-15 Nisan
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s Conse- quences: International Differences in Work-related Values, Beverly Hills, CA: Sage Publications
  • Kellermanns, Franz W. & Eddleston, Kim- berly A, (2006). Corporate Entre- prneurship in Family Firms: A Family Perspective, Entrepreneurship Theory and Practice, 30, (6), s.809-830.
  • Kesken, J., ve Ayyıldız, N., A.,( 2006). “Aile İşletmelerinde Dönüşüm İhtiyacı: Bir Yöntem Önerisi Olarak “Spritüalite” [Transformation Need in Family Firms:Spritualte as a Method] Aile İşletmeleri Kongresi, 14-15 Nisan
  • Kızılkaya, E., (2005).“Joseph a. Schum- peter’in Girişimcilik Fikrine Dair Bir Not” [A note on Schumpeterian Thought] Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (10), s. 5-6
  • Knight, G., (199). Cross-Cultural Reliabil- ity and Validity of A Scale To Measure Firm Entrepreneurial Orientation. Journal of Business Venturing, 12 (3), s.213-225.
  • Kuratko, D.F., Montagno, R.V., & Hornsby, J.S., (1990). Developing An Intrapre- neurial
  • Assessment Instrument for Effective Cor- porate Entrepreneurial Environment. Strategic Management Journal,. 11 (5), s. 49-58.
  • Longeneker, J., & Moore, C.W.,(1991)., Small Business Managememt: An En- trepreneurıal Emphasis. South-West- ern Publishing Corp. 117 Cincinati
  • Lumpkin, G.T., & Dess, G.G., (1996). Clar- ifying The Entrepreneurial Orienta- tion Cunstruct and Linking It To Performance. Academy of Manage- ment Review, 21 (1), s.135-172.
  • Lumpkin, G.T., & Dess, G.G., (2001). Link- ing Two Dimensions of Entrepreneur- ial Orientation To Firm Performance: The Moderating Role of Environment and Industry Life Cycle. Journal of Business Venturing, 16 (5), s.429-451.
  • Mintzberg H. (1990). “Postcript”. Family Business Review, 3,. s.314
  • Miller, D., & Friesen, P.H.,( 1983). Strategy- Making and Environment: The Third Link, Strategic Management Journal, 4 (3), s.221-235.
  • Mueller, S.L., & Thomas, A. S., (2000).Cul- ture and Entrepreneurıal Potentıal: A Nine Country Study of Locus of Con- trol and Innovatıveness. Journal of Business Venturing 16,. s.52
  • Pinchot, G., (1985). Intrapreneuring, Harper and Row, New York.
  • Sang M. L., Peterson S. J., (2000). Culture, Entrepreneurial Orientation, and Global Competitiveness. Journal of World Business 35(4), s.400
  • Schein, E., H.,( 1992). Organizational Cul- ture and Leadership 2nd Ed. Jossey Bass Publishers. San Fransisco,
  • Stopford, J.M., & Baden-Fuller, C.W.F., (1994). Creating Corporate Entrepre- neurship. Strategic Management Jour- nal, 15 (7), s.521-536.
  • Wiklund, J., & Shepherd, D., (2005), Entre- preneurial Orientation and Small Business Performance: A Configura- tional Approach, Article In Pres. Jour- nal of Business Venturing, 20 (1), s. 71-91.
  • Zahra, S. A., Hayton, J.C., & Salvato, C., (2004). Entrepreneurship in Family vs. Non-Family Firms: A Resource-Based Analysis of the Effect of Organiza- tional Culture. Entrepreneurshıp The- ory and Practıce, 28 (4), s.363-82.
  • Zahra, S.A., (1993). New Product Innova- tion in Established Companies: Asso- ciations with Industry and Strategy Variable., Entrepreneurship Theory and Practice, 18 (2), s.47-67.
  • Zahra, S.A,( 1991). Predictors and Financial Outcomes of Corporate Entrepreneur- ship: An Exploratory Study. Journal of Business Venturuing, 6 (4), s.259-285.

The Effect of Organizational Culture on Entrepreneurial Orientation in Family-Owned Businesses: A Research in Afyonkarahisar, Denizli and Uşak

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 117 - 136, 01.06.2009

Öz

Family-owned businesses whicht have very important place within the economy have been analyzed in various ways. Evaluating the family-owned businesses just in terms of performance indicators such as cost advantages, innovations and market share is inadequate to show basic causes behind their achievement and failure. Therefore, to understand perfectly the life cycle of family owned-firms is based on mainly understanding of family entrepreneurs’ cultural features. Because it is argued that there is a linear relation between cultural features of family entrepreneurs and their entrepreneurial orientation. According to resource-based view, organizational culture of family owned businesses as a strategic resource that gains a sustainable competitive advantage to them by promoting entrepreneurial features. This study tests assumption that cultural features of intrapreneurs in family-owned businesses have affects on the corporate entrepreneurship orientation of these businesses. It included a field research which was done in the 351 family-owned manufacturing businesses in Afyon-Denizli-Uşak provinces. The results confirm research assumption that cultural structure of family-owned businesses influence their entrepreneurial orientation.

Kaynakça

  • Ağca, V.,( 2005). İç Girişimcilik Yapısı ve Firma Performansına Etkileri.: Denizli Tekstil Sektöründe Bir Uygulama.[In- trapreneurship construct and its ef- fects on the firm performance a survey of the tekstile firms in Denizli] Yayın- lanmamış Doktora Tezi,
  • Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bil- imler Enstitüsü, Afyonkarahisar
  • Arogyaswamy, B., & Byles, C.,B., (1987). Or- ganizational Culture: Internal and Ex- ternal Fits Journal of Management, 13 (4), s. 647-659,
  • Antoncic, B. & Hisrich, R.D., (2001). In- trapreneurship: Construct Refinement and Cross-Cultural
  • Validation. Journal of Business Venturing, 16 (5), s. 495-527.
  • Athanassiou, N., Crıttenden W. F., Kelly L. M., & Marquez P., (2002).“Founder Centrality Effects
  • On The Mexican Family Firm’s Top Man- agement Group: Firm Cultur, Strategic Vision and Goals, and Firm Per- formance”. Journal of World Business, Vol. 37,.
  • Barney, J.B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Com- petitive Advantage? Academyof Man- agement Review, 11(3), s. 656–665.
  • Carrier, C., (1996). Intrapreneurship In Small Businesses: An Exploratory Study, Entrepreneurship Theory and Practice, 21 (1), s.5-20.
  • Baytok, A., (2006). Hizmet İşletmelerinde Örgüt Kültürünün Oluşmasında Lid- erin Rolü [The role of leader in forma- tion of organizational culture in service enterprises] Yayınlanmamış Doktora Tez. Afyon Kocatepe Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, . s. 39
  • Covin, J.G., & Miles, M.P., (1999). Corpo- rate Entrepreneurship and Pursuit of Competitive Advantage, Entrepre- neurship Theory and Practice, 23 (3), s.47-64.
  • Covin, J.G., & Slevin, D.P., A (1991). Con- ceptual Model of Entrepreneurship As Firm Behavior, Entrepreneurship The- ory and Practice, 16 (1), s.7-25.
  • Drazdow, N., & Vincent P. (1997). Carroll, “Tools for Strategy Development in Family Firms”, Sloan Management Re- view, Volume 39, Fall
  • Erdem, F., (1996). İşletme Kültürü [Busi- ness Culture] Frederich-Naumann- Vakfı ve Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F., 32, Ankara
  • Gordan, G., G., & Ditomaso, N., (1992). Pre- dicting Corporate Performance from Organizational Culture. Journal of Management Studes, 29, (6), s. 785
  • Guth, W. D. & Ginsberg, A., (1990). Guest Editors’ Introduction: Corporate En- trepreneurship, Strategic Management Journal, 11 (5), s. 5-15.
  • Günver, B., A., (2006). “Aile İşletmelerin ve Gelecek Kuşak Aile Bireylerinin Eğitimi” [Training of Family Firms and Their Coming Generations] Aile İşletmeleri Kongresi, 14-15 Nisan
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s Conse- quences: International Differences in Work-related Values, Beverly Hills, CA: Sage Publications
  • Kellermanns, Franz W. & Eddleston, Kim- berly A, (2006). Corporate Entre- prneurship in Family Firms: A Family Perspective, Entrepreneurship Theory and Practice, 30, (6), s.809-830.
  • Kesken, J., ve Ayyıldız, N., A.,( 2006). “Aile İşletmelerinde Dönüşüm İhtiyacı: Bir Yöntem Önerisi Olarak “Spritüalite” [Transformation Need in Family Firms:Spritualte as a Method] Aile İşletmeleri Kongresi, 14-15 Nisan
  • Kızılkaya, E., (2005).“Joseph a. Schum- peter’in Girişimcilik Fikrine Dair Bir Not” [A note on Schumpeterian Thought] Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (10), s. 5-6
  • Knight, G., (199). Cross-Cultural Reliabil- ity and Validity of A Scale To Measure Firm Entrepreneurial Orientation. Journal of Business Venturing, 12 (3), s.213-225.
  • Kuratko, D.F., Montagno, R.V., & Hornsby, J.S., (1990). Developing An Intrapre- neurial
  • Assessment Instrument for Effective Cor- porate Entrepreneurial Environment. Strategic Management Journal,. 11 (5), s. 49-58.
  • Longeneker, J., & Moore, C.W.,(1991)., Small Business Managememt: An En- trepreneurıal Emphasis. South-West- ern Publishing Corp. 117 Cincinati
  • Lumpkin, G.T., & Dess, G.G., (1996). Clar- ifying The Entrepreneurial Orienta- tion Cunstruct and Linking It To Performance. Academy of Manage- ment Review, 21 (1), s.135-172.
  • Lumpkin, G.T., & Dess, G.G., (2001). Link- ing Two Dimensions of Entrepreneur- ial Orientation To Firm Performance: The Moderating Role of Environment and Industry Life Cycle. Journal of Business Venturing, 16 (5), s.429-451.
  • Mintzberg H. (1990). “Postcript”. Family Business Review, 3,. s.314
  • Miller, D., & Friesen, P.H.,( 1983). Strategy- Making and Environment: The Third Link, Strategic Management Journal, 4 (3), s.221-235.
  • Mueller, S.L., & Thomas, A. S., (2000).Cul- ture and Entrepreneurıal Potentıal: A Nine Country Study of Locus of Con- trol and Innovatıveness. Journal of Business Venturing 16,. s.52
  • Pinchot, G., (1985). Intrapreneuring, Harper and Row, New York.
  • Sang M. L., Peterson S. J., (2000). Culture, Entrepreneurial Orientation, and Global Competitiveness. Journal of World Business 35(4), s.400
  • Schein, E., H.,( 1992). Organizational Cul- ture and Leadership 2nd Ed. Jossey Bass Publishers. San Fransisco,
  • Stopford, J.M., & Baden-Fuller, C.W.F., (1994). Creating Corporate Entrepre- neurship. Strategic Management Jour- nal, 15 (7), s.521-536.
  • Wiklund, J., & Shepherd, D., (2005), Entre- preneurial Orientation and Small Business Performance: A Configura- tional Approach, Article In Pres. Jour- nal of Business Venturing, 20 (1), s. 71-91.
  • Zahra, S. A., Hayton, J.C., & Salvato, C., (2004). Entrepreneurship in Family vs. Non-Family Firms: A Resource-Based Analysis of the Effect of Organiza- tional Culture. Entrepreneurshıp The- ory and Practıce, 28 (4), s.363-82.
  • Zahra, S.A., (1993). New Product Innova- tion in Established Companies: Asso- ciations with Industry and Strategy Variable., Entrepreneurship Theory and Practice, 18 (2), s.47-67.
  • Zahra, S.A,( 1991). Predictors and Financial Outcomes of Corporate Entrepreneur- ship: An Exploratory Study. Journal of Business Venturuing, 6 (4), s.259-285.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA23KR87UV
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd.doç.dr.halil Saylı Bu kişi benim

Yrd.doç.dr.veysel Ağca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Saylı, Y., & Ağca, Y. (2009). Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 11(2), 117-136.
AMA Saylı Y, Ağca Y. Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği. isguc. Haziran 2009;11(2):117-136.
Chicago Saylı, Yrd.doç.dr.halil, ve Yrd.doç.dr.veysel Ağca. “Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 11, sy. 2 (Haziran 2009): 117-36.
EndNote Saylı Y, Ağca Y (01 Haziran 2009) Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 11 2 117–136.
IEEE Y. Saylı ve Y. Ağca, “Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği”, isguc, c. 11, sy. 2, ss. 117–136, 2009.
ISNAD Saylı, Yrd.doç.dr.halil - Ağca, Yrd.doç.dr.veysel. “Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 11/2 (Haziran 2009), 117-136.
JAMA Saylı Y, Ağca Y. Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği. isguc. 2009;11:117–136.
MLA Saylı, Yrd.doç.dr.halil ve Yrd.doç.dr.veysel Ağca. “Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, c. 11, sy. 2, 2009, ss. 117-36.
Vancouver Saylı Y, Ağca Y. Aile İşletmelerinde Aile Kültürününün İç Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Etkisi: Afyon Denizli-Uşak Örneği. isguc. 2009;11(2):117-36.