ÖZET
İslâm tarihinde halifeliğin kimin hakkı olduğu, Müslümanların ihtilafa düştükleri ilk konulardan biridir. Bu ihtilaf, Sünnî iktidara muhalif olan sayısız fırka ortaya çıkarmıştır. Bu fırkalardan biri olan İsmâîlîler, Fâtımî Devleti ile önemli bir siyasî güç elde ettiler. Bu güç İsmâîlî daveti daha etkili bir konuma yükseltti. İsmâîlî davetin merkezinde yer alan masum imam inanışı aynı zamanda siyasî bir iddia da taşıyor olması hasebiyle tartışmaların temelini oluşturdu. İsmâîlî âlimler masum imamın gerekliliğini ispat eden eserler kaleme almış, hiyerarşik davet örgütlenmesi ile insanları masum imamı kabule çağırmışlardır. Bu sebeple, İsmâîlîlerle mücadele, Sünnî âlimlerin ve siyasetçilerin önemli gündemlerinden birisi oldu. Makalede, İsmâîlî akideyi savunmak için kaleme alınmış bir eserde masum imamın gerekliliğini ispat için sunulan deliller değerlendirildi. Fâtımî İmametindeki büyük ayrışmadan sonra kaleme alınan eser, ilk İsmâîlî dâîler (davetçi) tarafından düzenlenmiş delilleri aynı ile kullanmıştır. Deliller, yaşanan tarihi gelişmeler ışığında, Sünnî âlimlerin yorumları da dikkate alınarak ve kendi içindeki tutarlılıkları gözetilerek incelenmiştir.
İsmâîlî imam bâtınî masum tevil talim. Ismaili Esoteric Iimam Innocence Interpretation Doctrine.
In the History of Islam, who has the right to be the caliphate is one of the first issues that Muslims have come into conflict with. This conflict has given to rise numerous sects opposed to Sunni power. The Ismailis, one of these sects, gained an important political power with the Fatimid State. This power raised the Ismaili Da’wah to a more effective position. The belief in the innocent imam, which was at the center of the Ismaili Da’wa, also formed the basis of the discussions, since it also had a political claim. Ismaili scholars wrote works proving the necessity of an innocent imam, and called people to accept the innocent imam with the hierarchical invitation organization. For this reason, the struggle against the Ismailis became one of the important agendas of Sunni scholars and politicians. In the article, the evidence which presented to prove the necessity of an innocent imam in a work written to defend the Ismaili creed was evaluated. The work in question of this article, (in spite of) written after the great disintegration in the Fatimid Imamate, used the same proofs arranged by the first Ismaili Dais (the inviter). Evidence has been examined in the light of historical developments, taking into account the comments of Sunni scholars and considering their consistency.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
İslam Medeniyeti Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Dergimiz EBSCO tarafından (Uluslararası Alan Endeksi) taranmaktadır.