This study aims to determine the motivations that affect students' choice of accounting career. In this context, a questionnaire was applied to the students of Aksaray University, Vocational School of Social Sciences, Department of Accounting and Tax Applications. According to the results of the analysis, 72.6% of students want to have an accounting career. The primary motivations of students who want to have an accounting career can be expressed as “doing their own business, high and regular income, always a valid profession, a respectable and prestigious profession”. The primary motivations of students who do not want to have an accounting career can be summarized as “not fitting lifestyle, being numerical, not engaging, and preventing socialization”. In addition, as the educational level of students increases, the level of participation in their motivation for accounting career choice decreases.
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin muhasebe kariyeri tercihinde etkili olan motivasyonların belirlenmesidir. Bu kapsamda, Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Bölümü öğrencilerine bir anket uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin %72,6’sı muhasebe kariyeri yapmak istemektedir. Muhasebe kariyeri yapmak isteyen öğrencilerin öncelikli motivasyonları “kendi işini yapma, iyi ve düzenli gelir, her zaman geçerli bir meslek, saygın ve prestijli bir meslek olması”dır. Muhasebe kariyeri yapmak istemeyen öğrencilerin öncelikli motivasyonları “yaşam tarzına uymama, sayısal olma, ilgi çekici olmama, sosyalleşmeyi engelleme”dir. Ayrıca, öğrencilerin bulunduğu sınıf düzeyi arttıkça, muhasebe kariyeri tercihi motivasyonlarına katılım düzeyi azalmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2 |