Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Capital Structure and Cash Flow Components on Brand Value

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 339 - 352, 30.09.2023
https://doi.org/10.57116/isletme.1349206

Öz

This study tested the effect of capital structure and cash flow components on the brand values of the enterprises. In this study, data related to the cash flow statements and financial statements of the companies for the years 2012 and 2021 reported at the end of the period is used. Brand values calculated by “Brand Finance” are used to determine the brand value of businesses. In determining the capital structure, long-term liabilities/total assets and total liabilities/total assets ratios are calculated. In this sense, the components of “cash flows from main activities”, “cash flows from investment activities” and “cash flows from financing activities” obtained from the cash flow statements are used. According to the results obtained from the panel data analysis method, which allows the analysis of time and section data together in the study, it is determined that the capital structure of the enterprises has no effect on the brand values of the enterprises included in the analysis. Considering the effect of cash flow components on brand value, there is a significant result between cash flows from main activities and cash flows from financing activities, but no significant result is found between cash flows from investment activities.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1992). The Value of Brand Equity. Journal of Business Strategy, 13(4), 27–32.
  • Aktaş, R., Karğın, S., & Karğın, M. (2012). Nakit Akışlarının Sağlandığı Faaliyetler Yöntemi İle İşletmelerin Nakit Akış Profillerinin İncelenmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 56, 101–118.
  • Albayrak, A. S., & Akbulut, R. (2008). Sermaye Yapısını Belirleyen Faktörler: İMKB Sanayi Ve Hizmet Sektörlerinde İşlem Gören İşletmeler Üzerine Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık Sayısı, 22, 1 – 22.
  • Alsu, E., & Palta, G. (2017). Marka Değeri̇ni̇n Beli̇rlenmesi̇ ve Ölçülmesi̇ Üzeri̇ne Fi̇nansal Bi̇r Yaklaşım: Ampi̇ri̇k Bi̇r Çalışma. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4, 175–186.
  • Apan, M. (2020). Bankaların Marka Değeri Performansları ile Finansal Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi: Türk Mevduat Bankaları Üzerine Bir Uygulama. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 487–518.
  • Arellano, M. (1987). Computing Robust Standard Errors for Within‐Groups Estimators. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 49(4), 431 – 434.
  • Ata, H. A., & Ağ, Y. (2010). Fi̇rma Karakteri̇sti̇ği̇ni̇n Sermaye Yapısı Üzeri̇ndeki̇ Etki̇si̇ni̇n Anali̇zi̇. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi. 11, 45–60.
  • Brandirectory, www.brandirectory.com (Erişim Tarihi:15.10.2022)
  • Christodoulides, G. (2010). Consumer-Based Brand Equity Conceptualisation and Measurement: A Literature Review. International Journal of Market Research, 52(1), 43–66. https://doi.org/10.2501/s1470785310201053
  • Dakua, S. (2019). Effect of Determinants on Financial Leverage in Indian Steel Industry: A Study on Capital Structure. International Journal of Finance and Economics, 24(1), 427–436. https://doi.org/10.1002/IJFE.1671
  • Faircloth, J. B., Capella, L. M., & Alford, B. L. (2001). The Effect of Brand Attitude and Brand Image on Brand Equity. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(3), 61–75. https://doi.org/10.1080/10696679.2001.11501897
  • Froot, K. A. (1989). Consistent Covariance Matrix Estimation with Cross-Sectional Dependence and Heteroskedasticity in Financial Data. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 24(3), 333 – 355.
  • Gücenme, Ü., & Poroy Arsoy, A. (2006). Muhasebe Standartlarındaki Sınıflandırılmış Nakit Akım Tablosu Formatı ile Finansal Performansın Ölçülmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 66–74.
  • Güleç, Ö. F., & Arda, I. (2019). Investigation of Cash Flow Profiles: Evidence From Turkey. The Journal of Accounting and Finance, Özel Sayı-Ağustos, 555–568. https://doi.org/10.25095/mufad.607209
  • Günay, F., & Ecer, F. (2020). Cash Flow Based Financial Performance of Borsa İstanbul Tourism Companies by Entropy-MAIRCA Integrated Model. Journal Of Multidisciplinary Academic Tourism, 5(1), 29–38. https://doi.org/10.31822/jomat.742022
  • Kahraman, A., & Gacar, A. (2019). Türkiye’deki En Değerli Bankaların Marka Performansları Ve Finansal Performanslarının Karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 19–34. https://doi.org/10.30794/pausbed.452167
  • Karğın, M., & Aktaş, R. (2011). Muhasebe ve Finansman Dergisi Türkiye Muhasebe Standartlarına Göre Raporlanmış Nakit Akış Tablosu ve Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 52(1), 1–24.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1), 1–22.
  • Keller, K. L., & Brexendorf, T. O. (2019). Strategic Brand Management Process. Içinde Handbuch Markenführung (ss. 155–175). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13342-9_8
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Pazarlama Yönetimi (İbrahim Kırcova (ed.); 15.). Beta Basım.
  • Kyissima, K. H., Xue, G. Z., Kossele, T. P. Y., & Abeid, A. R. (2020). Analysis Of Capital Structure Stability of Listed Firms in China. China Finance Review International, 10(2), 213–228. https://doi.org/10.1108/CFRI-05-2018-0044
  • Mauer, D. C., Villatoro, N., & Zhang, Y. (2022). Brand Equity And Corporate Debt Structure. Journal of Business Finance & Accounting, 49(7–8), 1077–1112. https://doi.org/10.1111/JBFA.12597
  • Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği. (1992). T.C. Resmi Gazete (26 Aralık 1992 tarihli, 1447 Mükerrer Sayılı)
  • Narteh, B. (2018). Brand Equity and Financial Performance: The Moderating Role of Brand Likeability. Marketing Intelligence & Planning, 36(3), 381-395. https://doi.org/10.1108/MIP-05-2017-0098
  • Rogers, W. (1993). Regression Standard Errors in Clustered Samples. Stata Technical Bulletin, 13, 19 – 23.
  • Schivinski, B., & Dąbrowski, D. (2013). The Impact of Brand Communication on Brand Equity Dimensions and on Brand Purchase Intention Through Facebook. GUT FME Working Paper Series A. Gdansk (Poland): Gdansk University of Technology, Faculty of Management and Economics, 4(4), 1–20.
  • Shariq, M. (2018). Brand Equity Dimensions - A Literature Review. International Research Journal of Management and Commerce, 5(3), 312–330.
  • Soboleva, Y. P., Matveev, V. V., Ilminskaya, S. A., Efimenko, I. S., Rezvyakova, I. V., & Mazur, L. V. (2018). Monitoring of Businesses Operations with Cash Flow Analysis. International Journal of Civil Engineering and Technology, 9(11), 2034–2044.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5.), Needham Heights, MA Allyn & Bacon.
  • Tasci, A. D. A. (2020). Exploring the Analytics for Linking Consumer-Based Brand Equity (CBBE) and Financial-Based Brand Equity (FBBE) of Destination or Place Brands. Place Branding and Public Diplomacy, 16(1), 36–59. https://doi.org/10.1057/S41254-019-00125-7/TABLES/7
  • Taşkın, Ç. (2018). Marka ve Marka Stratejileri (3.), Dora Basım.
  • TMS 7 Nakit Akış Tablosu. (2018). T.C. Resmi Gazete (06/06/2018 tarihli, 30443 sayılı)
  • Torres-Reyna, O. (2007). Panel Data Analysis Fixed and Random Effects Using Stata, Data and Statistical Services, Princeton University.
  • Uygurtürk, H., & Yılmaz, M. (2020). İşletmelerin Finansal Performans ve Marka Değerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 12(2), 210–232.
  • Yaraş, E. (2010). Tüketicilerin Pazarlama Karması Kararları ve Marka Değeri Algılamalarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 349–372.
  • Yıldız, Y., & Camgöz, M. S. (2019). Brand Equity and Firm Risk: An Empirical Investigation in an Emerging Market. Emerging Markets Finance and Trade, 55(1), 218–235. https://doi.org/10.1080/1540496X.2018.1429904

Marka Değeri Üzerinde Sermaye Yapısı ve Nakit Akış Bileşenlerinin Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 339 - 352, 30.09.2023
https://doi.org/10.57116/isletme.1349206

Öz

Bu çalışmada işletmelerin marka değerleri üzerinde sermaye yapısı ve nakit akış bileşenlerinin etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada 2012 ve 2021 yıllarına ilişkin işletmelerin dönem sonlarında raporladıkları nakit akış tablosu ve finansal durum tablolarına ait veriler kullanılmıştır. İşletmelerin marka değerinin belirlenmesinde “Brand Finance” tarafından hesaplanan marka değerleri kullanılmıştır. Sermaye yapısının belirlenmesinde uzun vadeli yabancı kaynaklar/toplam aktifler ve toplam borçlar/toplam aktifler oranlarından faydalanılmıştır Çalışmada nakit akış tablolarından elde edilen “esas faaliyetlerden elde edilen nakit akışları”, “yatırım faaliyetlerinden elde edilen nakit akışları” ve “finansman faaliyetlerinden elde edilen nakit akışları” bileşenleri kullanılmıştır. Çalışmada zaman ve kesit verilerinin bir arada analiz edilmesine imkan sağlayan panel veri analizi yönteminden elde edilen sonuçlara göre analize dahil edilen işletmelerin marka değerleri üzerinde işletmelerin sermaye yapısının bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Marka değeri üzerinde nakit akış bileşenlerinin etkisine bakıldığında ise esas faaliyetlerden sağlanan nakit akışları ile finansman faaliyetlerinden sağlanan nakit akışları arasında anlamlı bir sonuç bulunurken, yatırım faaliyetlerinden sağlanan nakit akışları arasında anlamlı bir sonuç bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1992). The Value of Brand Equity. Journal of Business Strategy, 13(4), 27–32.
  • Aktaş, R., Karğın, S., & Karğın, M. (2012). Nakit Akışlarının Sağlandığı Faaliyetler Yöntemi İle İşletmelerin Nakit Akış Profillerinin İncelenmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 56, 101–118.
  • Albayrak, A. S., & Akbulut, R. (2008). Sermaye Yapısını Belirleyen Faktörler: İMKB Sanayi Ve Hizmet Sektörlerinde İşlem Gören İşletmeler Üzerine Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık Sayısı, 22, 1 – 22.
  • Alsu, E., & Palta, G. (2017). Marka Değeri̇ni̇n Beli̇rlenmesi̇ ve Ölçülmesi̇ Üzeri̇ne Fi̇nansal Bi̇r Yaklaşım: Ampi̇ri̇k Bi̇r Çalışma. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4, 175–186.
  • Apan, M. (2020). Bankaların Marka Değeri Performansları ile Finansal Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi: Türk Mevduat Bankaları Üzerine Bir Uygulama. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 487–518.
  • Arellano, M. (1987). Computing Robust Standard Errors for Within‐Groups Estimators. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 49(4), 431 – 434.
  • Ata, H. A., & Ağ, Y. (2010). Fi̇rma Karakteri̇sti̇ği̇ni̇n Sermaye Yapısı Üzeri̇ndeki̇ Etki̇si̇ni̇n Anali̇zi̇. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi. 11, 45–60.
  • Brandirectory, www.brandirectory.com (Erişim Tarihi:15.10.2022)
  • Christodoulides, G. (2010). Consumer-Based Brand Equity Conceptualisation and Measurement: A Literature Review. International Journal of Market Research, 52(1), 43–66. https://doi.org/10.2501/s1470785310201053
  • Dakua, S. (2019). Effect of Determinants on Financial Leverage in Indian Steel Industry: A Study on Capital Structure. International Journal of Finance and Economics, 24(1), 427–436. https://doi.org/10.1002/IJFE.1671
  • Faircloth, J. B., Capella, L. M., & Alford, B. L. (2001). The Effect of Brand Attitude and Brand Image on Brand Equity. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(3), 61–75. https://doi.org/10.1080/10696679.2001.11501897
  • Froot, K. A. (1989). Consistent Covariance Matrix Estimation with Cross-Sectional Dependence and Heteroskedasticity in Financial Data. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 24(3), 333 – 355.
  • Gücenme, Ü., & Poroy Arsoy, A. (2006). Muhasebe Standartlarındaki Sınıflandırılmış Nakit Akım Tablosu Formatı ile Finansal Performansın Ölçülmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 66–74.
  • Güleç, Ö. F., & Arda, I. (2019). Investigation of Cash Flow Profiles: Evidence From Turkey. The Journal of Accounting and Finance, Özel Sayı-Ağustos, 555–568. https://doi.org/10.25095/mufad.607209
  • Günay, F., & Ecer, F. (2020). Cash Flow Based Financial Performance of Borsa İstanbul Tourism Companies by Entropy-MAIRCA Integrated Model. Journal Of Multidisciplinary Academic Tourism, 5(1), 29–38. https://doi.org/10.31822/jomat.742022
  • Kahraman, A., & Gacar, A. (2019). Türkiye’deki En Değerli Bankaların Marka Performansları Ve Finansal Performanslarının Karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 19–34. https://doi.org/10.30794/pausbed.452167
  • Karğın, M., & Aktaş, R. (2011). Muhasebe ve Finansman Dergisi Türkiye Muhasebe Standartlarına Göre Raporlanmış Nakit Akış Tablosu ve Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 52(1), 1–24.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1), 1–22.
  • Keller, K. L., & Brexendorf, T. O. (2019). Strategic Brand Management Process. Içinde Handbuch Markenführung (ss. 155–175). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13342-9_8
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Pazarlama Yönetimi (İbrahim Kırcova (ed.); 15.). Beta Basım.
  • Kyissima, K. H., Xue, G. Z., Kossele, T. P. Y., & Abeid, A. R. (2020). Analysis Of Capital Structure Stability of Listed Firms in China. China Finance Review International, 10(2), 213–228. https://doi.org/10.1108/CFRI-05-2018-0044
  • Mauer, D. C., Villatoro, N., & Zhang, Y. (2022). Brand Equity And Corporate Debt Structure. Journal of Business Finance & Accounting, 49(7–8), 1077–1112. https://doi.org/10.1111/JBFA.12597
  • Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği. (1992). T.C. Resmi Gazete (26 Aralık 1992 tarihli, 1447 Mükerrer Sayılı)
  • Narteh, B. (2018). Brand Equity and Financial Performance: The Moderating Role of Brand Likeability. Marketing Intelligence & Planning, 36(3), 381-395. https://doi.org/10.1108/MIP-05-2017-0098
  • Rogers, W. (1993). Regression Standard Errors in Clustered Samples. Stata Technical Bulletin, 13, 19 – 23.
  • Schivinski, B., & Dąbrowski, D. (2013). The Impact of Brand Communication on Brand Equity Dimensions and on Brand Purchase Intention Through Facebook. GUT FME Working Paper Series A. Gdansk (Poland): Gdansk University of Technology, Faculty of Management and Economics, 4(4), 1–20.
  • Shariq, M. (2018). Brand Equity Dimensions - A Literature Review. International Research Journal of Management and Commerce, 5(3), 312–330.
  • Soboleva, Y. P., Matveev, V. V., Ilminskaya, S. A., Efimenko, I. S., Rezvyakova, I. V., & Mazur, L. V. (2018). Monitoring of Businesses Operations with Cash Flow Analysis. International Journal of Civil Engineering and Technology, 9(11), 2034–2044.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5.), Needham Heights, MA Allyn & Bacon.
  • Tasci, A. D. A. (2020). Exploring the Analytics for Linking Consumer-Based Brand Equity (CBBE) and Financial-Based Brand Equity (FBBE) of Destination or Place Brands. Place Branding and Public Diplomacy, 16(1), 36–59. https://doi.org/10.1057/S41254-019-00125-7/TABLES/7
  • Taşkın, Ç. (2018). Marka ve Marka Stratejileri (3.), Dora Basım.
  • TMS 7 Nakit Akış Tablosu. (2018). T.C. Resmi Gazete (06/06/2018 tarihli, 30443 sayılı)
  • Torres-Reyna, O. (2007). Panel Data Analysis Fixed and Random Effects Using Stata, Data and Statistical Services, Princeton University.
  • Uygurtürk, H., & Yılmaz, M. (2020). İşletmelerin Finansal Performans ve Marka Değerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 12(2), 210–232.
  • Yaraş, E. (2010). Tüketicilerin Pazarlama Karması Kararları ve Marka Değeri Algılamalarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 349–372.
  • Yıldız, Y., & Camgöz, M. S. (2019). Brand Equity and Firm Risk: An Empirical Investigation in an Emerging Market. Emerging Markets Finance and Trade, 55(1), 218–235. https://doi.org/10.1080/1540496X.2018.1429904
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finansal Muhasebe, Mali Tablo Analizi, Ürün ve Marka Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Kurt 0000-0002-1071-4205

Özlem Özdemir Süzer 0000-0003-1908-4235

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kurt, Y., & Özdemir Süzer, Ö. (2023). Marka Değeri Üzerinde Sermaye Yapısı ve Nakit Akış Bileşenlerinin Etkisi. İşletme, 4(2), 339-352. https://doi.org/10.57116/isletme.1349206