The increasingly competitive nature of
globalization has directly affected the production and promotion processes of
businesses. In the light of these developments, the commercial activities of
the businesses have faced with the concept of 'E-Commerce'. Logistics
activities become the most important factor in this method developed by
businesses to increase customer satisfaction. Logistic activities help to
reduce the costs of businesses and ensure that products are delivered to
customers in a quick and reliable manner. In the same time, logistics
activities are also directly related to customers' repurchase intentions. In
this study, 159 students who have attended the E-Commerce course in Istanbul
Gelisim University have participated in the survey on re-purchase perception in
January, February and March and the data was analyzed and interpreted by SPSS
program. The aim of the research is to determine the role of logistics
activities in e-commerce and to measure customer satisfaction. According to the
important findings of our research, it was examined that the choice of cargo,
the ease of payment, the right product delivery and the sufficient customer
service had a direct impact on the customer's intention to repurchase.
Küreselleşmenin etkisi ile giderek artış gösteren rekabet
olgusu, işletmelerin üretim ve tutundurma süreçlerini doğrudan etkilemiş
bulunmaktadır. Yaşanan bu gelişmeler ışığında işletmelerin ticari
faaliyetlerine ‘E-Ticaret’ kavramını kazandırmıştır. İşletmelerin müşteri
memnuniyetini artırmak için geliştirdikleri bu yöntemde en önemli unsur
lojistik faaliyetler olmaktadır. Lojistik faaliyetler, işletmelerin maliyetlerini
azaltmaya yardım ederek, ürünlerin hızlı ve güvenilir bir şekilde müşterilere
ulaştırılmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda lojistik faaliyetler, müşterilerin
tekrar satın alma niyetleri ile de doğrudan ilişkilidir. Bu çalışmada İstanbul
Gelişim Üniversitesi E-ticaret dersi alan 159 öğrenci Ocak, Şubat ve Mart
aylarında anket yoluyla tekrar satın alma algısı ölçülerek, SPSS programı
aracılığıyla veriler analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın amacı,
e-ticarette lojistik faaliyetlerin rolünü belirlemek ve müşteri tatminini
ölçümlemeye çalışmaktır. Araştırmamızda elde ettiğimiz önemli bulgularda, kargo
seçimi, ödeme kolaylığı, doğru ürün teslimi ve müşteri hizmetlerinin yeterli
olması müşterinin tekrar satın alma niyetini doğrudan etkilediği görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.