Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Futbolda Sosyal Medya İletişimi ve Marka Değeri: Trabzonspor ve Taraftarları Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 111 - 127, 24.06.2020
https://doi.org/10.23834/isrjournal.673051

Öz

 Bulunduğumuz yüzyılda futbol kitleleri peşinden sürükleyen, farklı kültürlere sahip insanları bir araya getiren bir olgu olarak ortaya çıkmıştır. Futbolun bu birleştirici özelliği ekonomiden siyasete kadar farklı alanlarda söz sahibi insanların ilgisini çekmiştir. Futbol gün geçtikçe büyüyerek finansal açıdan ciddi bir pazar haline gelmiştir.
Bu pazarda yer alan ve kendini konumlandırmak isteyen futbol kulüpleri gelirlerini artırmak, kurumsallığını sürdürmek adına marka değerlerini korumak zorundadır. Bunun için sürekli gündemde kalmak ve değişim ve gelişim süreçlerine uyum sağlamak diğer sektörlerdeki şirketler için olduğu gibi futbol kulüpleri için de ön plana çıkmıştır.
Teknolojik gelişme ile paralel olarak-özellikle 21.yy’da- kitle iletişim araçlarında çok büyük değişimler meydana gelmiştir. Bu gelişmeler insanların iletişim ve erişim olarak kolayca ulaşabileceği ve kullanabileceği platformların oluşmasına yol açmıştır. Sosyal medya günümüzde bu platformların başında gelmektedir. Sosyal medya sayesinde çok kısa sürede çok sayıda insan ile iletişime geçmek ve onlardan geri bildirim almak ucuz ve kolay bir hale dönüşmüştür.
Bu çalışmada Türkiye Süper Liginde mücadele eden köklü takımlarımızdan olan Trabzonspor’un yoğun rekabet ortamında marka değerini korumak için sosyal medya iletişimi sayesinde oluşturduğu etkileşim ile bu renklere gönül veren taraftarların ortaya koyduğu etkileşimin kulübün marka değeri ve bileşenleri üzerinde etkisi araştırılmıştır. Çalışmada SPSS ve AMOS programları kullanılmış, elde edilen bilgiler yapısal eşitlik modeli ile değerlendirilmiş, taraftar merkezli sosyal medya iletişimi ve taraftar merkezli taraftar etkileşiminin takımın marka değerine olumlu etkisi olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • AAKER D. A., (1996). Marka Değeri Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbul ALTUNIŞIK Remzi, (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi Yayınları, Sakarya ARGAN, Metin ve KATIRCI Hakan.,(2008).Spor Pazarlaması (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara BORÇA Güven; (2013), Marka ve Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir BOYD Daniel and ELLISON Nicole ; (2008), Social Network Sites: Definiton, History and Scholarship, Journal of Computer-Mediated Com Pp:210-230 California DEVECİOĞLU Sebahattin; (2012), Türkiye’de Spor Kulüplerinin Şirketleşmeye Yönelimlerinin Değerlendirilmesi, Sportmetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, s:35-42 DONEY Patricia M. ve CANNON Joseph; (1997), An Examination of theNature of Trust in Buyer-Seller Relationship, Journal of Marketing, pp:35-61 ECER Ferhat ve CANITEZ Murat (2004) Pazarlama İlkeleri, Gazi Kitabevi, Ankara ERDOĞAN Bayram, (2012), “Pazarlama Yönetimi”, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir GÜRSAKAL Necmi,(2009), Sosyal Ağ Analizi,: Dora Yayınları, Bursa JOPPE Marion (2000), The Research Process, www.ryerson.ca, Erişim Tarihi: 25.04.2019 KARGÜN Mehmet,(2014).Türkiye’nin Marka Değerinin Pazarlanmasında Sportif Organizasyonların Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi : İstanbul KELLER Kevin.L.; (2003), Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, Prentice Hall, New Jersey. KOTLER Philip, (2009), Kotler ve Pazarlama, Sistem Yayıncılık, İstanbul KOTLER Philip and ARMSTRONG Gary ; (1996), Principles of Marketing, Prentice Hall New JerseyKOTLER Philip and PFÖERTSCH Waldemar; (2006), Brand Management, Berlin KUYUCU Mihalis;(2014), Futbol Endüstrisinde Sosyal Medya Pazarlama Uygulamaları, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, s:161-75, İstanbul MUCUK İsmet,(1997), Pazarlama İlkeleri ve Örnek Olaylar, Sekizinci baskı, Türkmen Kitabevi istanbul PALMER, Adrian. (2004), Introduction to Marketing: Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford SINGH Sangaeta veSONNENBURG Stephan; (2012), Brand Performances in Social Media.Journal of Interactive Marketing, ss:189–197 SMITH Aaron (2008), Introduction of Sport Marketing , Elsevier Ltd All., Oxford SÜMER Nebi (2000), Yapısal Eşitlik Modelleri, Temel Kavramları ve Örnek Uygulamalar, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayınları, Bursa TAŞDEMİR Erdem; (2011), Bütünleşik Pazarlama İletişimi Temelinde Sosyal Medya, e-Journal of New World Sicences Academy, vol:3 pp.645-655 THE MARKETING MIX;(2015), https://marketingmix.co.uk/Erişim Tarihi: 14.02.2019 TORLAK Ömer, ALTUNIŞIK Remzi ve ÖZDEMİR Şuayip (2002) , Modern Pazarlama, Değişim Yayınları, Adapazarı TRABZONSPOR;(2019),www.trabzonspor.org.tr, www.trabzonspor.com.tr Erişim Tarihi: 18.04.2019 TÜRKMENOĞLU Harun; (2014), Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Saat Örneği olarak İnstagram, Ulakbilge ss:87-110 UZTUĞ Ferruh; (2003), Markan Kadar Konuş, Mediacat Yayınları, İstanbul ÜNER, M. (2003), “Pazarlama Tanımı Üzerine”, Pi Dergisi, Sayı 44. VURAL Beril ve BAT Mikail; (2010), Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma, Yaşar Üniversitesi Dergisi s.3342-3364 İzmir YILDIZ Yavuz, AY Canan ve ÖZBEY Selhan; (2010), Futbol Takımlarında Tüketici Temelli Marka Değeri : Bir Model Önerisi, Ege Akademik Bakış Dergisi, ss:1-10

Brand Equity and Social Media Communication in Football: A Research on Trabzonspor and Fans

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 111 - 127, 24.06.2020
https://doi.org/10.23834/isrjournal.673051

Öz

In this century, football has emerged as a fact which drags masses behind it, brings people together from different cultures. This connective feature of football has excited people’s attention who are artbiter in different fields from economy to politics. Football has become a financially important market that gets bigger day by day.
The football clubs taking place in this market and desiring to locate themselves have to protect brand value in order to increase their income, continue their corporateness. For this purpose, remaining on the agenda and adapting into alteration and improvement processes has come into prominence for football clubs as well as the other sectors.
In parallel to technological improvement, especially in 21st century big changes occurred in mass communication tools. This development has caused new platforms that people can reach and use in terms of communication and access. Social media is the leading in these platforms nowadays. Thanks to social media to communicate lots of people in a short time and get feedback from them has become cheap and easy.
In this work, one of the rooted teams Trabzonspor that struggles in Turkey Super League will be studied. It will be researched that Trabzonspor’s interaction thanks to develop by social media communication to protect its brand value in an intense rivalry environment and the interaction of supporters of these colors’ effects on the club’s brand value and components. Research had been determined with Spss and Amos. The informations which was obtained with the structural equation model was evaluated and it determined that the fan- centeres social media communication and team-centered social media communication are positively effect on the brand value of the team. 

Kaynakça

  • AAKER D. A., (1996). Marka Değeri Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbul ALTUNIŞIK Remzi, (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi Yayınları, Sakarya ARGAN, Metin ve KATIRCI Hakan.,(2008).Spor Pazarlaması (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara BORÇA Güven; (2013), Marka ve Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir BOYD Daniel and ELLISON Nicole ; (2008), Social Network Sites: Definiton, History and Scholarship, Journal of Computer-Mediated Com Pp:210-230 California DEVECİOĞLU Sebahattin; (2012), Türkiye’de Spor Kulüplerinin Şirketleşmeye Yönelimlerinin Değerlendirilmesi, Sportmetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, s:35-42 DONEY Patricia M. ve CANNON Joseph; (1997), An Examination of theNature of Trust in Buyer-Seller Relationship, Journal of Marketing, pp:35-61 ECER Ferhat ve CANITEZ Murat (2004) Pazarlama İlkeleri, Gazi Kitabevi, Ankara ERDOĞAN Bayram, (2012), “Pazarlama Yönetimi”, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir GÜRSAKAL Necmi,(2009), Sosyal Ağ Analizi,: Dora Yayınları, Bursa JOPPE Marion (2000), The Research Process, www.ryerson.ca, Erişim Tarihi: 25.04.2019 KARGÜN Mehmet,(2014).Türkiye’nin Marka Değerinin Pazarlanmasında Sportif Organizasyonların Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi : İstanbul KELLER Kevin.L.; (2003), Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, Prentice Hall, New Jersey. KOTLER Philip, (2009), Kotler ve Pazarlama, Sistem Yayıncılık, İstanbul KOTLER Philip and ARMSTRONG Gary ; (1996), Principles of Marketing, Prentice Hall New JerseyKOTLER Philip and PFÖERTSCH Waldemar; (2006), Brand Management, Berlin KUYUCU Mihalis;(2014), Futbol Endüstrisinde Sosyal Medya Pazarlama Uygulamaları, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, s:161-75, İstanbul MUCUK İsmet,(1997), Pazarlama İlkeleri ve Örnek Olaylar, Sekizinci baskı, Türkmen Kitabevi istanbul PALMER, Adrian. (2004), Introduction to Marketing: Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford SINGH Sangaeta veSONNENBURG Stephan; (2012), Brand Performances in Social Media.Journal of Interactive Marketing, ss:189–197 SMITH Aaron (2008), Introduction of Sport Marketing , Elsevier Ltd All., Oxford SÜMER Nebi (2000), Yapısal Eşitlik Modelleri, Temel Kavramları ve Örnek Uygulamalar, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayınları, Bursa TAŞDEMİR Erdem; (2011), Bütünleşik Pazarlama İletişimi Temelinde Sosyal Medya, e-Journal of New World Sicences Academy, vol:3 pp.645-655 THE MARKETING MIX;(2015), https://marketingmix.co.uk/Erişim Tarihi: 14.02.2019 TORLAK Ömer, ALTUNIŞIK Remzi ve ÖZDEMİR Şuayip (2002) , Modern Pazarlama, Değişim Yayınları, Adapazarı TRABZONSPOR;(2019),www.trabzonspor.org.tr, www.trabzonspor.com.tr Erişim Tarihi: 18.04.2019 TÜRKMENOĞLU Harun; (2014), Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Saat Örneği olarak İnstagram, Ulakbilge ss:87-110 UZTUĞ Ferruh; (2003), Markan Kadar Konuş, Mediacat Yayınları, İstanbul ÜNER, M. (2003), “Pazarlama Tanımı Üzerine”, Pi Dergisi, Sayı 44. VURAL Beril ve BAT Mikail; (2010), Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma, Yaşar Üniversitesi Dergisi s.3342-3364 İzmir YILDIZ Yavuz, AY Canan ve ÖZBEY Selhan; (2010), Futbol Takımlarında Tüketici Temelli Marka Değeri : Bir Model Önerisi, Ege Akademik Bakış Dergisi, ss:1-10
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Demir 0000-0002-8296-6188

Salih Yıldız 0000-0002-1002-5960

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, O., & Yıldız, S. (2020). Futbolda Sosyal Medya İletişimi ve Marka Değeri: Trabzonspor ve Taraftarları Üzerine Bir Çalışma. The Journal of International Scientific Researches, 5(2), 111-127. https://doi.org/10.23834/isrjournal.673051