Geleneksel pazarlama uygulamalarının yetersiz kaldığı günümüzde firmaların karlılıklarını artırmak ve sürdürülebilirliklerini sağlamak için müşteriler ile yakın ilişkiler kurması zorunluluk haline gelmiştir. Pazarda rekabet avantajı kazanmak firmaların müşterilerle sağlıklı ilişkiler geliştirmesine ve onların nezdinde olumlu bir imaj yaratmasına bağlıdır. Bu bağlamdan yola çıkılarak bu araştırma ile ilişkisel pazarlamanın ve kurumsal imajın ilişki kalitesine, müşteri sadakatine ve pozitif ağızdan ağıza pazarlamaya olan etkilerinin analiz edilmesi ve bu etkilerde ilişki kalitesinin aracılık rolünün belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’deki en büyük beş market zincirinin Bayburt’taki müşterileri üzerinde ankete dayalı bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Anket tekniği ile elde edilen veriler SPSS ve AMOS istatistik paket programları aracılığıyla korelasyon ve yapısal eşitlik analizlerine tabi tutulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre ilişkisel pazarlama ve kurumsal imajın ilişki kalitesi, sadakat ve pozitif ağızdan ağıza pazarlama üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ilişkisel pazarlama ve kurumsal imajın sadakat ve pozitif ağızdan ağıza pazarlama üzerindeki etkisinde ilişki kalitesinin aracılık rolünün olduğu belirlenmiştir.
İlişkisel Pazarlama Kurumsal İmaj İlişki Kalitesi Sadakat Pozitif Ağızdan Ağıza Pazarlama
Today, when traditional marketing practices are insufficient, it has become a necessity for companies to establish close relationships with customers in order to increase their profitability and ensure their sustainability. Gaining competitive advantage in the market depends on developing healthy relationships with customers and creating a positive image in their eyes. Based on this context, this study aims to analyse the effects of relationship marketing and corporate image on relationship quality, customer loyalty and positive word-of-mouth marketing and to determine the mediating role of relationship quality in these effects. For this purpose, a survey-based research was conducted on the customers of the five largest supermarket chains in Turkey in Bayburt. The data obtained through survey technique were subjected to correlation and structural equation analyses through SPSS and AMOS statistical package programmes. According to the results obtained, it was determined that relationship marketing and corporate image have a significant and positive effect on relationship quality, loyalty and positive word-of-mouth marketing. In addition, relationship quality has a mediating role in the effect of relationship marketing and corporate image on loyalty and positive word-of-mouth marketing.
Relationship marketing corporate image relationship quality loyalty positive word-of-mouth marketing
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Müşteri İlişkileri Yönetimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 25 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.