Transportation, as a key component of logistics activities, is classified into road, air, rail, sea, and pipeline transport. However, the majority of globally traded cargo is transported via maritime routes due to the advantages it offers over other modes of transportation. In maritime transport, ships play a crucial role as the primary means of transportation. Since ships are capital-intensive assets, they are insured against maritime risks.
Marine insurance ensures the sustainability of maritime transport by providing financial security against risks that ships, their cargo, and seafarers may encounter. This facilitates the safe and sustainable continuation of global maritime trade. Accordingly, the objective of this study is to explain marine insurance, identify risk factors in hull insurance, and prioritize these risks using the Analytic Hierarchy Process (AHP), a multi-criteria decision-making method. The research findings indicate that the most critical risk factor is the "age of the vessel." This study contributes to the literature by prioritizing risk factors in hull insurance.
Lojistik faaliyetler içerisinde yer alan ulaştırma; karayolu, havayolu, demiryolu, denizyolu ve boru hattı taşımacılığı şeklinde sınıflandırılırken dünya ticaretine konu olan yüklerin büyük çoğunluğu diğer taşıma şekillerine nazaran içerdiği avantajlar nedeni ile denizyoluyla taşınmaktadır. Denizyolu taşımacılığında taşıt olarak ana aktör rolünü üstlenen gemiler, yoğun sermaye içeren araçlar olduğu için denizcilik risklerine karşı sigortalanmaktadır.
Deniz sigortaları deniz taşımacılığı faaliyetlerinin sürdürülebilir olması adına gemilerin, gemilerin taşıdığı yüklerin ve gemi insanlarının karşı karşıya kalabileceği denizcilik risklerine karşı finansal güvence sağlayarak, deniz ticaretinin güvenli ve sürdürülebilir bir şekilde devam etmesini sağlar. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, deniz sigortalarını açıklamak, deniz sigortalarından tekne sigortalarındaki risk faktörlerini belirlemek ve bu riskleri çok kriterli karar verme yöntemlerinden olan AHP (Analitik Hiyerarşi Prosesi) yöntemi ile önceliklendirmektir. Araştırma bulgularına göre en önemli risk faktörünün “teknenin yaşı” olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çalışma tekne sigortalarındaki risk faktörlerini önceliklendirmesi açısından literatüre katkı yapmaktadır.
Denizyolu Taşımacılığı Deniz Sigortaları Tekne Sigortaları AHP.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Risk Yönetimi ve Sigorta, Deniz Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 8 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 17 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 3 |

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.