Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müze ve Galeri Eğitimine Yönelik Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 114 - 130, 22.07.2022
https://doi.org/10.32955/neuissar202212572

Öz

Müze eğitimi sanat eğitiminin önemli bir parçasıdır. Sanat eğitimi öğrencileri müzelerden yararlandığında, estetik algıları, yaratıcı düşünme becerileri, sorgulama yetenekleri, eleştirel bakış açıları ve beğenilerinin gelişimi sağlanmaktadır. Günümüz sanat eğitimi sistemi içerisinde yer alan birçok örnek araştırma müze ve okul iş birliğinin önemini vurgulamaktadır. Müzeler öğrenciler için ders ortamında yer almayan gerçek nesnelerle karşılaşma sürecinde kalıcılığı sağlamaktadır. Özellikle sanat öğrencilerinin günümüz görsellerle çevrili dünyada birçok farklı sanatçı ve eseri incelemesi ve yerinde görmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada amaç sanat eğitimi alan öğrencilerin müze eğitimi etkinliklerine yönelik görüşlerini incelemektir. Bu bağlamda İstanbul Gedik Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı bölümünde okuyan 10 öğrenci ile derinlemesine çalışılmıştır. Elde edilen bulgularda ise müze eğitimi etkinliklerinin sanat eğitimi öğrencilerine eleştirel bakış açısı, sorgulama becerisi, yeni fikir üretebilme, kendi anlamlarını oluşturabilme ve ilişkisellik kurma gibi olumlu beceriler kazandırdığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2009). Bir Öğrenme Ortamı Olarak Müzeler, Müze Pedagojisi ve Satı Bey' in Okul Müzesi Deneyimi. Geçmişten Geleceğe Türkiye' de Müzecilik Sempozyumu II Bildiriler (21-23 Mayıs 2008). (s. 93-102). Ankara: Vehbi Koç ve Ankara Araştırma Merkezi.
  • Bayram, E. (2009). Eğitim ve Rahmi M. Koç Müzesi. Geçmişten Geleceğe Türkiye' de Müzecilik Sempozyumu II Bildiriler (21-23 Mayıs 2008). (s. 103-111). Ankara: Vehbi Koç ve Ankara Araştırmaları Merkezi.
  • Bilgin Opak, H. (2013). Tarih ve kültür zenginliğimiz müzeler. İstanbul: İştirak Yayınları.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demir, R. (2005). Sanat Eğitiminde Bir Program Önerisi: Galeri Eğitimi Programı, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 95-104.
  • Demir, S. (2017) Sözel belleğin müzede sergilenişi. İstanbul: Fanus Kitap. Egüz, Ş. ve Kesten, A. (2012) Sosyal Bilgiler Dersinde Müze ile Eğitimin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Nisan, Cilt 13, Sayı 1, 81-103.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. (Ed. Saban, A. ve Ersoy, A.). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Greenhill, H., E. (1999). Müze ve galeri eğitimi, (Meltem Örge Evren ve Emine Gül Kapçı çev), Prof. Dr. Bekir Onur, (Ed.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, No: 4
  • Karadeniz, C. (2018). Müze kültür toplum. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Karadeniz, C., Okvuran, A., Artar, M., Çakır İlhan, A. (2015). Yeni Müzebilim Bağlamında Müze Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar ve Müze Eğitimcisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 48, Sayı:2, 203-226.
  • Kuruoğlu Maccario, N. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 275-285. Mercin, L. (2006). Müzeler ve Toplum. 151-160. 23/04/2019 tarihinde http://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/Yrd.-Do%C3%A7.-Dr.-Levent-MERC%C4%B0N-M%C3%9CZELER-VE-TOPLUM.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Message, K. (2006). New Museums and the making of culture. United K,ngdom: Berg Publishing.
  • Onur, B. (2012). Çağdaş müze, eğitim ve gelişim: müze psikolojisine giriş, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Önder, A., Abacı, O. & Kamaraj, I. (2009). Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara Örneklemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (25), 103-117.
  • San, İ. (2018). Yaratıcı drama ve müze. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Seçer, E. (2016). “Yer” kavramının anlamsal değişimi: mimarlıkta öz’e dair fenomenolojik bir sorgulama, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Şahan, M. (2005). “Müze ve Eğitim”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 487-501.
  • Yılmaz, K., Şahin, T. (2016). Eğitim Fakültelerindeki Araştırma Görevlilerinin Mesleki Deneyimlerinin İncelenmesi: Araştırma Görevlisi Olmanın Anlamına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran, 143-168.

Examination of Visual Communication Design Department Student Opinions on Museum and Gallery Education

Yıl 2022, , 114 - 130, 22.07.2022
https://doi.org/10.32955/neuissar202212572

Öz

Museum education is an important part of art education. When art education students benefit from museums, their aesthetic perceptions, creative thinking skills, questioning skills, critical perspectives and tastes are developed. Many sample studies in today's art education system emphasize the importance of museum and school cooperation. Museums provide permanence for students in the process of encountering real objects that are not included in the classroom environment. It is especially important for art students to examine and see many different artists and works on the spot in today's world surrounded by visuals. The aim of this study is to examine the opinions of students who receive arts education about museum education activities. In this context, it has been studied in depth with 10 students studying at Istanbul Gedik University Visual Communication Design department. In the findings obtained, it was observed that museum education activities gave art education students positive skills such as critical perspective, questioning skills, generating new ideas, forming their own meanings and establishing relationality.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2009). Bir Öğrenme Ortamı Olarak Müzeler, Müze Pedagojisi ve Satı Bey' in Okul Müzesi Deneyimi. Geçmişten Geleceğe Türkiye' de Müzecilik Sempozyumu II Bildiriler (21-23 Mayıs 2008). (s. 93-102). Ankara: Vehbi Koç ve Ankara Araştırma Merkezi.
  • Bayram, E. (2009). Eğitim ve Rahmi M. Koç Müzesi. Geçmişten Geleceğe Türkiye' de Müzecilik Sempozyumu II Bildiriler (21-23 Mayıs 2008). (s. 103-111). Ankara: Vehbi Koç ve Ankara Araştırmaları Merkezi.
  • Bilgin Opak, H. (2013). Tarih ve kültür zenginliğimiz müzeler. İstanbul: İştirak Yayınları.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demir, R. (2005). Sanat Eğitiminde Bir Program Önerisi: Galeri Eğitimi Programı, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 95-104.
  • Demir, S. (2017) Sözel belleğin müzede sergilenişi. İstanbul: Fanus Kitap. Egüz, Ş. ve Kesten, A. (2012) Sosyal Bilgiler Dersinde Müze ile Eğitimin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Nisan, Cilt 13, Sayı 1, 81-103.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. (Ed. Saban, A. ve Ersoy, A.). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Greenhill, H., E. (1999). Müze ve galeri eğitimi, (Meltem Örge Evren ve Emine Gül Kapçı çev), Prof. Dr. Bekir Onur, (Ed.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, No: 4
  • Karadeniz, C. (2018). Müze kültür toplum. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Karadeniz, C., Okvuran, A., Artar, M., Çakır İlhan, A. (2015). Yeni Müzebilim Bağlamında Müze Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar ve Müze Eğitimcisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 48, Sayı:2, 203-226.
  • Kuruoğlu Maccario, N. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 275-285. Mercin, L. (2006). Müzeler ve Toplum. 151-160. 23/04/2019 tarihinde http://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/Yrd.-Do%C3%A7.-Dr.-Levent-MERC%C4%B0N-M%C3%9CZELER-VE-TOPLUM.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Message, K. (2006). New Museums and the making of culture. United K,ngdom: Berg Publishing.
  • Onur, B. (2012). Çağdaş müze, eğitim ve gelişim: müze psikolojisine giriş, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Önder, A., Abacı, O. & Kamaraj, I. (2009). Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara Örneklemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (25), 103-117.
  • San, İ. (2018). Yaratıcı drama ve müze. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Seçer, E. (2016). “Yer” kavramının anlamsal değişimi: mimarlıkta öz’e dair fenomenolojik bir sorgulama, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Şahan, M. (2005). “Müze ve Eğitim”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 487-501.
  • Yılmaz, K., Şahin, T. (2016). Eğitim Fakültelerindeki Araştırma Görevlilerinin Mesleki Deneyimlerinin İncelenmesi: Araştırma Görevlisi Olmanın Anlamına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran, 143-168.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Karaman 0000-0002-6010-6996

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Karaman, M. (2022). Müze ve Galeri Eğitimine Yönelik Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 1(2), 114-130. https://doi.org/10.32955/neuissar202212572

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi
ISSN: 2792-0968

Makale Çağrısı – Temmuz 2024
(Cilt 3 – Sayı 1)

Değerli Bilim İnsanları ve Araştırmacılar,
Yayın hayatına 2022 yılında 1. Cilt 1. Sayısı ile başlayan Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Ocak ve temmuz aylarında olmak üzere yılda iki yayın yapan açık erişimli çift hakem sürecine tabi uluslararası akademik bir dergidir. Dergimiz, iletişim biliminin diğer disiplinler ile ilişkilerinin, farklı perspektiflerden hareketle, alana katkı sağlayacak, kuramsal temeli kuvvetli, yeni ve özgün akademik araştırmalarla desteklendiği tarih, sosyoloji, psikoloji, felsefe, arkeoloji, sanat tarihi, davranış bilimleri, dil bilimi, edebiyat ve güzel sanatlar gibi disiplinlerine ait olan teorik ve/veya uygulamalı özgün ve derleme makaleler yayımlamaktadır. Makaleler için başvuru ve yayın sürecinde herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

Yayın Süreci
Makalelerin süreçlerine yönelik tüm yazarlar düzenli bir şekilde bilgilendirilmektedir. Dergiye gönderilen makaleler editör kurulu ön değerlendirme süreci sonrası alan editörlerine yönlendirilerek yine alan uzmanı iki hakeme gönderilmektedir. Hakem geri dönüşleri 6-8 hafta arasında değişmektedir. Hakemlerden gelen değerlendirme raporları doğrultusunda makalenin yayımlanmasına, yazardan düzeltme istenmesine ya da makalenin geri çevrilmesine karar verilmektedir. Kabul alan makaleler sıradaki sayı için yayın sürecine girmektedir. Süreçle ilgili detaylı bilgiye https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar adresinden erişilebilir.

Makale başvurularınızı DergiPark sistemi üzerinden https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar bağlantısını kullanarak gönderebilirsiniz. Gönderilecek makalelerin derginin ana sayfasında yer alan “Makale Yazım Kuralları” kısmında belirtilen esaslara uygun şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Saygılarımızla

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi Editör Kurulu
Adres: Yakın Doğu Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Merkezi Lefkoşa
E-Posta: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar