Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DERS DENETİMİ VE DENETMENLERE İLİŞKİN İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ: KKTC ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 68 - 94, 17.01.2022

Öz

Bu çalışmanın konusu genel çerçevede Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde İngilizce öğretimini ele alıp değerlendirmektir. Söz konusu değerlendirme, İngilizce öğretmenlerinin ders denetimi ve denetmenlerle ilgili görüşleri betimlenerek gerçekleştirilmiştir. Dolayısıyla İngilizce öğretimine, denetim konusu temelinde yaklaşıp değerlendirme yapmak amaçlanmıştır. Araştırmanın problem cümlesi, “KKTC’de görev yapan İngilizce öğretmenlerinin ders denetimi ve denetmenlere ilişkin görüşleri nelerdir?” şeklinde belirlenmiştir. Bu tezde nitel araştırma yaklaşımı temel alınmıştır. Çalışmada durum çalışması modeli temel alınmıştır. Amaçlı örneklemenin alt türlerinden ikisi, maksimum çeşitlilik ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi temelinde araştırmanın katılımcıları belirlenmiştir. Buna göre araştırmacının katılımcıları KKTC Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 6 ilçede ortaöğretim kademesinde görev yapan 23 İngilizce öğretmenidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüş formu kullanılmış ve veriler içerik analizi ile elde edilmiştir. Bu araştırmanın en dikkat çeken sonucu İngilizce öğretmenlerinin ders denetimine yönelik görüşlerinin bariz bir şekilde olumsuz olmasıdır. Olumsuz görüşler arasında denetimin hiç yapılmaması,
denetmen yeterliğinden kaynaklı sorunlar olması, sadece adaylık döneminde denetim yapılması ve denetimin kötü bir şeymiş gibi algılanması KKTC’deki durumun ne kadar olumsuz olduğunu göstermektedir. Denetmenlerin İngilizce öğretmenlerinin en çok mesleki becerilerini denetledikleri ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Al-Wadi, H. M. (2018). Facilitating in-service English language teacher trainees’ supervision through written feedback: Action research. International Education Studies, 11 (9), 1-11.
  • Amini, S. And Gholami,J. (2018). Professional development of EFL teachers through rotatory peer supervision. Journal of Teacher Education for Sustainability,20 (2), 101-117.
  • Atmaca, Ç. (2017). English teachers perspectives about stakeholders and inspection. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 766-788.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler, (11. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Başar, H. (1998). Eğitim denetçisi rolleri, yeterlilikleri, seçilmesi, yetiştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Beyoğlu, D. (2017). Kuzey Kıbrıs’ta ilköğretimde görevli öğretmenlerin mesleki rehberlik ve denetim konusunda denetmenlerden beklentileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 6(1), 29-45.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, (10. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fedai, L. (2012). KKTC öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin bakanlık denetmenlerinin liderlik davranışlarına bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1, 205-215.
  • Hişmanoğlu, M. ve Hişmanoğlu, S. (2010). English language teachers’ perceptions of educational supervision in relation to their professional development: A case study ofNorthern Cyprus. Research on Youth and Language, 4(1), 16-34.
  • İlbars, Z. (2006). İngilizce öğretmenlerinin öğretimsel performanslarının değerlendirilmesine ilişkin müfettiş ve öğretmenlerin görüş ve önerileri: Ankara ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kayaoğlu, M. N. (2012). Dictating or facilitating: The supervisory process for language teachers. Australian Journal of Teacher Education ,37(10), 103-117
  • KKTC Milli Eğitim Bakanlığı, (2005). Kıbrıs Türk Eğitim Sistemi, Lefkoşa: Talim Terbiye Dairesi Yayınları.
  • KKTC Milli Eğitim Bakanlığı, (2014). V. Milli Eğitim Şura Kararları, Dil Eğitimi Komisyon Kararları, GaziMağusa.
  • KKTC, Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). İngilizce Öğretim Programı, Lefkoşa: Talim Terbiye Dairesi Yayınları.
  • KKTC Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Vizyon 2030 Eğitim Stratejik Plan Çalıştayı Raporu, Lefkoşa: Talim Terbiye Dairesi Yayınları.
  • Kurtoğlu,S. (2017). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin denetim kaygı düzeyleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods, (3rd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sharp, C. (2001). Supervision of student teachers: The role of the college supervisor. Glassboro State College, 111(1), 53-55.
  • Taymaz, H. (2015) Eğitim sisteminde teftiş. (11. Baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), (2012). KKTC Milli Eğitim Bakanlığının Kurumsal ve Fonksiyonel Analizi, Ankara.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(24), 543-559.
  • Vaiz, O. (2018). Kıbrıs’ta denetmen olma kriterlerinin Kıbrıslı Türkler ile Rumların görüşleri temelinde incelenmesi ve bir model önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa-KKTC.
  • Vezne, R. (2006). İlköğretim okullarındaki İngilizce öğretmenlerinin ilköğretim müfettişlerinin rehberlik hizmetinden yararlanma düzeyleri: Antalya ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Yağcı, E. (2018). Türk dili ve edebiyatı dersine ilişkin etkili bir denetimin geliştirilmesine yönelik görüşlerin incelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa.
  • Yaman, Ş., Evcek, E. & İnandı, Y. (2008). Inspection in ELT: The attitudes of English language teachers towards inspectors. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 38-49.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi. Yılmaz-Özdoğa, B. (2012). Denetim kaygısına yönelik öğretmen ve denetmen algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 98-109. Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. California: Sage Publications.

VIEWS OF ENGLISH TEACHERS ON SCHOOL ADMINISTRATION AND SUPERVISION ISSUES: TRNC EXAMPLE

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 68 - 94, 17.01.2022

Öz

The The subject of this study is to consider and evaluate English language teaching in the Turkish Republic of Northern Cyprus in general. The evaluation was carried out by describing the opinions of English teachers about supervision and inspectors. Therefore, it was aimed to search and evaluate English language teaching on the basis of supervision issues. The problem sentence of the research was determined as “What are the opinions of English teachers working in the TRNC on supervision issues?” This thesis is based on qualitative research approach. The case study model was used in the study. The participants of the study were selected on the basis of two types of purposeful sampling, maximum diversity and convenient sampling. Accordingly, the participants of the researcher are 23 English teachers working at
Ministry of Education’s secondary education level in 6 districts of the TRNC. In the research, semi-structured interview form was used as the data collection tool and the data were analysed by content analysis. The most important result of this study is that English teachers’ views on supervision are clearly negative. Among the negative opinions, the lack of supervision at all, the problems arising from the inspector’s
competence, the supervision only during the candidacy period and the perception that supervision is a bad thing shows how negative the situation in the TRNC is. It was also found that the inspectors mostly observe the professional skills of English teachers.

Kaynakça

  • Al-Wadi, H. M. (2018). Facilitating in-service English language teacher trainees’ supervision through written feedback: Action research. International Education Studies, 11 (9), 1-11.
  • Amini, S. And Gholami,J. (2018). Professional development of EFL teachers through rotatory peer supervision. Journal of Teacher Education for Sustainability,20 (2), 101-117.
  • Atmaca, Ç. (2017). English teachers perspectives about stakeholders and inspection. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 766-788.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler, (11. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Başar, H. (1998). Eğitim denetçisi rolleri, yeterlilikleri, seçilmesi, yetiştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Beyoğlu, D. (2017). Kuzey Kıbrıs’ta ilköğretimde görevli öğretmenlerin mesleki rehberlik ve denetim konusunda denetmenlerden beklentileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 6(1), 29-45.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, (10. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fedai, L. (2012). KKTC öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin bakanlık denetmenlerinin liderlik davranışlarına bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1, 205-215.
  • Hişmanoğlu, M. ve Hişmanoğlu, S. (2010). English language teachers’ perceptions of educational supervision in relation to their professional development: A case study ofNorthern Cyprus. Research on Youth and Language, 4(1), 16-34.
  • İlbars, Z. (2006). İngilizce öğretmenlerinin öğretimsel performanslarının değerlendirilmesine ilişkin müfettiş ve öğretmenlerin görüş ve önerileri: Ankara ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kayaoğlu, M. N. (2012). Dictating or facilitating: The supervisory process for language teachers. Australian Journal of Teacher Education ,37(10), 103-117
  • KKTC Milli Eğitim Bakanlığı, (2005). Kıbrıs Türk Eğitim Sistemi, Lefkoşa: Talim Terbiye Dairesi Yayınları.
  • KKTC Milli Eğitim Bakanlığı, (2014). V. Milli Eğitim Şura Kararları, Dil Eğitimi Komisyon Kararları, GaziMağusa.
  • KKTC, Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). İngilizce Öğretim Programı, Lefkoşa: Talim Terbiye Dairesi Yayınları.
  • KKTC Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Vizyon 2030 Eğitim Stratejik Plan Çalıştayı Raporu, Lefkoşa: Talim Terbiye Dairesi Yayınları.
  • Kurtoğlu,S. (2017). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin denetim kaygı düzeyleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods, (3rd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sharp, C. (2001). Supervision of student teachers: The role of the college supervisor. Glassboro State College, 111(1), 53-55.
  • Taymaz, H. (2015) Eğitim sisteminde teftiş. (11. Baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), (2012). KKTC Milli Eğitim Bakanlığının Kurumsal ve Fonksiyonel Analizi, Ankara.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(24), 543-559.
  • Vaiz, O. (2018). Kıbrıs’ta denetmen olma kriterlerinin Kıbrıslı Türkler ile Rumların görüşleri temelinde incelenmesi ve bir model önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa-KKTC.
  • Vezne, R. (2006). İlköğretim okullarındaki İngilizce öğretmenlerinin ilköğretim müfettişlerinin rehberlik hizmetinden yararlanma düzeyleri: Antalya ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Yağcı, E. (2018). Türk dili ve edebiyatı dersine ilişkin etkili bir denetimin geliştirilmesine yönelik görüşlerin incelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa.
  • Yaman, Ş., Evcek, E. & İnandı, Y. (2008). Inspection in ELT: The attitudes of English language teachers towards inspectors. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 38-49.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi. Yılmaz-Özdoğa, B. (2012). Denetim kaygısına yönelik öğretmen ve denetmen algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 98-109. Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. California: Sage Publications.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Güneyli Bu kişi benim 0000-0003-3577-3081

Nazım Kaşot Bu kişi benim 0000-0003-4848-7199

Yayımlanma Tarihi 17 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneyli, M., & Kaşot, N. (2022). DERS DENETİMİ VE DENETMENLERE İLİŞKİN İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ: KKTC ÖRNEĞİ. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 1(1), 68-94.

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi
ISSN: 2792-0968

Makale Çağrısı – Temmuz 2024
(Cilt 3 – Sayı 1)

Değerli Bilim İnsanları ve Araştırmacılar,
Yayın hayatına 2022 yılında 1. Cilt 1. Sayısı ile başlayan Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Ocak ve temmuz aylarında olmak üzere yılda iki yayın yapan açık erişimli çift hakem sürecine tabi uluslararası akademik bir dergidir. Dergimiz, iletişim biliminin diğer disiplinler ile ilişkilerinin, farklı perspektiflerden hareketle, alana katkı sağlayacak, kuramsal temeli kuvvetli, yeni ve özgün akademik araştırmalarla desteklendiği tarih, sosyoloji, psikoloji, felsefe, arkeoloji, sanat tarihi, davranış bilimleri, dil bilimi, edebiyat ve güzel sanatlar gibi disiplinlerine ait olan teorik ve/veya uygulamalı özgün ve derleme makaleler yayımlamaktadır. Makaleler için başvuru ve yayın sürecinde herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

Yayın Süreci
Makalelerin süreçlerine yönelik tüm yazarlar düzenli bir şekilde bilgilendirilmektedir. Dergiye gönderilen makaleler editör kurulu ön değerlendirme süreci sonrası alan editörlerine yönlendirilerek yine alan uzmanı iki hakeme gönderilmektedir. Hakem geri dönüşleri 6-8 hafta arasında değişmektedir. Hakemlerden gelen değerlendirme raporları doğrultusunda makalenin yayımlanmasına, yazardan düzeltme istenmesine ya da makalenin geri çevrilmesine karar verilmektedir. Kabul alan makaleler sıradaki sayı için yayın sürecine girmektedir. Süreçle ilgili detaylı bilgiye https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar adresinden erişilebilir.

Makale başvurularınızı DergiPark sistemi üzerinden https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar bağlantısını kullanarak gönderebilirsiniz. Gönderilecek makalelerin derginin ana sayfasında yer alan “Makale Yazım Kuralları” kısmında belirtilen esaslara uygun şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Saygılarımızla

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi Editör Kurulu
Adres: Yakın Doğu Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Merkezi Lefkoşa
E-Posta: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar