BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ

Yıl 2012, Sayı: 1 - İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1 - 14, 03.02.2016

Öz

Yapısal eşitlik modelleri, çok değişkenli istatistiksel analizlerde, gizil ve gözlenen değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için oldukça yaygın olarak kullanılan bir yöntemdir. Yapısal eşitlik modelleri, faktör analizi, regresyon analizi gibi diğer çok değişkenli istatistiksel yöntemler ile birlikte kullanılmaktadır. Yapısal modeli belirlemeden önce, doğrulayıcı faktör analizi olarak da adlandırılan ölçüm modeli belirlenir. Bu çalışmada, sosyal bilimler alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin, sayısal derslere karşı olan tutumlarını etkileyen faktörler, yapısal eşitlik modeli ile belirlenmeye çalışılmıştır. Daha önceden literatürde yapılmış çalışmalarda ortaya konan faktörler de dikkate alınarak öncelikle açıklayıcı faktör analizi ile tutum, öğrencinin dersi öğrenme yöntemi, öğretim elemanı, ders ve okul ortamı ve aile faktörleri belirlenmiştir. Daha sonra, LİSREL paket programı kullanılarak, belirlenen bu beş faktör ile sırasıyla ölçüm modeli ile yapısal model elde edilmiştir. Çalışmanın sonunda, sadece öğrencinin dersi öğrenme yönteminin tutumu etkilediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • CHINDA,T. (2010). Structural Equation Modelling of Productivity Enhancement, Suranaree J.Sci.Technol., 17(3).
  • DURSUN,Y.&KOCAGÖZ,E. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesi ve Regresyon: Karşılaştırmalı Bir Analiz, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:35, Ocak-Temmuz 2010
  • E.M.STEENKAMP,J.&BAUMGARTNER,H. (2000) On the Use of Structural Equation Models for Marketing Modeling, International Journal of Research Marketing, Volume 17, Issues 2-3
  • LATTIN,M.&CARROUL,J.D.&E.GREEN,P. (2003) Analyzing Multivariate Data, Thomson Brooks/Cole,Canada.
  • M.MARUYAMA,G. (1998). Basic of Structural Equation Modeling, Sage Publications, California.
  • ORHUNBİLGE,N. (1997). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri. İstanbul
  • ORHUNBİLGE,N. (2011). Çok Değişkenli İstatistik Yöntemler, İstanbul
  • ÖZER,Y.&ANIL,D. (2011). Öğrencilerin Fen ve Matematik Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education), 41.
  • RAYKOV,T &MARCOULIDES,G.A. (2006) A First Course In Structural Equation Modelling. London
  • SAGHAEİ&GHASEMİ (2009) , Using Sructural Equation Modeling in Causal Relationship Design for Balanced-Scorecards Strategic Map, Proceedings of World Academy of Science, Engineering and Technology, 37.
  • SUKI,N.M. (2011). A Structural Model of Consumer Satisdaction and Trust in Vendors Involved in Mobile Commerce, Int.Journal of Business Science and Applied Management, Volume 6, Issue 2
  • YENİLMEZ,K. & DUMAN,A. (2008). “İlköğretimde Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 19
  • YILMAZ,V.&YILDIZ,Z.&ARSLAN,T. (2011). “Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Duyarlılıkları ile Çevresel Davranışlarının Yapısal Eşitlik Modeliyle Belirlenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:30 İstanbul Journal of Social Sciences (2012) Summer: 1 14
  • YILMAZ,V. (2004). Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modelleri:Tüketici Şikayetlerine Uygulanması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2004/1.

INVESTIGATION OF THE FACTORS WHICH AFFECT ATTITUDES OF UNIVERSITY STUDENTS WHO MAJOR IN THE FIELD OF SOCIAL SCIENCES TOWARDS NUMERICAL COURSES USING STRUCTURAL EQUATION MODEL

Yıl 2012, Sayı: 1 - İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1 - 14, 03.02.2016

Öz

Structural equation modeling constitute a very widely used method in identifying the relation between latent and observable variables in multi-variable statistical analyses. Structural equation modelling are used with other multi-variable statistical methods such as factor analysis, regression analysis. Before determining the structural model; measurement model, which is also referred to as confirmatory factor analysis, is determined. This study aims to determine the factors which affect attitudes of university students, who major in the field of social sciences, towards numerical courses, using structural model. Taking into consideration the factors demonstrated in previous studies available in the literature, for the first step, those factors were determined such as attitude, student’s method of learning the course, instructor, course and school environment and family, using exploratory factor analysis. For the next step, measurement model and structural model were obtained respectively, with these five factors determined, using the software package LISREL. The study concluded that the student’s method to learn the course is the only factor which affects the attitude.

Kaynakça

  • CHINDA,T. (2010). Structural Equation Modelling of Productivity Enhancement, Suranaree J.Sci.Technol., 17(3).
  • DURSUN,Y.&KOCAGÖZ,E. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesi ve Regresyon: Karşılaştırmalı Bir Analiz, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:35, Ocak-Temmuz 2010
  • E.M.STEENKAMP,J.&BAUMGARTNER,H. (2000) On the Use of Structural Equation Models for Marketing Modeling, International Journal of Research Marketing, Volume 17, Issues 2-3
  • LATTIN,M.&CARROUL,J.D.&E.GREEN,P. (2003) Analyzing Multivariate Data, Thomson Brooks/Cole,Canada.
  • M.MARUYAMA,G. (1998). Basic of Structural Equation Modeling, Sage Publications, California.
  • ORHUNBİLGE,N. (1997). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri. İstanbul
  • ORHUNBİLGE,N. (2011). Çok Değişkenli İstatistik Yöntemler, İstanbul
  • ÖZER,Y.&ANIL,D. (2011). Öğrencilerin Fen ve Matematik Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education), 41.
  • RAYKOV,T &MARCOULIDES,G.A. (2006) A First Course In Structural Equation Modelling. London
  • SAGHAEİ&GHASEMİ (2009) , Using Sructural Equation Modeling in Causal Relationship Design for Balanced-Scorecards Strategic Map, Proceedings of World Academy of Science, Engineering and Technology, 37.
  • SUKI,N.M. (2011). A Structural Model of Consumer Satisdaction and Trust in Vendors Involved in Mobile Commerce, Int.Journal of Business Science and Applied Management, Volume 6, Issue 2
  • YENİLMEZ,K. & DUMAN,A. (2008). “İlköğretimde Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 19
  • YILMAZ,V.&YILDIZ,Z.&ARSLAN,T. (2011). “Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Duyarlılıkları ile Çevresel Davranışlarının Yapısal Eşitlik Modeliyle Belirlenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:30 İstanbul Journal of Social Sciences (2012) Summer: 1 14
  • YILMAZ,V. (2004). Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modelleri:Tüketici Şikayetlerine Uygulanması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2004/1.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA24BE48SD
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Çakır Zeytinoğlu

Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 1 - İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi

Kaynak Göster

APA Çakır Zeytinoğlu, F. (2016). SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi(1), 1-14.
AMA Çakır Zeytinoğlu F. SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi. Mayıs 2016;(1):1-14.
Chicago Çakır Zeytinoğlu, Filiz. “SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ”. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 1 (Mayıs 2016): 1-14.
EndNote Çakır Zeytinoğlu F (01 Mayıs 2016) SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi 1 1–14.
IEEE F. Çakır Zeytinoğlu, “SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ”, İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 1, ss. 1–14, Mayıs 2016.
ISNAD Çakır Zeytinoğlu, Filiz. “SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ”. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi 1 (Mayıs 2016), 1-14.
JAMA Çakır Zeytinoğlu F. SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;:1–14.
MLA Çakır Zeytinoğlu, Filiz. “SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ”. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 1, 2016, ss. 1-14.
Vancouver Çakır Zeytinoğlu F. SOSYAL BİLİMLER ALANINDA ÖĞRENİM GÖREN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAYISAL DERSLERE KARŞI OLAN TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN YAPISAL EŞİTLİK MODELİYLE İNCELENMESİ. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi. 2016(1):1-14.