BibTex RIS Kaynak Göster

CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL

Yıl 2013, Sayı: 3 - İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1 - 17, 03.02.2016

Öz

İlk Cumhuriyet kuşağı, artık Cumhuriyeti ve yeni ideolojiyi yansıtmayı düşünmekte, ancak birbirlerini tekrarlayan ve yaratıcılıktan uzak anlayıştan da uzak kalmaya çalışmaktadır. Genel anlamda figürlü çalışmalara ağırlık veren sanatçılar, 1950 ve sonralarında ağırlığı soyut eserlere vermişlerdir. Bu dönem sanatçılara iki önemli isim öncülük eder; Mahir Tomruk ve Nijat Sirel…

Kaynakça

  • Alsaç, Birsen, Üstün Alsaç, Türk Resim Ve Yontu Sanatı, İstanbul 1993.
  • Arseven, Celal Esad, Türk Sanatı Tarihi, (Heykel ve Oyma), C. III, İstanbul, Tarihsiz.
  • Berk, Nurullah, Türk Heykeltıraşları, İstanbul 1937.
  • Berk Nurullah ve Hüseyin Gezer, 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli, İstanbul 1973.
  • Cezar, Mustafa, “XIX. Yüzyıl Türkiye’sinde Heykel Plastiği Sorunu”, Hürriyet Gösteri, Sanat-Edebiyat Dergisi, (Ayın Dosyası: Türk Heykelinin Dünü ve Bugünü), S.86, İstanbul-Mayıs 1986, s. 83-85.
  • Çelebi, Mevlüt, İzmir Gazi Heykeli, İzmir-Temmuz 2002.
  • Elibal, Gültekin, Atatürk ve Resim-Heykel, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 1973.
  • Erkmen, Alev, “Bir Anıt için Biyografi Denemesi=Abide-i Hürriyet”, Arredamento Mimarlık (Tasarım Kültürü Dergisi), S.211/03, İstanbul 2008, s. 108-117.
  • Gezer, Hüseyin, “Atatürk Anıtları”, Sanat Dünyamız, Y.8, S.22, İstanbul-Mayıs 1981, s. 40-43.
  • Giray, Kıymet, “Osmanlı İmparatorluğu’nda Heykel Sanatının Gelişim Çizgisi”, Osmanlı Ansiklopedisi, (KÜLTÜR VE SANAT), C.11, Ankara 1999, s. 491–95.
  • Her Yönüyle Şanlıurfa Yıllığı, 1988.
  • İnal, İnsel, “Türk Heykel Sanatına Tarihsel Bir Bakış”, Günümüz Türk Heykel Sanatı’nın Sorunları-Ulusal Heykel Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi,Plastik Sanatlar Bölümü Heykel Ana Sanat Dalı, Kocaeli-Hereke 2005, s. 112-123.
  • Kaya, Gülsen Sevinç, “Osmanlı Sanatı’nda Heykel ve 19. Yüzyıldaki Görünümü, Milli Saraylar, (Tarih-Sanat-Mimarlık), S. 3, İstanbul 2006, s. 145-156.
  • Köksal, Ahmet, “Resim ve Heykel Sanatımızda 100 Yıl”, MİLLİYET SANAT Dergisi, S.68, İstanbul - 15 Mart 1983, s. 32-35.
  • Kür, I. “Lehmbruck, Wilhelm”, (1881-Meiderich, 1919-Berlin), Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Resim-Heykel-Mimarlık-Tasarım-Arkeoloji-Fotoğraf), C. 2, İstanbulHaziran 2008, s. 943-944.
  • Myers, Bernard S. Mcgraw-Hill Dictionary of Arts, V. 1, New York.
  • Okay, Sevay, “Türk Heykel Sanatının Oluşumuna İlişkin”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, S. 10, Aralık 1991, s. 15-24.
  • Osman Hamdi Bey’den Günümüze Güzel Sanatlarda Kim Kimdir?, İstanbul 1995.
  • Özdemir, Nurdane, Anadolu Halk Kültüründe Resim, Heykel ve Müziğin Yeri, Önemi, Ankara 1997.
  • Özsezgin, Kaya, “Anıt Heykelciliğinin Neresindeyiz?”, Hürriyet Gösteri, Sanat-Edebiyat Dergisi, (Ayın Dosyası: Türk Heykelinin Dünü ve Bugünü), S.86, İstanbul-Mayıs 1986, s. 91-92.
  • Renda, Günsel, “Osmanlılarda Heykel”, SANAT DÜNYAMIZ, (Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi), S. 82, YKY, İstanbul- Kış 2002, s. 138-145.
  • Şenyapılı, Önder, Otuz Bin Yıl Öncesinden Günümüze Heykel, Pegem Yayın, Ankara 2003.
  • Tansuğ, Sezer, Çağdaş Türk Sanatı, 8.basım, İstanbul 2008.
  • Toprak, Burhan, Sanat Tarihi, Cilt 3, Tarihsiz.
  • Tükel, Uğur, “Aristide Maillol” (1861-Banyuls-sur-mer, 1944-Perpignan), Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Resim-Heykel-Mimarlık-Tasarım-Arkeoloji-Fotoğraf), C.2, İstanbul-Haziran 2008, s. 986-987.
  • Yeşilkaya, Neşe G. “Osmanlı’da ve Cumhuriyet’te Anıt-Heykeller ve Kentsel Mekan”, Sanat Dünyamız, (Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi), S. 82, İstanbul-Kış 2002, s. 147-153.

IN LIGHT OF THE REPUBLIC OF INVOLVING TWO SCULPTURE; MAHİR TOMRUK AND ALİ NİJAT SİREL

Yıl 2013, Sayı: 3 - İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1 - 17, 03.02.2016

Öz

The first generation of the Republic, no longer reflect the thinking of the Republic and a new ideology, but also to stay away from understanding each other away from repetitive work and creativity. In general, studies focusing on figurative artists, abstract works of the 1950s and afterwards gave weight. Artists of this period leads to two important names; Mahir Tomruk and Nijat Sirel...

Kaynakça

  • Alsaç, Birsen, Üstün Alsaç, Türk Resim Ve Yontu Sanatı, İstanbul 1993.
  • Arseven, Celal Esad, Türk Sanatı Tarihi, (Heykel ve Oyma), C. III, İstanbul, Tarihsiz.
  • Berk, Nurullah, Türk Heykeltıraşları, İstanbul 1937.
  • Berk Nurullah ve Hüseyin Gezer, 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli, İstanbul 1973.
  • Cezar, Mustafa, “XIX. Yüzyıl Türkiye’sinde Heykel Plastiği Sorunu”, Hürriyet Gösteri, Sanat-Edebiyat Dergisi, (Ayın Dosyası: Türk Heykelinin Dünü ve Bugünü), S.86, İstanbul-Mayıs 1986, s. 83-85.
  • Çelebi, Mevlüt, İzmir Gazi Heykeli, İzmir-Temmuz 2002.
  • Elibal, Gültekin, Atatürk ve Resim-Heykel, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 1973.
  • Erkmen, Alev, “Bir Anıt için Biyografi Denemesi=Abide-i Hürriyet”, Arredamento Mimarlık (Tasarım Kültürü Dergisi), S.211/03, İstanbul 2008, s. 108-117.
  • Gezer, Hüseyin, “Atatürk Anıtları”, Sanat Dünyamız, Y.8, S.22, İstanbul-Mayıs 1981, s. 40-43.
  • Giray, Kıymet, “Osmanlı İmparatorluğu’nda Heykel Sanatının Gelişim Çizgisi”, Osmanlı Ansiklopedisi, (KÜLTÜR VE SANAT), C.11, Ankara 1999, s. 491–95.
  • Her Yönüyle Şanlıurfa Yıllığı, 1988.
  • İnal, İnsel, “Türk Heykel Sanatına Tarihsel Bir Bakış”, Günümüz Türk Heykel Sanatı’nın Sorunları-Ulusal Heykel Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi,Plastik Sanatlar Bölümü Heykel Ana Sanat Dalı, Kocaeli-Hereke 2005, s. 112-123.
  • Kaya, Gülsen Sevinç, “Osmanlı Sanatı’nda Heykel ve 19. Yüzyıldaki Görünümü, Milli Saraylar, (Tarih-Sanat-Mimarlık), S. 3, İstanbul 2006, s. 145-156.
  • Köksal, Ahmet, “Resim ve Heykel Sanatımızda 100 Yıl”, MİLLİYET SANAT Dergisi, S.68, İstanbul - 15 Mart 1983, s. 32-35.
  • Kür, I. “Lehmbruck, Wilhelm”, (1881-Meiderich, 1919-Berlin), Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Resim-Heykel-Mimarlık-Tasarım-Arkeoloji-Fotoğraf), C. 2, İstanbulHaziran 2008, s. 943-944.
  • Myers, Bernard S. Mcgraw-Hill Dictionary of Arts, V. 1, New York.
  • Okay, Sevay, “Türk Heykel Sanatının Oluşumuna İlişkin”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, S. 10, Aralık 1991, s. 15-24.
  • Osman Hamdi Bey’den Günümüze Güzel Sanatlarda Kim Kimdir?, İstanbul 1995.
  • Özdemir, Nurdane, Anadolu Halk Kültüründe Resim, Heykel ve Müziğin Yeri, Önemi, Ankara 1997.
  • Özsezgin, Kaya, “Anıt Heykelciliğinin Neresindeyiz?”, Hürriyet Gösteri, Sanat-Edebiyat Dergisi, (Ayın Dosyası: Türk Heykelinin Dünü ve Bugünü), S.86, İstanbul-Mayıs 1986, s. 91-92.
  • Renda, Günsel, “Osmanlılarda Heykel”, SANAT DÜNYAMIZ, (Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi), S. 82, YKY, İstanbul- Kış 2002, s. 138-145.
  • Şenyapılı, Önder, Otuz Bin Yıl Öncesinden Günümüze Heykel, Pegem Yayın, Ankara 2003.
  • Tansuğ, Sezer, Çağdaş Türk Sanatı, 8.basım, İstanbul 2008.
  • Toprak, Burhan, Sanat Tarihi, Cilt 3, Tarihsiz.
  • Tükel, Uğur, “Aristide Maillol” (1861-Banyuls-sur-mer, 1944-Perpignan), Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Resim-Heykel-Mimarlık-Tasarım-Arkeoloji-Fotoğraf), C.2, İstanbul-Haziran 2008, s. 986-987.
  • Yeşilkaya, Neşe G. “Osmanlı’da ve Cumhuriyet’te Anıt-Heykeller ve Kentsel Mekan”, Sanat Dünyamız, (Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi), S. 82, İstanbul-Kış 2002, s. 147-153.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA24BH52HS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Uzun Aydın

Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 3 - İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi

Kaynak Göster

APA Uzun Aydın, D. (2016). CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi(3), 1-17.
AMA Uzun Aydın D. CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi. Mayıs 2016;(3):1-17.
Chicago Uzun Aydın, Derya. “CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL”. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 3 (Mayıs 2016): 1-17.
EndNote Uzun Aydın D (01 Mayıs 2016) CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi 3 1–17.
IEEE D. Uzun Aydın, “CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL”, İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 3, ss. 1–17, Mayıs 2016.
ISNAD Uzun Aydın, Derya. “CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL”. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi 3 (Mayıs 2016), 1-17.
JAMA Uzun Aydın D. CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;:1–17.
MLA Uzun Aydın, Derya. “CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL”. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 3, 2016, ss. 1-17.
Vancouver Uzun Aydın D. CUMHURİYET DÖNEMİNE IŞIK TUTAN İKİ HEYKELTIRAŞ; MAHİR TOMRUK VE ALİ NİJAT SİREL. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi. 2016(3):1-17.