In this study, Life satisfaction level of the students who are staying at home and
the ones staying at dormitory has been analyzed with the structural equation
modeling which has been used frequently in recent years. The time when the
analysis is done is spring term, 2015. The number of students which is defined
as sample is 208 and the number of students in vocational school of higher education
is about 850. Students’ perceptions of the economic conditions, physical
health, emotional health, interpersonal relationship, life quality and the
satisfaction of the place where they live are measured as “good\ normal\ bad”
and evaluated via frequency distributions. The results of the evaluation show
that the perceptions of evaluating “good” of students who are staying at home
is more than the others. The positive feelings of students staying at home or at
dormitory are mesaured with 4 statements for both groups however the negative
feelings of them are measured with 6 statements using the “five point likert
scale”. Second/ first level structural equation modeling with confirmatory factor
analysis (CFA) are applied to these statements and it has been understood
in especially second level structral equation analysis that the students who are
staying at dormitory feed much more negative feelings than the ones who are
staying at home.That the negative conditions are increased does not effect the
life satisfaction level of the students who are staying at home too much.
Student Life satisfaction level Structural equation modeling
Bu çalışmada evde yaşayan öğrenci ile yurtta yaşayan öğrencilerin yaşam doyum
düzeyleri son yıllarda sık kullanılmaya başlanan yapısal eşitlik modeli
ile analizi yapılmıştır. Analizin yapıldığı dönem 2015 bahar ders dönemidir.
Örneklem olarak belirlenen öğrenci sayısı 208’dir, meslek yüksekokulunda
aktif olarak öğrenci sayısı 850’ye yakındır. Öğrencilerin ekonomik durum algısı,
fiziksel sağlık algısı, ruhsal sağlık algısı, kişiler arası ilişki algısı, yaşam
kalitesi algısı ve kalınan yerden memnuniyet algısı iyi, normal ve kötü olarak
ölçülmüş ve frekans dağılımları üzerinden değerlendirilmiştir. Değerlendirme
neticesinde bu algıların evde yaşayan öğrencilerin “iyi” değerlendirmeleri
daha yüksek çıkmıştır. Evde ve yurtta kalan öğrencilerin olumlu duyguları her
iki grup için dört ifade ile, olumsuz duygular ise altı ifade ile likert beşli ölçüm
modeli ile ölçülmüştür. Bu ifadelere birinci ve ikinci düzey yapısal eşitlik modeli
ile doğrulayıcı faktör analizi(DFA) uygulanmış ve özellikle ikinci düzey
DFA analizinde olumsuz duyguların yurtta yaşayan öğrencinin, evde yaşayan
öğrenciye göre daha yüksek düzeyde yordadaığı anlaşılmıştır. Evde yaşayan
öğrenci için olumsuz durumların artmış olması onun yaşam doyumunu çok
fazla etkilememektedir.
Diğer ID | JA67UR72JU |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 4 |