Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerinin Veri Öğrenme Alanının İşleyiş Yöntemleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2022, , 269 - 287, 31.12.2022
https://doi.org/10.52911/itall.1215529

Abstract

Son çeyrek yüzyılda teknolojideki hızlı gelişme ve internetin yaygınlaşması ile toplumda bilgi ve veri toplamanın önemi bir kat daha artmıştır. Bu değişim günümüz eğitimcilerinin ve araştırmacılarının dikkatini istatistik ve veri analizine yöneltmiştir. Güncel hayatta istatistik bilgilerinin kullanım ihtiyaçlarının artması ile veri ve olasılık konularının, matematik öğretim programlarında daha fazla yer almasını zorunlu kılmıştır. Matematik eğitiminin amaçlarından biri de öğrencilere bu bilgileri kullanabilme becerilerini kazandırmaktır. Çocukların gelişim dönemleri incelendiğinde onların gerçekte doğal hayatı araştırmaya istekli oldukları görülmektedir. Çocuklarda veri toplama ve analizi konusunda gerekli alt yapı zaten mevcuttur. İhtiyaç duyulan bir konuda, bilgi toplanması, bilgilerin düzenlenmesi, işlenmesi, yorumlanması bilgi ve becerileri, İlköğretim Matematik Programı’nda “veri öğrenme alanı” başlığı altında toplanmıştır. Bu araştırmanın amacını, sınıf öğretmenlerinin ilköğretim matematik dersi öğretim programında yer alan “veri öğrenme alanı” içeriğine ilişkin görüşlerinin incelenip değerlendirmesi oluşturmaktadır. Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin veri öğrenme alanının işleyişine yönelik görüşlerini inceleyen nitel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, İzmir ilindeki 2. 3. ve 4. sınıf öğretmenlerinden gönüllü 10 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler esnasında veri kayıplarını önlemek amacıyla kayıt cihazı kullanılmıştır. Araştırmada “içerik analizi” yapılmıştır. Görüşme tekniği ile elde edilen veriler, belirlenen sınıf öğretmenlerinden toplanıp, çetelenerek sayısallaştırılmıştır. Frekans ve yüzdeler hesaplanarak örnek cümleler ile tablo şeklinde gösterilmiştir.

References

  • Arlington Central School District - Poughkeepsie, (1999). New York, Math Assessment - Grade Data Analysis Performance Task – Administration, http://arlingtonschools.org/Curriculum/Assessment/math2dat.html
  • Bakırcı, G., Özmantar, M. F., ve Bozkurt, A. (2022). Ortaokul matematik öğretmenlerinin veri işleme öğrenme alanına dair yazılı sınav soruları üzerine inceleme. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(3), pp. 1-17.
  • Baştürk, S., ve Taştepe, M. (2013). Evren Ve Örneklem. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (Sf. 129-159). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Bell, A., & Janvier, C. (1981). The interpretation of graphs representing situations. For The Learning of Mathematics, 2(1), 34-42.
  • Berg, C.A., & Philips, D.G. (1994). Assessing students’ abilities to construct and interpret line graphs: disparites between multiple- choice and free-response instruments. Science Education, 78 (6), 527-554.
  • Brasell, H. M., & Rowe, M. B. (1993). Graphing skills among high school physics students. School Science and Mathematics, 93(2), 63-70.
  • Cockcroft, W. H. (1982). Mathematics counts. London: HM Stationery Office
  • Common Core State Standards Initiative (CCSSI). (2010). Common Core State Standards for mathematics. Retrieved from http://corestandards.org/asserts/ CCSSI_Math%20Standards.pdf
  • Çakmak, Z. T., ve Durmuş, S. (2015). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin istatistik ve olasılık öğrenme alanında zorlandıkları kavram ve konuların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 27-58.
  • Çelik, C. H (2014). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin olasılık ve istatistik ünitesini öğrenmeleri üzerinde bilgisayar destekli öğretimin etkisi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 45 – 64.
  • Çelik, D., ve Sağlam Arslan, A. (2012). Öğretmen adaylarının çoklu gösterimleri kullanma becerilerinin analizi. Elementary Education Online, 11(1), 239-250.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., & Turgut, M. F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Dunham, P. H., & Osborne, A. (1991). Learning how to see: Students‘ graphing difficulties. Focus on Learning Problems in Mathematics, 13(4), 35-49.
  • EBSCO School Curriculum Standards (2000). http://www.web4school.com/services /standards/canada.htm Ersoy E., ve Başer N.(2014). Matematiksel düşünme ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1471-1486.
  • Gürel, D., Köse , F., & Erkahraman, M. C. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Grafik Okuma ve Hazırlama Becerileri Uygulamalı bir Çalışma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, ISSN: 1309-9302. dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad adresinden alındı
  • Güven, B., Özmen, Z. ,M., ve Öztürk, T. (2012). Gerçek yaşam durumları ile ilgili veri temsil süreçlerinin incelenmesi, 10. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2016). Beşinci sınıf öğrencilerinin veri işleme konusundaki kazanımlara ulaşabilme durumlarının belirlenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 4(1), 221-236.
  • Hughes C., & Wade W. (1993). Inspirations for Investigations in Science. Warwickshire 1993.
  • Kader, G., & Mamer, J. (2008). Contemporary curricular issues: statistics in the middle school: understanding center and spread. Mathematics Teaching İn The Middle School, 14(1), 38–43.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (Beşinci Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Leinhardt, G., Zaslavsky, O., & Stein, M. K. (1990). Functions, graphs, and graphing: Tasks, learning, and teaching. Review of Educational Research, 60(1), 1-63.
  • Mathematics Perspective and Aims (2000) , http://www.ambrit-rome.com/curriculum/3curr.html#italiano. MMSD K-5 Mathematics Content Standards for Data Analysis and Probability, (2001) Madison Metropolitan School District, http://www.madison.k12.wi.us/tnl/math/probability.htm
  • MEB. (2000) İlköğretim okulları matematik dersi programı Ankara: Meb. Yayınları.
  • MEB. (2018). Ortaokul Matematik Dersi ( 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. 30.01.2018 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Morris, B. J., Masnick, A. M., Baker, K., & Junglen, A. (2015). An analysis of data activities and instructional supports in middle school science textbooks. International Journal of Science Education, 37(16), 2708- 2720. doi:10.1080/09500693.2015.1101655.
  • NCTM. (2000). The standards 2000 project, 11.06.2009 tarihinde http:// www.nctm. org/ standards overview.htm#project adresinden erişilmiştir.
  • New Jersey Core Curriculum Content Standart (2001) , Clinton Township School District Annandale, http://www.ctsd.k12.nj.us/CentralOffice/Curriculum/secondmath.htm
  • Padilla, McKenzie, & Shaw (1986). The construction and validation of the test of graphing in science. Journal of Research in Science Teaching, 23(17), p571-579.
  • Selamet, C. S. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin tablo ve grafik okuma ve yorumlama başarı düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Sevimli, E. (2022). Matematik Öğretmenlerinin Çevrimiçi İstatistik Öğrenme Platformu Kullanarak Geliştirdikleri Etkinliklerin Değerlendirilmesi. Journal of History School, 15(60), 3033-3067.
  • Sezgin-Menmun, D. (2013). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin çizgi grafik okuma ve çizme becerilerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 1153–11.
  • Temiz, K., B., ve Tan, M. (2009). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 31-43.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, N., ve Sonay Ay, Z. (2016) Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histograma Dair Bilgi ve Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1280-1298.
  • Yılmaz, N. (2022). Veri İşleme Öğrenme Alanına ilişkin Kazanımların ve Ders Kitaplarının Bilişsel Seviyesinin İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 1(1), 1-20.

Investigation of Primary School Teachers' Views on the Operational Methods of Data Learning Area

Year 2022, , 269 - 287, 31.12.2022
https://doi.org/10.52911/itall.1215529

Abstract

References

  • Arlington Central School District - Poughkeepsie, (1999). New York, Math Assessment - Grade Data Analysis Performance Task – Administration, http://arlingtonschools.org/Curriculum/Assessment/math2dat.html
  • Bakırcı, G., Özmantar, M. F., ve Bozkurt, A. (2022). Ortaokul matematik öğretmenlerinin veri işleme öğrenme alanına dair yazılı sınav soruları üzerine inceleme. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(3), pp. 1-17.
  • Baştürk, S., ve Taştepe, M. (2013). Evren Ve Örneklem. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (Sf. 129-159). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Bell, A., & Janvier, C. (1981). The interpretation of graphs representing situations. For The Learning of Mathematics, 2(1), 34-42.
  • Berg, C.A., & Philips, D.G. (1994). Assessing students’ abilities to construct and interpret line graphs: disparites between multiple- choice and free-response instruments. Science Education, 78 (6), 527-554.
  • Brasell, H. M., & Rowe, M. B. (1993). Graphing skills among high school physics students. School Science and Mathematics, 93(2), 63-70.
  • Cockcroft, W. H. (1982). Mathematics counts. London: HM Stationery Office
  • Common Core State Standards Initiative (CCSSI). (2010). Common Core State Standards for mathematics. Retrieved from http://corestandards.org/asserts/ CCSSI_Math%20Standards.pdf
  • Çakmak, Z. T., ve Durmuş, S. (2015). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin istatistik ve olasılık öğrenme alanında zorlandıkları kavram ve konuların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 27-58.
  • Çelik, C. H (2014). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin olasılık ve istatistik ünitesini öğrenmeleri üzerinde bilgisayar destekli öğretimin etkisi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 45 – 64.
  • Çelik, D., ve Sağlam Arslan, A. (2012). Öğretmen adaylarının çoklu gösterimleri kullanma becerilerinin analizi. Elementary Education Online, 11(1), 239-250.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., & Turgut, M. F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Dunham, P. H., & Osborne, A. (1991). Learning how to see: Students‘ graphing difficulties. Focus on Learning Problems in Mathematics, 13(4), 35-49.
  • EBSCO School Curriculum Standards (2000). http://www.web4school.com/services /standards/canada.htm Ersoy E., ve Başer N.(2014). Matematiksel düşünme ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1471-1486.
  • Gürel, D., Köse , F., & Erkahraman, M. C. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Grafik Okuma ve Hazırlama Becerileri Uygulamalı bir Çalışma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, ISSN: 1309-9302. dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad adresinden alındı
  • Güven, B., Özmen, Z. ,M., ve Öztürk, T. (2012). Gerçek yaşam durumları ile ilgili veri temsil süreçlerinin incelenmesi, 10. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2016). Beşinci sınıf öğrencilerinin veri işleme konusundaki kazanımlara ulaşabilme durumlarının belirlenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 4(1), 221-236.
  • Hughes C., & Wade W. (1993). Inspirations for Investigations in Science. Warwickshire 1993.
  • Kader, G., & Mamer, J. (2008). Contemporary curricular issues: statistics in the middle school: understanding center and spread. Mathematics Teaching İn The Middle School, 14(1), 38–43.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (Beşinci Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Leinhardt, G., Zaslavsky, O., & Stein, M. K. (1990). Functions, graphs, and graphing: Tasks, learning, and teaching. Review of Educational Research, 60(1), 1-63.
  • Mathematics Perspective and Aims (2000) , http://www.ambrit-rome.com/curriculum/3curr.html#italiano. MMSD K-5 Mathematics Content Standards for Data Analysis and Probability, (2001) Madison Metropolitan School District, http://www.madison.k12.wi.us/tnl/math/probability.htm
  • MEB. (2000) İlköğretim okulları matematik dersi programı Ankara: Meb. Yayınları.
  • MEB. (2018). Ortaokul Matematik Dersi ( 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. 30.01.2018 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Morris, B. J., Masnick, A. M., Baker, K., & Junglen, A. (2015). An analysis of data activities and instructional supports in middle school science textbooks. International Journal of Science Education, 37(16), 2708- 2720. doi:10.1080/09500693.2015.1101655.
  • NCTM. (2000). The standards 2000 project, 11.06.2009 tarihinde http:// www.nctm. org/ standards overview.htm#project adresinden erişilmiştir.
  • New Jersey Core Curriculum Content Standart (2001) , Clinton Township School District Annandale, http://www.ctsd.k12.nj.us/CentralOffice/Curriculum/secondmath.htm
  • Padilla, McKenzie, & Shaw (1986). The construction and validation of the test of graphing in science. Journal of Research in Science Teaching, 23(17), p571-579.
  • Selamet, C. S. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin tablo ve grafik okuma ve yorumlama başarı düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Sevimli, E. (2022). Matematik Öğretmenlerinin Çevrimiçi İstatistik Öğrenme Platformu Kullanarak Geliştirdikleri Etkinliklerin Değerlendirilmesi. Journal of History School, 15(60), 3033-3067.
  • Sezgin-Menmun, D. (2013). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin çizgi grafik okuma ve çizme becerilerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 1153–11.
  • Temiz, K., B., ve Tan, M. (2009). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 31-43.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, N., ve Sonay Ay, Z. (2016) Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histograma Dair Bilgi ve Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1280-1298.
  • Yılmaz, N. (2022). Veri İşleme Öğrenme Alanına ilişkin Kazanımların ve Ders Kitaplarının Bilişsel Seviyesinin İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 1(1), 1-20.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Semra Ertem 0000-0003-3625-3790

Publication Date December 31, 2022
Submission Date December 6, 2022
Acceptance Date December 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Ertem, S. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Veri Öğrenme Alanının İşleyiş Yöntemleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Instructional Technology and Lifelong Learning, 3(2), 269-287. https://doi.org/10.52911/itall.1215529

88x31.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.