The aim of this study is to enable pre-service teachers studying in the undergraduate programme of social studies teaching to recognise memory places that can be accepted as out-of-school learning environments, to associate them with social studies education and to show them how to use memory places in their fields. Action research, one of the qualitative research models, was used in the study. "Interview Form 1" and "Interview Form 2" developed by the researcher were used as data collection tools. Before the implementation process started, the researcher applied Interview Form 1 to the final year pre-service social studies teachers. As a result of the examination of the applied form, 23 volunteer pre-service teachers who gave insufficient answers to the questions were determined as the study group. A total of 30 sessions and 57 hours of practice were conducted with the study group. At the end of each session, feedbacks about the application were received from the pre-service teachers. At the end of 30 sessions, "Interview Form 2" was applied to the study group and an evaluation was made about the whole process. The data obtained from the study group were analyzed using descriptive analysis and content analysis. When the results of the study are evaluated in general, it can be said that all of the pre-service social studies teachers in the study group were able to explain the memory places at the end of the applications. It is also possible to say that they were able to identify memory places in out-of-school learning environments, associate memory places with social studies course outcomes, and prepare lesson plans for out-of-school learning environments using memory places. In the light of the results of the research, memory places throughout Turkey can be identified and studies can be carried out on how they can be used in social studies. In addition, in-service training can be given regarding the implementation process of memory places.
-
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenliği öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarından kabul edilebilecek hafıza mekânlarını tanımasını, sosyal bilgiler eğitimi ile ilişkilendirmesini sağlamak ve hafıza mekânlarını alanlarında nasıl kullanacaklarını onlara göstermektir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen, “Görüşme Formu 1” ve “Görüşme Formu 2” kullanılmıştır. Uygulama süreci başlamadan önce araştırmacı, sosyal bilgiler öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarına Görüşme Formu 1’i uygulamıştır. Uygulanan formun incelenmesi sonucunda sorulara yetersiz cevap veren öğretmen adaylarından gönüllü 23 kişi çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma grubu ile 30 oturum ve toplam 57 saat uygulama yapılmıştır. Her oturum sonunda öğretmen adaylarından uygulama ile ilgili dönütler alınmıştır. 30 oturum sonunda çalışma grubuna “Görüşme Formu 2” uygulanmış ve tüm süreçle ilgili değerlendirme yapılmıştır. Çalışma grubundan elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, uygulamalar sonunda çalışma grubundaki sosyal bilgiler öğretmenliği öğretmen adaylarının hepsinin hafıza mekânlarını açıklayabildiği söylenebilir. Ayrıca okul dışı öğrenme ortamları içerisinde hafıza mekânlarını belirleyebildiklerini, sosyal bilgiler dersi kazanımlarıyla hafıza mekânlarını ilişkilendirebildiklerini ve hafıza mekânlarını kullanarak okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik ders planı hazırlayabildiklerini söylemek mümkündür.
Bu araştırmanın hazırlık, verilerin toplanması ve analizi, raporlama olmak üzere tüm aşamalarında bilimsel etik ilke ve kuralları temel alınmıştır. Çalışma, bir kurum veya kuruluş tarafından fon desteği almamıştır. Makalede çıkar çatışması bulunmamaktadır.
-
-
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 1, 2023 |
Acceptance Date | October 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |