Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE ROLE OF MEDIA LITERACY IN SETTING MEDIA AWARENESS: A STUDY TOWARDS UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 37, 679 - 695, 01.06.2020

Öz

Technology always develops and changes at a dizzying pace and causes mobile devices to evolve as well. Mobile devices that have grown to be extensions of individuals, became indispensable elements of daily life. So much so that the individual has become unable to live without smartphones, smartwatches, or tablets. In this sense, the individual who is consistently in a digital environment is also continuously exposed to digital content. Therefore, individuals are becoming increasingly vulnerable to media. The concept of media literacy is now being discussed through digital literacy. This concept serves as a protective armor especially for children and young people against negative messages coming from media. The present study aims to evaluate university students’ awareness of media literacy with a focus on the learning outcomes of media literacy courses. Through focus group work, the differences between students who take and do not take a media literacy course will be discussed in terms of the correct analysis of media messages, fictionality, and digital literacy awareness.

Kaynakça

  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of Educational Research. London: The Falmer Press.
  • Aufderheide, P. (1993). Media Literacy The National Leadership Conference on Media Literacy. Maryland : The Aspen Institute.
  • Baran, S. J. (2006). Introduction to Mass Communication. United State: McGraw-Hill Internaiıonal Edition.
  • Baudrillard, J. (2005). Kurgusal Dünyanın Gölgesinde Bir Unutkan Jean
  • Baudrillard. In N. Rigel, & G. Batuş, Kadife Karnlık 21. Yüzyıl Çağını Aydınlatan Kuramcılar (pp. 193-261). İstanbul: Su Yayınevi.
  • Bilici, İ. (2017). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Binark , M., & Gencel Bek, M. (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bourse, M., & Yücel, H. (2012). İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı.
  • Güngör, N. (2011). İletişim, Kuramlar,Yaklaşımlar. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • İnal, K. (2009). Medya Okuryazarlığı Elkitabı. Ankara: Ütopya.
  • İnceoğlu, Y. (2007). Medyayı Doğru Okumak. In N. Türkoğlu, & M. Cinman Şimşek, Medya Okuryazarlığı (pp. 21-27). İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 3-14.
  • Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McCombs, M., & Shaw, D. (2009). Kitle Medyasının Gündem Yaratma İşlevi. In N. Rigel, & Ş. Çağlar, Matriksi Şimşek Olan Metinler (pp. 127-148). İstanbul: Anonim.
  • Pekman, C. (2016). Avrupa Birliği'nde Medya Okuryazarlığı. In N. Türkoğlu, & M. C. Şimşek, Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Pales.
  • Potter, J. (2005). Media Literacy. London: Sage Publications.
  • Potter, J., & Thai, C. (2016). Medya Okuryazarlığı Müdahaleleriyle İlgili Testlerin Tasarlanması: Kavramsal Zorluklar. In E. K. Durur, Medya Okuryaqzarlığı (pp. 49-88). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ramonet, I. (2000). Medyanın Zorbalığı. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Rigel, N. (2000). İleti Tasarımında Haber. İstanbul: Der Yayınları.
  • Rigel, N. (2000). Rüya Körleşmesi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Sarı, E. (2015). Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Nefret Söylemi. İletişim Araştırmaları, 33-66.
  • Severin, W. J., & Tankard, J. W. (1994). İletişim Kuramları Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Taşkıran, N. Ö. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta.
  • Uysal, M. (2016). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. In E. K. Durur, Medya Okuryazarlığı (pp. 23-48). Ankara: Siyasal.
  • Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.

MEDYA OKURYAZARLIĞININ MEDYA FARKINDALIĞI OLUŞUMUNDAKI ROLÜ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 37, 679 - 695, 01.06.2020

Öz

Teknolojinin gelişimi her daim baş döndürücü bir hızla değişerek ve dönüşerek mobil aygıtlarında evrimleşmesini sağlamaktadır. Bireylerin birer uzantısı olarak varlık gösteren mobil cihazlar, günlük yaşamın vazgeçilmez birer unsuru haline gelmiştir. Öyle ki birey, akıllı telefonsuz, akıllı saatsiz, tabletsiz yani dijitalsiz yaşamayaz durumdadır. Bu bağlamda sürekli dijital ortamda kalan birey sürekli de dijital içeriklere de maruz kalmaktadır. Bu durumda bireyler giderek medyaya karşı savunmasız hale gelmektedir. Medya okuryazarlığı kavramı günümüzde dijital okuryazarlık üzerinden tartışılmakta, medyadan gelen olumsuz iletilere karşı özellikle çocuk ve genç kitle üzerinde koruyucu bir zırh vazifesi görmektedir. Çalışmada, medya okuryazarlığı derslerinin kazanımları ve becerileri üzerinden üniversite öğrencileri özelinde genel bir farkındalık değerlendirmesi yapılacaktır. Yapılan fokus grup çalışmaları ekseninde öğrencilerin medya okuryazarlığı dersini alan ve almayan öğrenciler arasındaki medya iletilerini doğru çözümleme, kurgusallık, dijital okuryazarlık farkındalıkları tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of Educational Research. London: The Falmer Press.
  • Aufderheide, P. (1993). Media Literacy The National Leadership Conference on Media Literacy. Maryland : The Aspen Institute.
  • Baran, S. J. (2006). Introduction to Mass Communication. United State: McGraw-Hill Internaiıonal Edition.
  • Baudrillard, J. (2005). Kurgusal Dünyanın Gölgesinde Bir Unutkan Jean
  • Baudrillard. In N. Rigel, & G. Batuş, Kadife Karnlık 21. Yüzyıl Çağını Aydınlatan Kuramcılar (pp. 193-261). İstanbul: Su Yayınevi.
  • Bilici, İ. (2017). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Binark , M., & Gencel Bek, M. (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bourse, M., & Yücel, H. (2012). İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı.
  • Güngör, N. (2011). İletişim, Kuramlar,Yaklaşımlar. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • İnal, K. (2009). Medya Okuryazarlığı Elkitabı. Ankara: Ütopya.
  • İnceoğlu, Y. (2007). Medyayı Doğru Okumak. In N. Türkoğlu, & M. Cinman Şimşek, Medya Okuryazarlığı (pp. 21-27). İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 3-14.
  • Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McCombs, M., & Shaw, D. (2009). Kitle Medyasının Gündem Yaratma İşlevi. In N. Rigel, & Ş. Çağlar, Matriksi Şimşek Olan Metinler (pp. 127-148). İstanbul: Anonim.
  • Pekman, C. (2016). Avrupa Birliği'nde Medya Okuryazarlığı. In N. Türkoğlu, & M. C. Şimşek, Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Pales.
  • Potter, J. (2005). Media Literacy. London: Sage Publications.
  • Potter, J., & Thai, C. (2016). Medya Okuryazarlığı Müdahaleleriyle İlgili Testlerin Tasarlanması: Kavramsal Zorluklar. In E. K. Durur, Medya Okuryaqzarlığı (pp. 49-88). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ramonet, I. (2000). Medyanın Zorbalığı. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Rigel, N. (2000). İleti Tasarımında Haber. İstanbul: Der Yayınları.
  • Rigel, N. (2000). Rüya Körleşmesi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Sarı, E. (2015). Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Nefret Söylemi. İletişim Araştırmaları, 33-66.
  • Severin, W. J., & Tankard, J. W. (1994). İletişim Kuramları Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Taşkıran, N. Ö. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta.
  • Uysal, M. (2016). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. In E. K. Durur, Medya Okuryazarlığı (pp. 23-48). Ankara: Siyasal.
  • Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Başak Gezmen 0000-0002-9953-228X

İhsan Eken 0000-0002-0401-8545

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2019
Kabul Tarihi 11 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Gezmen, B., & Eken, İ. (2020). THE ROLE OF MEDIA LITERACY IN SETTING MEDIA AWARENESS: A STUDY TOWARDS UNIVERSITY STUDENTS. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 679-695.