Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL OKULLARDA VELİ MEMNUNİYETİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 49, 1599 - 1621, 30.06.2024
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1351029

Öz

Amaç: Bu çalışma, farklı istek ve beklentileri ile tercih yapan özel okul velilerinin, çocuklarının okullarından memnuniyetlerini ölçmek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu ölçek geliştirme çalışmasında öncelikle detaylı bir literatür taramasıyla memnuniyet kavramının boyutları keşfedilmiştir. Daha sonra uzman görüşlerine başvurularak, özel okul velileri için okul memnuniyetini etkileyen boyutlar belirlenmiştir. Belirlenen boyutları ölçecek nitelikte 81 ifadeli madde havuzu oluşturulmuştur. Kapsam geçerliği Lawshe tekniği ile irdelenmiştir. Düzenlenen ölçek formuyla İstanbul ilindeki özel okul velilerinden oluşan örneklemde (n=300) veri toplanmış ve Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) uygulanmıştır. AFA neticesinde belirlenen yedi faktörlü yapı Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile test edilmiştir (n=387). Daha sonra güvenirlik, Cronbach Alfa katsayısı, Omega, madde toplam korelasyonları, AVE ve CR değerleri hesaplanarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: AFA sonucunda, yedi faktörden oluşan toplam 26 maddeli 5’li Likert tipi bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ait açıklanan toplam varyans %87,80, maddelerin faktör yükleri 0,50 ile 0,83 arasında hesaplanmıştır. Faktörler; iletişim ve ulaşılabilirlik, güven/güvenlik, eğitim/öğretim, rehberlik, fiziki koşullar, sosyal ve sportif imkanlar ve ücret olarak adlandırılmıştır. Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yedi faktörlü yapıyı onaylamaktadır. Güvenirlik analizi, Cronbach Alfa katsayısı (0,95), Omega (0.95), madde toplam korelasyonları (0,66–0,84), AVE (0,54) ve CR (0,80) değerleri hesaplanarak gerçekleştirilmiştir.
Özgünlük: Bu çalışmada geliştirilen ölçek, özel okul velilerinin çocuklarının okullarından duydukları okul memnuniyeti anlayışımızı destekleyecektir. Çalışma bulguları, ebeveynlerin okul memnuniyetini anlaması, öncelikleri belirlemesi ve velilerin okul memnuniyetini artırmak için harekete geçmesi yönünde okul yöneticilerine pratik çıkarımlar sunmaktadır.

Kaynakça

  • Akbıyıkoğlu, F. (2011). İlköğretim birinci kademe öğrenci velilerinin okuldan beklentilerinin karşılanma düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak). Erişim adresi: https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/691735.
  • Akbulut, E. (2013). Velilerin okuldan beklentileri: Tuzla Orhanlı Lisesi örneği. (Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul). Erişim adresi: https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664448.
  • Altun Aslan, E. (2019). Türkiye’de özel okullaşma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 263-276.
  • Argandoña, A. (2011). Stakeholder Theory and Value Creation. IESE Business School Working, 922. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1947317.
  • Bosetti, L. ve Pyryt, M. C. (2007). Parental motivation in school choice: Seeking the competitive edge. Journal of School Choice, 1(4), 89–108. https://doi.org/10.1300/15582150802098795.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel Okulların Eğitim Hizmetlerine İlişkin Veli Beklentisi ve Algısı: Nitel Bir Araştırma. 2nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), Mersin.

Parental Satisfaction in Private Schools: A Scale Development Study

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 49, 1599 - 1621, 30.06.2024
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1351029

Öz

Purpose: This study aims to develop a valid and reliable scale to assess parental satisfaction in private schools.
Method: The initial phase of the study involved item generation in the light of an extensive literature review and consultation with experts. Subsequently, the dimensions influencing parental satisfaction in private schools were identified. and the item pool consisting of 81 statements was developed to assess each dimension. The Lawshe method was used to assess the content validity. The draft scale form was applied to the sample of 300 private school parents in Istanbul. Exploratory factor analysis (EFA) and reliability analysis showed that the scale with 26 items and seven factors was appropriate to evaluate the level of private school parents’ satisfaction. Each factor was interpreted and titled as communication and accessibility, trust and security, education and training, guidance, physical conditions, social and sportive opportunities, and price, respectively. To assess the seven-factor structure of the scale, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was employed on a sample of 387 parents from private schools in Istanbul. The analysis confirmed that the seven-factor structure was valid.
Findings: As a result of the principal axis factoring (PAF) extraction technique and Varimax rotation method, a seven-factor structure that explained 87.80% of the total variance was developed. The construct validity of the scale was confirmed as it satisfied the fit criteria of RMSEA:0.08, CFI:0.95, and Chi-square/df:3.9. In the reliability analysis, the Cronbach ᾳ value for each factor was calculated, and the values were found to be between 0.92–0.97. As a result, it was determined that the Parental Satisfaction in Private Schools Scale, consisting of 7 sub-dimensions and 26 items, was valid and reliable.
Originality: The scale developed in this study will help us comprehend private school parents' school satisfaction. The study's findings can help private school administrators understand, prioritize, and improve school satisfaction for parents.

Kaynakça

  • Akbıyıkoğlu, F. (2011). İlköğretim birinci kademe öğrenci velilerinin okuldan beklentilerinin karşılanma düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak). Erişim adresi: https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/691735.
  • Akbulut, E. (2013). Velilerin okuldan beklentileri: Tuzla Orhanlı Lisesi örneği. (Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul). Erişim adresi: https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664448.
  • Altun Aslan, E. (2019). Türkiye’de özel okullaşma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 263-276.
  • Argandoña, A. (2011). Stakeholder Theory and Value Creation. IESE Business School Working, 922. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1947317.
  • Bosetti, L. ve Pyryt, M. C. (2007). Parental motivation in school choice: Seeking the competitive edge. Journal of School Choice, 1(4), 89–108. https://doi.org/10.1300/15582150802098795.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel Okulların Eğitim Hizmetlerine İlişkin Veli Beklentisi ve Algısı: Nitel Bir Araştırma. 2nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), Mersin.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Paydaş Katılımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pelin Yüce 0000-0002-4618-5691

Doç.dr.ali Özdemir 0000-0001-6089-1966

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Yüce, P., & Özdemir, D. (2024). ÖZEL OKULLARDA VELİ MEMNUNİYETİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(49), 1599-1621. https://doi.org/10.46928/iticusbe.1351029