Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Thoughts on the “secular piety” from the Sunna Perspective

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 2454 - 2473, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.450787

Öz

Apparent and real piety dilemma is a problem in the
modern age. Those who have internal contradictions about religiosity are
looking for legitimacy codes that explain the situation they are in. Far from
contradictions, the search for original piety is found in the nature of man.
The fact that religious rules and daily practices are not intertwined has led
to secular religiosity. The tendency to be religious without obeying the rules
is real. Does discussing the theoretical side of religion produce original
piety? The purpose of this article is to reconsider and question the secular
piety considering the answers to these questions. Ideal piety became a practice
with the Sunnah of the Prophet. The values education offered without
considering the normative aspect of religion are consistent and do not produce
original religiousness. If religiosity does not become a pleasure, it cannot
hold up against the pleasures of the modern world.

Kaynakça

  • Altıntaş, R. (2005). Din ve Sekülerleşme. İstanbul: Pınar Yayınları.Altunsu Sönmez, Özlem (2016). Dindarlığın Ölçülebilirliği Üzerine Geliştirilen Dindarlık Ölçekleri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2016, sayı: 36, s. 557-578Aynî, Bedreddîn (1999/ 1420). Şerhu Süneni Ebî Dâvûd. I- VI. Riyâd: Mektebetu’r- ruşd. Aynî, Bedreddîn (2006/ 1427). Umdetu’l- kârî. I- XXV. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ilmiyye. Azimâbâdî, Muhammed Şemsu’l hak(1415). Avnu’l- ma’bûd şerhu Süneni Ebî Dâvûd. I- XIV. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ilmiyye. Beyhakî, Ahmed b. Huseyin (1990/ 1410). Şuabu’l- îmân. I- VII. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ılmiyye. Baştürk, Ayhan & Özdemir, Murat( 2017). 5. Sınıf Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı. Ankara: İlke Yayınlarıel- Buhârî, Muhammed b. İsmail (1407/1987). el- Câmiu’s- sahih (thk. Mustafa Dîb el- Buğâ),(I- VI). Beyrut.Çoştu, Yakup(2009). Dine Normatif ve Popüler Yaklaşım Bir Dini Yönelim Ölçeği Denemesi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009/1, c. 8, sayı: 15, ss. 119-139.Davie, Grace (2014). “Avrupa Bir İstisna mı?”. Kutsalın Dönüşü içinde (ed.) Ali Köse. İstanbul: Timaş YayınlarıEbû Dâvud (t.y.) es- Sunen (I- IV). (thk. Şuayb Arnavud). Beyrut: Dâru’l- kitâbi’l- arabiyy.Günay, Ünver (1998). Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan YayınlarıHâkim, Nîsâburî (2002/1422). el- Mustedrek. I- V. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ilmiyye.İbn Hacer, Askalânî (1379). Fethu’l- bârî. I- XIII. Beyrut: Dâru’l- ma’rife. İbn Mâce, Ebû Abdillah (t.y.) es- Sünen. (thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî)(I- II), Beyrut. Köroğlu, Cemile Zehra (2012). Türkiye’de Dini Hayatın İncelenmesi: Bütüncül Bir Yaklaşım. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: I, sayı: 2, s. 82-102es- Sindî, Nureddin b. Abdi’l- hâdî(1986/ 1406). Hâşiyetü’s- Sindî ale’n- nesâî. I- VIII. Haleb: Mektebetu’l- matbûâti’- islâmiyye. Subaşı, Necdet (2001). Gündelik Hayat ve Dinsellik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 2, s. 239-267Subaşı, Necdet (2002). Türk(iye) Dindarlığı: Yeni Tipolojiler. İslâmiyât, , cilt: V, sayı: 4 [Türk(iye) Dindarlığı özel sayısı], s. 17-40Stark, Rodney (2014). “Toprağın Bol Olsun Sekülerleşme”. Kutsalın Dönüşü içinde (ed.) Ali Köse. İstanbul: Timaş YayınlarıKırış, Şemsettin (2017). Yeni Sünnet Tanımları Bağlamında Sünnet-Dindarlık İlişkisi Üzerine Bazı Mülâhazalar. Hadis Tetkikleri Dergisi, XV/2, s. 7- 41.Köse, Ali (2015). XXI. Yüzyıl Türkiye’sinde Gelenekle Modernite Arasında Din Algıları ve Dindarlık Formları: Sosyolojik Bir Bakış. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi. cilt: 49. s. 5-27el- Kurtubî, Ebu Abdullah. (2003/1423). el- Câmiu li ahkâmi’l- kur’ân, I- XX. Riyâd: Dâru âlemi’l- kutub. Müslim b. Haccâc (t.y.) el- Câmiu’s- sahîh. (thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî). (I- V). Beyrut. en- Nesâî, Ebû Abdirrahmân (1999/1420). Sünenü’n- Nesâî bi şerhi’s- Suyûtî ve hâşiyeti’s- Sindî, (I- VIII). Beyrut. en- Nevevî, Ebu Zekeriya Yahya b. Şeref. Şerhu Muslim. I- XVIII. Beyrut: Dâru ihyâi turâsi’l- arabiyy.Onay, Ahmet(2001). Dindarlık Ölçme Çalışmaları: Dindarlık Ölçümünde Üç Farklı Yaklaşım ve Ölçmenin Esasları. İslâmî Araştırmalar, cilt: XIV, sayı: 3-4, s. 439-449Özbolat, Abdullah (2017). Postmodern Dünyada Din: Yaygınlaşan Dinsellik, Yüzeyselleşen Dindarlık. İslami Araştırmalar Dergisi, Journal of Islamic Research 2017;28(3):265-78.Özdemir, Safiye( 2017). 6. Sınıf Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı. Ankara: Dörtel Yayınlarıes- Sübkî, Mahmud Muhammed Hattâb (1934/ 1354). Menhelu’l- azbi’l- mevrûd, şerhu Süneni’l- imâm ebî dâvûd. I- X, Kâhire: Matbaatu’l- istikâme.Taş, Kemaleddin (2009). Türkiye’de Dindarlık Algıları. IV. Din Şurası Tebliğ ve Müzakereleri 12-16 Ekim 2009 Ankara, cilt: I, s. 293-311et- Tîbî (1997/ 1417). el- Kâşif an hakâikı’s- Sunen. I- XIII. Mekke: Mektebetu Nezzâr Mustafa el- bâz. et- Tirmizî( t.y.). el- Camiu’s- sahih. (thk. Ahmed Muhammed Şakir), (I- V). Beyrut. Tuzcu, Murat, http://www.milliyet.com.tr/bir-kadeh-alkol-kalbe-dost/prof-dr-e-murat-tuzcu/yasam/magazinyazardetay/02.08.2010/1271137/default.htm(erişim: 31.07.2017)Tzu, Lao(2015). Tao Te Ching. (çev: Tahsin Ünal). İstanbul: Notos Yay.

Sünnet Perspektifinden “Seküler Dindarlık” Üzerine Bazı Düşünceler

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 2454 - 2473, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.450787

Öz

Görünen dindarlık, gerçek dindarlık ikilemi modern
çağın bir sorunudur. Dindarlık ile ilgili içsel çelişkiler yaşayanlar, içinde
bulundukları durumu açıklayacak meşruiyet kodları aramaktadır. Çelişkilerden
uzak, özgün dindarlık arayışı insanın doğasında bulunmaktadır. Din kuralları
ile günlük pratiklerin birbirini tutmaması seküler dindarlığı doğurmuştur. Dini
kurallara hiç uymadan da dindar olunabileceği yönelimi sahici midir? Dinin
teorik yanı üzerinde tartışmak özgün dindarlık üretiyor mu? Bu makalenin amacı
seküler dindarlığı, bu soruların cevaplarını da düşünerek yeniden ele almak ve
sorgulamaktır. İdeal dindarlık, Hz. Peygamber’in sünneti ile pratiğe
dönüşmüştür. Seküler dindarlığın da bu pratik esas alınarak sorgulanması ve
tahlil edilmesi gerekmektedir. Hz. Peygamber’in sünnetine dayanan dindarlık,
kişinin iç bütünlük ve tutarlılık içinde olmasını gerektirmektedir. Sünnet kişiyi,
aile akraba ve komşularından koparmadan hukuk ve ahlaka uygun zevkli bir hayat
vaat etmektedir. Dinin normatif yanı dikkate alınmadan sunulan değerler eğitimi
tutarlı ve özgün dindarlık üretmemektedir. Dindarlık bir zevk haline dönüşmez
ise modern dünyanın sunduğu zevkler karşısında tutunamaz. 

Kaynakça

  • Altıntaş, R. (2005). Din ve Sekülerleşme. İstanbul: Pınar Yayınları.Altunsu Sönmez, Özlem (2016). Dindarlığın Ölçülebilirliği Üzerine Geliştirilen Dindarlık Ölçekleri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2016, sayı: 36, s. 557-578Aynî, Bedreddîn (1999/ 1420). Şerhu Süneni Ebî Dâvûd. I- VI. Riyâd: Mektebetu’r- ruşd. Aynî, Bedreddîn (2006/ 1427). Umdetu’l- kârî. I- XXV. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ilmiyye. Azimâbâdî, Muhammed Şemsu’l hak(1415). Avnu’l- ma’bûd şerhu Süneni Ebî Dâvûd. I- XIV. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ilmiyye. Beyhakî, Ahmed b. Huseyin (1990/ 1410). Şuabu’l- îmân. I- VII. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ılmiyye. Baştürk, Ayhan & Özdemir, Murat( 2017). 5. Sınıf Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı. Ankara: İlke Yayınlarıel- Buhârî, Muhammed b. İsmail (1407/1987). el- Câmiu’s- sahih (thk. Mustafa Dîb el- Buğâ),(I- VI). Beyrut.Çoştu, Yakup(2009). Dine Normatif ve Popüler Yaklaşım Bir Dini Yönelim Ölçeği Denemesi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009/1, c. 8, sayı: 15, ss. 119-139.Davie, Grace (2014). “Avrupa Bir İstisna mı?”. Kutsalın Dönüşü içinde (ed.) Ali Köse. İstanbul: Timaş YayınlarıEbû Dâvud (t.y.) es- Sunen (I- IV). (thk. Şuayb Arnavud). Beyrut: Dâru’l- kitâbi’l- arabiyy.Günay, Ünver (1998). Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan YayınlarıHâkim, Nîsâburî (2002/1422). el- Mustedrek. I- V. Beyrut: Dâru’l- kutubi’l- ilmiyye.İbn Hacer, Askalânî (1379). Fethu’l- bârî. I- XIII. Beyrut: Dâru’l- ma’rife. İbn Mâce, Ebû Abdillah (t.y.) es- Sünen. (thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî)(I- II), Beyrut. Köroğlu, Cemile Zehra (2012). Türkiye’de Dini Hayatın İncelenmesi: Bütüncül Bir Yaklaşım. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: I, sayı: 2, s. 82-102es- Sindî, Nureddin b. Abdi’l- hâdî(1986/ 1406). Hâşiyetü’s- Sindî ale’n- nesâî. I- VIII. Haleb: Mektebetu’l- matbûâti’- islâmiyye. Subaşı, Necdet (2001). Gündelik Hayat ve Dinsellik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 2, s. 239-267Subaşı, Necdet (2002). Türk(iye) Dindarlığı: Yeni Tipolojiler. İslâmiyât, , cilt: V, sayı: 4 [Türk(iye) Dindarlığı özel sayısı], s. 17-40Stark, Rodney (2014). “Toprağın Bol Olsun Sekülerleşme”. Kutsalın Dönüşü içinde (ed.) Ali Köse. İstanbul: Timaş YayınlarıKırış, Şemsettin (2017). Yeni Sünnet Tanımları Bağlamında Sünnet-Dindarlık İlişkisi Üzerine Bazı Mülâhazalar. Hadis Tetkikleri Dergisi, XV/2, s. 7- 41.Köse, Ali (2015). XXI. Yüzyıl Türkiye’sinde Gelenekle Modernite Arasında Din Algıları ve Dindarlık Formları: Sosyolojik Bir Bakış. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi. cilt: 49. s. 5-27el- Kurtubî, Ebu Abdullah. (2003/1423). el- Câmiu li ahkâmi’l- kur’ân, I- XX. Riyâd: Dâru âlemi’l- kutub. Müslim b. Haccâc (t.y.) el- Câmiu’s- sahîh. (thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî). (I- V). Beyrut. en- Nesâî, Ebû Abdirrahmân (1999/1420). Sünenü’n- Nesâî bi şerhi’s- Suyûtî ve hâşiyeti’s- Sindî, (I- VIII). Beyrut. en- Nevevî, Ebu Zekeriya Yahya b. Şeref. Şerhu Muslim. I- XVIII. Beyrut: Dâru ihyâi turâsi’l- arabiyy.Onay, Ahmet(2001). Dindarlık Ölçme Çalışmaları: Dindarlık Ölçümünde Üç Farklı Yaklaşım ve Ölçmenin Esasları. İslâmî Araştırmalar, cilt: XIV, sayı: 3-4, s. 439-449Özbolat, Abdullah (2017). Postmodern Dünyada Din: Yaygınlaşan Dinsellik, Yüzeyselleşen Dindarlık. İslami Araştırmalar Dergisi, Journal of Islamic Research 2017;28(3):265-78.Özdemir, Safiye( 2017). 6. Sınıf Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı. Ankara: Dörtel Yayınlarıes- Sübkî, Mahmud Muhammed Hattâb (1934/ 1354). Menhelu’l- azbi’l- mevrûd, şerhu Süneni’l- imâm ebî dâvûd. I- X, Kâhire: Matbaatu’l- istikâme.Taş, Kemaleddin (2009). Türkiye’de Dindarlık Algıları. IV. Din Şurası Tebliğ ve Müzakereleri 12-16 Ekim 2009 Ankara, cilt: I, s. 293-311et- Tîbî (1997/ 1417). el- Kâşif an hakâikı’s- Sunen. I- XIII. Mekke: Mektebetu Nezzâr Mustafa el- bâz. et- Tirmizî( t.y.). el- Camiu’s- sahih. (thk. Ahmed Muhammed Şakir), (I- V). Beyrut. Tuzcu, Murat, http://www.milliyet.com.tr/bir-kadeh-alkol-kalbe-dost/prof-dr-e-murat-tuzcu/yasam/magazinyazardetay/02.08.2010/1271137/default.htm(erişim: 31.07.2017)Tzu, Lao(2015). Tao Te Ching. (çev: Tahsin Ünal). İstanbul: Notos Yay.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şemsettin Kırış 0000-0002-1226-9811

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kırış, Ş. (2018). Sünnet Perspektifinden “Seküler Dindarlık” Üzerine Bazı Düşünceler. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 2454-2473. https://doi.org/10.15869/itobiad.450787
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.