Bu çalışmada ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin algıları ve çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 öğretim yılı Burdur İli Yeşilova İlçe merkezindeki iki ve Salda Köyü’ ndeki bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 110 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada beşinci sınıfın seçilmesinin sebebi İlkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersi ikinci döneminde çevre bilincinin kazanılmasına yönelik konulara yer verilmiş olmasıdır.
İlgili alan yazında konu ile ilgili olarak yapılmış çalışmalar incelenerek ve çevre konusu üzerinde çalışmış araştırmacılardan görüş alınarak sorunlar tespit edilip yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Toplanan verilerin değerlendirmesi nitel betimsel analiz ve içerik analizi ile yapılmıştır.
Araştırma sonucunda; öğrencilerin büyük bir kısmının çevre sorunu kavramına “kirlilik” anlamını yükledikleri, yaşadıkları çevrede; çevre sorunu olarak en fazla “çöp” unsurunu belirttikleri görülmüştür. Öğrenciler Salda Gölü’ nün kendilerinde en çok “doğal güzelliği” çağrıştırdığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin Salda Gölü ile ilgili sorunlar hakkında “atıklar-çöp” gibi kirlilik unsurları üzerinde yoğunlaştıkları ve göl ile ilgili sorunları birincil olarak “belediyenin” çözebileceğine inandıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin çoğunluğu Salda Gölü’ ne karşı kendi sorumluluklarının “kirlenmeyi engelleme” olduğunu belirtmişlerdir.
This study aims to determine fifth graders’ opinion of environmental
problems and their recommended solutions. The research sample includes 110
fifth graders in two secondary schools in the district of Yeşilova in Burdur
and one secondary school in the village of Salda in 2013-2014 academic
semester. The fifth grade was chosen because social studies in the second
academic semester of the fourth grade includes topics meant to raise awareness
about environmental issues.
By analyzing the relevant studies in the literature and consulting
researchers studying environmental issues, problems were identified, and a
semi-structured interview form was created. Qualitative descriptive analysis
and content analysis were done to evaluate the data collected.
According to this research, most students attributed the meaning of
“pollution” to the concept of environmental problems and indicated “waste” as
the main environmental problem in their neighborhood. Students said that Lake
Salda reminded them of “natural beauty.” It was found that students focused on
dimensions of pollution such as “waste and garbage” in response to questions
about Lake Salda, and that they believed problems facing Lack Salda could be
solved primarily by the “municipality.” Most students indicated that their
personal responsibility for Lake Salda was “preventing pollution.”
environmental education environmental knowledge environmental problems natural resources
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 2 |