Bu çalışmanın amacları, üstün ve normal zekâ düzeyindeki 7. ve 8. Sınıf öğrencilerin matematikte öz-düzenleyici öğrenmeleri (bilişsel strateji kullanımı ve öz-düzenleme) ve motivasyonel inançlarındaki (içsel amaçlı odaklanma, dışsal amaçlı odaklanma, konu değeri, sınav kaygısı ve öz-yeterlik) farklılıkları cinsiyet açısından belirlemekve Raven SPM Testi puanı ile matematikte öz-düzenleyici öğrenme ve motivasyonel inançlar birleşenleri arasındaki ilişkiyi açıklamaktır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ilinde, üç farklı ilköğretim okuluna devam eden, 177’si normal ve 180’i üstün zekâ düzeyinde 7. ve 8. sınıf 357 öğrenciye Öğrenmede Motive Edici Stratejiler Ölçeği ve zeka düzeylerini belirleyebilmek için Raven Standart İlerleyen Matrisler Testi uygulanmıştır.Uygulama bulgularına göre, üstün zekâ düzeyindeki öğrencilerin yüksek öz-yeterliğe sahip oldukları, normal zekâ düzeyindeki öğrencilerin ise daha fazla sınav kaygısı taşıdıkları ve içsel amaçlı odaklanmada daha yüksek ortalamalara sahip oldukları ortaya çıkmıştır.Bunun yanı sıranormal zekâ düzeyindeki öğrencilerde, dışsal amaçlı odaklanma, sınav kaygısı, öz-düzenleme ve bilişsel strateji kullanımında,üstün zekâ düzeyindeki öğrencilerde sadece öz-düzenlemede kız öğrenciler lehine fark ortaya çıkmıştır. Raven SPM Testi puanları ile içsel amaçlı odaklanma, sınav kaygısı, öz-yeterlik ve öz-düzenleme alt boyutları arasında oldukça düşük düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir.
üstün zekâlı öğrenciler öz-düzenleyici öğrenme bileşenleri Raven SPM Testi matematik
The aims of this research are
to identify the differences between the self-regulated learning (cognitive strategy
use and self-regulation) and motivational beliefs (intrinsic goal orientation,
extrinsic goal orientation, task value, test anxiety, self-efficacy) of gifted and
normal intelligence level students on mathematics as regards to gender. The research took place with 357
students of 7th and 8th grades attending three different
schools in İstanbul. Among these students, 177 are normal intelligence level and
180 are gifted. According to the results
of the research, gifted students have got high level of self-efficacy, whereas the
students of normal intelligence level have got more test anxiety and higher average
rate of intrinsic goal orientation. There are differences with regards to extrinsic
goal orientation, test anxiety, self-regulation and cognitive strategy use in
favor of girls among normal intelligence level students; and there are differences
as regards to self-regulation in favor of girls among gifted students. There is
a very slight relation between the Raven SPM Test score and the sub-scales of
intrinsic goal orientation, test anxiety, self-efficacy and self-regulation.
gifted students self-regulated learning components Raven SPM Test mathematics
Bölüm | Tez Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 2 |