Bu çalışmanın amacı “Empati Becerisi Psiko Eğitim Programı”nın 6
ve 7. sınıf öğrencisi üstün zekâlı ergenler üzerindeki etkisini incelemektir.
Araştırma grubu Enderun Yetenekli Çocuklar Merkezi'ne devam eden ve IQ puanı
130 üzerinde olan 60 öğrenciden oluşmaktadır. Bu öğrencilere Bryant (1982)
tarafından geliştirilen ve Yüksel (2003) tarafından Türkçeye adapte edilen
Çocuklar İçin Empati Ölçeği uygulanmıştır.
Öğrencilerden empati puanları 10'un altında olan 16 öğrenci seçilmiş ve
seçilen öğrenciler random bir şekilde deney ve kontrol grubu olarak ikiye
ayrılmıştır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu desen kullanılmıştır.
Deney grubuna hazırlanmış olan empati eğitim programı haftada bir defa bir saat
olmak üzere toplam sekiz hafta uygulanmıştır. Kontrol grubuna herhangi bir
uygulama yapılmamıştır. Araştırmanın
verilerini analiz etmek amacıyla deney ve kontrol gruplar arası empati
puanlarının karşılaştırılması için Mann-Whitney U testi, grup içi karşılaştırma
için de Wilcoxon testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda deney
grubunda yer alan öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere kıyasla empatik
beceri düzeylerinin anlamlı düzeyde arttığı görülmüştür. Dolayısıyla uygulanan eğitim programının
üstün zekâlı ergenlerin empati becerilerini olumlu yönde etkilediği ve empati
puanlarında artışa yol açtığı söylenebilir. Bu tür çalışmaların bazı üstünlerde
gözlenen asenkronize gelişimin olumlu bir yöne çevrilerek bütün gelişim
alanlarında eşzamanlı bir gelişime yol açacağı ve bunun da üstün bireyin
yaşamsal verimini arttıracağı düşünülmektedir.
üstün zekâlı çocuklar empati becerisi empati eğitim programı
This study aims to examine
the effect of “Empathy Skills Psycho Training Program” on the gifted
adolescents studying in 6th and 7th grades. The sample consists of 60 students
with IQ scores of above 130 and study in Enderun Gifted Children Center.
Bryant’s Empathy Scale for Children, developed in 1982 and adapted into Turkish
by Yüksel in 2003, was administered to these students. 16 students with empathy
scores below 10 were chosen, and randomly separated into two groups as experimental
and control groups. Pretest and posttest control group design was used in the
study. Prepared Empathy Training Program was conducted on
experimental group once a week for an hour, totally eight weeks. No treatment
was given to the control group. Mann-Whitney U and Wilcoxon tests were used to analyze
the data and it was seen that empathy skill levels of the students in
experimental group have increased significantly compared to the students in control
group. So, it can be said that the applied training program affected empathy
skills of gifted adolescents positively and led to an increase in their empathy
scores. It is thought that this kind of studies will lead to equal development
in all developmental areas by converting the asynchronous development into a
positive way, which will increase the life efficiency of gifted individuals.
Bölüm | Bildiri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1 |