Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Educational Guidance Activities

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 183 - 202, 20.12.2017

Öz

Guidance activities for education have the same prescription as personal and vocational guidance activities. In the context of comprehensive and developmental guidance, “educational guidance” studies that support school education and training for individual development of academic Acompetence are needed. These studies must be coordinated appropriately. In this context, this study highlights the importance of educational guidance activities, which have a separate prescription in terms of being able to feel concrete perceptible outputs of school guidance services. 

Kaynakça

  • Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan işbirliğinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana).
  • Akman, Y. (2016). İlköğretim düzeyindeki öğrencilerin rehberlik gereksinimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(3).
  • Aksaray, S. (2003). Ergenlerde benlik saygısı geliştirmede beceri eğitimi ve aktivite merkezli programların etkisi (Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana).
  • Amatea, E., & Clark, M. (2005). Changing schools, changing counselors: A qualitative study of school administrators’ conceptions of the school counselor role. Professional School Counseling, 9(1), 16-27. https://doi.org/10.5330/prsc.9.1.w6357vn62n5328vp
  • American Psychological Association & Lichtenberg, J. W. (1999). Archival description of counseling psychology. The Counseling Psychologist, 27(4), 589-592.
  • American School Counselor Association. (2012). ASCA national model: A framework for school counseling programs. American School Counselor Association.
  • Bay, E., Tuğluk, M. N. ve Gençdoğan, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin ders çalışma becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(14).
  • Clark, M. A., & Breman, J. C. (2009). School counselor inclusion: A collaborative model to provide academic and social‒emotional support in the classroom setting. Journal of Counseling & Development, 87(1), 6-11. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2009.tb00543.x
  • Çeliköz, N. ve Erişen, Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin sınav başarısı için etkili sınav teknikleri uygulayabilme becerilerinin değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Demir, İ. (2017). Önleyici rehberlik hizmetleri.
  • E. İşmen Gazioğlu & Ş. Mertol Ilgar (Ed.), Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik içinde (s. 234-248). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, S. (2016). Okul rehberliği ve danışmanlığı alanında çağdaş bir yaklaşım: kapsamlı rehberlik program modeli. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(13).
  • Durrant, M. (1995). Creative strategies for school problems: Solutions for psychologists and teachers. New York: Norton. Ergin, T. (2017). Eğitsel rehberlik: Bilişsel işlevlerden akademik becerilere.
  • E. İşmen Gazioğlu & Ş. Mertol Ilgar (Ed.), Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik içinde (6. basım, s. 70-96). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkan, Z. (2005). Eğitsel rehberlik. E. Uzman (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 7996). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Eryılmaz, A. (2013). Pozitif psikolojinin psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında gelişimsel ve önleyici hizmetler bağlamında kullanılması. The Journal of Happiness & Well-Being, 1(1), 1-22.
  • Gysbers, N. C. (2001). School guidance and counseling in the 21st century: Remember the past into the future. Professional School Counseling, 5(2), 96-106.
  • Hall, C., Hall, E., & Hornby, G. (Eds.). (2004). Counselling pupils in schools: Skills and strategies for teachers. Routledge. Hamarta, E. (2010). Eğitsel rehberlik.
  • M. E. Deniz (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 157-180). Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım Eğitim Danışmanlık.
  • Hatunoğlu, Y. ve Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 333-338.
  • House, R. M., & Hayes, R. L. (2002). School counselors: Becoming key players in school reform. Professional School Counseling, 5, 249-256.
  • Iskrev, D. (2017). Key characteristics of successful educational counseling of school’s class. ФИЛКО / FILKO, 1, 291-295.
  • İlhan, M., Çetin, B., Öner-Sünkür, M. ve Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 123-146.
  • Kaya, A. ve Saçkes, M. (2016). Benlik saygısı geliştirme programının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(21), 49-56.
  • Kaya, A., Macit, Z. B. ve Siyez, D. M. (2012). Bir ilköğretim okulu psikolojik danışma ve rehberlik servisine yapılan başvuruların incelenmesi. İlköğretim Online, 11(4).
  • Kesici, Ş. (2007). Şube rehber öğretmenlerinin görüşlerine göre 6., 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin rehberlik ve danışma ihtiyaçları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 365-383.
  • Korkut, F. (2003). Rehberlikte önleme hizmetleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 441-452.
  • Koruklu, N. Ö. (2010). Eğitsel rehberlik. M. Güven (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 87-130). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lapan, R. T., Gysbers, N. C., & Petroski, G. F. (2003). Helping seventh graders be safe and successful: A statewide study of the impact of comprehensive guidance and counseling programs. Professional School Counseling, 6(3), 186-197.
  • Lunenburg, F. C. (2010). School guidance and counseling services. Journal of Guidance and Counselling, 1(10), 1-9.
  • MacGuiness, J., Best, R., & Lang, P. (1998). Counselling in schools: New perspectives. London: Cassell.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017a). Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri plan hazırlama kitapçığı. http://orgm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=924 adresinden 1.09.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017b). Sınıf rehberlik programları yeterlilik alanları ve kazanımları. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08161225_EK_5_KazanYm_Tablosu.xlsx adresinden 1.09.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465. Özabacı, N. (2017). Rehberlikte hizmet türleri.
  • E. İşmen Gazioğlu & Ş. Mertol Ilgar (Ed.), Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik içinde (6. basım, s. 42-67). Ankara: Pegem
  • Akademi. Poyraz, C. (2006). Türkiye’deki rehberlik hizmetlerinin tarihsel gelişimi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 187-209
  • Terzi, Ş., Tekinalp, B. E. ve Leuwerke, W. (2011). Psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri modeline dayalı olarak geliştirilen kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programını değerlendirmeleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 51-60.
  • Tümkaya, S. ve Bal, L. (2006). Çukurova üniversitesi öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2).
  • Uşaklı, H. (2016). Liselerde rehberlik ve psikolojik danışmanlık.
  • H. Uşaklı (Ed.), Hayat boyu kapsamlı rehberlik ve psikolojik danışma içinde (s. 343-356). Ankara: Pegem Akademi.
  • Whiston, S. C., & Sexton, T. L. (1998). A review of school counseling outcome research: Implications for practice. Journal of Counseling & Development, 76(4), 412-426. https://doi. org/10.1002/j.1556-6676.1998.tb02700.x
  • Wittmer, J., Clark, M. A., & Sorenson, D. L. (2007). Managing your school counseling program: K-12 developmental strategies. Educational Media Corporation.
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayınları. Yeşilyaprak, B. (2012). Eğitimde rehberlik hizmetleri gelişimsel yaklaşım (20. basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yeşilyaprak, B., Güngör, A. ve Kurç, G. (1998). Eğitsel ve mesleki rehberlik. Ankara: Varan Matbaacılık.
  • Yüksel-Şahin, F. (2008). Ortaöğretimdeki öğrenci görüşlerine göre Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) hizmetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-26.

Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 183 - 202, 20.12.2017

Öz

Bireyin gelişiminde eğitim ve öğretim sürecinin önemi yadsınamaz. Rehberlik faaliyetleri, eğitim ve öğretimden bireyin en iyi şekilde faydalanarak yaşama hazırlanabilmesine yönelik destekleri içermektedir. Bu faaliyetler içinde kapsamlı ve gelişimsel rehberlik anlayışı içerisinde, bireyin, içinde bulunduğu ve geçiş yapacağı gelişim aşamalarına yönelik akademik yeterliliklerinin gelişimi için okullarda eğitimi ve öğretimi destekleyici “eğitsel rehberlik” çalışmaları, kişisel ve mesleki rehberlik çalışmaları ile aynı öneme sahiptir. Bu çalışmalar eşgüdümle yürütülmek durumundadır. Bu bağlamda, çalışmada okul rehberlik ve psikolojik danışma servislerinin somut algılanabilir çıktılarının hissedilebilmesi açısından da ayrı öneme sahip olan eğitsel rehberlik çalışmalarının önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan işbirliğinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana).
  • Akman, Y. (2016). İlköğretim düzeyindeki öğrencilerin rehberlik gereksinimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(3).
  • Aksaray, S. (2003). Ergenlerde benlik saygısı geliştirmede beceri eğitimi ve aktivite merkezli programların etkisi (Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana).
  • Amatea, E., & Clark, M. (2005). Changing schools, changing counselors: A qualitative study of school administrators’ conceptions of the school counselor role. Professional School Counseling, 9(1), 16-27. https://doi.org/10.5330/prsc.9.1.w6357vn62n5328vp
  • American Psychological Association & Lichtenberg, J. W. (1999). Archival description of counseling psychology. The Counseling Psychologist, 27(4), 589-592.
  • American School Counselor Association. (2012). ASCA national model: A framework for school counseling programs. American School Counselor Association.
  • Bay, E., Tuğluk, M. N. ve Gençdoğan, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin ders çalışma becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(14).
  • Clark, M. A., & Breman, J. C. (2009). School counselor inclusion: A collaborative model to provide academic and social‒emotional support in the classroom setting. Journal of Counseling & Development, 87(1), 6-11. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2009.tb00543.x
  • Çeliköz, N. ve Erişen, Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin sınav başarısı için etkili sınav teknikleri uygulayabilme becerilerinin değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Demir, İ. (2017). Önleyici rehberlik hizmetleri.
  • E. İşmen Gazioğlu & Ş. Mertol Ilgar (Ed.), Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik içinde (s. 234-248). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, S. (2016). Okul rehberliği ve danışmanlığı alanında çağdaş bir yaklaşım: kapsamlı rehberlik program modeli. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(13).
  • Durrant, M. (1995). Creative strategies for school problems: Solutions for psychologists and teachers. New York: Norton. Ergin, T. (2017). Eğitsel rehberlik: Bilişsel işlevlerden akademik becerilere.
  • E. İşmen Gazioğlu & Ş. Mertol Ilgar (Ed.), Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik içinde (6. basım, s. 70-96). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkan, Z. (2005). Eğitsel rehberlik. E. Uzman (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 7996). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Eryılmaz, A. (2013). Pozitif psikolojinin psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında gelişimsel ve önleyici hizmetler bağlamında kullanılması. The Journal of Happiness & Well-Being, 1(1), 1-22.
  • Gysbers, N. C. (2001). School guidance and counseling in the 21st century: Remember the past into the future. Professional School Counseling, 5(2), 96-106.
  • Hall, C., Hall, E., & Hornby, G. (Eds.). (2004). Counselling pupils in schools: Skills and strategies for teachers. Routledge. Hamarta, E. (2010). Eğitsel rehberlik.
  • M. E. Deniz (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 157-180). Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım Eğitim Danışmanlık.
  • Hatunoğlu, Y. ve Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 333-338.
  • House, R. M., & Hayes, R. L. (2002). School counselors: Becoming key players in school reform. Professional School Counseling, 5, 249-256.
  • Iskrev, D. (2017). Key characteristics of successful educational counseling of school’s class. ФИЛКО / FILKO, 1, 291-295.
  • İlhan, M., Çetin, B., Öner-Sünkür, M. ve Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 123-146.
  • Kaya, A. ve Saçkes, M. (2016). Benlik saygısı geliştirme programının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(21), 49-56.
  • Kaya, A., Macit, Z. B. ve Siyez, D. M. (2012). Bir ilköğretim okulu psikolojik danışma ve rehberlik servisine yapılan başvuruların incelenmesi. İlköğretim Online, 11(4).
  • Kesici, Ş. (2007). Şube rehber öğretmenlerinin görüşlerine göre 6., 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin rehberlik ve danışma ihtiyaçları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 365-383.
  • Korkut, F. (2003). Rehberlikte önleme hizmetleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 441-452.
  • Koruklu, N. Ö. (2010). Eğitsel rehberlik. M. Güven (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 87-130). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lapan, R. T., Gysbers, N. C., & Petroski, G. F. (2003). Helping seventh graders be safe and successful: A statewide study of the impact of comprehensive guidance and counseling programs. Professional School Counseling, 6(3), 186-197.
  • Lunenburg, F. C. (2010). School guidance and counseling services. Journal of Guidance and Counselling, 1(10), 1-9.
  • MacGuiness, J., Best, R., & Lang, P. (1998). Counselling in schools: New perspectives. London: Cassell.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017a). Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri plan hazırlama kitapçığı. http://orgm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=924 adresinden 1.09.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017b). Sınıf rehberlik programları yeterlilik alanları ve kazanımları. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08161225_EK_5_KazanYm_Tablosu.xlsx adresinden 1.09.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465. Özabacı, N. (2017). Rehberlikte hizmet türleri.
  • E. İşmen Gazioğlu & Ş. Mertol Ilgar (Ed.), Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik içinde (6. basım, s. 42-67). Ankara: Pegem
  • Akademi. Poyraz, C. (2006). Türkiye’deki rehberlik hizmetlerinin tarihsel gelişimi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 187-209
  • Terzi, Ş., Tekinalp, B. E. ve Leuwerke, W. (2011). Psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri modeline dayalı olarak geliştirilen kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programını değerlendirmeleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 51-60.
  • Tümkaya, S. ve Bal, L. (2006). Çukurova üniversitesi öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2).
  • Uşaklı, H. (2016). Liselerde rehberlik ve psikolojik danışmanlık.
  • H. Uşaklı (Ed.), Hayat boyu kapsamlı rehberlik ve psikolojik danışma içinde (s. 343-356). Ankara: Pegem Akademi.
  • Whiston, S. C., & Sexton, T. L. (1998). A review of school counseling outcome research: Implications for practice. Journal of Counseling & Development, 76(4), 412-426. https://doi. org/10.1002/j.1556-6676.1998.tb02700.x
  • Wittmer, J., Clark, M. A., & Sorenson, D. L. (2007). Managing your school counseling program: K-12 developmental strategies. Educational Media Corporation.
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayınları. Yeşilyaprak, B. (2012). Eğitimde rehberlik hizmetleri gelişimsel yaklaşım (20. basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yeşilyaprak, B., Güngör, A. ve Kurç, G. (1998). Eğitsel ve mesleki rehberlik. Ankara: Varan Matbaacılık.
  • Yüksel-Şahin, F. (2008). Ortaöğretimdeki öğrenci görüşlerine göre Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) hizmetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-26.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meral Sert Ağır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sert Ağır, M. (2017). Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi. HAYEF Journal of Education, 14(2), 183-202.
AMA Sert Ağır M. Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi. HAYEF Journal of Education. Aralık 2017;14(2):183-202.
Chicago Sert Ağır, Meral. “Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi”. HAYEF Journal of Education 14, sy. 2 (Aralık 2017): 183-202.
EndNote Sert Ağır M (01 Aralık 2017) Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi. HAYEF Journal of Education 14 2 183–202.
IEEE M. Sert Ağır, “Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi”, HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 2, ss. 183–202, 2017.
ISNAD Sert Ağır, Meral. “Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi”. HAYEF Journal of Education 14/2 (Aralık 2017), 183-202.
JAMA Sert Ağır M. Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi. HAYEF Journal of Education. 2017;14:183–202.
MLA Sert Ağır, Meral. “Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi”. HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 2, 2017, ss. 183-02.
Vancouver Sert Ağır M. Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Önemi. HAYEF Journal of Education. 2017;14(2):183-202.