Davranışçılığı temel alan ve bilginin aktarılmasıyla gerçekleştirilen geleneksel eğitim, çağdaş yaşamın gerekli kıldığı eleştirel ve yaratıcı düşünebilen, problemlere çözüm önerileri getirebilen, kendi kendisine öğrenebilen bireyler yetiştirilmesi için yeterli değildir. Bu nedenle bilişsel öğrenmenin gerçekleştirilebileceği yapılandırmacılık, işbirlikçi öğrenme, keşfederek öğrenme, problem çözmeye dayalı öğrenme gibi kuram ve yöntemler geliştirilmiştir. Son yıllarda Türkçe öğretiminde de aktif öğrenmenin kuramsal temellerini oluşturan yapılandırmacılık felsefesi benimsenmiş ve ders kitaplarında uygulamaya dönüştürülmeye çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı aktif öğrenme yönteminin gerektirdiği işbirlikli öğrenme, keşfederek öğrenme gibi yöntemleri kullanarak öğrencilerin geçmiş bilgilerini kullanarak bilgiyi yapılandırabilecekleri, gruplar hâlinde çalışabilecekleri, yeni düşünceler üretebilecekleri yaratıcı metin çalışmaları için bir örnek oluşturmaktır. Bu amaçla A. Kanevski'nin “Kaybettiklerimiz” metni üzerine etkinlikler düzenlenmiştir. Bu metin çalışması 3. Fethiye Kültür Sanat Günleri (26-30 Nisan 2010) çerçevesinde çeşitli ilköğretim okullarında uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda bu uygulamalardan elde edilen izlenimler aktarılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Türkçe öğretimi, yapılandırmacılık, bilişsel öğrenme, aktif öğrenme, yaratıcı metin çalışmaları
ABSTRACT
Traditional education based on behaviourism and transferring knowledge is not sufficient to equip individuals with necessary competencies of the contemporary world such as creative and critical thinking, problem solving and autonomous learning. Therefore, some cognitive theories and methods, some of which are constructivism, and discovery learning, have been developed. Turkish Language Education has recently adopted constructivism which is the theoretical base of active learning and coursebooks have been written in the same direction to put the theory in practice. This paper aims to exemplify some creative text activities to enable students to use background knowledge to construct meaning, work in pairs and groups and generate new ideas in the context of active learning. For this purpose, a number of tasks have been proposed on a literary text by Kanevski. This text study was applied in several schools as a part of 3. Fethiye Culture and Arts Days (26-30 April, 2010). The paper ends with the impressions of the studies in Fethiye.
Key Words: Turkish Language Teaching, constructivism, cognitive learning, active learning, creative text studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 7 Sayı: 2 |