İlki 2000 yılında düzenlenen ve bir Öğrenci Başarı Belirleme
Programı olan PISA Projesinin ikincisi 2003 yılında OECD tarafından 41
ülkede uygulanmış ve her iki projede de programa katılan ülkelerin eğitim
sistemleri hakkında kapsamlı veri ve bilgi elde edilmiştir. Program 15 yaş
grubu öğrencilerinin zorunlu eğitim sonunda günümüz koşullarına ve bilgi
toplumunun ihtiyaçlarına yönelik ne ölçüde hazırlıklı yetiştirildiklerini
ölçmektedir. Öğrenci başarısı müfredat kapsamında ele alınan konuların
öğrenilmiş olup olmamasına veya ne kadar öğrenilmiş olduğuna bağlı
olarak değerlendirilmemektedir. PISA Projesinde öğrenci başarısı,
öğrencilerin günümüz gerçeklerinde karşılaşılabilecekleri her türlü
durumda bilgi ve becerilerini doğru, etkin ve çözüm üreterek
kullanabilmeleri şeklinde tanımlanmaktadır. PISA 2003 Programı dört alan
üzerinde yoğunlaşmıştır: Matematik, Okuma Becerileri, Fen Bilimleri ve
Problem Çözme Yeteneği.
Bu çalışmada PISA Projesinin Almanya ve Türkiye sonuçları
değerlendirilmektedir. Almanya'nın bir önceki katılımına göre, özellikle de
problem çözme alanında, daha iyi sonuçlar aldığı gözlenmekle beraber,
dağılımda eğitim sisteminden kaynaklanan çeşitli düzensizliklerin olduğu
ve elde edilen kısmi düzeltmelerin beklentileri yansıtmadığı ortaya
çıkmıştır. Türkiye ise ilk olarak 2003 yılında PISA Programına katılmıştır
ve alınan sonuçlar ışığında reform gerekliliği İlgili kurumlarca bizzat
vurgulanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı bu alanda çok ciddi çalışmalar
yürütmektedir. Bu bağlamda öncelikle eğitimin alt yapı koşullarının
zenginleştirilmesi ve yeni müfredatın analitik düşünmeyi, akıl yürütmeyi ve
etkin iletişim kurabilme becerilerini desteklemesi öngörülmektedir.
PISA 2003 Öğrenci Başarı Belirleme Programı Ölçme ve Değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 3 Sayı: 1 |