BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2011, Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 21, 05.06.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının kromozom kavramı hakkında bilgi düzeylerini ve kromozom kavramının öğretimine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 öğretim yılında Türkiye'de bulunan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde, fen bilgisi eğitimi anabilim dalının son sınıfında öğrenim gören 6 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel araştırma biçiminde desenlenen çalışmanın verileri görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Çalışma grubunu oluşturan öğretmen adaylarıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi işe koşulmuştur. Araştırmanın güvenirliğini arttırmak için iki farklı araştırmacı tarafından oluşturulan kodların uyuşum yüzdesi hesaplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubundan elde edilen veriler, öğretmen adaylarının kromozom kavramını derinlemesine özümsememiş olduklarını, çoklukla ezber bilgileri aktardıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmen adaylarının kromozom kavramının öğretimine ilişkin görüşlerinin ise benzer olduğu ve kendi öğrenme yaşantılarından doğrudan etkilendiği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Ametller, J . & Pinto, R. (2002). Student's reading of innovative images of energy in secondary schol level, International Journal of Science Education, 24, 285-312.
  • Atasoy, B. (2004). Fen Öğrenimi ve Öğretimi, (Gözden Geçirilmiş 2. Baskı), Asil Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Ayas , A. P. (2005). "Kavram Öğrenimi", Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (Edt. Salih Çepni), (4. Baskı) Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H . & Hansell, M.H. (1999). Revisiting Learning Difficulties in Biology. Journal of Biological Education, 33 (2).
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine İlişkin Pedagojik Alan Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı (Eskişehir) Sonuç Bildirisi (2005) http://ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5 D.pdf.
  • Ekim, K. F. (2007). İlköğretim Fen Öğretiminde Kavramsal Karikatürlerin Öğrencilerin Kavram Yanılgılarını Gidermedeki Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Kozma, R. (2003). The material features of multiple representations of their cognitive and social affordances for science understanding, Learning and Instruction, 13, 205-226.
  • Lewis, J . & Wood-Robinson, C. (2000). Genes , Choromosomes , Cell Division and Inheritance- Do Students See Any Relationship? International Journal of Science Education, 22 (2), 177-195.
  • Lowyck, J., Elen, J., Clarebout, G. (2004). Instructional Conceptions: Analysis From an Instructional Design Perspective, International Journal of Educational Research, 41 (6), 429-444.
  • MEB, Talim ve Terbiye Genel Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6. - 7. - 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Orcajo, T.I. & Aznar, M. M. (2005). Solving Problems in Genetics II: Conceptual Restructuring, International Journal of Science Education, 27 (12), 1495¬ 1519.
  • Saka, A. & Akdeniz, A. R. (2006). Genetik Konusunda Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirilmesi ve 5E Modeline Göre Uygulanması, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5 (1), 129-141 .
  • Şahin, F. & Parim, G. (2002). Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, gen ve kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. s. 28-33.
  • Şimşek, A. (2006). İçerik Türlerine Dayalı Öğretim, (1 . Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2004). Conceptual Change in Learning Genetics: An Ontological Perspective. Research in Science and Technological Education, 22 (2).
  • Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2007). Understanding Genetics: Analysis of Secondary Students' Conceptual Status. Journal of Research in Science Teaching, 44 (2), 205-235.
  • http://www.tdk.gov.tr/TR/Default.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2 EF4376734 BED947CDE.
Yıl 2011, Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 21, 05.06.2012

Öz

Kaynakça

  • Ametller, J . & Pinto, R. (2002). Student's reading of innovative images of energy in secondary schol level, International Journal of Science Education, 24, 285-312.
  • Atasoy, B. (2004). Fen Öğrenimi ve Öğretimi, (Gözden Geçirilmiş 2. Baskı), Asil Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Ayas , A. P. (2005). "Kavram Öğrenimi", Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (Edt. Salih Çepni), (4. Baskı) Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H . & Hansell, M.H. (1999). Revisiting Learning Difficulties in Biology. Journal of Biological Education, 33 (2).
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine İlişkin Pedagojik Alan Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı (Eskişehir) Sonuç Bildirisi (2005) http://ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5 D.pdf.
  • Ekim, K. F. (2007). İlköğretim Fen Öğretiminde Kavramsal Karikatürlerin Öğrencilerin Kavram Yanılgılarını Gidermedeki Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Kozma, R. (2003). The material features of multiple representations of their cognitive and social affordances for science understanding, Learning and Instruction, 13, 205-226.
  • Lewis, J . & Wood-Robinson, C. (2000). Genes , Choromosomes , Cell Division and Inheritance- Do Students See Any Relationship? International Journal of Science Education, 22 (2), 177-195.
  • Lowyck, J., Elen, J., Clarebout, G. (2004). Instructional Conceptions: Analysis From an Instructional Design Perspective, International Journal of Educational Research, 41 (6), 429-444.
  • MEB, Talim ve Terbiye Genel Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6. - 7. - 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Orcajo, T.I. & Aznar, M. M. (2005). Solving Problems in Genetics II: Conceptual Restructuring, International Journal of Science Education, 27 (12), 1495¬ 1519.
  • Saka, A. & Akdeniz, A. R. (2006). Genetik Konusunda Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirilmesi ve 5E Modeline Göre Uygulanması, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5 (1), 129-141 .
  • Şahin, F. & Parim, G. (2002). Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, gen ve kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. s. 28-33.
  • Şimşek, A. (2006). İçerik Türlerine Dayalı Öğretim, (1 . Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2004). Conceptual Change in Learning Genetics: An Ontological Perspective. Research in Science and Technological Education, 22 (2).
  • Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2007). Understanding Genetics: Analysis of Secondary Students' Conceptual Status. Journal of Research in Science Teaching, 44 (2), 205-235.
  • http://www.tdk.gov.tr/TR/Default.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2 EF4376734 BED947CDE.
Yıl 2011, Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 21, 05.06.2012

Öz

Kaynakça

  • Ametller, J . & Pinto, R. (2002). Student's reading of innovative images of energy in secondary schol level, International Journal of Science Education, 24, 285-312.
  • Atasoy, B. (2004). Fen Öğrenimi ve Öğretimi, (Gözden Geçirilmiş 2. Baskı), Asil Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Ayas , A. P. (2005). "Kavram Öğrenimi", Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (Edt. Salih Çepni), (4. Baskı) Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H . & Hansell, M.H. (1999). Revisiting Learning Difficulties in Biology. Journal of Biological Education, 33 (2).
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine İlişkin Pedagojik Alan Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı (Eskişehir) Sonuç Bildirisi (2005) http://ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5 D.pdf.
  • Ekim, K. F. (2007). İlköğretim Fen Öğretiminde Kavramsal Karikatürlerin Öğrencilerin Kavram Yanılgılarını Gidermedeki Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Kozma, R. (2003). The material features of multiple representations of their cognitive and social affordances for science understanding, Learning and Instruction, 13, 205-226.
  • Lewis, J . & Wood-Robinson, C. (2000). Genes , Choromosomes , Cell Division and Inheritance- Do Students See Any Relationship? International Journal of Science Education, 22 (2), 177-195.
  • Lowyck, J., Elen, J., Clarebout, G. (2004). Instructional Conceptions: Analysis From an Instructional Design Perspective, International Journal of Educational Research, 41 (6), 429-444.
  • MEB, Talim ve Terbiye Genel Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6. - 7. - 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Orcajo, T.I. & Aznar, M. M. (2005). Solving Problems in Genetics II: Conceptual Restructuring, International Journal of Science Education, 27 (12), 1495¬ 1519.
  • Saka, A. & Akdeniz, A. R. (2006). Genetik Konusunda Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirilmesi ve 5E Modeline Göre Uygulanması, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5 (1), 129-141 .
  • Şahin, F. & Parim, G. (2002). Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, gen ve kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. s. 28-33.
  • Şimşek, A. (2006). İçerik Türlerine Dayalı Öğretim, (1 . Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2004). Conceptual Change in Learning Genetics: An Ontological Perspective. Research in Science and Technological Education, 22 (2).
  • Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2007). Understanding Genetics: Analysis of Secondary Students' Conceptual Status. Journal of Research in Science Teaching, 44 (2), 205-235.
  • http://www.tdk.gov.tr/TR/Default.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2 EF4376734 BED947CDE.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hediye Can Bu kişi benim

Ruken Akar-vural Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Can, H., & Akar-vural, R. (2012). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education, 8(2), 1-21.
AMA Can H, Akar-vural R. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education. Haziran 2012;8(2):1-21.
Chicago Can, Hediye, ve Ruken Akar-vural. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. HAYEF Journal of Education 8, sy. 2 (Haziran 2012): 1-21.
EndNote Can H, Akar-vural R (01 Haziran 2012) FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education 8 2 1–21.
IEEE H. Can ve R. Akar-vural, “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, HAYEF Journal of Education, c. 8, sy. 2, ss. 1–21, 2012.
ISNAD Can, Hediye - Akar-vural, Ruken. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. HAYEF Journal of Education 8/2 (Haziran 2012), 1-21.
JAMA Can H, Akar-vural R. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education. 2012;8:1–21.
MLA Can, Hediye ve Ruken Akar-vural. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. HAYEF Journal of Education, c. 8, sy. 2, 2012, ss. 1-21.
Vancouver Can H, Akar-vural R. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KROMOZOM KAVRAMI BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAMIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education. 2012;8(2):1-21.