This study has been carried out to determine the factors of perception of academic success of associate degree and undergraduate students and that of those completing their bachelor’s degree in web based distance education. In this study, we have primarily examined the literature of distance education and web based distance education. "Academic Success Evaluation Survey" has been developed to collect data from the literature concerned. From the data obtained from this survey, whether the factors of perception of academic success of the students taking part in the survey differs according to the variables of sex, marital status, experience in distance education, request to pass the formal education, connect to the internet area, city, age, class, faculty, knowledge level about computer, duration of the Internet, study time, and reasons to choose the distance education have been presented. The scale consisting of 14 articles, resulted from reliability is called "Scale of Attitude towards Distant Learning System." It has been determined that scale of attitude towards distant learning system’s Cronbach alpha reliability coefficient level is 0.,813; the significance level of article analysis is p<0.005; KMO sample adequacy level is 0.898; and total variance level is As a result of the difference tests done, while a significant statistical difference (p<0.05) among the subgroups belonging to some demographic variables has been established, in some of them, a statistically significant difference has not been found
Bu araştırma, web tabanlı uzaktan eğitim sisteminde öğrenim gören ön
lisans, lisans ve lisans tamamlama programlarında okuyan öğrencilerin
akademik başarı algı faktörlerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada öncelikle uzaktan eğitim ile web tabanlı uzaktan eğitime dair
literatür incelemesi yapılmıştır. İlgili literatürden hareketle veri toplama
aracı olarak ''Akademik Başarı Değerlendirme Anketi - ABDA''
geliştirilmiştir. Bu anketten elde edilen verilerle araştırmaya katılan
öğrencilerin başarı algı faktörlerini belirlemek ve bu faktörlerinin cinsiyet,
medeni durum, uzaktan eğitim tecrübesi, örgün eğitime geçme isteği,
internete bağlanma alanı, şehir, yaş, sınıf, fakülte, bilgisayar bilgi düzeyi,
internet kullanım süresi, ders çalışma zamanı ve uzaktan eğitimi seçme
nedeni değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ortaya konulmuştur.
Araştırmada kullanılan Uzaktan Öğrenme Sistemine Yönelik Tutum Ölçeği -
UÖSYTÖ, üç alt faktör ve 14 maddeden oluşan UÖSYTÖ’nün, Cronbach
alpha güvenilirlik katsayısının 0.813; madde analizlerinin anlamlılık
düzeyinin p < 0.005; KMO örneklem yeterliliğinin 0.898 ve açıklanan toplam
varyansın % 66.548 düzeyinde olduğu saptanmıştır.
Yapılan fark testleri sonucunda bazı demografik değişkenlere ait alt gruplar
arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık (p < 0.05) tespit edilirken, bir
kısmında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır.
Uzaktan Eğitim Web Tabanlı Eğitim Web Tabanlı Uzaktan Eğitim E-Öğrenme Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 2 |