In this study it is aimed to observe the opinions of teachers who worked in both public and private schools on the differences in classroom management. In the study, the qualification research technique is applied. The data is collected with half-configured interview form. The form is applied by a face-to- face interview method with 19 teachers with both public and private school experience and during the evaluation of the data, descriptive analysis method is followed. The teachers who participate the study expressed that the toughest subject they encountered in the public school is related to the factors due to the crowd in the classrooms. According to the teachers because of the crowd in the classrooms, the control of classroom and homework is getting difficult, not enough time could be dedicated to each student, and parents are not getting under enough responsibility in the education and not dealing with their children sufficiently. The disobeying students, spoilt or ego-centric behaviors are the worst problems of the teachers in the classroom when working in the private sectors. The most frequently seen misbehaviors in the public schools are ‘complaining from his/her friend’, ‘talking without permission’, ‘swear, using a bad slang’ whereas, in the private schools these are ‘not obeying the rules’, ‘interaction among the student during the class’ (talking in peers, etc.) and drawing or attempts of drawing attention. In this study, some points were clarified, for example the notion of classroom management the main difference between the public schools and private school (more autocracy in public, more democracy in private), the visible possibility of professional and psychological counseling and guidance help in the private schools, the difference power and the use of power in schools (More powerful teacher in public school), the more ego-centric is the student in private school, the more obeying the student is the public school and the more important is the teacher for his/her students in public school
Classroom management misbehaviors private school public school
Bu çalışmada devlet ve özel okullarının her ikisinde de çalışmış sınıf öğretmenlerinin, sınıf yönetimindeki farklılıklara ilişkin görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Form, özel ve devlet okullarının her ikisinde de görev yapmış 19 sınıf öğretmenine yüz yüze görüşme yöntemiyle uygulanmış, elde edilen verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler devlet okulunda sınıfı yönetirken en fazla zorlandıkları konular olarak öğrenci fazlalığından kaynaklı faktörlerden bahsetmişlerdir. Öğretmenlere göre, öğrenci mevcudunun fazlalığı nedeniyle sınıf ve ödev kontrolü zorlaşmakta ve öğrencilere yeterli zaman ayrılamamakta, aileler de eğitimde gerektiği kadar sorumluluk üstlenmemekte ve çocukları ile yeterince ilgilenmemektedirler. Öğrencilerin laf dinlememeleri, şımarık ve benmerkezli oluşları öğretmenlerin özel okulda görev yaptıklarında sınıfı yönetirken en fazla zorlandıkları konulardır. Devlet okulunda görev yaparken en fazla karşılaşılan istenmeyen davranışlar sırasıyla; ‘arkadaşlarını şikâyet’, ‘izin almadan konuşmak’, ‘küfür etmek-küfürlü konuşmak’ şeklinde iken, özel okulda en fazla karşılaşılan istenmeyen davranışlar ise ‘kurallara uymama’ ve ‘ders içinde kendi aralarında iletişimde bulunma (konuşma vs.)’ ve ‘dikkat çekme/dikkat çekmeye çalışma’dır. Ayrıca bu araştırmada, devlet okulu ile özel okul arasında sınıf yönetimi bakımından en önemli fark olarak; sınıf yönetimi anlayışı farklılığı (devlette daha otokrat-özelde daha demokrat olma), özelde profesyonel yardım ve PDR desteği alma imkânı daha fazla, öğretmenin gücü ve güç kullanımı farklı (devlette öğretmen daha güçlü), özel okulda öğrencilerin benmerkezci oluşları daha fazla, devlette öğrenci daha itaatkâr ve devlette öğrencinin öğretmenini daha çok önemsemekte olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sınıf yönetimi istenmeyen davranışlar özel okul devlet okulu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 2 |